Puchnie, oj puchnie... by Kaz 2007-05-17 03:27:44

A katalogi dalej puchną... W dzisiejszej odsłonie chciałbym podziękować tym osobom, które wciąż wspierają mnie, nadsyłając materiały do katalogów. Jak już wspominałem, wrzucam je najszybciej, jak się da na serwer, często potem nie pamiętając, komu je zawdzięczam. Po prostu szybko się chcę nimi podzielić, więc wybaczcie, że kogoś mogłem pominąć.

Na pewno nie mogę nie wspomnieć pomocy kolegi Michała „Miker” Szpilowskiego, który kolejny raz podesłał mi unikalne materiały, wyekstraktowane z atarowskich dyskietek: ”Po dłuższej/krótszej przerwie znowu się odzywam. Mianowicie znalazłem na dyskietkach, które "odziedziczyłem" z jedną ze stacji, osławioną wersji fajlową gry "Profesional Killers". Nie wiem czy w pełni działa, ale to jest chyba ta wersja "giełdowa" zrobiona przez Tomsoft (a większość jego fajlówek biegało ładnie). Oprócz tego znalazłem coś zatytułowanego "Wieża Algebraiczna" (nie wiem, czy to gra edykacyjna czy tylko pseudo). Załączam dwie wersje tego: spakowaną dwoma packerami oraz "wyrypaną" przeze mnie wersję BASIC-ową (i bez pakowania krótszą). Poza tym z ledwo czytającej się dyskietki zgrałem osławione swego czasu "Wojny Rdzeniowe". Jakaś litościwa dusza wrzuciła je pod Turbo BASIC XL i jakoś to chodzi (a może to było oryginalnie w TB? Nie wiem). Przy okazji zgrałem program "Obwody drukowane" niejakiego PioSofta (1987 - 20 lat minęło!). Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że zATRowany program nie działa. Okazało się potem, kiedy rozgrzebałem dyskietkę, że autor tak zmodyfikował plik AUTORUN.SYS, by ten sprawdzał dwa ostatnie sektory dyskietki (jeden miał być chyba błędny). Na szczęście okazało się, że rzeczony program jest napisany w skompilowanym Turbo BASIC-u, a ów AUTORUN.SYS to nic innego tylko plik RUNTIME.COM. Szybka podmianka pliku i wszystko wskazuje na to, że działa. Ach, ta hackerska dusza) ;-)))”

Projektowanie Obwodow Drukowanych


I w ten sposób do katalogu użytków trafił program Projektowanie Obwodow Drukowanych, a do katalogu gier Wieza Algebraiczna i Wojny Rdzeniowe. "Wieża..." to gra decyzyjna w klimatach fantasy - do wersji BASIC-owej udało mi się dorobić loader i obecnie można ją uruchamiać automatycznie. Dla tych, którzy jeszcze nie umieją czytać katalogu dysku, mała podpowiedź do "Wojny..." - nazwy programów wojennych na dysku: SKOCZEK, BLIZNIAK, KARZEL, ZMIENIA, KOPIER, ROBAK, ROBAK2, ROBAK3, SKOCZEK2, MUTANT1, MUTANT2, MUTANT3, MUTANT4. Jeżeli będzie zainteresowanie tematem to możemy zorganizować kiedyś turniej programów wojennych. Oczywiście najmilej widziane własne produkcje wojenne.

Wieza Algebraiczna


Kolejną osobą, która zechciała pamiętać o tym, że tworzymy wspólny katalog gier i użytków był Marcin "Stryker" Wojciechowski, megaboss strony CAS Archive oraz Atari XL/XE Source Archive (a więc taki sam miłośnik publikacji archiwów jak i ja). Podesłana przez niego gra Misja Tronic okazała się niedostępną w internecie polską grą handlową. Marcin pozwolił mi też pogrzebać u siebie na serwerze i dzięki temu udało mi się wzbogacić katalog gier i użytków o kolejne pozycje. Wspomnę tylko o takich rarytasikach jak Arkanoid III (polski, różny od "klasycznego" Arkanoida III), Jumbo, Piekielko II, Kolo Fortuny 4 czy polskie wersje Strip Pokera i Ghostbusters, których na próżno szukać w internecie. Doszły też programy użytkowe, również bardzo unikalne, jak Atari Windows System czy Krecha. Wielkie dzięki z mojej strony dla Marcina!

Misja Tronic


Z okazji jednej z ostatnich nowinek o grafice RIP, otrzymałem kolejnego maila od naszego etatowego "grafika" czyli Gonzo: "RIP - niezły jest. Pewnie, lepszy niż TIP, ale widzę, że są problemy z konwersją zdjęć do tego formatu. Po pierwsze nie każdy potrafi to zrobić, a po drugie widać pewne kłopoty z kolorami, a konkretnie brak czerwieni, moim zdaniem obrazki dużo na tym tracą. Nie krytykuję - Rocky sam napisał, że są problemy z konwersją kolorów. A ja, no cóż, mogę go tylko duchowo wspomóc, żeby się z tym uporał, bo wszystkim nam chyba na tym zależy :)". Oprócz komentarza Gonzo podesłał dysk z kolejnymi grafikami w formacie TIP, tym razem o tematyce astronautycznej i astronomicznej. Oczywiście został on dodany do właściwego katalogu "Grafika TIP". Przy okazji informuję, że pojawił się też kolejny katalog z rysunkami pod nazwą "Grafika HIP". Wiadomo co tam będzie i co już jest :)

Atari Windows System


Lista zasłużonych dla katalogów na tym się jednak nie kończy. Kamil "Vidol" Walaszek nadesłał mi sporo dysków z grafikami, które czekają na wprowadzenie katalogu z programami demonstracyjnymi. Oprócz tego w jego przesyłkach mailowych znalazł się program Champions' Interlace i znalazł swoje miejsce w katalogu "2. Grafika".

Patrol


Programami do wsparcia pracy z magnetofonem podzielił się Arek "ArSoft" Lubaszka. Dzięki niemu dział "5. Magnetofon" wzbogacił się o takie pozycje jak Kasetowy Operacyjny System czy Mikroloader.

Jumbo


Na koniec chciałbym też podziękować Kamulusowi oraz Grzegorzowi, którzy wykazali dużo chęci w podsyłaniu mi kolejnych programów. Wszystkim powyższym osobom wielkie Bóg zapłać!
larek 2007-05-17 03:50:26

Pierwszy! ;)

Pozostaje podziękować wszystkim, którzy przyczyniają się do tego puchnięcia.

O, rany - jak widzę, to nawet Windows jest na Atari. Z chęcią zainstaluję na moim sprzęcie... tylko jaki klawisz zastępuje ALT? Bo w windzie, to bez Ctrl+Alt+Delete ani rusz :D

sikor 2007-05-17 07:23:40

No ładnie, ładnie... Dobrze, że KAZ ma serwer z gumy (albo jak gąbka, wciąga wszystko ;) ) - jak tak dalej pójdzie, to kierownik Dely aby mioeć wszystko na dysku będzie musiał wymienić swój pół-giga-mega pojemnościowy dysk na co najmniej ćwierć-tera-giga ;) Tak trzymaj KAZ, tak się zastanawiam, czy Ci nie przysłać pewnych starych moich wypocin ;) No, ale do tego musiałbym odpalić magnetofon...

Kaz 2007-05-17 13:49:24

Sikor - 1. Mam nadzieje, ze ta guma jeszcze nie peknie od tego rozciagania :) 2. A nie rozumiem, co Dely ma do tego? 3. Wypociny mile widziane.

Rocky 2007-05-17 22:49:58

Gonzo: "...widać pewne kłopoty z kolorami, a konkretnie brak czerwieni, moim zdaniem obrazki dużo na tym tracą. ..."
1. Od kiedy Atari ma czerwień
2. Niestety tracą,, w RIPach dodatkowo następuje mieszanie z odcieniami trybu GR.9 i tu nic już nie pomoże... tej czerwieni brak, a obrazki tracą... niestety coś za coś...
Atari ma zuborzony model barw HSV z 3 do 2 wartości (suwaków), czyli kolor w kole reprezentowany wartościami od 1 do 15 oraz połączone w jedno wartości nasycenia i rozjaśnienia. W momencie gdy kolor się nasyca (ok jasności 2-3) zaczyna bleknąć idąc w kieruku jasności 15...
Istnieje możliwosć dołożenia trochę czerwieni do RIPa poprzez ściemnienie jej, ale za to powiększy się efekt migotania... tyle w skrócie..
Należy również pamietać, że paleta w emulatorze została "nieco" podrasowana, aby ta czernień była. .

BrunoN 2007-05-25 09:09:21

Uoo, Lost Patrol na Atari :)