ZX Emulator postępuje by Kaz 2007-04-15 17:07:21

Projekt kolegi Krzysztofa "xxl" Dudka rozwija się coraz lepiej. Krzysztof poświęca mu ostatnio najwięcej uwagi, i ja się nie dziwię. Coś, co przez lata uznawane było za niemożliwe, czyli emulację jednego 8-bitowca przez drugi, właśnie powstaje na naszych oczach! Są oczywiście pewne ograniczenia, których NA RAZIE przeskoczyć się nie da - wyświetlanie kolorów, dźwięk, ale miejmy nadzieję, że to chwilowe :) ZX Emulator na razie możemy oglądać w postaci przygotowanych przez Krzyśka gier z ZX Spectrum uruchamianych na Atari. Autor zapowiedział jednak, że kiedy dopracuje emulator i będzie z niego w pełni zadowolony, objawi światu sam program.



W dzisiejszej odsłonie Krzysztof dzieli się z nami czterema grami: Deatchase, Jetpac, Pheonix oraz Sir Lancelot. Wydawać by się mogło, że tylko "Jetpac" jest tu grą nową, ale w rzeczywistości Krzysztof poprawił i przyspieszył emulację pozostałych, więc należy potraktować je jako "nowe". Jak sam pisze: "Jest sporo zmian (gry są szybsze), jest obsługa klawiatury, przerwania ZX Spectrum, są też czołówki i zmienione kolory. Pierwsza gra już gotowa: "Jetpac", szybkość emulacji około 10% czyli jeśli na rozpoczęcie gry na ZX Spectrum czeka się 3 sekundy tu będzie trzeba poczekać 30, ale później już jest lepiej. Gra wyświetla ekran ładowania i czeka na naciśnięcie dowolnego klawisza. Na ekranie tytułowym nie widać atrybutów :(. Należy nacisnąć klawisz 4 dla gry dżojstikiem i 5 dla rozpoczęcia gry. A tu jest mapa do gry ;-)"



Dalej Krzysztof kontynuuje: "Jak narazie z nich wszystkich to chyba "Pheenix" chodzi najszybciej, ale i tak na mnie wrażenie robi "Deathchase". Jeśli ktoś jest zainteresowany którąś z tych gier, uruchomioną na emulatorze bez makr, to mogę podesłąć, ale nie wiem czy jest sens, bo szybkość nie przekracza 10%, więc wartość to ma chyba tylko edukacyjną ;-)"



Wszystkie wymienione gry są dostępne w jednym pliku, a dla porównania emulacji z Atari z oryginałami gier z ZX Spectrum możecie powyżej zobaczyć screenshoty. Jako mały bonusik filmik z emulacji "Deatchase" przygotowany przez Krzyśka. Podziwiać! :)
sikor 2007-04-16 20:50:02

Więc tak...
1. Działa zaje... Znaczy super - właściwie we wszystkie gry da się już w miarę sensownie zagrać...
2. XXL zastanawiał się nad dźwiękiem z rejestru konsoli. A ja mam inny pomysł - nie wiem, na ile realny. Jakby ustawić jeden kanał POKEYa na jedną głośność, a jedynie wachlować modulacją - może by się udało go w tym celu wykorzystać (emulacja brzęczyka ZX-sa).
Praktycznie, jakby chodziło 90% gier z prędkością Phoenixa (który nota bene chyba jest też na natywnym Atari, kojarzę grę, ale nie wiem, czy pod tym samym tytułem), to już można być w pełni zadowolonym.
3. Czarny kolor tła - strzał w dziesiątkę, ale to chyba ktoś na AtariAge zaproponował.
Czekamy na kolejne wersje ;) A brak kolorów praktycznie nie przeszkadza, a na planszach tytułowych wręcz dodaje uroku ;) Pozdrawiam raz jeszcze - Sikor

miker 2007-04-16 23:01:27

Brawo, xxl! Zwłaszcza za DC i Pheenixa, w które już można spokojnie grać bez "F7". Mam nadzieję, że te 2 pozostałe gry także da się jeszcze przyśpieszyć. Brawo, brawo! :)

Kaz 2007-04-16 23:16:14

Sikor - nie chwalac sie ;) to ja zaproponowalem xxl-owi, zeby zmienil kolorki na czarno-biale. Ale teraz stwierdzam i tez juz pisalem o tym do xxl-a, ze przydaloby sie jeszcze cos innego - skoro moga byc widoczne 3 kolory na ekranie (wliczajac kolor ramki), to czemu z tego nie skorzystac? Moznaby w samym emulatorze ustawiac kolory samemy, coby emulowany program mial zblizone do oryginalu chociaz kolory ramki, tla i grafiki.

xxl 2007-04-17 11:06:23

da sie przyspieszyc ale przyspieszanie makrami ma ograniczenia... lepsze byloby przeportowanie, ale jak juz portowac to jakis totalny hit z zx :) tu mozna dlugo wymieniac tytuly. tylko ze... ni ma casu kruca bomba

Urborg 2007-04-18 06:50:12

Phenix z automatów (którego tutaj emulujesz) to był właśnie hicior (z lat 80/90) zawsze chciałem w to zagrać na Atari, a tu była jedynie namiastka w postaci galaxiana. Największym jednak hitem (w naszym osiedlowym klubie gier) był Kung-fu master. Nie wiem czy jest na Spectrumne, na Komodzie jest, a na Atari nie :-(. A wracając do Spectrumny to zawsze zazdrościłem że mają serię Dizzy i 1942.

Sikor 2007-04-18 07:17:57

Urborg: jak to nie ma, jak jest - http://atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=16260 ;) (hmm, u Kaza nawet go brak...). Poza tym kojarzę jeszcze pod tym tytułem gierkę, którą miałem w T2000... Trza by poszukać - ale też porażka to była... ;)

Sikor 2007-04-18 07:20:50

O kurcze - luknijcie tu: http://www.mobygames.com/game/kung-fu-master/screenshots - na wersję na Atari 7800 - zajebiście zrobiona w sumie... Ktoś przeportuje: TeBe...? ;) A nawet na Atari 2600 nieźle wygląda - ktoś naprawdę się postarał...

Urborg 2007-04-18 11:57:18

Sikor: ten Kung-fu master ma tyle wspólnego z oryginałem co nic. Btw. Test Drive też można powiedzieć że jest na Atari ;-)
Próbowałem to ściągnąć to mi pobrało plik basicowy. Swego czasu kumpel mi mówił że też się napalił na Kung-fu master bo znalazł w katalogu wysyłkowym jakiejś "firmy komputerowej". Zamówił, przyszło , wczytał patrzy a tam (cytuję) "jakieś dwie kreski się biją" :-).

larek 2007-04-18 12:23:41

Ale ta wersja na A7800 wygląda całkiem zajefajnie!

Tak sobie myślę, że skoro jest na Atari - wprawdzie na 7800, ale zawsze to Atari, to może dałoby się bez problemów przeportować na XL?

sikor 2007-04-18 12:36:14

Urborg: a uśmiech ( ;) ) tam widzisz...? ;)
Larek: pewnie by się przydało, ale tam trochę inna bajka jest (Antic połączony z GTIA czy coś w tym stylu - swego czasu TeBe poruszał ten temat). Pewnie, jakby komuś sie chciało i miał umiejętności - byłoby super ;)

Urborg 2007-04-18 12:52:55

A7800 to zupełnie inna bajka. Ale skoro na Atari 2600 gierka wyglądał wcale nie najgorzej to i na małym Atari by się chyba dało. Swoją drogą port z Commodora nie był chyba najlepszy

tebe 2007-04-18 19:18:43

wspólnym elementem A7800 i XE/XL jest CPU6502, układ Maria zastosowany w A7800 daje do dyspozycji 8 palet kolorów po 3 rejestry każda, w sumie w 1 linii można wyświetlić 24 kolory (pixle trybu 15OS XE/XL), w nowej paczce z Mads-em będzie katalog ze źródłami dla A7800, będzie można się przyjrzeć jak programuje się wyświetlanie obrazu (co 256 bajtów)

Jurgi 2007-04-18 23:40:42

Fakt, popatrzyłem na skriny gier z 7800 i mnie przytkało. Nie za barzo widzę portowanie gier z tego, raczej nie łatwiej niż z C64, prędzej trudniej.
A wracając do tematu: XXL, trzymamy kciuki za podtrzymanie twojego zapału, bo co więcej powiedzieć…

StreaK 2007-04-19 08:37:51

Ja z checia zobaczylbym na atari SWIV'a , Battle Ship [ wiem wiem jest na atari, ale nie ma co porownywac obu gier ], H.A.T.E i cos jeszcze... cos jeszcze .. co to było :/ oczywiscie z ZX'a

Dracon 2007-04-19 23:37:41

... moze chodzi o "North and South" (byl oficjalny port tej gry na ZX'a!) albo taka gre, gdzie sie chodzilo dzieciaczkiem po domach i troche rozrabialo... nie mowiac o "szkolnych" grach typu SKOOL DAZE i MIKIE :)

tebe 2007-04-20 07:55:38

Prince Of Persia z ZX-a, ciekawe ile RAM-u potrzebuje

StreaK 2007-04-21 11:43:47

aaa.. własnie DOOM'a z ZX'a. Jakes 6lat temu sportowali go na ZXa rosjanie czy czesi. A POP w wersji ZX wymagal chyba 128kb ramu :D

Jurgi 2007-04-21 19:27:38

POP na ZX'a wymiata. Nie mogłem uwierzyć, że to ZX, a nie PC. ;)

xxl 2007-04-28 21:13:15

najnowesze (szybsze) wersje tu: http://atari.pl/zxemul.rar

Kaz 2007-04-29 05:13:28

xxl - na ile szacujesz predkosc emulacji w ostatnich wersjach?

xxl 2007-04-29 09:56:22

od 15% - jetpac, do 40% deathchase, zmieniala sie tylko ilosc makr teraz wszystkich jest 45. niektore sa szybsze niz oryginal np kasowanie znaku z ekranu, kopiowanie na ekran (ale tez nie wszedzie). wiekszosc makr nie jest uniwersalna - zastepuja wiecej jak 4 rozkazy z80. szybkosc w jetpacu ciezko ocenic, czestotliwoscia generowania przerwan mozna nia sterowac, tylko ze kosztem innych funkcji ;-)

Czarny_faron 2007-05-14 09:32:36

Próbowałem odpalać te gry na atari przez sio2sd i jakoś dziwnie się toto zachowuje. Mianowicie odczytywane są tylko od 4 do 7 sektorów i wszystko zamiera. Na emulatorze przy wyłączonym spidzie dla stacji i podglądem ładowania gry "wskakują od razu", dziwne ponieważ wszystkie inne gry wczytują się z prędkością oryginalną ale nie gry spod emulatora ZX. Jestem ciekaw powodu takiego zachowania.

xxl 2007-05-16 14:27:12

azeby uruchomic te gry na atarce musisz stworzyc sobie z nich .atr; np programem makeATR. pod dosem2.5 na emulcu sprawdzalem i nie widzialem efektu naychmiastowego ladowania, laduje sie tak jak wszystko inne - gra zajmuje ok 240 sektorow. jesli dalej bedziesz mial z tym problem przeslij mi na maila atr z tymi grami to sprawdze.

Czarny_faraon 2007-05-18 11:49:32

Dzięki xxl za odpowiedź. Po "przeróbce" na ATR wszystko z nimi jest ok, ale i tak zastanawia mnie dlaczego są z nimi takie problemy, przecież format xex sio2sd obsluguje.
Mam jeszcze jeden problem. Posiadam trzy komputery 65xe, 65xe z expansion(prawdopodobnie na płycie od 130xe, jeszcze nie zaglądałem do środka) i 800xe. Gra fred ładuje się poprawnie tylko na pierwszym z nich. Jest to wersja freda z pojawiającym się na ekranie przy ładowaniu napisem przy fred i dwoma muchami po bokach (ściągnięta z www.atarionline.pl). Problem tkwi w tym, że napis ten nie pojawia się na pozostałych dwóch kompach. Ładowanie gry przebiega dalej, 'przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka' jednakże ekran pozostaje ciemny a po "przeleceniu" wszystkich sektorów pojawia się self test.
Próbuje dociec czy to wina tych dwóch komputerów a może sio2sd (może trzeba "zjechać" z prędkością transmisji na 19200?).
Zapomniałem powiedzieć na wstępie, że te dwa komputery zachowują się poprawnie z innymi grami i programami, jedyny problem jaki zauważyłem to z tą grą.
Z góry dzięki za odpowiedź.

Czarny_faraon 2007-05-18 11:51:59

Jeszcze zapomniałem, gra jest w formacie ATR.

pig eater 2007-06-19 11:50:02

Mnie się coś zdaje że nie mamy w żadnym razie do czynienia z emulatorem zx spectrum, a z konwersją 3 gier ze spectrum na atari, dodatkowo związaną z ingerencją w kod gry (np predefiniowane w menu ustawienia sretowania. Na C64 był i jest prawdziwszy emulatorek ZX'a.

xxl 2007-06-19 22:28:25

mamy do czynienia z emulatorem :-) na c64 (standardowym) nie bedzie takiego niestety a zwiazane jest to tylko ze sposobem wyswietlania grafiki. prawde mowiac jest to mozliwe ale nie z taka szybkoscia. z tego co wiem na c64 jest tylko interpreter zx basica a nie emulator zxa. http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=5041 to bedzie port jetpaca gdzie ingeruje dokladnie we wszystko miedzy innymi jak mowisz jest predefiniowane menu.obejrzyj tez to niewierny ;-) http://youtube.com/profile_videos?user=atari8xxl&p=r i nie trzech tylko 4 :p plus trzy kolejne ale totalnie niegrywale ze wzgldu na brak wyswietlania atrybutow spectruma, dlaczego tylko tyle? poniewaz mozna uruchamiac tylko gry 16kb (atari 65xe)...