W starych czasach koledzy Komodziarze, a więc dumni posiadacze
mydelniczek często twierdzili, że grafika w Atari nie nadaje się do
niczego. Obrazki ze sceny Commodore miały to twierdzenie
potwierdzić, a jedynie rozsierdziały zatwardziałych, aczkolwiek
zdolnych, Atarowców. W ten sposób narodziły się nowe formaty
graficzne takie jak HIP, RIP, TIP czy CIN. Dzisiaj śmiało możemy
powiedzieć: bbbzdura panowie Komodziarze! Atari może więcej...
:)
Aby to udowodnić postanowiłem zaprezentować zrzuty z ekranów co
ciekawszych grafik. Przegląd zaczniemy od formatu pomysłu Piotra
"Fox" Fusika o nazwie TIP (Taquart Interlace Picture), który
cytując za encyklopedią Atariki"jest połączeniem dwóch idei mieszania trybu Graphics 9 i
Graphics 10 w celu uzyskania poziomej rozdzielczości 160 piksli i
16 jasności (a teoretycznie nawet więcej). Trickiem znanym z HIP
wyświetlania na zmianę linii jasności i linii formatu Graphics 11
czyli trybu wyświetlającego same kolory. Ten trick, znany już z CIN
czy też APC sprawia, że linia koloru dodaje swoje kolory do linii
jasności. W efekcie uzyskujemy rozdzielczość 160x100 i 256 kolorów.
Niestety, jako że linia jasności jest z interlejsem, można
wyświetlać tylko co drugą linię jasności. Przez to w trybie są
"dziury", ale nie miga aż tak strasznie jak CIN." Program,
którego można użyć do przeglądania grafik w formacie TIP nazywa się
TIPview i jest częścią pakietu TIP Tools, a autorem
wszystkiego jest dobrze znany na scenie Adrian "Epi" Matoga.
W wersji 1.0 program TIPview potrafi też wyświetlić rysunki
w formacie HIP, CIN, CCI (skompresowany CIN), PLM, GR8, GR9, MIC
oraz PIC.
Wiemy już co w trawie piszczy, ale jako że terminy fachowe nikomu
nie są potrzebne, a jak mówi stare chińskie przysłowie, jeden obraz
warty jest tysiąca słów... po prostu pokażemy obrazki zapisane w
tym formacie. Oto trzydzieści sześć rysunków, nieoryginalnych, bo
skonwertowanych z piecyka, ale jakże pięknych! W tym pliku jest ich więcej, a w tym są programy z pakietu Adriana,
niestety w wersji 0.3, bo nowszej na razie nie posiadam.
Sikor 2007-01-15 07:28:35
No ładne, ładne... Jak napisał swojego czsu Jakub Husak w demie Garfield: "Atari jest jak gąbka i da się z niego jeszcze wiele wycisnąć". Jak będą pasjonaci tacy jak my - to na pewno nie będzie ostatnie słowo w dziedzinie grafiki na Atari. Chociaż z drugiej strony - grafików nam teraz na scenie brakuje ;( electron 2007-01-15 07:46:25
no no no ... imponujące. Szkoda tylko, że w szarej monitorowej rzeczywistości te kolorki raczej nie będą takie ładne. Króger 2007-01-15 08:37:51
Pikne toto. Obnaża jednak problemy Atarynki z czerwienią. Dracon 2007-01-15 14:06:39
Ups.... Kaz czy możesz poprawić powyższy komentarz (wystąpił niestety jakiś błąd w mojej przeglądarce)?
Miało być tak: Większość całkiem ładnie wyszła... Z tym, że należy pamiętać, że: - to są konwersje gotowych obrazków z PC/Amigi - dlatego, że dotąd na Atari nie powstał program do malowania w tym trybie (ponoć nie da się albo za trudno), a więc TIP jest tylko swego rodzaju ciekawostką ...
- TIP ma dwie odmiany: taka jak na tutejszych obrazkach i z czołówki dema NUMEN oraz dwukrotnie mniejsza rozdzielczość (ale z kwadratowymi pikselami i chyba mniej \"migawy\") - np. logos z mózgiem w w/w produkcji. ;-)
Sikor - myślę, że na scenie przede wszystkim bardziej brakuje raczej (wielu) koderów, bo bez nich nic poważ(a)nego nie powstanie... ;] Kaz 2007-01-15 15:13:23
Suxxx. Zawsze byłem przeciwny "migającym" trybom. Bo i po co takie tryby ? Po to żeby pooglądać sobie kilka obrazków ? Gier w tym nie ma, programów graficznych chyba również (zresztą jaki grafik rysowałby w takich trybach ?). Jedyne słuszne rozwiązanie na Atari to Graph2Font ! Jar-eck 2007-01-16 00:09:01
Co jak co, ale na swojej Atarynie mam troche skonwertowanych zrobionych przez siebie zdjęć i pare ulubionych tapet z grzyba.
narzedzie z kategorii KOZAKWYMIATACZ... Kaz 2007-01-16 02:15:28
Jar-eck - to moze podeslij. Jak rzeczywiscie fajne, to sie upubliczni... :) Jar-eck 2007-01-16 03:17:38
sa bardzo monotematyczne :P gepard 2007-01-16 18:58:51
jakieś 70 procent z powyższych gfx-ów to obrazki amigowe;być może z pieca tylko konwertowane z ...prawie robi róźnice;) CePE 2007-01-16 19:14:20
Jar-eck: dawaj, dawaj! Albo "greetzy" w skrolu.
Rastan: a ty nie filozuj, bo też dołączysz! :> Jar-eck 2007-01-16 19:36:09
CePe greetzy za konwerty ?? :D
Proszę w takim razie o podanie mojego prawdziwego imienia t.j. Pacpafplumbrigadeszmulkifrontok.
przepatrze w domu i może cos sie nada ;) tebe 2007-01-17 19:32:37
jest to przykład na to jak wiele obrazków trzeba skonwercić żeby choć parę było jako tako porządnie wyglądających, w teorii uzyskać możemy rozdzielczość 160 pixli w linii, a tutaj widać że się to rzadko udaje najpewniej wymagany byłby retusz pixel po pixlu
Breath z Amigii, koszmar, widać że płynne przejścia kolorów to poważny problem
obrazek z maską faraona pochodzi z C64, oryginalnie jest w 16col, ostatni z w/w podobnie z C64 tyle że to tryb IFLI, nie chwalcie się nimi przez comodorowcami bo nie ma czym, najlepiej umieszczać konwersje z Amigi i PC, nie ma sensu porównywać konwersji do oryginału który był pixlowany
najlepszy prawdziwej rozdzielczości 160x192 tryb multikolorowy z możliwością pixlowania, który może konkurować z obrazkami C64 to CIN, jest to ulubione narzędzie m.in. ANJ/TRISTEASSE, przykłady: Quast1997-TITUS.CIN, Forever5-LBTRY.CIN, IntelOutside4-PRIEST.CIN i jeszcze świetny obrazek Vasca z bronią :)
innym trybem w którym łatwo jest uzyskać prawdziwy tryb 160x192 to XLPaint Max, z tym że to tylko 16 kolorów, sporo grafik C64 zostało przeniesionych do tego trybu oczywiście grafik 16kolorowych, których na C64 jest sporo i mają najczęściej stałą paletę kolorów gepard 2007-01-17 22:33:22
fakt; wszelkie hires-y czy inne ham-8 z amigi po konwersji wyglądaja kooooszmaaarnie...dotyczy to min. 99% Lazurów;)...najlepiej jakby źródło było w 320x256 i max 256 kolorach.Bynajmniej dla HiP-ów pamietam takie były optymalne. tatqoo 2007-01-18 00:31:26
Pacpafplumbrigadeszmulkifrontok
czy to hasło do konta na Kajmanach ?
gretz to all MDW 2007-01-23 22:43:24
No ladnie! Widze, ze nawet obrazeki Sparka i Yogi sie przekonwertowaly. :) Powiem Sparkowi - niech wie, ze i Atarowcy moga poogladac to co robil wieeeele lat temu. :) GoatEE 2007-01-26 08:12:33
Nie wiem może cos źle robię ale nie chce mi czytać tip'ów, pobrałem z tej strony, odpaliłem na oryginalnej atarce i na emulatorze ale to samo, BŁĄD. sikor 2007-01-26 11:51:37
A rozpakowałeś archiwum najpierw...? Wszystko jest spakowane i w czystej postaci nie odpalisz ;) Kaz 2007-01-26 15:35:38
Sikor, podejrzewam raczej, ze chodzi o to, ze dysk z obrazkami nie odpala sie sam, bo tam sa same dane... co daje po jego uruchomieniu BOOT ERROR.
GoatEE - nalezy najpierw odpalic jakis DOS, najlepiej z przegladarka do TIP-ow (taki jak zalaczony do artykulu dysk z TIPview) i wtedy wczytac obraz dysku z TIP-ami. To samo na oryginalnym Atari - najpierw DOS, potem zmieniasz dyskietke na ta z TIP-ami. GoatEE 2007-01-27 11:57:44
Wczytałem najpierw dos 2.9 potem zmieniłem dysk wczytałem tipview i zaraz miałem listę plików tip po wybraniu jakiego kolwiek pliku tip zgłaszał sie bład, więc nie wiem moze mam za 'cienkie' atari czy co, jak pisałem wyżej równiez odpalałem na emulatorze. Może to dlatego że na Atarynce mam Qmeg'a? PS używałem róznych dosów i nic. Co do sikora bez urazy ale wiem co znaczy rozpakowanie archiwum :), z kompami zyję od ok 85 roku. Pozdrawiam. GoatEE 2007-01-27 12:06:40
Kaz nawet nie chodzi o BOOT ERROR chodzi o błąd 164 kiedy wczytuje plik tip w TIPVIEW, a tak poza marginesem jak można przerobić BMP do TIP? Chodzi mi o to że chciałem skonwertować swój własny BMP z PC do TIP ilu bitowy musi być? Jar-eck 2007-01-27 12:33:51
działają, d1-my dos z TV, d2 obraz dysku od Kaza...
musisz tylko zmienic rozdzielczośc .bmp, wszystko bardzo jasno opisane w readme dołączonym przez Epiego do BMP2TIP. pod XP korzystaj z wiersza poleceń. GoatEE 2007-01-27 13:38:08
Jar-eck możesz mi przesłać na maila to co Ci działa? sebastian@gnulinux.pl Dzieki. Jar-eck 2007-01-27 15:37:25
są sciągnięte z tej strony... zrób tak, żeby miec tv, dosa i obrazki na jednej dyskietce jeżeli korzystasz z prawdziwego atari, wtedy będzie działac... GoatEE 2007-01-28 09:17:55
Faktycznie Jar-eck TV i dos muszą być na jednej dyskietce, wszystko już działa. Dzięki. Pozdrawiam. (Odpalam wszystko na oryginalnym ATARI) Jar-eck 2007-01-28 20:08:40
i o to chodzi aby na oryginalnym, ja mam z magnetofonem ;)
pozdrawiam! MWK 2007-01-31 17:03:48
Tak jest Jar-eck! 100% Magnetofon i to bez turbo ;-) Zawsze uwazalem ze dyskietki i stacje to takie... zbyt... nowoczesne HAHA ;-) Jar-eck 2007-02-02 20:52:48