Demo "Knight Lore"! by Kaz 2008-01-28 04:32:07

I oto dotarła do naszych łapek! Gra, którą zapowiedział Krzysztof "xxl" Dudek w końcówce zeszłego roku, zafascynowany możliwością konwersji z BBC Micro, pojawia się w wersji demonstracyjnej. Knight Lore, bo o tej grze mowa, to stary przebój, znany głównie z pierwozoru na ZX Spectrum, stworzony i wydany przez Ultimate Play The Game w 1984 roku. Wypada pogratulować Krzyśkowi przede wszystkim za złamanie pewnych schematów myślenia ("to się nie uda", "to nie ma sensu") oraz udowodnienia, że możliwe są jeszcze na Atari rzeczy, w które mało kto wierzył i sobie wyobrażał (najpierw emulator ZX Spectrum, potem bezpośrednie konwersje gier z trumienki, teraz konwersja z BBC Micro). Dzięki otwarciu pewnych horyzontów myślowych, inni zaczynają wkraczać na ścieżkę, którą pokazał Krzysiek. Przykładem tego jest konwersja prostej gry "MetaLlamas" z Commodore VIC-20, która została niedawno zapoczątkowana na forum Atari Age. Wielkie brawa dla Człowieka Roku!



Prezentowany dzisiaj plik A8S (zapis stanu emulatora) to na razie tylko wersja demo gry. Chodzi o to, abyśmy mogli wyrazić swoje opinie i zgłosić ewentualne ostateczne poprawki i błędy (chociaż nie powinno ich być zbyt wiele, ponieważ gra została starannie przetestowana), które zostaną poprawione w ciągu najbliższych dni. Krzysztof, nauczony doświadczeniem z poprzednich swoich programów ("Scorpions", "Flowersmania", "Jet Set Willy 2007") za moją i nie tylko mają namową zwolnił tempo publikacji na rzecz lepszej jakości produktu końcowego.



Uczestnikami tego wielkopomnego dzieła są oprócz Krzyśka także odkryty na atarionline.pl samorodny talent Michał "stRing" Radecki, który nie tylko zgodził się, na moją prośbę, napisać muzykę do tej gry, ale też z własnej inicjatywy intensywnie pracował nad elementami "okołogrowymi". Dzięki jego pracy przy prezentacji pełnej wersji Knight Lore będziecie mogli podeprzeć się pięknie wykonaną mapą (i to w wersji angielskiej, jak i polskiej), cieszyć się tłumaczeniem oryginalnej instrukcji (wliczając w to zamieszczoną tam poezję :) oraz poczytać poradnik "jak grać". Dla miłośników Pokey-a będzie też plik SAP do posłuchania.



Ostatnią osobą, którą, którą udało mi się namówić do współpracy przy tym projekcie jest Mario "Emkay" Krix z Niemiec, który na forum Atari Age często prezentował poglądy zbieżne z moimi, przede wszystkim te dotyczące zamiłowania do grafiki hi-res. Dzięki jego umiejętnościom kolorowania w G2F gra została wyposażona w fajnie wykonany obrazek tytułowy (nie ma go w wersji demo). Jest to oczywiście kolorowy hi-res. Nasza intensywna korespondencja w temacie podkolorowywania obrazka tytułowego do Knight Lore miała też interesujące skutki uboczne. Po pierwsze powstał też obrazek do szykowanej (przez Krzyśka) gry "Alien8". Po drugie, znalezione w programie "Graf2Font" drobne niedociągnięcia, które uniemożliwiały prawidłowe wyświetlanie obrazka tytułowego, zostały przekazane koledze Tomaszowi "TeBe" Bieli, a ten bezzwłocznie (dzięki TeBe!) poprawił program i podesłał nam nową, skompilowaną wersję.



Bez współpracy wyżej wymienionych osób, gra na pewno wyglądała by gorzej i powstała znacznie później. Ale przejdźmy do sedna sprawy czyli samej gry. Jak donosi Wikipedia, "gra jest trzecią pozycją z serii Sabreman, zapoczątkowanej przez gry "Sabre Wulf" i "Underwurlde". W przeciwieństwie do poprzednich gier z tej serii, korzysta z izometrycznego przedstawienia pola gry. Autorami gry są Tim Stamper i Chris Stamper. Gra została wydana w wersji na komputery ZX Spectrum, BBC Micro, Amstrad CPC, MSX". Jak widzimy, niedługo trzeba będzie ten wpis w wirtualnej encyklopedii poprawić, dopisując tam istnienie wersji Atari.



"Bohaterem gry jest Sabreman, człowiek obarczony klątwą, powodującą jego nocne przemiany w wilkołaka. Sabreman ma czterdzieści dni na spenetrowanie pomieszczeń zamku Knight Lore i odnalezienie składników magicznego napoju, który ma zdjąć z bohatera klątwę." Jak więc można się domyślić, naszym prawdziwym zadaniem będzie penetracja komnat i lochów zamkowych oraz zebranie wszystkich dostępnych tam przedmiotów. Sterowanie w wersji Atari dokonuje się głównie joystickiem i jest następujące:



Plik A8S tutaj. Krzysiek czeka na uwagi, komentarze, raport błędów i wypaczeń ;) No to do dzieła!
Kaz 2008-01-28 04:59:06

Moje uwagi - jestem zdania, ze KL powinna byc pokolorowana w podobny sposob jak JSW2007 - do glownego ekranu gry powinny byc losowo dobierane kolorki. Dla przebiegu gry nie ma znaczenia, czy bedzie to takie jak powyzej, czy bardziej kolorowe, a za to bedzie wygladac o 100% bardziej efektownie. Teraz wyglada jakos tak surowo, jak atarowski ekran z "READY" :)

miker 2008-01-28 05:10:26

Eee... nie jest źle z tymi kolorami. Za to dawno już odwykłem od tego rodzaju sterowania (choć zapewne ma ono również swoje dobre strony). Super konwersja i dodatkowo brawa dla stRinga za muzykę.

Kaz 2008-01-28 05:25:22

miker - jestes ranny ptaszek czy tak pozno idziesz spac? :)

miker 2008-01-28 05:40:27

A tak jakoś w poniedziałki mi się wstaje o różnych dziwnych porach... ;]

dely 2008-01-28 06:22:51

No budżetówka tak ma ;)

Nosty 2008-01-28 09:07:12

Zgadam sie z Kaz'em. Tez o to postulowalem. Nawet XXL chyba deklarowal ze kolory bedzie mozna dobierac indywidualnie.
A losowe kombinacje (oczywiscie predefiniowane zeby zachowac widocznosc i kontrast) przy przejsiu z komnaty do komnaty zwalczylyby wizualna monotonie monochromatycznej grafiki!

xxl 2008-01-28 09:07:29

http://atari.pl/kl_pic.gif

xxl 2008-01-28 09:12:05

zmiana kolorow uzalezniona od numeru komnaty byla zrobiona ale (juz nie pamietam dlaczego) jest wylaczona.

sikor 2008-01-28 09:51:33

A ja jeszcze nie grałem, bo w pracy nie mam na czym ;( Ale według mnie - kolorki są o.k., moja uwaga jest natomiast inna: skoro zmienia się pora dnia, to ustawić kolory ze względu na tą porę, a nie na numer komnaty. Taki niebieski jest o.k. dla środka dnia, ale im bliżej nocy - tym powinien przechodzić w coraz bardziej szary (aż do czarnego do północy), a później w drugą stronę. Pamiętajmy - gra ma mieć mroczny klimat ;)

stRing 2008-01-28 12:37:39

a moim zdaniem jest ok. częste zmiany kolorów zbytnio rozpraszałyby gracza. chociaż słusznie ze powinna być do wyboru paleta powiedzmy pięciu kolorów które ustalamy w menu.

odnośnie sterowania na początku wydawało mi sie ze powinno być tak ze ruchy joysticka przemieszczają postać w danym kierunku, góra to góra itd. obecnie (po godzinach testów) nie mógłbym grać inaczej niż jest. wszystko to kwestia przyzwyczajenia. co prawda na ZX była możliwość wyboru rodzaju sterowania spośród tych dwóch.

Nosty 2008-01-28 12:50:05

stRing - nie zgadzam sie. Jest wiele gier (np Draconus) kiedy kolory zmieniaja sie przy przejsiu do nowej planszy. To pobudza i urozmaica grafike.

Ale pomysl Sikora wydaje mi sie bardzo pociagajacy! Plynne przejscia odcieni od czarnego do niebieskiego i odwrotnie powinny sie udac, co XXL?

stRing 2008-01-28 16:15:58

ok Nosty, ale Tobie przekażę zaszczyt przekolorowania mapki na wszystkie dostępne podczas gry kolory :)

poza tym (baczność) Draconus (spocznij) z tego co mi wiadomo, ma przypisane kolory do konkretnych planszy i to się nie zmienia i przy tym tło jest cały czas czarne, więc daje to zupełnie inny efekt.
w KL zmieniałby się właśnie kolor tła co moim skromnym zdaniem powodowało by dezorientację.

blb 2008-01-28 21:54:36

zgadzam sie ze stRing-iem, obecne kolorki sa bardzo ok.

Kaz 2008-01-28 22:42:47

Domyslam sie, ze opor stRinga do zmian kolorystyki wynika z niecheci do rysowania mapy jeszcze raz. Ale przeciez wcale jej nie trzeba by bylo rysowac ponownie... Kolorki w grze sobie, a mapa prezentowalaby dotychczasowy jednolity kolor :)

szary 2008-01-28 23:56:36

Wielki Szacun xxl :-)
Grałem dziś na Atarce. Gra rewelacja!!!

szary 2008-01-29 01:36:25

tzn. na Atarce w sensie emulca oczywiście ;-) zeby ktoś nie pomyślał :-D

stRing 2008-01-29 01:49:10

Kaz - tu akurat się mylisz :) bo pomysł na mapę przyszedł zdaje mi się po opinii na temat kolorów, kiedy to xxl wysyłał różne wersje demonstracyjne kiedy rzeźbiliśmy KL.

Kaz 2008-01-29 01:51:59

No to dlaczego uzyles tego jako argumentu przeciw podkolorowaniu, he? :)

stRing 2008-01-29 01:54:40

to była tylko taka drobna "riposta do Nosta".

Rastan 2008-01-29 15:34:44

Świetna robota !
Mam jednak drobne pytanie. Czy nie dałoby się zrobić czarnego tła, a manipulować kolorami elementów graficznych ? Coś jak na Spectrum, tam, np. klocki są żółte.

maly_swd 2008-01-29 16:58:57

Jak dla mnie super... co do zmiany kolorow to niech sobie napisza wybieraczko-losowaczke;)

Anubis 2008-01-29 17:32:13

Super !!!

Do dnia dzisiejszego pamiętam jak kłamałem(z zazdrości) kumpla iż grałem w to na Atari .

bob_er 2008-01-29 19:28:17

@Rastan:
tak sie zrobic nie da. atarka ma ten feler, ze w trybie hi-res (basicowe gr.8 oraz gr.0) kolor tla i elementow jest taki sam (niezaleznie od wartosci wpisanych do rejestrow kolorow). mozna dac natomiast inna jasnosc. jak sie komus chce dlubac, to mozna ducha podlozyc i wtedy kolor elementu jest 'dziedziczony' po nim - prawdopodobnie tak uzyskano tutaj zielen na dole.

Dan 2008-01-29 21:42:52

Świetne , i mam pytanie czy po wejściu do innej planszy gra nieco zwalnia ....czy mój nowy laptop nie wyrabia.....:P

stRing 2008-01-29 23:53:58

proponuje 200% w emulatorze, grać można wówczas całkiem przyzwoicie. tylko że muzyka przyspiesza ;)

Vlk 2008-01-30 20:37:53

Wielkie brawa dla XXLa i stRinga! Gra zrobiona bardzo dobrze. Do sterowania można się przyzwyczaić (chociaż mam problem, kiedy chcę się szybko wycofać z komnaty). Moje wątpliwości dotyczą tylko kilku rzeczy:
1) dźwięki kroków głównego bohatera jakoś mi nie pasują
2) czy zmiana pory dnia/nocy nie następuje zbyt szybko?
3) wspomniane już kolory - zwłaszcza te niebieskie, w dzień
4) muzyka (zresztą bardzo miła) podczas gry raz jest, a raz nie (Select/Option nie działa)
5) "razi" mnie czarne słońce w dolnym menu
6) może da się zrobić bohatera w innych kolorach?
7) bohater czasami chodzi wolniej, a czasami szybciej (bez powodu)
To są moje subiektywne uwagi do rzeczy, które jednak nie odbierają grze dużej grywalności.

secon 2009-06-08 11:44:44

a ja proponuje grac na prawdziwym Atari