Materiały muzyczne, które podesłał
Michał „Miker” Szpilowski
były tak obszerne (ponad dwieście utworów!), że bardziej
szczegółowa informacja o nich nie zmieściła się w jednej nowince z
wywiadem. Stanęło więc przede mną zadanie ogarnięcia tej masy
utworów i przedstawienie w jakiejś przystępnej formie. Na szczęście
z pomocą pośpieszył sam bohater zamieszania
Miker -
posegregował muzyczki, podzielił na kategorie i dopasował do
konkretnych produkcji, lat powstania i tym podobnych. Jak napisał:
„Oczywiście zebrane tam pliki nie wyczerpują mojej "tfurczości",
nieco muzyki jest jeszcze niepowycinanej (ponieważ albo dyskietki
padły albo zaginęły), ale chyba jako taki przegląd już jest... Poza
tym czego nie ma, a ma szanse się znaleźć, na pewno będzie pojawiać
się sukcesywnie w ASMA).”
Michał "Miker" Szpilowski
Zacznijmy więc od listy muzyczek Michała użytych w grach. Po
rozpakowaniu
pliku z muzyką w katalogu
„Michal Szpilowski – gry” znajdziecie utwory do następujących gier:
1993
Wyprawy Kupca
1994
Moscow 1993
Teacher Killer
1995
Banzai
Cyborg
Liga Polska
Nexus
Sexy Six (plik, który oryginalnie został użyty w grze "Sexy Six" i
gra tam na stronie tytułowej został też użyty w produkcji „Wiosna
Ludzików”)
2005
Mustak Hunters (plik "Clorox.sap", mimo że jest nieco starszy
rocznikowo niż katalog, w którym się znajduje, został wrzucony do
gry "Mustak Hunters" i światło dzienne ujrzał dopiero w 2005 roku.
W grze powinien grać tak jak w SAP-ie, a czemu nie gra - oto
pytanie do autora gry).
Yie Ar Kung-Fu
2006
Flowers Mania
2007
Jetboy (premiera pliku SAP!)
Powyższa lista jest stosunkowo krótka, ale już nadciągają następne
produkcje, które wkrótce się na niej znajdą. Na razie jednak
pozostają na liście muzyczek-konwersji w katalogu „Michał
Szpilowski_convs”. Jak sam Michał mówi, są to utwory nie jego
autorstwa. Niektóre z nich, tak jak np. „Full Logic” czy „Endtheme”
zostały w stu procentach skonwertowane. Niektóre natomiast, dla
przykładu „K_O_T_O”, „Settlers” czy „Mayhem_X”, zostały poddane
pewnej obróbce twórczej - już po zrzuceniu na Atari. Generalnie w
podkatalogu "MPT" znajdują się konwersje starsze, natomiast w "RMT"
- te nowsze. Posłuchajcie sami, że pełno tu perełek, a dodatkowo
mamy sporo premier muzycznych. Michał po raz pierwszy publikuje
utwór „Barbarian”, wersję alfa „Bomb Jack-a”, o którym pisałem w
poprzedniej nowince, niedoszłej konwersji „Ghost’n Goblins”,
„Enchanted Lands”, "Easter Chickens", "Astaroth", "Acidjazzed
Evening" oraz muzyczny hit z Amigi "7 Gates of Jambala". Jest czego
słuchać w zimowe wieczory...
Miker skomponował też muzyczki do gier, które zaginęły w
mroku dziejów:
„Herman” miał być grą-parodią poczciwego „Freda”,
pisaniem zajmowała się grupa MAGG-TEAM, niestety nic mi nie wiadomo
o tym skąd są/byli, ani jakich członków mieli. Jakbym jakimś jednak
cudem znalazł dyskietkę z WIP-em (raptem jeden ekran z testową
planszą, natychmiast podeślę Kazowi). „Poseidon” natomiast miał być
niejako połączeniem „Wypraw Kupca” z „Centurionem”, a był pisany
przez Krzysztofa „TNS” Batorskiego - zrobił on między innymi
grafikę do „Ligi Polskiej”. W grze, podobnie jak w „Wyprawach...”
miało się podróżować i handlować, z tym, że nie po jakichś
planetach, ale po starożytnej Europie. Celu jaki był - już nie
pamiętam... Gra miała zostać wydana przez Orkus, ale na skutek
jakichś dziwnych wymagań ze strony wydawcy oraz dbałość rodziców
autora o jego "nienaganną edukację", projekt został raz na zawsze
zarzucony. Być może ten, który odziedziczył po Krzyśku komputer z
dyskietkami będzie w stanie coś z tego odzyskać.” Pozostaje nam
tylko posłuchać, co nas ominęło, korzystając z katalogu „Miker
Szpilowski_lost_stuff”.
Muzyczki, które zostały użyte w produkcjach, które w zasadzie nie
ujrzały dotąd światła dziennego, ale mają duże szanse je ujrzeć
(być może już niebawem) są w katalogu „Michał
Szpilowski_unreleased”: „Count”, „Remix”, „Sexy Six „(wersja alfa).
Tu ciekawostka zapodana przez autora:
"Wyszła kiedyś wersja taka
próbna (plikowa) tej gry z inną nieco muzą i z czarno-białą
grafiką. Jak znajdę, podeślę."
Pora na to, z czego
Miker jest najbardziej znany, czyli
produkcji scenowych wraz z jego komentarzem, obrazującym dziwne
ścieżki, którymi chadzali autorzy i ich utwory.
Mikerową
muzykę można odnaleźć w zinach takich jak „Syzygy” „Serious”
(
"Cyborg 2" - w zasadzie to jakaś przedpotopowa wersja muzyki do
"Cyborga" i nawet nie wiem jak "wyciekła" (i na dodatek i do ASMA i
do Serious'a". No, ale skoro już jest...") oraz „Barymag” czy
„Apocalypse Time”.
"W "Ozor Demo" pojawiły się jeszcze muzyczki
z "Wypraw Kupca", ale nie dodałem ich tu, żeby się już nie
powtarzać. Jeśli nie ma jakichś sub-songów, to już musi tak być...
;) A, jeszcze kawałek "Some_Song_Remixed.sap" jest w zasadzie
autorstwa Bartmana (a przez jakąś dziwną nieuwagę został mi
przypisany)..." - wyjaśnia Michał -
"Barymag_1_5" (znajduje
się w katalogu ZinyBarymag) - prawdę mówiąc nie pamiętam do czego
najpierw wrzucona została ta muza. Dość, że znajduje się zarówno w
"Barymagu #1", jak i w części "Sinus Worm" w "Bitter Reality". W
demie chyba nieznacznie się równi, o ile dobrze pamiętam. W 1996
roku drobny brak - jeszcze było na pewno demo "Manga Rulez #1" z
muzyką oryginalnie wystawioną na QuaST 1996. Natomiast w pierwszej
części "Wiosny Ludzikuff" gra muzyka "pożyczona" ze strony
tytułowej gry "Sexy Six".
1997 to rok spod znaku niewystawionych utworów. "Final Lap" - utwór
szykowany na msx-compo na Silesian Atari Open. Nie wziął on jednak
udziału, ponieważ padł mi komp lub zasilacz (nie pomnę w tej
chwili) i nie miałem jak tego poskładać... "Postcard from Middle
East" - ten miał byś wystawiony na Rush Hours 1997, ale się
okazało, że "jedna produkcja na ludzia". "Ride a Commy" - taki
SIDowaty eksperyment na MPT, trafił do "Vagabonda", bo był wolny,
czyli nie użyty ;) "Sunday Drivers' Dance" - kawałek z "Overmind",
100% wersja oryginalna (nie poobcinany do potrzeb dema).
W katalogu "2003" znajdują się utworki, które zostały umieszczone w
produkcjach wystawionych na Last 2003 (to ten sławetny "last
Last"). Powiem krótko - nie należy ich brać zbyt poważnie. Invitro
Orneta 95 -czemu są trzy utwory, a jeden nawet podpisany przez
SoTe-go? Utwory "Foreign Sound" oraz "Salute" zostały przeze mnie
skonwertowane z modułów, a następnie (po mniejszych czy większych
poprawkach) Adam umieścił je w rzeczonym invitrze. Niezbędne
poprawki w autorstwie zostaną niezwłocznie zgłoszone szefom
ASMA.
.png)
W 1996 roku faktycznie utwór "Too Hard Matter" nie wziął
bezpośredniego udziału w compo, a to dzięki jednemu człowiekowi,
któremu wydawało się, że "tu są przecież same sample". Muzak odpadł
więc w selekcji, której de facto nie było. W 1995: "Brainstorm"
oraz "Vagabond" (oryginalnie "7th Dimension") to QuaST 1995. "Earth
242" (oryg. "Underground Song") to Silesian Atari Open. W 1994:
utwór „Party info” wystawiony jako "Bitter". Prezentowana tu wersja
jest wersją taką jaka "jechała" na party, na miejscu została nieco
zmieniona, bo niby player MPT miał ją dobrze zagrać - "efekty" tego
można usłyszeć w Partrze z Shadows Copy Party."
W pliku 7z są też produkcje, które Michał tworzył w formacie CMC
(Chaos Music Composer), zwykłe oraz grające 4 razy na ramkę
(
"raczej trudne do użycia w czymś ambitniejszym typu demo, gra,
itd."). Są też utwory stworzone w formacie MPT (Music
ProTracker). I jak bohater nowinki stwierdza:
"No to w tej
chwili jest wszystko posegregowane, powiem więcej, dzięki
uprzejmości Sikora (i mojemu uporowi również) znajdują się
tam także muzyczki z takich produkcji jak "P.O.S.", "Total Załamka
2", czy "Napisz Se".
Wraz z
Mikerem swoje dzieła podesłał także szwarc-charakter
o ksywie
CePe. Raczył dostarczyć niekompletny opis
zawartości swojego katalogu, ale lepsze to niż nic:
- "FrayerSmarker_Absent_Absyn.sap" - muza na msx-compo
SillyVenture 2k4,
- "Makrela.sap" - miało toto pojść do intra Too Hard #3
(jeszcze składanego w starym składzie),
- "Mindthumper" - na Grayscale 2004 compo (nie pamiętam, które
miejsce),
- "Radyjo_M" - muza z ok. 1998 roku, wystawiona na East
2004,
- "Skis.sap" czyli "Skisłodrom" - muza na Lato Ludzików
2002,
- "Rulez_2.sap" - wystawiona na Last Party 2002."
Uff! Ależ tego jest. Przyznam się bez bicia, że nie byłem w stanie
przesłuchać wszystkich utworów
Mikera ze względu na ich
ilość, ale znalazłem wiele, które trafią na stałe na moją
playlistę. Niektóre z tych utworów śmiało mogą być uważane za jedne
z najlepszych na Atari, na przykład "Tempest 2000" i "Wings of
Death".
Jako ciekawostkę mam też materiał, którego kolega Michał pewnie się
nie spodziewał. Udało mi się (nieudolnie) wyciąć fragmenty z
audycji radiowej
RadioUXA prowadzonej przez
Łukasza "X-Ray" Sychowicza, gdzie
Miker popisywał się
wokalnie, podtrzymując swój wizerunek człowieka-orkiestry czy też
udowadniając, że słusznie należy mu się tytuł "ludzkiego beat boxa"
- stosowny
plik waży 21 MB.
Audycja miała miejsce w styczniu 2007 roku, a można ją przesłuchać
bez cięć po ściągnięciu z serwera Pigwy. Miłego słuchania!