Zapowiedzi nowych konwersji by Kaz 2008-02-11 00:08:22

To, że Krzysztof "xxl" Dudek planuje konwersję z BBC Micro gier Knight Lore i Alien8 mieliśmy się okazję przekonać już jakiś czas temu. Obie te gry działają na podobnym silniku izometrycznego przedstawiania pola gry (takie pseudo-trzy wymiary). Firma Ultimate, która te gry opublikowała na Spectrum była pod tym względem innowacyjna, ale na szczęście nie spoczęła na laurach i pojawiła się trzecia gra z izometrycznym silnikiem, ale dodatkowo scrollowanym. Mowa o Nightshade, którą Krzysztof również postanowił przeportować z maszynki BBC Micro.





Historia w grze jest typowa dla gier zręcznościowych. My to "dobro", a celem jest pokonanie "zła". Pewną górską wioskę opanowały siły ciemności, które uczyniły tam spustoszenie i zagrażają reszcie świata. Ty jako rycerz szlachetny i odważny sam zamierzasz zmierzyć się z demonami, których nota bene jest sztuk cztery. Pokonać je można tylko magicznymi przedmiotami. Tak więc należy najpierw te przedmioty odnaleźć, a potem użyć ich we wiadomym celu. Demony znikną, ciemności opadną, a wszyscy będą zadowoleni.

Gra wydana oryginalnie na ZX Spectrum miała swoje wersje dla C64, a nawet dla BBC Micro. Te dwa ostatnie komputery mają procesor taki jak w Atari, a możliwości słabsze ;). Dlaczego więc dotąd nie powstała ta gra na nasz komputer? Zagadka pozostanie zagadką, a Krzysztof postanowił, że przeprowadzi kolejny dowód na to, że Atari też może. Trzeba tylko chcieć...

Równolegle z pracami nad Nightshade prowadzony jest dewelopment Alien8 i nie wiadomo, która gra ostatecznie pojawi się pierwsza. Obrazek do tego pierwszego zaproponował na forum Atari Age sam z siebie kolega Christian "Irendwer" Krüger, więc postarałem się wciągnąć go do współpracy i udało się. Pracujemy też nad kolejnymi rzeczami, o których na razie cicho sza :). Do gry Alien8 udało mi się zaś namówić innego kolegę z Niemiec Mario "Emkay Krix-a, który poprzednio przygotował ekran tytułowy do Knight Lore, a obecnie pracuje nad takim samym dla tej ostatniej gry. I tu również nasza współpraca się nie kończy, ale też o tym ciiii... :)





Na szczęście Alien8 nie jest osadzony, jak pozostałe gry z tej serii w warunkach demoniczno-zamkowych. Byłoby to nieco nudne i autorzy zdawali sobie sprawę, że trzeba zaspokoić także potrzeby miłośników innych klimatów. Ósmy obcy rozgrywa się w ogromnym statku kosmicznym, na który napadli obcy i zdewastowali wiele urządzeń. Jako robot techniczny, musisz naprawić je, przywracając na swoje miejsca wszystkie elementy. Dzięki temu, że przedmioty można i trzeba zanosić do różnych lokacji (a nie, tak jak w Knight Lore do jednego pomieszczenia), gra jest bardziej urozmaicona, a rozgrywka nie taka liniowa.

Do czasu publikacji wszystkich wspomnianych programów możemy podziwiać screenshoty z emulatora oraz podgląd wideo: Alien8 filmik, Nightshade filmik.

Nasi koledzy-programiści zza zachodniej granicy także zostali poruszeni ideami Krzyśka konwertowania gier z różnych komputerów. Pojawiły się ostatnio dwa projekty, które postępują żwawo. Pierwszy dotyczy konwersji z komputera Commodore VIC-20, a więc protoplasty Commodore C64, a drugi wprost tego ostatniego.

Jeff "Yak" Minter w 2004 roku


Gra Metagalactic LLamas to jedna ze zręcznościówek słynnego Jeffa "Yak" Mintera, działającego jako nie mniej słynna firma Llamasoft. Człowiek ten, z deksza niezrównoważony (a więc twórczy!) przez całe swoje życie wymyślał różne dziwaczne i zwariowane gry, z których niektóre były nowatorskie, a niektóre nawet przebojowe. Na Atari pamiętamy jego gry "Gridrunner", "Hover Bovver" oraz przede wszystkim "Attack of the Mutant Camels" i "Revenge of the Mutant Camels". Swego czasu pracował dla firmy Atari, ale po jednym z jej upadków tworzył głównie na inne maszynki. Dla nas były jeszcze gry na Jaguara ("Tempest 2000"!), ale koło historii zaczynało się kręcić w inną stronę.





Jedną z gier, które na Atari nie powstały była Metagalactic Llamas Battle at the Edge of Time. Kolega Karolj "Heaven" Nadj postanowił nas nią obdarować i z tego co wiadomo, praktycznie mu się udało. Na forum Atari Age mogliśmy śledzić jego postępy, a obecnie gra wygląda na ukończoną, choć kolega Karolj zwleka z jej upublicznieniem, czekając na oficjalne błogosławieństwo Jeffa Mintera. Na razie możemy pooglądać ekran tytułowy, którego w wersji VIC-20 nie było (przygotował Mario "Emkay" Krix) i z muzyką, też nie istniejącą w oryginale (zrobioną przez Sala "kjmann" Esquivela - muzyka tytułowa oraz Michała "Miker" Szpilowskiego - muzyka podczas gry), a także nieco pograć w programie głównym. Pliki tutaj. Karolj przygotował też nowszą wersję, ale prosił o jej nie rozpowszechnianie, dopóki gra nie będzie w 100% ukończona. Można ją ściągnąć stąd.

Ostatnią zapowiedzią, której autor Mark „Wrathchild” Keates również został zainspirowany pracami Krzyśka, jest gra The Lords of Midnight. Mimo, że gra pierwotnie powstała na ZX Spectrum w 1984 roku, to Mark zabrał się za konwersję jej komodorowskiej wersji. Wyzwanie ambitne, więc zobaczymy czy kolega podoła. Na razie stanął przed najtrudniejszym zadaniem - konwersją grafiki. Ze względu na to, że obraz jest w inny sposób generowany u nas i na C64, może to być dla niego ciężki orzech do zgryzienia. Kibicujemy i czekamy na efekty. Pierwsza grywalna wersja, dzięki której możemy sobie zobaczyć, jak to będzie wyglądać jest tutaj.





A wkrótce - relacja z prac nad kolejnymi konwersjami. Zostańcie z nami! :)
Heaven 2008-02-11 07:28:50

nice one Kaz... one thing to add please. Miker did the ingame sound fx. I forgot Miker in the credits list.

xxl 2008-02-11 08:58:41

konwersje z innych platform znane sa od zawsze - wystarczy wspomniec ik+ czy yie ar kung fu...

Kaz 2008-02-11 11:01:17

Tak, ale to wszystko bylo z C64, o czym juz pisalem. Wczesniej nikt jakos nie bral sie za przepisywanie gier z VIC-20 czy ZX Spectrum. A obaj koledzy sami napisali, ze Twoje dzialania ich zainspirowaly... Wiec moim zdaniem wszystko jest wiernie opisane.

Kaz 2008-02-11 11:10:19

Heaven, thanks for explanation, I fixed it.

Muffy 2008-02-11 11:28:20

tak w temacie konwersji:
http://devweb.cl/atari/quill/quill.html

LAREK: daj znać na maila, please :)

larek 2008-02-11 15:12:28

Muffy - dałem znać na maila ;)
Mam nadzieję, że to o mnie chodzi ?! :D

Muffy 2008-02-11 15:52:13

poszlo na maila thx

zili 2008-02-11 16:10:55

'Diablo' na Atari?? :| ;) Fajnie

zili 2008-02-11 16:13:26

ps. ludziska, kiedy tu będzie RSS??

Kaz 2008-02-11 16:25:07

A po co Ci RSS? ;) Wchodzisz codziennie rano i czytasz nowego newsa. Proste... :)

banshee997 2008-02-11 16:48:02

Fairlight! Fairlight! Fairlight!

miker 2008-02-11 17:41:30

Kaz: z tą muzyką podczas gry to za wiele powiedziane, to po prostu FX-y lub, jak kto woli po polsku, efekty dźwiękowe. :)

zili 2008-02-11 18:30:37

@Kaz: Bo wchodzę codziennie rano i czytam to co lubię od razu... nie obraźcie się, ale nie tylko Wy jesteście godni uwagi. Nie to, żebym był 'leniem' ;) czy co... Uważam, że to jest jeszcze prostsze niż,Twój pomysł ]:->

Kaz 2008-02-11 18:38:33

miker - tak mi napisal Heaven - "ingame music" - to pomyslalem, ze jakas bedzie w wersji koncowej.

miker 2008-02-11 19:09:12

A, jeszcze moje nazwisko popraw w njusie, bo się "ziwaniło" troszki ;)

Btw. ktoś tu jest chyba obłożnie chory na RSS (fakt, postęp cywilizacyjny rozleniwia)! ;)))

zili 2008-02-11 19:58:12

ja przepraszać z powtórkę wypowiedzi... :(

xxl 2008-02-12 12:58:15

kiedy zobaczymy nowe obrazki z Panga i Bomb Jacka?

tebe 2008-02-13 01:49:25

eeee

Kaz 2008-02-13 02:52:58

Jutro :)

sikor 2008-02-15 14:14:17

Z Jacka już mamy, teraz poprosimy z Panga ;)

muffy 2008-02-15 15:30:35

prosim ;)

iak 2008-02-18 18:58:02

A co sądzicie o przeportowaniu: http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon's_Lair#Platform_ports
Było prawie na wszystko (w tym Spectrum i C64), znów oprócz Atarki...

nano 2008-02-19 20:08:26

a moze by tak ktos przeportował Metal Dust z C64 ? -->http://pl.youtube.com/watch?v=_rcJ7BRbXX4

Kaz 2008-02-19 20:44:57

Metal Dust? Komercyjna kiiepska strzelanina w 16 mdlych kolorkach... I do tego trzeba az superprocesora z 4MB pamieci? To juz lepiej kupic Amige. Taniej, ladniej, zabawniej.

pawelek 2008-02-20 21:44:16

a moze by tak Flimbo's Quest z komody, bardzo mi sie podobała ta gierka kiedys. Miałem ja potem na amige ale była o dziwo gorsza :/
Albo jakies gierki w stylu shadow of the beast... lubie efekty parallaxy
Jeszcze Creatures 2 albo seria Dizzy (ale Dizzy z C64 bo ta z ZX była gorsza - brak tej kolorowej ramki) zreszta jak oni to zrobili ze było tyle kolorów na ekranie w 320x200 ? http://www.lemon64.com/games/screenshots/full/dizzy_-_fantasy_world_02.gif

iak 2008-03-09 00:21:39

Zgadzam się z Kazem - Metal Dust jest nędzne. Fakt, samplowana muza i efekty i wyjątkowo duże obiekty są, ale nic więcej. Na taki sprzęt? Klasyczne R-Type na C64 jest milion razy bardziej efektowne imho. A Flimbo's Quest, gdyby się dało... Znam gościa, który przez tę właśnie grę kupił C64, a nie Atari. :>
A mnie zaintrygowała ta gierka:
http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_From_The_Mindmaster