Dość długo nie było już żadnych konkursów na atarionline.pl. Trzeba
więc rozruszać kości starych łamaczy joysticków, szczególnie po
okresie obżarstwa oraz fizycznego i umysłowego nieróbstwa. Kto żyw
może wziąć udział w kolejnym, tym razem noworocznym konkursie
wiedzy o gierkach na Atari. Będzie to także dobre przetarcie przed
konkusem Kaz Kompo 2007, który nadchodzi wielkimi krokami.
Oto macie 50 fragmentów opisów gier. Zostały one wybrane przeze
mnie z różnych i różnistych źródeł - niektóre z zasobów
internetowych, a niektóre z opisów książkowych czy ulotek
giełdowych. Więcej w tym temacie nie powinienem ujawniać, by nie
ułatwiać odnalezienia opisu, bo nie o to chodzi. Chodzi zaś o to,
by skojarzyć dany fragment z konkretną grą i zrobić to do 2
stycznia 2008 roku do północy! W zgadywaniu można
współpracować, nie widzę przeszkód, żeby sobie wzajemnie
podpowiadać.
Ale jak zwykle obowiązuje zasada, że kto pierwszy ten lepszy. Można
przysyłać rozwiązania częściowe, bo może się przecież zdarzyć, że
nikomu nie uda się odgadnąć wszystkich tytułów gier. Konkurs nie
jest łatwy, bo niektóre opisy, jak możecie zauważyć, są napisane
okropnym językiem, z błędami interpunkcyjnymi czy literówkami, a
nawet rzeczowymi, które utrudniają identyfikację. Ale takie to były
kiedyś czasy, że gracze nie zwracali na to uwagi, ciesząc się, że
udało im się w ogóle dostać jakąkolwiek instrukcję do gry.
Zachowałem więc klimat tamtych opisów (i oryginalną pisownię z
błędami) po to, by przekonać się, czy dla współczesnego gracza też
będą one czytelne.
Nagrodą dla zwycięzcy będzie nagroda rzeczowa, ale na razie w
bliżej nieznanej postaci - prawdopobnie dwa lub trzy oryginalne
cartridge z grami. No to do dzieła:
Gra 01
(...) jest grą dość nietypową w kategorii „gier wyścigowych” – Twój
pojazd jest jedynym znajdującym się na torze. Natomiast zamiast
innych pojazdów na torze pojawiają się przerażająco groźne
trójwymiarowe obiekty próbujące przeszkodzić Ci w jeździe.
Gra 02
Pozostałe pokoje będą niespodziankami. W swych poszukiwaniach
uważaj na pracowitą miotłę, pająki, a także na odwiecznego wroga,
jakim jest pies.
Gra 03
Flotę porusza się joystick’iem w kierunku, w którym chcesz żeby
płynęła. Raz poruszona flota będzie dalej sama kontynuowała rejs.
(...) Twoją flotę atakują eskadry samolotów wroga.
Gra 04
Możesz zmniejszyć lub zwiększyć skalę mapy, używając klawiszy Z i
X. Początkowo mapa pokazuje rejon zachodniego Pacyfiku, prostokąt
500 na 300 mil. Dzięki powiększeniu można przejść do skali 60 na
40, a nawet 8 na 5 mil. W tym ostatnim przypadku zaznaczony jest
kierunek ruchu jednostki.
Gra 05
Podczas wędrówki podziemnymi korytarzami oprócz wciąż atakujących
cię ptaków ciemności (musisz na nie uważać, gdyż każdy ich atak
zmniejsza zasób twych sił; ale możesz do nich strzelać, najlepiej w
momencie, gdy się wykluwają z latających jaj (...)) napotkasz także
wiele tajemniczych przedmiotów, które mogą być bardzo pomocne w
twej wędrówce.
Gra 06
(...) masz za zadanie obronić 4 lotniska: BASE, TANGO, DELTA i
ZULU. Twoja misja zaczyna się od startu z lotniska BASE.
Gra 07
Gdybys na początku gry zechciał zabawić się w bogacza, zdradzimy ci
największą tajemnicę banku, imię i konto jednego z najlepszych
udziałowców, nazywa się on HERBIE i ma konto numer 05250624, a na
nim okrągłą sumkę 500000 $.
Gra 08
Punktacja polityczna przedstawia stan opinii światowej i zwiększa
się przy utrzymaniu większych miast czy błyskawicznych
zwycięstwach, a zmniejsza przy ciężkich porażkach lub po atakach
chemicznych i jądrowych.
Gra 09
Dostałeś motorower, ale on cię nie zadowala. Możesz go ulepszyć.
Ukryte w różnych zakamarkach części (mrugające punkty) czekają na
odnalezienie i zamontowanie w twoim motorowerze. Musisz wykazać się
opanowaniem i orientacją w terenie (świetna grafika przestrzenna).
(...) Startujemy po zapaleniu się zielonego światła.
Gra 10
Gra polega na ratowaniu ludzi, którzy znajdują się pod ziemią. Jest
ich ośmiu, a komputer informuje na bieżąco, ilu jeszcze pozostało
do uratowania. (...) Przed wystartowaniem należy zatankować
helikopter, zabierając 2000 galonów paliwa.
Gra 11
Paliwo. Dostępne jest co 100 mil. Stacje benzynowe są anonsowane na
ekranie. Aby zatankować, zatrzymaj się obok stacji. Usłyszysz
pompowanie benzyny i wskaźnik paliwa przesunie się w prawo.
Gra 12
Gra w Pilota Pocztowego pozwoli ci sprawdzić swoją zręczność i
zdrowy rozsądek w czasie prowadzenia samolotu. Twoim zadaniem jest
dostarczenie pięciu worków z przesyłkami pocztowymi do ich miejsc
przeznaczenia, w jak najkrótszym czasie.
Gra 13
Naturalne niebezpieczeństwo (wulkan): zegar po prawej stronie
ekranu pokazuje czas jaki pozostał do jego wybuchu.
Gra 14
W labiryncie oprócz żywych istot, można napotkać także kilka
rodzajów przedmiotów nieożywionych - mniej lub bardziej
użytecznych: MEDICAL KIT - zestaw, który pozwala odświeżyć siły
życiowe nadwyrężone przez ostrzał obcych i wędrówkę po bazie;
(...)
Gra 15
Jest to świetna zabawa oparta na filmie. (...) W scence tej należy
przechytrzyć złą i chciwą Mamę Fratelli.
Gra 16
Zauważyłeś także, że gwiżdżąc przywołujesz go w swoim kierunku i
prowadzisz go właściwą drogą nie narażając na niebezpieczeństwa i
niemiłe niespodzianki. A niebawem okaże się, że twój braciszek to
nie jedyny problem jaki cię czeka podczas tej wyprawy.
Gra 17
Możemy się zdecydować na jedną z siedmiu możliwych wysp, różniących
się kształtem i wielkością. Szczególnie ciekawa jest wyspa z
jeziorkiem pośrodku, można na niej skracać sobie drogę,
przepływając przez jezioro, należy się tylko później rozgrzać.
Gra 18
(...) daje wierną symulację lotu myśliwcem zdolnym do lotu w
każdych warunkach pogodowych i zdolnym do atakowania celów
naziemnych, myśliwcem bombardującym (...). Program symuluje też
całą otoczkę nowoczesnej walki powietrznej wraz z licznymi
samolotami przeciwnikami, naprowadzanymi radarowo rakietami,
rakietami z naprowadzaniem termolokacyjnym oraz celami
naziemnymi.
Gra 19
Etap jajek – wszyscy przeciwnicy znajdują się na początku w jajach.
Zjedz jaja, zanim przeciwnicy się wyklują. Etap pterodaktyla –
zaczyna się od grasującego pterodaktyla na ekranie.
Gra 20
Po załadowaniu (...) wybierasz najpierw ilość grających zawodników.
(...) Im więcej graczy tym gra jest ciekawsza. Aby skomplikować
grę, możesz wybrać otrzymywanie wiadomości dotyczących śladów
przestępstw w postaci zakodowanej.
Gra 21
W górnej części ekranu znajduje się widok tego fragmentu wioski, w
którym się teraz znajdujesz. Niewielkie kwiatki rosnące na
ścieżkach to zioła i przedmioty potrzebne do przyrządzania
czarodziejskich mikstur.
Gra 22
Osiągnowszy koniec jaskiń, stanąłem przed kamienną statuą
przedstawiająca smoka, chronioną przez mistyczną lśniącą czerwono
barierę energetyczną. (...) Stojąc naprzeciwko smoka z całą postałą
mi energią, próbowałem pokonać tego stwora przy pomocy kul
energi.
Gra 23
Akcja gry rozgrywa się w znanym wszystkim londyńskim domu przy
Baker Street 221. Na piętrze mieszka słynny detektyw Sherlock
Holmes i jejgo przyjaciel Dr. Watson, po strychach i piwnicach
buszują myszy.
Gra 24
Bohaterką gry jest niejaka Iris, która jest wojowniczką i
czarodziejką. (...)Używając odpowiednich przedmiotów musimy
odnaleźć magiczny pierścień, który ochroni nas przed potężnym
zaklęciem przemiany.
Gra 25
Mając znowu wolny manipulator zdobądź kawałek chleba lecz nie
połykaj go. Podejdź do tostera i spróbuj zrobić sobie grzankę.
Toster zamieni się w kubek. Zniszcz oba testery. Za jednym z nich
znajdziesz klucz, który otwiera drzwi. Z tym kluczem ruszaj na
podbój reszty labiryntu.
Gra 26
Po otrzymaniu interesujących cię wiadomości i wykupieniu biletu
udajesz się na peron i oczekujesz przyjazdu odpowiedniego pociągu.
Stając przy torze, ruchem joy stick’a do góry wchodzisz do pociągu
lub w ogóle do niego nie wsiadasz.
Gra 27
Przez wrzesień możesz poruszać się jednostkami pancernymi do
siedmiu pól na otwartym terenie lub trzy pola w górach. (...) Co
tydzień przybywa jednostkom radzieckim 2 punkty w sile ludzkiej i
materiałowej, tobie zaś nie.
Gra 28
Kierownik śródlądowego ogrodu zoologicznego jest w ostatnim czasie
z Ciebie niezadowolony, Crumble. To niezadowolenie spotęgowało się
wczoraj gdy będąc odpowiedzialny za zamknięcie wszystkich klatek w
ZOO nie dopilnowałeś tego i ostatniej nocy przez twoje partactwo
uciekły Fuzzle.
Gra 29
(...) super agent brytyjskiego wywiadu, wywołujący zawsze dreszcz
zgrozy pojawia się w nowej grze opartej na jego ostatnim filmie
(...). Osiem stopni gry opartych jest na wydarzeniach z filmu.
Gra 30
Jest rok 1950. Trwa wojna koreańska. Jesteś dowódcą eskadry, musisz
prowadzić swoje samoloty do walki z wrogiem i zniszczyć go.
Gra 31
Szachy (...) są nową wersją szachów (…). Program ten nie różni się
niczym szczególnym od swojego poprzednika. Jedyna różnica to
trójwymiarowa grafika zastosowana w nowej wersji szachów (...).
Gra 32
Program (...) jest grą która posiada w sobie tendencje dydaktyczne.
Program wymaga dobrej znajomości mapy Stanów Zjednoczonych, a
szczególnie lokolizacji większych miast i stanów USA. (...) Musisz
się spieszyć bo zaraz rozprzestrzenia się w zastraszającym
tempie.
Gra 33
Ten program umożliwi ci wypróbowanie swoich sił w roli pilota
największego samolotu pasażerskiego wszystkich czasów (...). Powoli
reaguje na ruchy sterów, wolno się wznosi, nie może wykonywać
ostrych zakrętów.
Gra 34
Questor – Elf. Odważny wysłannik Leśnego Plemienia. W walce radzi
sobie dobrze, obeznajomiony jest z magią. Tylko Merlin przewyższa
go pod tym względem. (...) W wędrówkach po labiryncie natkniesz się
na wiele groźnych potworów.
Gra 35
Gdy na drodze swej wędrówki napotkasz joystick weź go natychmiast.
Dzięki temu otrzymasz premię w postaci dodatkowego życia. W swoich
poszukiwaniach możesz korzystać z latających platform. Są one
zagłębione w ziemi.
Gra 36
Przed upływem określonego czasu musisz znaleźć paszport, pieniądze
na podróż, klucz i tajne plany. To wszystko musisz zapakować do
popielatej teczki (...).
Gra 37
Oprócz zaangażowania w walkę musisz zwrócić uwagę na biegające
skorpiony – bowiem gdy cię ugryzą, Twój przeciwnik zyskuje 1000
pkt
Gra 38
Bedąc głównodowodzącym paktu NATO masz za zadanie zatrzymać
ofensywę sił Układu Warszawskiego. Dokonasz tego gdy zapobiegniesz
okupacji RFN.
Gra 39
Musisz zniszczyć atakujące cię obiekty i wysłane przez nie zdalnie
sterowane miny, które mogą rozbić naszą planetę. (...) Podczas lotu
patrolowego na pewno spotkasz na swej drodze zawieszone w
przestworzach generatory mocy. Nie bój się spotkania z nimi, one
przekażą ci dodatkową moc.
Gra 40
Nadlatujący samolot krąży wokół niej do czasu otrzymania zezwolenia
na lądowanie. Samolot lądujący musi nadlecieć ze strony wieży.
Samolot może się poruszać w 6-ciu kierunkach.
Gra 41
W centrum kontroli lotów zamówić można dostawy oraz sterować
oświetleniem lądowiska. Transporty mogą zawierać dodatkowe
ogrodzenia, nasiona, części zamienne do robotów, itp.
Gra 42
Po zestrzeleniu wszystkich samolotów czeka Cię zatopienie pięciu
wrogich okrętów. (...) Każdy z okrętów jest w innej od odległości
od Ciebie. (...) Zmiana kąta nachylenia działa o 0,5 stopnia
odpowiada 100 jardom.
Gra 43
Twoim zadaniem jest w jak najszybszym czasie przebyć odległość 200
metrów krokiem łyżwowym. (...) Po osiągnięciu szybkości maksymalnej
staraj się uczymać tempo biegu i pobić rekord podany w górnym
rogu.
Gra 44
Kupno (Buy). Po wybraniu tej opcji ujrzymy poprzeczny przekrój
ładowni okrętu. Możemy kupować następujące towary: 1. tea
(herbata), 2. silk (jedwab), (...), 8.rum.
Gra 45
Jest tu łódka, ale bez wioseł, więc na razie nigdzie nie
popłyniesz. Idź na wschód do obserwatorium (trzykrotnie [WS]),
potem staraj się wejść na samą górę [WEJDŹ NA DACH], [G]. Dokładnie
zbadaj atlas, który tam leży [WEŹ ATLAS], [PODNIEŚ KARTKĘ].
Gra 46
Sa program jest symulacją gru w czterech graczy, trzema (lub dwoma)
gra komputer ty sterujesz jednym. (...) Może bez problemu zagrać
nowicjusz, ale i zaawansowani gracze. (...) Po naciśnięciu „Option”
– możliwość ułożenia dowolnych rąk.
Gra 47
Druga część wyścigów, które poruszyły światem gier. Tym razem
ścigamy się z drugim przeciwnikiem. Ekran podzielony jest na dwie
części, coś jak w Spy vs Spy. Poprawiono grafikę, i wogóle
ulepszono grę.
Gra 48
Aby podwyższyć swoją punktację strzelaj pewniej w wyznaczonym na
walkę czasie. Strzelaj prosto lub próbuj odbić strzał od trawy,
kaktusów lub ukrytych wozów.
Gra 49
Gracz wciela się w postać tytułowego bohatera (...), musi
spenetrować tajemniczy labirynt i odnaleźć pięć liter słowa
powrotnego (w każdej grze mogą być one różne i znajdować się w
różnych miejscach świata) i oczywiście wrócić do domu. W labiryncie
oprócz tabliczek z literami znajdują się także teleporty służące do
przemieszczania się (...)
Gra 50
Uzbrojony jest w prostą wyrzutnię bomb, których maksymalnie mieści
się w pojeździe 99 sztuk (na początku jest ich tylko 40). Bomby te
są wystrzeliwane pionowo w górę i powoli opadają lotem swobodnym
(...)
xxl 2007-12-27 20:19:50
2 grudnia? to juz bylo. Kaz 2007-12-27 20:37:42
Ha ha - poprawilem na 2 stycznia 2008. Nie wiem, skad ten grudzien sie wzial... :) miker 2007-12-27 20:53:07
Dla ulatwienia dodam, ze na liscie jest male oszustwo - jedna gra jest opisana dwa razy. Ale co to dla wymiataczy i znawcow... :) Powodzenia! axe/ssg 2007-12-27 23:46:47
spoiler-pomocnik, bo w konkursach nie mam szczescia :P moje pierwsze strzaly - bez zastanowienia. moze komus pomoge...
gra 02 - alley cat gra 07 - ghostbusters gra 08 - theatre europe gra 09 - actio biker? gra 10 - fort apocalypse gra 11 - the great american cross-country road race gra 15 - the goonies gra 18 - f15 strike eagle gra 21 - feud gra 23 - basil the great mouse detective gra 24 - dwie wieże gra 25 - chimera? gra 26 - agent usa gra 28 - crumbles crisis gra 31 - colossus chess 4 gra 32 - agent usa gra 34 - gauntlet gra 35 - eartquake? gra 36 - spy vs spy gra 40 - kennedy approach? gra 41 - colony gra 44 - pirates of the barbary coast gra 45 - mózgprocesor gra 46 - blue team bridge gra 47 - pitstop II gra 48 - gunfight Kaz 2007-12-28 00:50:31
Nie jest źle :) Mailem tez juz dostalem pierwsza liste, niekompletna. zilq 2007-12-28 11:03:44
hi... Ekstra konkurs. Dobrze od czasu do czasu ruszyć głową :) Trochę rażące są błędy (literówki) w opisach, ale ujdzie :] Ja tam wytypowałem następujące tytuły: 2. Alley Cat 3. Ghostbusters (?) 10. Fort apocalipse (tu dzięki za przypomnienie tutułu axe!) 11. the great american cross-country road race (wypasiona giera i najniejsze intro!) 13. Spy vs Spy (jakoś tako mi się to skojarzyło :D) 15. Gunies 18. Apache (?) :D 21. Feud (znowuż skleroza i thnx do axe :) ) 22. Edilon 23. Basil 26. Agent USA 35. Starquake (moja ulubiona gra na Atari :P ) 37. Chop Suey (jakoś tak się to pisało) 40. Kennedy approach ( :D axe!) Kaz 2007-12-28 13:07:34
Z bledow najbardziej podoba mi sie "_Osiągnowszy_ koniec jaskiń (...)" :) Kaz 2007-12-28 13:14:29
Ale z tym Ghostbusters na pozycji 3 to troche przesadziles ;) axe/ssg 2007-12-28 13:43:42
bonus: gra 01 - elektra glide gra 16 - whistler's brother gra 20 - 221B baker street gra 33 - jumbo jet pilot gra 38 - nato commander gra 42 - beach head xxl 2007-12-28 13:55:41
03 - beach head ? zilq 2007-12-28 17:20:04
hihi... to fakt, "omckną" mi się palec ;) być powinno przypisane do pozycji nr. 7, ale i tak nie jestem pewny co do jej prawidłowości Urborg 2007-12-29 14:32:15
Gratulacje KAZ, świetny konkurs :-). Czterech gier mi brakuje. Ale kilku z tych co mam nie jestem pewny. Muffy 2007-12-29 15:42:26
NIezłe, tak na oko to brakuje mi 3 ale nie mam czasu na grzebanie. A co do niektórych "opisów" to przypominają mi się Top Secretowe Super Supery - pamięta ktoś? pozdrawiam i życzę powodzonka w konqursie. Kaz 2007-12-30 01:28:59
Dostalem juz dwa maile z lista gier, czekam na nastepne. Scalak 2008-01-01 17:53:20
Kaz a ile na oko mają poprawnych ?... co by się nie wygłupiać ;) Kaz 2008-01-01 22:45:43
Nie przejmuj sie - nie wyglupisz sie - to tylko zabawa i o ile wiem, niektore pozycje trzeba zgadnac, bo pasuja do wiecej niz jednej gry na Atari. Tak wiec oprocz duzej wiedzy o grach trzeba miec odrobinke szczescia :) Muffy 2008-01-03 08:55:54
okay Kaz. mamy piękny dzień, za oknami 3 stycznia cudnego 2008 roku :) a jakie powinno byc rozwiązanie? Kaz 2008-01-03 12:13:16
Muffy - spokojnie, najpierw trzeba podliczyc glosy miliony Polakow z wszystkich komisji obwodowych. Kaz 2008-01-07 00:16:22
Dla formalnosci - rozwiazanie konkursu w nowince z 6 stycznia 2008 roku.