Wesołych Świąt by Kaz 2007-12-24 01:10:24

Z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia wszystkim czytelnikom, oglądaczom, krytykom, miłośnikom naszego serwisu składam życzenia jak największej ilości fajnych gier na Atari w nowym roku, spokojnych świąt, w których spokój zakłócą tylko odgłosy z naszego małego Atari, stołu uginającego się od jedzenia, choinki wyższej od mieszkania, od groma prezentów pod choinkę.

Jako bonus dzisiejszej nowinki przedstawiam jedno z najstarszych demek na Atari, pochodzące z 1981 roku "Merry Christmas". Bardzo fajna choineczka, w której sprytnie wykorzystano grafikę graczy i pocisków, przez co obrazek mieni się wieloma kolorami. Na razie plik u Fandala.



Jest też kilka drobnych informacji, które na pewno dodatkowo poprawią humor świąteczny. Kolega Paweł "ikplus" Rosowski, na którym niektórzy położyli już krzyżyk, nie wierząc w zakończenie jego projektu konwersji gry International Karate Plus z C64 na Atari, skontaktował się ze mną i zapowiedział wznowienie prac od nowego roku. Jest zdeterminowany, żeby projekt ukończyć!



Jest to świetna wiadomość, jeżeli zdamy sobie sprawę, że ostatnie zmiany w programie miały miejsce ponad półtora roku temu. Jak mi Paweł wyjaśnił, wciągnęła go proza życia i projekt leżał odłogiem zbyt długo. Ale co się odwlecze, to nie uciecze.



Oczywiście każdy zna link do strony, na którym możemy poczytać o konwersji, ale nie ma tam wszystkich informacji o stanie prac. Dlatego przepytałem Pawła na okoliczność postępów w projekcie i dowiedziałem się, że do końca zostało już naprawdę niewiele. Ale oddajmy głos Pawłowi:



"Ile zostalo jeszcze do zrobienia mogę określić w kategorii zajmowanej pamięci. Tak więc gra zmieści się w 128kB. W tej chwili jest około 100kB, czyli jakieś ponad 75%. Gry nie ruszałem przez ponad 1,5 roku. Może z wyjatkiem kilku dni w czerwcu tego roku, kiedy dorobiłem animację pełzającego robaczka :-). (...) W kwietniu 2006 roku upubliczniłem wersję, która jest grywalna, zawiera pełną logikę gry i sztuczną inteligencję zawodników sterowanych przez komputer. Wersja ta ma numer 0174 i można ją pobrać ze strony z sekcji downloads. W zeszłym tygodniu wznowiłem prace i zamierzam prowadzić je regularnie w nadchodzącym roku. (...) Tak więc proszę o cierpliwość. Gra robi się.



Rzeczy, jakie zostały do zrobienia, to przede wszystkim animacje, a mianowicie:


Ponieważ jakiś czas temu zaczęliśmy z Tezzem dyskutować nad innym projektem, który na razie pozostaje tajemnicą, szybko zorientowałem się, że Tezz jest zaginionym ogniwem projektu Krzysztofa, a nie mojego :). I jak się okazało, miałem rację. Popchnąłem sprawy kontaktu między obu panami do przodu i mamy efekty: obecnie Tezz i Vega współpracują przy konwersji, co gwarantuje szybki, i miejmy nadzieję owocny, postęp prac. Z muzyką Michała "Mikera" Szpilowskiego na pewno będzie to hit, jedna z najbardziej wyczekiwanych gier roku 2008.



Obecny stan prac jest dość zaawansowany, a ponieważ projekt rozpoczął się niedawno, tempo Krzysztofa możemy uznać za oszałamiające. Kod źródłowy z C64 został już przez niego zdekomilowany, przetłumaczony, skomentowany. Na ukończeniu jest też program w Delphi, który przekonwertuje grafikę oraz duszki z C64 na format strawny przez silnik kolegi Tomasza "TeBe" Bieli, który pomaga Krzysztofowi zaimplementować swoje procedury w tej grze. Będzie to pierwsza gra z silnikiem TeBe-go (a właściwie z jednym z wariantów tego silnika), a drugi taki program w ogóle (pierwszym było demko "Droga do Duplandu Slideshow" do obejrzenia tutaj).



Należy się tu wyjaśnienie, że Krzysztof zdecydował się oprzeć logikę gry na wersji z Commodore, ale wygląd na wersji MAME, co pozwoli zrobić grę na Atari lepszą niż na komodorku. W tym ostatnim zadaniu pomaga właśnie Terrence, odpowiedzialny za grafikę. Jest on autorem już dawno temu przygotowanego ekranu tytułowego i poszczególnych etapów gry, którymi to chwalił się na forum Atari Age. Niestety, specyficzne wymagania silnika TeBe co do grafiki powodują, że grafika Tezz-a musi być zmodyfikowana (np. zmiany w kolejności użytych rejestrów), co nie jest trudne, ale praco- i czasochłonne. Jak powiada Krzysztof, zostały już tylko właśnie poprawki grafiki oraz pisanie samego kodu gry na Atari, co jest czystą przyjemnością. :)

Trzymamy więc kciuki za oba projekty. Aha, i proszę się nie sugerować zrzutami ekranów - to są grafiki z Atari w formacie G2F, czasem nie związane z grą albo wersje robocze, które powstały dawno i w różnych okolicznościach i na pewno ulegną zmianie. A może nie... Dla porównia można sobie zobaczyć biedniutką grafikę Bomb Jack! z wersji C64 oraz cel do którego zmierza Paweł w postaci dokładnej konwersji z C64 gry International Karate Plus.
xxl 2007-12-24 11:51:45

na poczatek wesolych swiat. jeszcze chyba pang bedzie konwersja z c64? z roku na rok coraz lepsze gierki sie na atari pojawiaja :)

larek 2007-12-24 14:00:03

Ja również przyłączam się do życzeń - Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Atari Roku! Najprawdopodobniej 2106 roku też ;)
Bomba Jacek zapowiada się rewelacyjne. IK+ od dawna wygląda świetnie. Trzymam kciuki!

Lechos 2007-12-24 16:58:30

Wesołych świąt, Atarianie :) A nowych gier nie mogę się doczekać :)

s2325 2007-12-24 18:34:35

nie lepiej i łatwiej byłoby zamiast Panga przenieść na Atari Zap't'Balls http://cpcgamereviews.com/z/index.html Advanced lub zwykłe?

Kaz 2007-12-24 19:08:07

Czy lepiej by bylo to nie wiem, ale na pewno nie latwiej. Przenoszenie gier z C64 jest latwiejsze niz z Amstrada ze wzgledu na mniejsze roznice w sprzecie. Przede wszystkim Amstrad to inny procesor, a C64 prawie ten sam.

blb 2007-12-25 00:36:59

Nie, no wypas, juz nie moge sie doczekac, na Atarku obrodzilo w nowe produkcje i to na jakim poziomie! Oby tak dalej, Wesolych i pogodnych Swiat. Szkoda ze w Kolobrzegu sniegu nie ma, byloby bardziej swiatecznie :)

Vlk 2007-12-25 16:38:07

Kaz, wspaniałe wiadomości na Święta. Zrzuty ekranów wyglądaja bardzo obiecująco. Będzie z czego wybierać na Kaz Compo. Pozdrawiam wszystkich świątecznie!

Cy-5 2007-12-25 18:42:48

Wesołych :-)

Będzie się działo :-)

sikor 2007-12-25 19:48:30

Wesołych Świąt!!! Fajnie by było te tytuły zobaczyć, oby się tylko nie skończyło jak z innymi "szumnymi" zapowiedziami - zresztą opisanymi w bieżącym roku na tutejszym portalu... ;(

gorgh 2008-02-14 17:41:31

male pytanie z ciekawosci, a jak w takim razie byly animowane postaci w grze gremlins?
p.s. czy na atarynke powstal klon bombermana?fajny serwis, ciekawszy od onetu hyba ;)