Nieustające produkcje w toku by Kaz 2007-08-11 00:58:43
Nie od dziś wiadomo, że obecnie gry na Atari potrafią powstawać
latami. Proza życia powoduje, że większość autorów programów nie
może poświęcić swojemu hobby tak wiele czasu, jak robiło to
kilkanaście lat temu, gdy byli nastolatkami albo studentami. Wydaje
mi się jednak, że część z tych produkcji zamarło nie z braku czasu
pomysłodawców, ale z braku doświadczenia, drobnej pomocy,
przecenienia swoich możliwości. Mało kto jest
człowiekiem-orkiestrą, który może zrobić i grafikę i muzykę i
napisać program i zna wszystkie sztuczki Atari. Z tegoż powodu
sporo projektów utknęło w fazie produkcji, a niektóre
prawdopodobnie nigdy nie znajdą swojego finału. Z doświadczenia
wiem, podczas prac nad „Kolony 2106”, że tylko praca zespołowa
popychała i popycha nas naprzód. Gdyby ktokolwiek z nas próbował
robić tą grę w pojedynkę, już dawno poleglibyśmy w fazie pomysłu.
Ważne jest też „podkręcanie” się nawzajem – prawdopodobnie prace by
zamarły już po kilku miesiącach, jak dzieje się to z większością
projektów, gdyby nie to, że od czasu do czasu ktoś z nas znajdował
trochę czasu, żeby pchnąć sprawy naprzód i w ten sposób zachęcić
pozostałych do wrócenia do tematu. Wydaje mi się więc nieskończenie
uzasadnionym zrobienie przeglądu gier w produkcji (czasami w
„nieustającej produkcji”). A nuż ktoś zechce wspomóc przy starym,
dawno zakurzonym projekcie, ktoś się zmotywuje do dalszych prac,
wiedząc, że jego projekt jest naprawdę oczekiwany, albo w inny
sposób spowoduje wznowienie działań nad grą.
Poniżej lista wszystkich gier, o których wiem, że są „w produkcji”,
mówiąc dość umownie. Opuściłem tylko informacje o grach, których
tajność zastrzegli sobie moi rozmówcy. Oprócz kilku słów
komentarza, wstawiłem swoją ocenę dotyczącą ilości pracy, jaka już
została wykonana oraz szans na zakończenie projektu. Proszę
pamiętać, że w obu przypadkach to wyłącznie moja subiektywna ocena,
wystawiona na podstawie tego, co widziałem, czytałem, słyszałem,
także z ust autorów. Jest absolutnie pewne, że w niektórych
przypadkach mogłem się pomylić, ale proszę też pamiętać, że nie
zawsze należy słuchać autorów. Dodatkowe informacje to data, kiedy
ostatnio autor wypowiadał się o projekcie (dawał znak życia) oraz
ewentualne materiały z gry, które możemy podejrzeć.
Jeżeli chodzi o stan zaawansowania prac to często autorzy sami
sobie utrudniają, pisząc najpierw „na próbę” albo „wersję demo”,
która nijak się ma do przyszłego projektu i to, co pozornie jest w
zaawansowanej produkcji, w rzeczywistości wymaga napisania programu
od nowa. Są też odwrotne sytuacje - programiści, którzy stosunkowo
szybko doprowadzają projekty do końca i w ich przypadku "dopiero co
rozpoczęte prace" wcale nie oznaczają małych szans na skończenie.
Jeżeli chodzi właśnie o te szanse, znany jest „efekt chciejstwa”
autorów – „oczywiście, że zakończę projekt” – wbrew rzeczywistości,
która pokazuje, że dany autor nigdy żadnego projektu nie
doprowadził do sensownego finału. I odwrotnie – czasem mimo
rozpoczętych dopiero prac, z dużym prawdopodobieństwem możemy
napisać, że projekt zostanie zakończony. Moja ocena jest więc
wypadkową różnych zasłyszanych twierdzeń, przeszłych doświadczeń,
czasu trwania projektu i poniekąd przeczucia. Ale od czego jest mój
adres emailowy lub formularz? Wszystkie oceny mogą podlegać
modyfikacji, jeśli tylko podejmę wiedzę, że coś się w danym
projekcie ruszyło, albo że najzwyczajniej w świecie się
pomyliłem.
A oto propozycja skali ocen. Dla oceny tego, ile zostało już
zrobione: bardzo mało, mało, trochę, dużo, bardzo dużo. Do oceny
szans zakończenia: bardzo małe szanse, małe, średnie, duże, bardzo
duże. No to lecimy alfabetycznie:
Attax to jeszcze jedno podejście do tematu gry
logicznej, bazujące na automatowej wersji o tym samym tytule -
„Attax”. Były już niesamowicie dobre „Klony”, jest też inna
„nieustająca” produkcja-konwersja pod nazwą „Xatta”. Tutaj za
programowanie zabrał się sympatyczny kolega z Wielkiej Brytanii o
ksywie Wrathchild, o czym
poinformował 30 listopada 2006 roku. Na razie tylko plik
demonstracyjny, zdjęcie autora i informacje, że zabiera się do
gry ponownie.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: małe
Wrathchild
Battle Squadron - to przykład gry, których ostatnio
bardzo brakuje. Dawno już nie mieliśmy na Atari strzelaniny z
wartką akcją i dużą ilością poległych przeciwników. Nowopowstała
firma-grupa-cokolwiektojest o nazwie "Atlantis Games Group"
postawiła sobie za cel produkcję klasowych gier na cartridgu. Obok
ogłoszonego już "OutRun" AGG postanowiło przekonwertować na nasz
sprzęcik także "Battle Squadron". Zapowiada się taki lepszy
graficznie "Warhawk", ale ocenę zostawmy do czasu, gdy zobaczymy
coś więcej niż zrzuty z ekranu, muzyczkę i projekt naklejki na
cartridge. W projekcie udzielają się Sal "kjmann" Esquivel
jako muzyk, grafik i pomysłodawca oraz Peter Meyer jako
programista.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: średnie
Sal Esquivel
Beyond The Evil – roboczy tytuł gry, o której pisałem
tutaj, a nad którą pracuje głównie Karolj „Heaven” Nadj,
wspomagany przez uczestników forum Atari Age. Gra ma szansę
ukontentować miłośników wędrówek po podziemiach z elementami gier
RPG. Oryginalnie gra miała być tym dla Atari, czym było „Diablo”
dla PC, ale ponieważ gra ma działać na standardowym Atari,
założenia wydają się być bardzo ambitne, może nawet za bardzo.
Gra jest cały czas w trakcie zmian koncepcji (produkcja trwa
ponad rok), więc trudno na razie o dokładną ocenę stanu
zaawansowania prac.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: średnie
Boinxx - również gra naszego symapytycznego niemieckiego
kolegi Karolja „Heaven” Nadja, o której wiadomo
od 2004 roku. Ręke przyłożył do tego projektu także słynny Kamil
"Vidol" Walaszek, który opracował logo tytułowe i grafikę
poziomów w grze. Karolj obiecuje co prawda wziąść się kiedyś za ten
program, ale lata lecą, a efektu nie widać. Pewnie wynika to z
podejścia autora, o którym kiedyś pisał, że fajniejsze jest samo
tworzenie gry, niż jej zakończenie :). Tu jest drugi wątek
o grze, blog projektu
oraz sam plik.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: małe
Calamari's Solitaire – to gra karciana, za produkcję
której zabrał się Jeffry „Calamari” Johnston. Program
przeznaczony dla Atari 5200, więc możliwe jest stosunkowo proste
przeniesienie na małe Atari. Solitaire w tym wykonaniu to wersja
klondike z punktowaniem normalnym lub Vegas – w tym ostatnim jest
też możliwość losowania jednej lub trzech kart na raz, ale autor
nie wyklucza implementacji innych odmian tej gry.
Zrobione: dużo
Szanse na zakończenie: średnie
Crownland – chyba najbardziej oczekiwana produkcja tego
roku, ze względu na wersję preview, którą mieliśmy okazję zobaczyć.
Gra wygląda fantastycznie dzięki grafice Adama "Powrooz"
Powroźnika, a jeżeli uda się ją zakończyć, powinna być
przebojem na długie lata. Szybka i kolorowa platformówka, których
nie za wiele było na Atari. Niestety programista Piotr "pr0be"
Wiśniewski, jak sam przyznaje, musi napisać program praktycznie
od nowa, co zmniejsza stan zaawansowania prac i szanse na pomyślne
zakończenie: „mam w planach napisać zupełnie inny silnik do
wyświetlania sprajtów, poza tym kod gry był pisany prawie rok temu
w pośpiechu na Abbuc'a, wiec jest on dla mnie teraz totalnie
nieczytelny i dłużej by mi zajęło dochodzenie co i jak działa, niż
napisanie tego od nowa ;)”. Już wiemy, że historia zatoczyła
koło, ponieważ Piotr ponownie pisze w pośpiechu na Abbuc-a, tyle,
że wersję finalną.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: duże
Gra Fandala - co prawda nasz kolega z Czech
Franciszek "Fandal" Houra nie chciał na razie zdradzić
tytułu gry, nad którą pracuje, ale wiadomo, że ma to być konwersja
starego przeboju z konsoli NES.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: średnie
Impossible Mission – konwersja znanego z innych
komputerów przeboju, za którą wziął się na przełomie roku 2002/2003
kolega z Holandii o ksywie Thelen. Gra zapowiadała się
smakowicie, choć niewątpliwie wymagała znacznego poprawienia
grafiki i dopracowania silnika. Ostał nam się jeno
dysk atr, na którym jest to, co udało się zrobić, bo później
autor stracił zapał, o czym sam wszystkich powiadomił. Ostatnie
informacje o grze z 25 lutego 2004 roku.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: bardzo małe
Impossible Mission – kolejne zmierzenie się z
niewykonalną misją. Tym razem zajął się nią kolega Gary "Rybags"
Ryan z Australii, o czym donosi nam w
wątku 18 listopada 2005 roku. Poczynając od 2002 roku rozmyśla
i kontempluje teoretyczne podstawy tej gry :), dzięki czemu udało
mu się już przenieść z C64 na Atari i animować, postać głównego
bohatera. Możemy to zobaczyć w dwóch krótkich filmikach.
Zrobione: bardzo mało
Szanse zakończenia: bardzo małe
International Karate + - chyba najsłynniejsza, obok
"Vectora", próba napisania gry na Atari w XXI wieku. Dzięki
wspaniałej stronce projektu
mamy wgląd w postęp prac, który na razie zatrzymał się w maju 2006
roku. Przed autorem najtrudniejsza część
gry czyli oprogramowanie inteligencji przeciwnika.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: średnie
Jetpac - trudno obiektywnie pisać o
projekcie, w którym sam uczestniczę. Wygląda na to, że gdyby
pomysłodawca i autor Krzysztof "xxl" Dudek zechciał wypuścić
dokładną konwersję tej gry z ZX Spectrum, mógłby to zrobić już
kilka dni temu. Ponieważ jednak gra na Atari ma być nieco
poprawiona w stosunku do oryginału, prace jeszcze jakiś czas
potrwają. W projekcie bierze też udział Michał "Miker"
Szpilowski jako muzykowykonawca.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: bardzo duże
Kolony 2106 - tutaj również będzie mi trudno zachować
pełny obiektywizm. Wespół z Arkiem "ArSoft" Lubaszką i
Adamem "Urborg" Kaczmarkiem pracujemy nad grą dość
długo, ale prace zmierzają ku
końcowi. Główny program jest właściwie gotowy i przetestowany
(przez kilku beta-testerów), a prace zwolniły przez potrzebę
wykonania tłumaczeń na inne języki.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: bardzo duże
Logoman - dopiero co rozpoczęte prace nad grą logiczną z
zasadami wymyślonymi przez Andrzeja "Andy" Kidaja, zresztą
autora programu na Atari o tej nazwie. Niestety, oryginał zaginął w
mroku dziejów i ostała nam się jeno wersja na peceta. Dla mnie to
nie wystarczające i zdeklarowałem się wskrzesić pomysł w nowym
wykonaniu na Atari. Nieco grafiki jest już zrobione, jako
progamistę udało mi się namówić Adama "asal" Salamona,
muzyka, autorstwa Andrzeja, prawdopodobnie będzie pochodzić z
oryginału (zachował się plik CMC). Produkcja przewidziana raczej na
rok 2008, ponieważ teraz zajmuję się "Jetpac" i "Kolony2106".
Luxor - gra, którą za wszelką cenę chce przekonwertować
na Atari Krzysztof "xxl" Dudek. Prace zostały swego czasu
rozpoczęte, ale na razie skończyło się na niewielu procedurach i
nazwach poziomów. Nadzieję za ukończenie prac wzbudza jedynie
postać Krzysztofa - osoby, która z programami Atari prze do przodu
jak czołg...
Zrobione: bardzo mało
Szanse zakończenia: średnie
Maxwords - program, nad którym pracuje Anthony
Bufort to popularne scrabble. Autor zamierza udostępnić dość
ograniczony słownik słów na standardowym Atari, za to posiadacze
SIO2PC będą mogli korzystać z rozszerzonego słownika na PC. Gra dla
jednego (komputer jako przeciwnik) lub dwóch graczy pisana jest w
Basicu ze wstawkami w kodzie maszynowym, docelowo wszystko zostanie
skompilowane. Ponoć
stan prac dobił do 30%.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: małe
Miecz i Magia - swego czasu dumnie zapowiadany dodatek
do odpłatnego emulatora Atari. Gra zapowiadająca się naprawdę
świetnie, ale wygląda na zatopioną na zawsze w imię bliżej
niekreślonych korzyści. Autorzy gry od wielu lat
milczą i nie liczyłbym na cudowną zmianę. Firma-"producent"
mieści się we Wrocławiu, moim rodzinnym mieście, więc jak będę tam
ponownie, postaram się zastukać do drzwi autorów... :)
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: bardzo małe
Mr. Proper - niesamowicie grywalna i wciągająca gra
platformowa, którą stworzył Aleksander "Alex" Martin. Mimo
tego, że wersja demo jest grywalna (i to jak!), to autor przynał mi
się, że ewentualną wersję finalną musiałby napisać od nowa. Na to
brak czasu, choć Olek się zarzeka... :)
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: bardzo małe
Mysterion - tajemnicza gra zawsze tajemniczego kolegi
Frantiska "Fandal" Houra oraz Marka Pesouta i
Ivana Straki. Poza wersją preview nic więcej nie możemy na
razie zobaczyć, ale Frantisek potwierdził, że prace nad programem
nie ustały.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: średnie
New Rally-X - gra, o której już
pisałem uzyskała swoją rozbudowaną podstronę w ramach serwisu
www.atariware.cl i tam
prezentowane są wszystkie najnowsze informacje o postępach prac -
ostatnie wiadomości z 3 czerwca
2007 roku. Można sobie między innymi obejrzeć filmik z najnowszej
wersji.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: bardzo duże
One Moon And Two Suns - gra wspomniana w
wywiadzie z Michałem "Lizard" Luberdą, znana już od
dłuższego czasu z ogłoszenia
o podjęciu prac na nowo.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: duże
OutRun - wygląda na to, że ta produkcja grupy Atlantis zbliża się
wielkimi krokami. Przynajmniej tak nam sugerują informacje na
stronie projektu, prowadzonego przez Sala "kjmann"
Esquivela, a wspieranego przez kilka osób znanych z Atari Age:
programistę T.J. “damageX” Edmistera oraz Garego “Rybags”
Ryana, a jako grafika Zdenka "Psuedografx" Eisenhammera.
Oprócz bardzo zachęcających screenów mamy też pliki sap z muzyką z gry.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: duże
Zdenek Eisenhammer
Sal Esquivel
Pang - najnowsza produkcja duetu Tomasz "TeBe"
Biela i Kamila "Vidol" Walaszka, wyposażona w muzykę
Michała "stRinga Radeckiego. Ostatnio
pisałem o zapowiedzi gry, więc nie będę się powtarzał.
Potencjalnie wielki hit.
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: duże
Rasteroids – kolejny klon klasycznej do bólu gry
„Asteroids”,
zainicjowany 2 maja 2006 roku przez amerykańskiego Atarowca o
ksywie Tjb. Ostatnie wieści były co prawda z października
2006, ale zanim autor programu zamilkł, zdążył wykonać sporo
naprawdę dobrej roboty (co widać na filmikach), brakuje tylko
udźwiękowienia. Gra ma być dostępna nie tylko dla 8-bitowego Atari,
ale także dla konsoli 5200. Tjb udostępnił filmiki z
działąjącej gry, a jeden z uczestników forum Lord Helmet
pokusił się nawet o przygotowanie naklejek na karty i okładek na
pudełka z grą... Gra jest lepszą konwersją z automatów niż
istniejące dotychczas wersje dla małego Atari.
Zrobione: bardzo dużo
Szanse zakończenia: duże
tjb
Rocky Lotus - umowna nazwa na grę, którą chciałby
przekonwertować z Amigi Maciej "Rocky" Hauke z pomocą
Tomasza "TeBe" Bieli, o czym wspomniał w przeprowadzonym
przeze mnie
wywiadzie. Pewne prace zostały już w przeszłości wykonane, ale
podejrzewam, że rozpoczęcie wszystkiego wszystkiego po tylu latach
nie będzie takie proste. Mimo to trzeba patriotycznie życzyć
powodzenia i przebicia jakością projektu "OutRun".
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: średnie
Rocky
Rocky Pinball - ponownie umowna nazwa i ponownie projekt
Macieja "Rocky" Haukego, wspomaganego, z tego co
słyszeliśmy, przez Pawła "Pajero" Nowaka. I podobnież, jak w
powyższym przypadku, wiemy, że wieku temu jakieś prace zostały
podjęte - możemy nawet podziwiać fragment gry w postaci scrollowanego
stołu.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: średnie
Space Harrier to kolejna gra, której oczekiwanie kojarzy
mi się z tasiemcami albo południowoamerykańskimi serialami - akcja
posuwa się do przodu, ale końca nie widać. Mimo to dotychczas
wykonana
praca jest bardzo obiecująca - dynamiczna gra, duże obiekty,
digitalizowane odgłosy, niezła muzyka, wartka akcja. Więcej na
stronie projektu,
ostatni news z 17 marca 2007 roku.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: średnie
Sudoku II - to gra, której zrobienia podjęliśmy się z
Krzysztofem "xxl" Dudkiem. Chodzi tylko o to, by pierwszy
program
Krzyśka na Atari, wspomniany w
wywiadzie z nim nabrał nowych, lepszych kształtów. I pod
względem graficznym i programistycznym.
Zrobione: bardzo mało
Szanse zakończenia: średnie
SwordQuest Airworld – rozpoczęty w 2002 roku projekt
Kena „Dutchman” Van Mersbergena przeznaczony jest na konsolę
5200, co skutkować może łatwym przeniesieniem na XL/XE. Pod
warunkiem, że gra powstanie, a na razie na to się nie zanosi. Gra
jest kontynuacją serii gier o tym samym tytule z konsoli Atari
2600, potem zresztą ma być ostatecznie przeportowana na 2600. To
tyle z dostępnych publicznie
informacji.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: bardzo małe
Time Pilot – zainicjowany
publicznie 21 kwietnia 2002 roku przez dobrze znanego Karola
„Heaven” Nadja klon gry o tym samym tytule. Przyjemna
strzelanina, ale czy przejemność ta będzie nam dana na Atari?
Wykonanie gry doszło do fazy średniozaawansowanej i na tym progres
się zatrzymał, a Karol pozostawił
nam w spadku źródła i grafiki, a także niewielki pokaz silnika gry.
Zrobione: trochę
Szanse na skończenie: małe
The Tripods - już przeze mnie
anonsowana konwersja z ZX Spectrum. Autorem pomysłu i prac jest
Mark "Krazy Penguin" Oxley, a o postępach będziemy mogli
czytać na stronie
projektu.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: małe
Utopia – ponownie gra na konsolę 5200 i ponownie można
domniemywać, że przeniesienie jej na 8-bitowe Atari może być tylko
formalnością. Autorem projektu
konwersji klasycznej gry firmy Intellivision jest amerykański
kolega Brian „icbrkr” Green, który pracuje też nad grą
Xatta. Gra Utopia zakończona jest, według słów twórcy, w
około 20%, a termin ukończenia jest nieznany ze wskazaniem, jak
domniemywam, na „raczej nigdy” ;).
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: bardzo małe
Wizardy: Proving Grounds of the Mad Overlord - to
kolejny tegoroczny projekt, który rozpoczął się na Atari Age, o
czym
donosiłem.
Zrobione: mało
Szanse zakończenia: małe
Vector - najsłynniejszy swego czasu projekt gry,
zainicjowany przez Piotra "Fox" Fusika, zakończony w postaci
dema "Numen", nie kontynuowany w postaci gry. Źródła poszły "w
ludzi", którzy mieli pociągnąć temat, ale ludzie Ci zniknęli :)
Potencjalnie jedna z gier wszechczasów, szkoda, że nie udało się
doprowadzić projektu do końca, o czym dramatycznie informował
Piotr na Atari Area i Atari Age.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: bardzo małe
Xatta – klon gry „Attax” z automatów, tej samej, na
której pomyśle oparte są wspaniałe „Klony” Arka Lubaszki. Co prawda
gra zapowiadana jest przez tworzącego ją Briana „icbrkr”
Greena na Atari 5200 (pracuje on także nad grą Utopia),
ale w praktyce przeniesienie gry na Atari XL/XE powinno być
dziecinnie łatwe. Ostatni
news z 3 listopada 2002 roku był obiecujący – została wykonana
większość prac, ale informacje na stronie projektu
pozbawiają nas złudzeń. Autor poległ na sztucznej inteligencji
komputera, gra została ukończona w około 75% i porzucona na bliżej
nieokreślony czas. Pozostały dwa screeny robocze i pewność, że
„Klonom” długo nikt nie podskoczy!
Zrobione: trochę
Szanse zakończenia: bardzo małe
Yie Ar Kung Fu - nieustająca produkcja Krzysztofa
"Vega" Góry, w której palce maczali Daniel "Dely"
Koźmiński i Michał "Miker" Szpilowski, a ostatnio także
kolega Gonzo.
Zrobione: dużo
Szanse zakończenia: średnie
Na powyższym tle - wielu niespełnionych obietnic, wstrzymanych
projektów, porzuconych programów – możemy ocenić i docenić tych,
którzy jednak kończą rozpoczęte projekty. A ponieważ większość
solidnych gier powstaje w Polsce, możemy być dumni z wkładu w
światowe dziedzictwo oprogramowania dla Atari :). Szumne słowa? Nie
sądze... raczej adekwatne do pozycji polskich programistów/autorów
gier w stosunku do intelektualnej i twórczej nędzy na tak zwanym
„Zachodzie”. Ale ostatnio trochę i tam się ruszyło - zobaczymy
jakie bedą tego wymierne efekty.
Na koniec prośba, a nawet dwie:
proszę o prostowanie pomyłek w powyższym tekście,
o wszelkie dodatkowe informacje o stanie prac, innych tego typu
pomysłach i projektach.
Kaz 2007-08-11 23:17:17
Aha, dodam, ze o produkcjach Jet Boot Jacka chcialbym napisac osobno, dlatego informacje o "Manace", "Shadow of the Beast" i innych pojawia sie kiedys osobno. Chociaz... xxl 2007-08-12 00:42:43
zabiore glos w sprawie Crowland, wydaje mi sie, ze szanse na jej ukonczenie sa bardzo duzo - jesli nie jest tak, ze gra juz jest skonczona... Podobnie Pang! podejrzewam, ze w ciagu miesiaca-dwoch zobaczymy skonczona gre. Lukic 2007-08-12 10:09:39
Jestem pod wrażeniem.Tyle lat temu zaprzestano produkcji Małego Atari,a nadal gry powstają.Tak trzymać Bartek 2007-08-12 10:45:13
Kaz mam pytanie odnosnie filmikow. Czy nie lepiej wrzucac je na YouTube? Pozdrawiam. :) miker 2007-08-12 10:48:41
Jest jeszcze jedna gierka, którą na party pokazywał kolega Jerzyk (nie wiem czy ksywy nie przekręciłem) z Rzeszowa. Ma to być strzelanka w 9-tym trybie graficznym w interlejsie (niestety nie znam również tytułu). Zrobione jest już troszkę, szanse dokończenia - póki co nieznane, ale trzymam kciuki za projekt. golem14 2007-08-12 12:53:35
Marzy mi się, że kiedyś ktoś napisze działająca konwersję Robbo Konstruktora... Kiedyś na usnecie padł taki pomysł, by poprosić Pana Janusza Pelca o uwolnienie źródeł do gry ale... Pan Pelc od kilku lat jest nieuchwytny. Swoja drogą prawa do tytułu Robbo ma cały czas LK Avalon. Kaz 2007-08-12 14:03:27
1. Bartek - mozna je wrzucac na youtube, ale robic to nie zamiast umieszczania tutaj, ale obok. 2. Kolego Jerzyk z Rzeszowa - odezwij sie i podaj swoj email! :) miker 2007-08-12 15:04:47
Kaz: sorka za offtopic, ale przejrzyj mój ostatni mail do Cię (i jak coś, to wiesz co)! :) stRing 2007-08-12 19:11:28
Pan Pelc jest wśród nas, ale na razie tylko obserwuje. z pewnością wiec to czyta, także proszę pana: chwała za Misję, czekamy na drugą część. mariuszbox 2007-08-12 20:57:08
mariuszbox - ta informacja jest dość leciwa. czytałem o tym już parę lat temu. w każdym razie nic w tym kierunku się nie dzieje :) miker 2007-08-12 22:50:37
Kaz: wygląda da to, że z Attaxem się jednak coś rusza. Zobacz w tym wątku na a-age, co pisałeś. :) larek 2007-08-12 23:34:10
Wow - widzę, że szykuje się port jednej z moich ulubionych gier na automatach - Asteroids. Mam nadziejęm, że tym razem gra będzie trzymać klimat oryginału. Out Run też nieźle wygląda. Kaz 2007-08-13 00:02:23
Dzieki miker za info. Dzieki temu zrobilem aktualizacje do Attax-a (dodatkowy screen oraz nowy plik w bazie). Allas 2007-08-13 01:13:50
Good, a complete relation of titles in development, but still is missing 2 projects: Blackbox Video and Adventure 2 Kaz 2007-08-13 01:33:07
Could you write me more about but Blackbox Video and Adventure 2? :) miker 2007-08-13 06:30:57
Kaz: nie ma sprawy. Dopisz jeszcze może powyżej, że tytułowych screen do Boinxx-a jest autorstwa Powrooza. :) gregor 2007-08-13 16:34:31
Pang i Crownland - będzie niezła zabawa ! pigula 2007-08-15 00:20:06
Tebe - jak skonczysz tego ponga i bedzie juz krazyl w sieci to masz normalnie u mnie dobra polowke wodki! Lukic 2007-08-15 18:12:15
Jak myślicie IK+ wkońcu ruszy? Bo na to czekam z niecierpliwością:) miker 2007-08-15 20:38:28
Pewnie ruszy, autor zastrzega się tylko, że ma nieco zbyt mało czasu na spędzanie go przy Atari, ale coś się po troszeczku dłubie. czarny_faraon 2007-08-16 15:23:27
Fajnie, że powstaje tyle gierek. Denerwujące jest to, że niektóre z nich są "resetoodporne" co mnie jako korzystającego z oryginalnego atari denerwuje bo zmuszony do ciągłego pstrykania wyłącznikiem. Dla tych co na co dzień korzystają z emulatora tego problemu nie odczuwają, shift+f5 i z głowy. Gdyby nie to toby było super. larek 2007-08-16 17:52:21
Kolony 2106 nie będzie resetoodporne. Gdy granie się znudzi, będzie można spokojnie nacisnąć reset i zabootować atarka. Tyle dobrego :) stRing 2007-08-16 18:46:02
a nikomu nie zdarzyło się niechcący klepnąć w reset? zamiast wczytywać grę od początku, mamy mniejsze zło bo tylko ekran tytułowy. Urborg 2007-08-16 20:59:12
W przypadku korzystania z magnetofonu zwłaszcza bez turba, można to nazwać mniejszym złem, w przypadku zaś stacji dysków czy innych nowszych wynalazków już niekoniecznie. xxl 2007-08-16 21:16:33
naciskajac reset oczekuje ze zadziala jak reset. pajero 2007-08-16 22:08:02
xxl - no to wlasnie reset dziala tak, ze przywraca pierwotne ustawienia gry - i zaczyna sie wszystko od ekranu tytulowego ;) miker 2007-08-17 06:50:30
Kopromisem może być np. powrót do tytułu po resecie, chyba że podczas resetowania został wciśnięty klawisz OPTION (i OPTION+START też można sprawdzać), wtedy już definitynie reboot. Tak np. zostało zrobione w TOMS Copierze. A przyznam, że czase odpalam kompa BEZ QMEGa, bo nie wszystko chodzi... :) Urborg 2007-08-17 14:54:02
Czasami gra nie umożliwia przerwania gry i wyjścia do menu głównego. Wtedy taka resetoodporność jest przydatna, bo wystarczy nacisnąć reset i już jesteśmy w menu głównym. Np. Strip Poker nie był resetoodporny, a jak karta na początku źle poszła i było się kilkaset dolców w plecy, to w tej sytuacji lepiej było zacząć grę od początku niż mozolnie próbować się odegrać. Niestety nie było takiej możliwości. Można było spróbować zgrać się do zera, ale to trwało. Z kolei wczytanie gry z kasety to było 15 minut z okładem.
Poza tym są też gry w których naciśnięcie Resetu powoduje zawieszenie komputera. Więc w sumie opcja najgorsza z możliwych, bo tracimy grę a i tak musimy pstrykać wyłącznikiem. sikor 2007-08-17 17:52:13
Urborg, ale Strip Poker był w czystym basicu (no, z wstawkami w asmie), zawsze można było zrobić ctrl+1 i break oraz RUN... Chociaż nie, krążyła też wersja skompilowana, pewnie taką miałeś... tebe 2007-08-17 18:42:20
a te wstawki w asmie to były asemblowane "w locie" w basicu ;) ? sikor 2007-08-18 09:25:07
TeBe to jak małe dziecko... Nie , TeBe, w postaci linii DATA i odpalane przez X=USR(adres). Heaven 2007-08-18 13:57:17
interesting...you have the complete source code for time pilot...i have lost all code so far... ;) good to have the sources as i am experimenting with antic e sprites for beyond... eru 2007-08-18 23:05:57
To ja powiem, że będzie jeszcze jedna produkcja. Gra jest właściwie skończona, bawimy się drobiazgami.
Dobry pomysł z RESETem, że jeśli gra jest resetoodporna, to jeśli się przytrzyma jakiś klawisz konsoli, jest zimny start.
I jak to jest z tym ABBUCem? Można zgłaszać produkcje wcześniej publikowane? Taki Crownland czy Lepix np? Jeśli tak, fajnie :) Kaz 2007-08-19 00:50:54
eru - ABBUC twierdzi, ze nie mozna, jezeli program byl _powszechnie_ dostepny w internecie. Diabel tkwi w tym, co znaczy "powszechnie"... W praktyce to ABBUC decyduje, co mozna nazwac "powszechnym".
Crowland moze byc dopuszczony, poniewaz tylko demo bylo publicznie dostepne, a nie cala gra. Jezeli chodzi o program uzytkowy to ciekawi mnie, jezeli powstaje nowa wersja, czy ma tu znaczenie publiczne zaistnienie starej, mniej funkcjonalnej? Zglos Lepixa, organizatorzy zdecyduja, czy moze wystapic w konkursie. Zawsze jakas szansa jest. xxl 2007-08-19 02:12:05
eru jaka to gierka, kiedy/czy mozna cos zobaczyc i kto jest zamieszany? :-) eru 2007-08-19 11:20:31
Gierka to niespodzianka, ale tyle chyba mogę: - tytuł zaczyna się na 'Y' i na liście byłaby na końcu :) - jest to gra zręcznościowa - chodzi na zwykłej atarce - jest napisana bardzo szybko (<3 mce w wolnych chwilach), więc nie spodziewajcie się za dużo (:)) - autorzy: Eru (pomysł i kod), X-Ray (muzyka i levele), BeWu (grafika), Fox (pomocnicze biblioteki) xxl 2007-08-19 15:43:39
chcecie pokazac jak sie pisze gry na kataryne? cos na buca czy bedzie dostepne friko? to ten temat z kardrydzem? no i kiedy? eru 2007-08-19 16:59:22
Nie chcemy nikomu nic pokazywać - miałem pomysł i wyszła gierka. Gierka będzie wysłana na Abbuca, więc w momencie ogłoszenia wyników (październik) będzie publicznie dostępna (za free). Jest spora szansa, że udostępnimy też źródła i wszystkie mini-toolsy, które po drodze powstały. A karty... to się zobaczy.