1. Co to jest plik CAS?
Plik zawierający obraz kasety (lub jej fragmentu) z Atari. Należy
pamiętać, że jest to obraz taśmy, a nie obraz jednego pliku na
taśmie, więc plik CAS w rzeczywistości może zawierać wiele plików,
na przykład gier czy użytków, albo programy wieloplikowe.
Generalnie zasada jest taka, jak przy pracy z prawdziwym
magnetofonem. Z plikiem CAS jest dokładnie tak samo, jak z plikiem
ATR, który jest obrazem dyskietki. Emulator korzysta z plików ATR i
CAS, natomiast emulowane Atari "widzi" zawartość ATR i CAS jakby to
była dyskietka czy właśnie kaseta.
2. Jak zrobić plik CAS z prawdziwej kasety Atari?
Przygotować plik CAS można przy pomocy sprzętu audio, przegrywając
dźwięk z kasety Atari do ogólnie znanego formatu WAV, a potem przy
pomocy programu
WAV2CAS zmienić
właśnie na CAS. Analogicznie, program
CAS2WAV zamienia
pliki CAS na format WAV, który następnie przy użyciu sprzętu audio
można zapisać na kasetę.
Drugi sposób to wykorzystanie programu
„MagoTrans”,
o którym pisaliśmy z Arkiem Lubaszką
tutaj. Służy on do przegrywania danych z kaset Atari i ich
obróbki na pececie. Na końcu otrzymujemy plik wykonywalny XEX,
który można uruchamiać na przykład w emulatorze Atari.
Na razie wszystkie powyższe programy obsługują tylko standardowy
zapis danych na kasecie, nie rozpoznają programów zapisanych w
systemach turbo.
3. Jak uruchamiać w emulatorze programy w formacie CAS?
Są dwa sposoby. W pierwszym wystarczy wybrać opcję „Attach Tape”
(klawisze Alt+T) i wskazać plik do uruchomienia. Drugi sposób: w
menu „Misc” wybieramy „File associations...”, a tam zaznaczamy
rodzaj plików, które chcemy powiązać z emulatorem, w tym przypadku
„CAS cassette image”. Klikamy „OK” i od teraz po kliknięciu na
dowolne pliki CAS zostanie od razu wywołany emulator i uruchomiony
wskazany plik. W rzeczywistości tylko te pliki CAS się uruchomią,
które są samouruchamialne.
4. Jak uruchamiać na emulatorze programy w BASIC-u w formacie
CAS?
Twórcy emulatora chyba trochę po macoszemu potraktowali emulację
magnetofonu, więc o uniwersalnej metodzie raczej nie możemy mówić.
Jeśli CAS zawiera w sobie, jako pierwszy, plik bootowalny czyli
samouruchamialny, to wystarczy przeciągnąć go do emulatora i po
sprawie (tak jak w przypadku pliku ATR). Jeżeli jednak w pliku
("obrazie" kasety) jako pierwszy występuje plik niebootowalny, to
trzeba postępować w podobny sposób, jak by to była dyskietka bez
DOS-a. No to do rzeczy:
- uruchamiamy emulator (raczej z Basicem),
- w menu "Atari" wybieramy "Tape recorder...", a tam "Browse" i
wskazujemy plik CAS (odpowiada to włożeniu kasety do magnetofonu
podłączonego do Atari),
- suwak "Current position" ustawiamy na początku taśmy lub na
wybranym pliku na taśmie i klikamy "OK",
- w Basicu piszemy polecenie CLOAD lub LOAD"C:" lub RUN"C:" lub
ENTER"C:" w zależności od tego, jaki typ pliku wczytujemy. Po
prostu robimy wszystko tak, jak za starych dobrych czasów na
oryginalnym sprzęcie,
- po usłyszeniu sygnału z komputera należy włączyć klawisz PLAY w
magnetofonie (tym realnym oczywiście) i następnie dowolny klawisz
(oprócz Break, Shift, Control i klawiszy konsoli), w emulatorze
wystarczy samo wciśnięcie dowolnego klawisza,
- czekamy, aż się program załaduje, no i wtedy to już RUN aby
uruchomić czy też LIST aby podejrzeć listing.
Należy koniecznie pamiętać o tym, że w magnetofonie taśma została w
miejscu, na którym skończył się plik i jeżeli chcemy ponownie
wczytać ten sam program (dane), to musimy koniecznie przewinąć
taśmę (przycisk "Rewind" lub suwak). I to cała tajemnica. Funkcji
"Attach tape" raczej bym nie używał, bo najczęściej powoduje zwis
emulatora. Wydaje mi się, że można ją stosować do bootowalnych
programów (gier) zapisanych w postaci CAS, a i tak nie
wszystkich.
5. Jak przerobić programy w BASIC-u w formacie CAS na
samouruchamialne?
Wystarczy mała procedura bootowania z kasety przed właściwym
programem w Basicu. Mała, bo długości około 2-3 rekordów. Coś
takiego jak słynny loader "!" czyli wykrzyknik. Uruchamiamy
magnetofon, włączamy komputer z wciśniętym klawiszem START, bez
OPTION, bo Basic się nam przyda i ładuje się najpierw loader, który
załaduje i uruchomi nam nasz program zapisany przez CSAVE (SAVE"C:"
generuje długie przerwy międzyblokowe, CSAVE - krótkie). Taki
programik był drukowany w Bajtku. Po szczegóły odsyłam do
odpowiedzi na pytanie „3. Jak spowodować, by program w Atari Basic,
ładowany komendą CLOAD, sam się uruchamiał z kasety?” w dziale
FAQ o samouruchamianiu programów.