Noworoczny konkurs by Kaz 2007-12-27 19:18:49

Dość długo nie było już żadnych konkursów na atarionline.pl. Trzeba więc rozruszać kości starych łamaczy joysticków, szczególnie po okresie obżarstwa oraz fizycznego i umysłowego nieróbstwa. Kto żyw może wziąć udział w kolejnym, tym razem noworocznym konkursie wiedzy o gierkach na Atari. Będzie to także dobre przetarcie przed konkusem Kaz Kompo 2007, który nadchodzi wielkimi krokami.

Oto macie 50 fragmentów opisów gier. Zostały one wybrane przeze mnie z różnych i różnistych źródeł - niektóre z zasobów internetowych, a niektóre z opisów książkowych czy ulotek giełdowych. Więcej w tym temacie nie powinienem ujawniać, by nie ułatwiać odnalezienia opisu, bo nie o to chodzi. Chodzi zaś o to, by skojarzyć dany fragment z konkretną grą i zrobić to do 2 stycznia 2008 roku do północy! W zgadywaniu można współpracować, nie widzę przeszkód, żeby sobie wzajemnie podpowiadać.

Ale jak zwykle obowiązuje zasada, że kto pierwszy ten lepszy. Można przysyłać rozwiązania częściowe, bo może się przecież zdarzyć, że nikomu nie uda się odgadnąć wszystkich tytułów gier. Konkurs nie jest łatwy, bo niektóre opisy, jak możecie zauważyć, są napisane okropnym językiem, z błędami interpunkcyjnymi czy literówkami, a nawet rzeczowymi, które utrudniają identyfikację. Ale takie to były kiedyś czasy, że gracze nie zwracali na to uwagi, ciesząc się, że udało im się w ogóle dostać jakąkolwiek instrukcję do gry. Zachowałem więc klimat tamtych opisów (i oryginalną pisownię z błędami) po to, by przekonać się, czy dla współczesnego gracza też będą one czytelne.

Nagrodą dla zwycięzcy będzie nagroda rzeczowa, ale na razie w bliżej nieznanej postaci - prawdopobnie dwa lub trzy oryginalne cartridge z grami. No to do dzieła:

Gra 01
(...) jest grą dość nietypową w kategorii „gier wyścigowych” – Twój pojazd jest jedynym znajdującym się na torze. Natomiast zamiast innych pojazdów na torze pojawiają się przerażająco groźne trójwymiarowe obiekty próbujące przeszkodzić Ci w jeździe.

Gra 02
Pozostałe pokoje będą niespodziankami. W swych poszukiwaniach uważaj na pracowitą miotłę, pająki, a także na odwiecznego wroga, jakim jest pies.

Gra 03
Flotę porusza się joystick’iem w kierunku, w którym chcesz żeby płynęła. Raz poruszona flota będzie dalej sama kontynuowała rejs. (...) Twoją flotę atakują eskadry samolotów wroga.

Gra 04
Możesz zmniejszyć lub zwiększyć skalę mapy, używając klawiszy Z i X. Początkowo mapa pokazuje rejon zachodniego Pacyfiku, prostokąt 500 na 300 mil. Dzięki powiększeniu można przejść do skali 60 na 40, a nawet 8 na 5 mil. W tym ostatnim przypadku zaznaczony jest kierunek ruchu jednostki.

Gra 05
Podczas wędrówki podziemnymi korytarzami oprócz wciąż atakujących cię ptaków ciemności (musisz na nie uważać, gdyż każdy ich atak zmniejsza zasób twych sił; ale możesz do nich strzelać, najlepiej w momencie, gdy się wykluwają z latających jaj (...)) napotkasz także wiele tajemniczych przedmiotów, które mogą być bardzo pomocne w twej wędrówce.

Gra 06
(...) masz za zadanie obronić 4 lotniska: BASE, TANGO, DELTA i ZULU. Twoja misja zaczyna się od startu z lotniska BASE.

Gra 07
Gdybys na początku gry zechciał zabawić się w bogacza, zdradzimy ci największą tajemnicę banku, imię i konto jednego z najlepszych udziałowców, nazywa się on HERBIE i ma konto numer 05250624, a na nim okrągłą sumkę 500000 $.

Gra 08
Punktacja polityczna przedstawia stan opinii światowej i zwiększa się przy utrzymaniu większych miast czy błyskawicznych zwycięstwach, a zmniejsza przy ciężkich porażkach lub po atakach chemicznych i jądrowych.

Gra 09
Dostałeś motorower, ale on cię nie zadowala. Możesz go ulepszyć. Ukryte w różnych zakamarkach części (mrugające punkty) czekają na odnalezienie i zamontowanie w twoim motorowerze. Musisz wykazać się opanowaniem i orientacją w terenie (świetna grafika przestrzenna). (...) Startujemy po zapaleniu się zielonego światła.

Gra 10
Gra polega na ratowaniu ludzi, którzy znajdują się pod ziemią. Jest ich ośmiu, a komputer informuje na bieżąco, ilu jeszcze pozostało do uratowania. (...) Przed wystartowaniem należy zatankować helikopter, zabierając 2000 galonów paliwa.

Gra 11
Paliwo. Dostępne jest co 100 mil. Stacje benzynowe są anonsowane na ekranie. Aby zatankować, zatrzymaj się obok stacji. Usłyszysz pompowanie benzyny i wskaźnik paliwa przesunie się w prawo.

Gra 12
Gra w Pilota Pocztowego pozwoli ci sprawdzić swoją zręczność i zdrowy rozsądek w czasie prowadzenia samolotu. Twoim zadaniem jest dostarczenie pięciu worków z przesyłkami pocztowymi do ich miejsc przeznaczenia, w jak najkrótszym czasie.

Gra 13
Naturalne niebezpieczeństwo (wulkan): zegar po prawej stronie ekranu pokazuje czas jaki pozostał do jego wybuchu.

Gra 14
W labiryncie oprócz żywych istot, można napotkać także kilka rodzajów przedmiotów nieożywionych - mniej lub bardziej użytecznych: MEDICAL KIT - zestaw, który pozwala odświeżyć siły życiowe nadwyrężone przez ostrzał obcych i wędrówkę po bazie; (...)

Gra 15
Jest to świetna zabawa oparta na filmie. (...) W scence tej należy przechytrzyć złą i chciwą Mamę Fratelli.

Gra 16
Zauważyłeś także, że gwiżdżąc przywołujesz go w swoim kierunku i prowadzisz go właściwą drogą nie narażając na niebezpieczeństwa i niemiłe niespodzianki. A niebawem okaże się, że twój braciszek to nie jedyny problem jaki cię czeka podczas tej wyprawy.

Gra 17
Możemy się zdecydować na jedną z siedmiu możliwych wysp, różniących się kształtem i wielkością. Szczególnie ciekawa jest wyspa z jeziorkiem pośrodku, można na niej skracać sobie drogę, przepływając przez jezioro, należy się tylko później rozgrzać.

Gra 18
(...) daje wierną symulację lotu myśliwcem zdolnym do lotu w każdych warunkach pogodowych i zdolnym do atakowania celów naziemnych, myśliwcem bombardującym (...). Program symuluje też całą otoczkę nowoczesnej walki powietrznej wraz z licznymi samolotami przeciwnikami, naprowadzanymi radarowo rakietami, rakietami z naprowadzaniem termolokacyjnym oraz celami naziemnymi.

Gra 19
Etap jajek – wszyscy przeciwnicy znajdują się na początku w jajach. Zjedz jaja, zanim przeciwnicy się wyklują. Etap pterodaktyla – zaczyna się od grasującego pterodaktyla na ekranie.

Gra 20
Po załadowaniu (...) wybierasz najpierw ilość grających zawodników. (...) Im więcej graczy tym gra jest ciekawsza. Aby skomplikować grę, możesz wybrać otrzymywanie wiadomości dotyczących śladów przestępstw w postaci zakodowanej.

Gra 21
W górnej części ekranu znajduje się widok tego fragmentu wioski, w którym się teraz znajdujesz. Niewielkie kwiatki rosnące na ścieżkach to zioła i przedmioty potrzebne do przyrządzania czarodziejskich mikstur.

Gra 22
Osiągnowszy koniec jaskiń, stanąłem przed kamienną statuą przedstawiająca smoka, chronioną przez mistyczną lśniącą czerwono barierę energetyczną. (...) Stojąc naprzeciwko smoka z całą postałą mi energią, próbowałem pokonać tego stwora przy pomocy kul energi.

Gra 23
Akcja gry rozgrywa się w znanym wszystkim londyńskim domu przy Baker Street 221. Na piętrze mieszka słynny detektyw Sherlock Holmes i jejgo przyjaciel Dr. Watson, po strychach i piwnicach buszują myszy.

Gra 24
Bohaterką gry jest niejaka Iris, która jest wojowniczką i czarodziejką. (...)Używając odpowiednich przedmiotów musimy odnaleźć magiczny pierścień, który ochroni nas przed potężnym zaklęciem przemiany.

Gra 25
Mając znowu wolny manipulator zdobądź kawałek chleba lecz nie połykaj go. Podejdź do tostera i spróbuj zrobić sobie grzankę. Toster zamieni się w kubek. Zniszcz oba testery. Za jednym z nich znajdziesz klucz, który otwiera drzwi. Z tym kluczem ruszaj na podbój reszty labiryntu.

Gra 26
Po otrzymaniu interesujących cię wiadomości i wykupieniu biletu udajesz się na peron i oczekujesz przyjazdu odpowiedniego pociągu. Stając przy torze, ruchem joy stick’a do góry wchodzisz do pociągu lub w ogóle do niego nie wsiadasz.

Gra 27
Przez wrzesień możesz poruszać się jednostkami pancernymi do siedmiu pól na otwartym terenie lub trzy pola w górach. (...) Co tydzień przybywa jednostkom radzieckim 2 punkty w sile ludzkiej i materiałowej, tobie zaś nie.

Gra 28
Kierownik śródlądowego ogrodu zoologicznego jest w ostatnim czasie z Ciebie niezadowolony, Crumble. To niezadowolenie spotęgowało się wczoraj gdy będąc odpowiedzialny za zamknięcie wszystkich klatek w ZOO nie dopilnowałeś tego i ostatniej nocy przez twoje partactwo uciekły Fuzzle.

Gra 29
(...) super agent brytyjskiego wywiadu, wywołujący zawsze dreszcz zgrozy pojawia się w nowej grze opartej na jego ostatnim filmie (...). Osiem stopni gry opartych jest na wydarzeniach z filmu.

Gra 30
Jest rok 1950. Trwa wojna koreańska. Jesteś dowódcą eskadry, musisz prowadzić swoje samoloty do walki z wrogiem i zniszczyć go.

Gra 31
Szachy (...) są nową wersją szachów (…). Program ten nie różni się niczym szczególnym od swojego poprzednika. Jedyna różnica to trójwymiarowa grafika zastosowana w nowej wersji szachów (...).

Gra 32
Program (...) jest grą która posiada w sobie tendencje dydaktyczne. Program wymaga dobrej znajomości mapy Stanów Zjednoczonych, a szczególnie lokolizacji większych miast i stanów USA. (...) Musisz się spieszyć bo zaraz rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie.

Gra 33
Ten program umożliwi ci wypróbowanie swoich sił w roli pilota największego samolotu pasażerskiego wszystkich czasów (...). Powoli reaguje na ruchy sterów, wolno się wznosi, nie może wykonywać ostrych zakrętów.

Gra 34
Questor – Elf. Odważny wysłannik Leśnego Plemienia. W walce radzi sobie dobrze, obeznajomiony jest z magią. Tylko Merlin przewyższa go pod tym względem. (...) W wędrówkach po labiryncie natkniesz się na wiele groźnych potworów.

Gra 35
Gdy na drodze swej wędrówki napotkasz joystick weź go natychmiast. Dzięki temu otrzymasz premię w postaci dodatkowego życia. W swoich poszukiwaniach możesz korzystać z latających platform. Są one zagłębione w ziemi.

Gra 36
Przed upływem określonego czasu musisz znaleźć paszport, pieniądze na podróż, klucz i tajne plany. To wszystko musisz zapakować do popielatej teczki (...).

Gra 37
Oprócz zaangażowania w walkę musisz zwrócić uwagę na biegające skorpiony – bowiem gdy cię ugryzą, Twój przeciwnik zyskuje 1000 pkt

Gra 38
Bedąc głównodowodzącym paktu NATO masz za zadanie zatrzymać ofensywę sił Układu Warszawskiego. Dokonasz tego gdy zapobiegniesz okupacji RFN.

Gra 39
Musisz zniszczyć atakujące cię obiekty i wysłane przez nie zdalnie sterowane miny, które mogą rozbić naszą planetę. (...) Podczas lotu patrolowego na pewno spotkasz na swej drodze zawieszone w przestworzach generatory mocy. Nie bój się spotkania z nimi, one przekażą ci dodatkową moc.

Gra 40
Nadlatujący samolot krąży wokół niej do czasu otrzymania zezwolenia na lądowanie. Samolot lądujący musi nadlecieć ze strony wieży. Samolot może się poruszać w 6-ciu kierunkach.

Gra 41
W centrum kontroli lotów zamówić można dostawy oraz sterować oświetleniem lądowiska. Transporty mogą zawierać dodatkowe ogrodzenia, nasiona, części zamienne do robotów, itp.

Gra 42
Po zestrzeleniu wszystkich samolotów czeka Cię zatopienie pięciu wrogich okrętów. (...) Każdy z okrętów jest w innej od odległości od Ciebie. (...) Zmiana kąta nachylenia działa o 0,5 stopnia odpowiada 100 jardom.

Gra 43
Twoim zadaniem jest w jak najszybszym czasie przebyć odległość 200 metrów krokiem łyżwowym. (...) Po osiągnięciu szybkości maksymalnej staraj się uczymać tempo biegu i pobić rekord podany w górnym rogu.

Gra 44
Kupno (Buy). Po wybraniu tej opcji ujrzymy poprzeczny przekrój ładowni okrętu. Możemy kupować następujące towary: 1. tea (herbata), 2. silk (jedwab), (...), 8.rum.

Gra 45
Jest tu łódka, ale bez wioseł, więc na razie nigdzie nie popłyniesz. Idź na wschód do obserwatorium (trzykrotnie [WS]), potem staraj się wejść na samą górę [WEJDŹ NA DACH], [G]. Dokładnie zbadaj atlas, który tam leży [WEŹ ATLAS], [PODNIEŚ KARTKĘ].

Gra 46
Sa program jest symulacją gru w czterech graczy, trzema (lub dwoma) gra komputer ty sterujesz jednym. (...) Może bez problemu zagrać nowicjusz, ale i zaawansowani gracze. (...) Po naciśnięciu „Option” – możliwość ułożenia dowolnych rąk.

Gra 47
Druga część wyścigów, które poruszyły światem gier. Tym razem ścigamy się z drugim przeciwnikiem. Ekran podzielony jest na dwie części, coś jak w Spy vs Spy. Poprawiono grafikę, i wogóle ulepszono grę.

Gra 48
Aby podwyższyć swoją punktację strzelaj pewniej w wyznaczonym na walkę czasie. Strzelaj prosto lub próbuj odbić strzał od trawy, kaktusów lub ukrytych wozów.

Gra 49
Gracz wciela się w postać tytułowego bohatera (...), musi spenetrować tajemniczy labirynt i odnaleźć pięć liter słowa powrotnego (w każdej grze mogą być one różne i znajdować się w różnych miejscach świata) i oczywiście wrócić do domu. W labiryncie oprócz tabliczek z literami znajdują się także teleporty służące do przemieszczania się (...)

Gra 50
Uzbrojony jest w prostą wyrzutnię bomb, których maksymalnie mieści się w pojeździe 99 sztuk (na początku jest ich tylko 40). Bomby te są wystrzeliwane pionowo w górę i powoli opadają lotem swobodnym (...)
xxl 2007-12-27 20:19:50

2 grudnia? to juz bylo.

Kaz 2007-12-27 20:37:42

Ha ha - poprawilem na 2 stycznia 2008. Nie wiem, skad ten grudzien sie wzial... :)

miker 2007-12-27 20:53:07

pewnie z kont(owni) :P

Btw. fajny konkurs, może wezmę udział. Zobaczę! ;))

Kaz 2007-12-27 22:27:15

Dla ulatwienia dodam, ze na liscie jest male oszustwo - jedna gra jest opisana dwa razy. Ale co to dla wymiataczy i znawcow... :) Powodzenia!

axe/ssg 2007-12-27 23:46:47

spoiler-pomocnik, bo w konkursach nie mam szczescia :P
moje pierwsze strzaly - bez zastanowienia. moze komus pomoge...

gra 02 - alley cat
gra 07 - ghostbusters
gra 08 - theatre europe
gra 09 - actio biker?
gra 10 - fort apocalypse
gra 11 - the great american cross-country road race
gra 15 - the goonies
gra 18 - f15 strike eagle
gra 21 - feud
gra 23 - basil the great mouse detective
gra 24 - dwie wieże
gra 25 - chimera?
gra 26 - agent usa
gra 28 - crumbles crisis
gra 31 - colossus chess 4
gra 32 - agent usa
gra 34 - gauntlet
gra 35 - eartquake?
gra 36 - spy vs spy
gra 40 - kennedy approach?
gra 41 - colony
gra 44 - pirates of the barbary coast
gra 45 - mózgprocesor
gra 46 - blue team bridge
gra 47 - pitstop II
gra 48 - gunfight

Kaz 2007-12-28 00:50:31

Nie jest źle :) Mailem tez juz dostalem pierwsza liste, niekompletna.

zilq 2007-12-28 11:03:44

hi... Ekstra konkurs. Dobrze od czasu do czasu ruszyć głową :) Trochę rażące są błędy (literówki) w opisach, ale ujdzie :]
Ja tam wytypowałem następujące tytuły:
2. Alley Cat
3. Ghostbusters (?)
10. Fort apocalipse (tu dzięki za przypomnienie tutułu axe!)
11. the great american cross-country road race (wypasiona giera i najniejsze intro!)
13. Spy vs Spy (jakoś tako mi się to skojarzyło :D)
15. Gunies
18. Apache (?) :D
21. Feud (znowuż skleroza i thnx do axe :) )
22. Edilon
23. Basil
26. Agent USA
35. Starquake (moja ulubiona gra na Atari :P )
37. Chop Suey (jakoś tak się to pisało)
40. Kennedy approach ( :D axe!)

Kaz 2007-12-28 13:07:34

Z bledow najbardziej podoba mi sie "_Osiągnowszy_ koniec jaskiń (...)" :)

Kaz 2007-12-28 13:14:29

Ale z tym Ghostbusters na pozycji 3 to troche przesadziles ;)

axe/ssg 2007-12-28 13:43:42

bonus:
gra 01 - elektra glide
gra 16 - whistler's brother
gra 20 - 221B baker street
gra 33 - jumbo jet pilot
gra 38 - nato commander
gra 42 - beach head

xxl 2007-12-28 13:55:41

03 - beach head ?

zilq 2007-12-28 17:20:04

hihi... to fakt, "omckną" mi się palec ;)
być powinno przypisane do pozycji nr. 7, ale i tak nie jestem pewny co do jej prawidłowości

Urborg 2007-12-29 14:32:15

Gratulacje KAZ, świetny konkurs :-). Czterech gier mi brakuje. Ale kilku z tych co mam nie jestem pewny.

Muffy 2007-12-29 15:42:26

NIezłe, tak na oko to brakuje mi 3 ale nie mam czasu na grzebanie. A co do niektórych "opisów" to przypominają mi się Top Secretowe Super Supery - pamięta ktoś? pozdrawiam i życzę powodzonka w konqursie.

Kaz 2007-12-30 01:28:59

Dostalem juz dwa maile z lista gier, czekam na nastepne.

Scalak 2008-01-01 17:53:20

Kaz a ile na oko mają poprawnych ?... co by się nie wygłupiać ;)

Kaz 2008-01-01 22:45:43

Nie przejmuj sie - nie wyglupisz sie - to tylko zabawa i o ile wiem, niektore pozycje trzeba zgadnac, bo pasuja do wiecej niz jednej gry na Atari. Tak wiec oprocz duzej wiedzy o grach trzeba miec odrobinke szczescia :)

Muffy 2008-01-03 08:55:54

okay Kaz. mamy piękny dzień, za oknami 3 stycznia cudnego 2008 roku :) a jakie powinno byc rozwiązanie?

Kaz 2008-01-03 12:13:16

Muffy - spokojnie, najpierw trzeba podliczyc glosy miliony Polakow z wszystkich komisji obwodowych.

Kaz 2008-01-07 00:16:22

Dla formalnosci - rozwiazanie konkursu w nowince z 6 stycznia 2008 roku.