Znowu o grafice by Kaz 2008-06-05 03:48:00

Dla zniecierpliwionych, którzy oczekują wiadomości o drugiej części warsztatów Grafa Tufonta mam złą i dobrą nowinę. Zła jest taka, że im więcej poznaję G2F tym bardziej sobie zdaję sprawę z tego, że jeszcze wiele rzeczy nie umiem. Poznanie ich zajmuje czas i stąd opóźnienie. Dobra nowina jest taka, że im głębiej poznam program tym lepiej będę mógł przekazać to, co się w tym programie da zrobić. Dużo zawdzięczam oczywiście Tomaszowi "TeBe" Bieli, który odpowiedział już na masę moich mniej lub bardziej sensownych pytań, rozmyślnie zadawanych bez zaglądania w instrukcję do programu :).

Żeby jednak nie było, że w sprawach graficznych nic się nie dzieje, postanowiłem zaprezentować pliczki podełane przez starego, dobrego Gonzo, który podrzucił je wraz z komentarzem: "Trochę szkoda, że tak mało jest kolorowej grafiki w hi-res, bo to bardzo kolorowy tryb, wbrew pozorom. Przydał by się odcinek na ten temat, bo mieszanie kolorów w tym trybie jest trochę skomplikowane, a zwłaszcza artefakty. Pierwszy obrazek to demo (160x240), jak uzyskać 14 kolorów w linii. Możliwe jest uzyskanie 15 kolorów w trybie znakowym (to samo plus inwersja), ale to wymaga odpowiedniej grafy - ciekawe czy komuś udało się uzyskać więcej niż 15 kolorów w linii? Pliki od Gonza (format g2f oraz xex) tutaj.

15 kolorów w linii, 128 na ekranie - jest to możliwe. Kto pierwszy narysuje taki rysunek?
hi-res może być kolorowy...
...albo hiper-kolorowy


Jak widzimy, w Atari wciąż kryją się potężne, ukryte moce, czekające jeszcze na grafików, którzy sobie z tym poradzą. Przypominam, że ultra-super-kolorowe obrazki kolegi Adama "Powrooza" Powroźnika, który jest obecnie niekwestionowanym numerem jeden wśród grafików Atari (świadczą o tym konkursy wszelkiej maści) nie korzysta jeszcze z technologii operowania rastrami, a przecież jego rysunki wręcz oszałamiają kolorystyką. Wynika z tego, że i w jego przypadku można osiągnąć więcej...

A tymczasem poprosiłem kolegę Arka "ArSoft" Lubaszkę o zrobienie zdjęć niektórych konkursowych grafik z prawdziwego monitora CGA/EGA podłączonego do prawdziwego Atari. Ponieważ sam nie posiadam jeszcze ani SIO2PC, ani SIO2SD, nie miałem możliwości obejrzenia ich na real-sprzęcie. Ciekawiło mnie jednak, jak nasze rysunki wyglądaja naprawdę, jak ma się kolorystyka i rozmiar ekranu do tego co produkuje G2F. Stąd poniższe zdjęcia, które mam nadzieję i Wam pomogą uświadomić sobie jakie (i gdzie) są różnice. Oczywiście wiele zależy też od ustawień monitora (a i aparat fotograficzny dokłada swoje zniekształcenia).



Na koniec sympatyczna wiadomość dla miłośników grafiki "zdjęciowej" czyli formatów TIP i HIP. Adrian "Epi" Matoga uraczył nas konwerterem napisanym w Javie, który potrafi dowolne pecetowskie zdjęcie (tak! dowolny format i dowolny rozmiar) przekształcić na atarowski format TIP (160 na 119 pikseli w 256 kolorach) lub HIP (160 na 240 pikseli w 30 odcieniach). Możemy regulować jasność i nasycenie kolorów oraz wybierać paletę RGB, na której oparta ma być konwersja obrazka.

jak widać - konwersja jest bardzo wierna


Wszystkie atarowskie serwisy pokusiły się o informację o istnieniu programu, ale my jak zwykle idziemy krok dalej :). Ponieważ sposób uruchamiania zaproponowany przez Epiego jest skomplikowany, pozwoliłem sobie za zgodą autora na skompilowanie jego programu do wersji exe - teraz uruchamia się łatwo i przyjemnie jako aplikacja Windowsowa. Dodałem także do listy palet dwie dość znane i często używane palety: g2f.act (z programu G2F) oraz laoo.act (autorstwa Laoo). Całość w pliku zip tutaj. Adrian obiecał również, że będzie następna wersja, z poprawkami i nieco rozbudowana (nowe atarowskie formaty), ale nie umie powiedzieć, kiedy się ona pojawi. Obecna powstała jako praca zaliczeniowa na uczelni, a przecież zaliczanie roku w toku... więc musimy być cierpliwi.

obrazek hi-res przepuszczony przez konwerter też wygląda dobrze
czasem wynik końcowy jest ładniejszy niż oryginał


Pliki wynikowe - HIP i TIP możemy przeglądać na przykład w programie TIP View, o którym pisałem tutaj oraz tutaj.
dely 2008-06-05 06:44:09

Jaki skomplikowany sposób uruchamiania, hę? Wystarczy 2x kliknąć na ikonie z programem, po co tu kompilować?

tebe 2008-06-05 08:31:54

jeszcze żadnego programu w Javie nie udało mi sie uruchomić mimo zainstalowanej Javy, czy To Fox-a TIP poprawiacz czy aktualny TIP konwerter, może są różne Javy :)

Kaz 2008-06-05 11:27:52

dely - odpowiedz masz pod Twoim komentarzem, a ja mialem ten sam problem - klikanie dwa razy na ikone nic nie dawalo. Po konsultacjach z Epim udalo mi sie to zrobic i choc rozwiazanie bylo stosunkowo banalne, to jednak musialem sie nagimnastykowac i wymienilismy kilka maili. Ja to nazywam skomplikowanym uruchomieniem.

mono 2008-06-05 11:55:24

$ java -jar jakis.jar
O ile mnie pamięć nie myli w win$ trzeba przypisać pliki typu .jar z poleceniem java -jar %1. Czy JVM podczas instalacji sama tego nie robi...?

bjc 2008-06-05 12:47:13

Bardzo bym chciał zagrać w Dizzy'ego na Atari. Czy była kiedykolwiek jakaś wersja? Może ktoś robi konwersję?

dely 2008-06-05 12:55:18

Oczywiście, że JRE podczas instalacji samo ustala odpowiednie skojarzenia.

irwin 2008-06-05 13:07:23

Ja mam to samo - tj mimo że mam jave zainstalowaną (dzięki formula1.com mam aktualne wyniki z trasy) - to rzeczony program pisze tylko: "The main startup class could not be found" :(

Tezz 2008-06-05 13:12:18

I noticed Epi's nice HIP/TIP java utility yesterday! great little util :)

irwin 2008-06-05 13:33:33

tzn w kwestii wyjaśnienia:
tipconv.exe - "The main startup class could not be found"
tipconv.jar - "Could not find the main class. Program will exit"

:(

mono 2008-06-05 14:55:32

@dely: a może podczas instalacji tylko pluginu dla przeglądarki (kiedy instalowane jest samo jre) po kliknięciu w browserze nie tworzone są skojarzenia dla jarów? Bo rozumiem, że miałeś na myśli instalację jre lub jdk z instalatora ściągniętego z java.sun.com?

Tezz 2008-06-05 16:05:50

@irwin
You will need the java runtime library installed
http://www.java.com/en/download/index.jsp

irwin 2008-06-05 16:29:11

I know.
I have java - Sun j2re1.4.2_15 and this jre1.6.0_06 - about 100mb on hdd.

Kaz 2008-06-05 17:16:09

bjc - nie ma Dizzego na Atari. Konwersja tej gry jest dosc wysoko na liscie zyczen do xxl-a, ale nie slyszalem zeby xxl mial ja portowac :(

Piguła/Shpoon 2008-06-05 17:31:57

Najbardziej zbliżoną grą do Dizzy na małe Atari jest włóczykij!

irwin 2008-06-05 17:35:04

@tebe - czy uruchamia ci się ten tipconv.exe? (exe wersja)

Rastan 2008-06-05 18:41:35

Trzeba przyznać, że screen z Dizzy powyżej wygląda naprawdę genialnie !!!

tebe 2008-06-05 19:02:18

Java dziś zaproponowała update i po takiej aktualizacji EXE-k i JAR z TipConv uruchamia się, poprzednio zgłaszał błąd związany z main title czy coś takiego

tebe 2008-06-05 19:04:03

tzn. wyświetlał komunikaty który przytoczył wyżej Irwin

irwin 2008-06-05 19:22:08

Ok dzięki! też spróbuje zaktualizować tę javę.

A do "Epi" i innych: na przyszłość pisać mi tu programy w jakimś zjadliwym języku! ;-)

Vasco/Tristesse 2008-06-05 20:26:45

Java się updatowała, aby uruchomić prog Epiego - przecież to elementarne ;)

Yosh 2008-06-05 21:09:58

No to kopara mi opadła :)

bjc 2008-06-06 16:25:40

Kaz - dzięki za odpowiedź. Pozostaje włączyć emulator ST. Wielka szkoda, Gonzo narobił mi smaku :)

Heaven 2008-06-06 21:33:41

is there something new?

Yosh 2008-06-13 22:38:33

Pytanko: Gdzie można poczytać jak uzyskiwać hiperkolorowe obrazki ?

A są może screeny z prawdziwego Tv ? (kineskop/lcd/plazma)

Kaz 2009-08-15 13:30:45

Jak to "jak uzyskac"? W Graph2Font :). Instrukcja (nieaktualna) troche Ci pomoze, reszte trzeba niestety samemu wydedukowac. Troche jeszcze pomoze Ci artek Rastana o podkolorowywaniu rastrami.