Zapowiedź ZX konwersji by Kaz 2007-07-01 12:58:44

Z przyjemnością donoszę, że Krzysztof "xxl" Dudek nie spoczywa na laurach i rozpoczął prace nad kolejnym projektem. Dla nas wszystkich oznacza to, że wkrótce pojawi się coś nowego na Atari, bo jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić, Krzysiek nie dyskutuje bez końca, co można by zrobić, tylko robi. Szybko i skutecznie, czego efektem było, między innymi, zwycięstwo w Kaz Kompo 2006 grą Flowers Mania.

Podczas niedawnych prac nad emulatorem ZX Spectrum o rozbrajającej roboczej nazwie ZX Emulator ;) Krzysiek zapalił się do nowego pomysłu - prawdziwej konwersji gry ze Spektrusia. Emulacja tego komputerka pozostanie bowiem ciekawostką - pełna emulacja z prędkością oryginału nie jest możliwa. I mimo tego, że jak twierdzi Krzysztof, różnic w generowaniu grafiki nie ma prawie żadnych, a dźwięk jak na Trumnie bardzo prosto uzyskać, nie da się przeskoczyć na standardowym 6502 szybkości (a właściwie powolności) emulacji. Udowodnione zostało, że da się zrobić emulację procesora Z80 na 6502 oraz że na standardowym Atari w niektóre gry ze Specusia można nawet grać... ale tutaj, ze względu na nikłe zainteresowanie "publiczności", Krzysiek postanowił się zatrzymać.

W ten sposób nastał czas na realizację nowych pomysłów i na warsztat trafiła starannie wyselekcjonowana gra do konwersji pod tytułem Jetpac. Gra została wybrana, ponieważ jest krótka, działa na Spectrum z 16KB i wygląda na nieskomplikowaną do przeniesienia.

Jetpac - wersja robocza menu na Atari


Menu w Jetpac na ZX Spectrum


Krzysiek tak opisał mi obecny stan prac: "Zdeasemblowałem program, podzieliłem kod na 6 części według tego, kiedy kod się wykonuje. Etykietuję go, oznaczam dane, miejsca samomodyfikacji kodu, itp. Dłuuugi kod czołówki skróciłem 4-krotnie i napisałem na Atari (usunąłem obsługę klawiatury, sterowanie wszystkiego będzie joyem). Druga część - wejście do gry, ustawienie tablic, itp. właśnie skończyłem. Na początku chciałem przepisać cały kod Z80 na 6502, ale to nie jest dobry pomysł. Kod puchł strasznie, były kłopoty ze stosem, tablicami danych, tablicami adresów... Wydaje mi się, że "Jetpac" był pisany jako gierka na więcej niż 16KB, ale zdecydowano zmieścić go w 16KB - w kodzie znajdują się miejsca (może mi się wydaje), gdzie wystarczy zmienić odwołanie i mamy animację na początku gry... tylko gdzie ta animacja jest, bo grze tego nie widać (?). Są dwa wolne miejsca na jakieś obiekty w tablicy obiektów, sposób w jaki postać strzela można zmienić... Zacząłem więc pisać w ten sposób, że sprawdzam co robi jakaś część kodu Z80 i robię to samo na 6502. Dzięki temu mam dwa stosy - dla podprogramów "hardware-owy", dla danych "software-owy" (w tym samym miejscu co stos Z80). Kod "Jetpaca" będzie całkowicie relokowalny, ekran podczas gry będzie miał taką samą organizację jak na ZX Spectrum, choć niekoniecznie. Może powiekszę obraz gry dla ruchu w pionie, a tablice wyników umieszczę na dole ekranu w trybie 2 antica... Może zmienić się grafika, ułożenie elementów, być może będzie animacja tła podczas gry, być może będzie się inaczej strzelać, będzie muzyka z FX-ami. "Jetpac" na Atari będzie wykorzystywał grafikę PMG, będa kolory, a kto wie, może gra będzie w innym trybie niż monochromatyczny. Wszystko jest w fazie produkcji. Będzie kiepsko, gdybym teraz natrafił w kodzie na jakieś pułapki, o których wcześniej nie pomyślałem."

Jetpac - wersja robocza ekranu gry na Atari


Ekran gry Jetpac na ZX Spectrum


Cieszę się, że udało mi się do tego projektu dołączyć. Bedę w pewnym stopniu odpowiedzialny za to, żeby grafika przeniesiona z ZX Spectrum nie została pogorszona, a może uda się ją jakoś ulepszyć :) Jako kolejną osobę współpracują Krzysiek zwerbował Michała "Mikera" Szpilowskiego, który dokonuje konwersji muzyki. Z tego co ćwierkają wróble na dachu wnoszę, że z braku muzyki w wersji Spektrusiowej, Michał "przenosi" msx z "Jetpaca" w wersji na Xbox-a. Słowo "przenosi" też nie do końca jest adekwatne, bo jak wiemy, Michał lubi wtrącać swoje muzyczne trzy grosze, a więc będzie to raczej wariacja w temacie :) Tym ciekawiej zapowiada się efekt końcowy.
tebe 2007-07-01 14:17:11

wow, no to tylko czekać na efekt takiego remixu :)

sikor 2007-07-01 16:46:03

Dobrze, że są jeszcze osoby, którym się naprawdę chce!!!
Nie trąbią tylko, że coś jes "be" bo jest w..., a po prostu robią swoje!!!
Tak trzymać chłopaki!!! A scrolowane tło to byłoby coś.
Krzyszto, a jak skończysz - to może udało by sie przenieść "PANG'a na Atari z wersji automatowej...? Super gra...
Aha, jest jeszcze jedna ciekawa gra do przeniesienia z Atari 2600 jakby co - wektorowa wersja Joust-a. Jak ją pierwszy raz zobaczyłem, to aż wymiękłem. Nigdy bym nie podejrzewał tej konsoli o takie pozycje - jest super jak dla mnie... ;)

tebe 2007-07-01 18:47:53

jak się nazywa ten wektorowy Joust na A2600 ?

sikor 2007-07-01 22:49:42

ja pod emulgatorem mam to po prostu jako vector_joust....

ir 2007-07-02 15:04:32

Pamiętam że grałem w podobną grę na Atari. Może ktoś pamięta tytuł?

sikor 2007-07-02 19:36:04

Czy chodzi o: Space Rider - Jet Pack Co. ? Link tutaj: http://freenet-homepage.de/mrbacardi/Spacride.zip

xxl 2007-07-05 09:34:05

wiekszosc procedur jest juz gotowa ale jesli brac pod uwage ile programu przesledzilem pod wzgledem ruchomych obiektow to jest to (wlasnie obliczylem) 11%.

Kaz 2007-07-05 13:55:50

xxl - wazne, ze prace sie posuwaja do przodu. Czy przewidujesz na obecnym etapie pionowy scroll miejsca akcji?

xxl 2007-07-06 09:06:51

http://atari.pl/jetpac2.gif - skrinszot. pionowy scroll raczej nie ale byc moze pole gry wieksze o 24 linie.

larek 2007-07-08 20:46:58

ir - może to Jetman: http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2096 ?

xxl 2007-07-12 08:54:48

jetman :-) autor wzorowal sie na jetpacu ;-) postaramy sie, zeby nasza wersja byla bardziej grywalna. prace posuwaja sie do przodu, skrin na dzis: http://atari.pl/jetpac3.gif

xxl 2007-07-14 18:56:27

http://atari.pl/jetvid.rar - filmik z procedurek ruchu jetpaca

xxl 2007-07-20 22:47:49

http://atari.pl/jetvid20.rar - polowa juz za nami :-)

Kaz 2007-07-21 18:09:51

Zalezy przed kim :) Ja jestem przy 30%.

xxl 2007-07-27 13:46:41

wersja oryginalna gotowa, wczoraj przeszedlem ;-) problemem jest szybkosc. czas na optymalizacje kodu.

xxl 2007-09-05 08:57:00

http://atari.pl/jcolor.rar filmik - szybkosc wieksza niz na oryginale + kolorki

MWK 2007-09-29 15:36:15

jesteś mistrzem xxl :V