...z Atari to intrygujące przeżycie. Otwarta architektura tego
sprzętu powoduje, że zarówno elektronicy jak i programiści mogą
wciąż eksplorować nieznane przestrzenie, dodające żywotności
naszemu komputerowi. Na szczęście i miłośnicy atarynkowej grafiki
mogą powyciskać trochę soków z naszej maszynki i o tym będzie dziś
mowa.
Zacznę od kolejnej wiadomości od Gonzo, specjalisty od
konwersji obrazków z C64 i katowania Atari zmianami rastra:
"Widziałem ostatnią nowinkę i właśnie żałuję, że się trochę
spóźniłem z obrazkiem "colmax16" (17 kolorów w linii - z inwersem),
bo to grafika prawie jak na C64, a momentami nawet lepsza. Można
wykorzystać paletę 128 kolorów, a w jednym znaku o szerokości 4
pikseli może być nawet do siedmiu kolorów. Cała trudność polega na
uzyskaniu koloru na całej szerokości ekranu. Na przykład w tym
przypadku tylko czarny i biały jest dostępny bez żadnych
ograniczeń. Spróbuję zrobić jakiś obrazek, który wykorzystałby te
możliwości."
Gonzo atakuje szczyt: 17 kolorów w
linii
Sprawa wygląda ciekawie, więc trzymam kciuki za obrazek
Gonzo, który ma szansę stać się najbardziej kolorowym
obrazkiem bez interlace-u. Ja ze swej strony także ostatnio
starałem się wycisnąć z G2F to, co można. Z pomocą
Tomasza "TeBe" Bieli, który zajął się właśnie edycją rastrów
w moim mozolnie rysowanym i zmontowanym obrazku, udało mi się
wykonać jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie rysunków na
Atari. Artystycznie nie jest to arcydzieło, ale od czegoś trzeba
zacząć.
A ja wchodzę na inny szczyt: 32 kolory w
trójtrybie ;)
Na ekranie macie zmiksowane trzy tryby graficzne: hi-res,
czterokolorowy i szesnastoodcieniowy czyli odpowiednio GR.8, GR.15
i GR.9. Łącznie zostały użyte, jak raportuje G2F 32
(trzydzieści dwa) różne kolory oraz wykorzystane zostały wszystkie
duszki. Po raz pierwszy taki mix trybów graficznych można było
zobaczyć w demie "Unity" grupy Our5oft (sam rysunek został potem
przeniesiony do G2F przez Dracona i TeBe-go,
można go znaleźć w dołączonej do programu galerii). Ale przez wiele
lat ta sztuczka programistyczna polegająca na oszukaniu układu GTIA
nie była wykorzystywana do tworzenia grafiki na Atari. Postanowiłem
przypomnieć ten "tryb" i pokazać, że może być użyteczny do robienia
ciekawych efektów. Dzięki pomocy TeBe udało się!
W załączniku do nowinki
znajdują się pliki xex i g2f obu rysunków.
Kaz 2008-06-10 03:16:58
Dodam tylko, ze to jeszcze nie jest maksimum mozliwosci Atari - tyle mnie sie udalo uzyskac, bo jeszcze wielu rzeczy nie wiedzialem podczas rysowania - na przyklad jak optymalizowac wykorzystanie zmian w linii... Tak wiec mozna zrobic wiecej i bardziej kolorowo. xxl 2008-06-10 08:11:17
sprobujcie pomieszac (na czesci ekranu - z prawej lub lewej) tryb 4 z trybem 2 w taki sposob, ze pierwsza linia skaningowa znaku jest trybu 4 a druga trybu 2 i tak na zmiane. Kaczor 2008-06-10 08:27:36
Grafika, aż miło popatrzeć. Co to Atari nie potrafi. Na Atari żeby narysować fajną grafę, trzeba mieć nie tylko chęci ale i pewną wiedzę o komputerku. Sztuka w Sztuce. MaW 2008-06-10 08:45:14
Tak Kaczor, masz rację - wolałbym mieć połowę z tych kolorów w zamian za to, by były 2x bardziej soczyste. Kaczor 2008-06-10 09:47:47
Właśnie! Czemu Atarynka ma niektóre kolorki takie blade? Czym to jest spowodowane?
Może się czepiam - ale ten piłkarz stoi (tak jakby) na muszli klozetowej? :-)
Prosze nie brać sobie tego do serca, bo rysunek jest Extra! Grey 2008-06-10 11:24:50
obrazek fajny, ale ja byłem nawet przekonany że to muszla klozetowa ;o) Grey 2008-06-10 11:25:23
chyba że to Lukas Podolski.... Kaczor 2008-06-10 13:15:59
No! Za te dwa gole! _rocky 2008-06-10 16:03:36
Słabe kolory Atari są konsekwencją użytego (okrojonego) modelu barw... może niebawem to opiszę... CePe 2008-06-10 17:24:36
Podolski i Klose: nie idźcie tą drogą... Kaz 2008-06-10 17:44:57
Tak, to jest muszla... :). Jezeli nasi grajkowie nie wykaza odpowiedniego zaangazowania w gre to zostana tam spuszczeni!
PS. Jak ktos ma slabe kolorki to niech odpowiednio wyreguluje sobie monitor. Da sie! ;) urborg 2008-06-10 18:16:44
A jak komuś mało kolorów to może zastosować polski patent na uzyskanie kolorowego obrazu w czarno-białym telewizorze (czyli taką kolorową folię którą naklejało się na ekran) :P
@Kaz - nie chodzi mi o kolory w tym obrazku, tylko ogólnie Atarynka mogła by mieć lepsze barwy. @ Rocky - jak możesz, to napisz o tym kiedyś, chętnie poczytam. dradrskro 2008-06-10 21:51:11
Czy ktoś może podać link do miejsca, gdzie jest opisane w jaki sposób mieszać te 3 tryby? Bo to niemożliwe przecież :-) miker 2008-06-10 21:51:22
w sumie nawet jest pomysł na grę - celujemy piłkarzem do kibla (na zasadzie Darts) a proponowany tytuł to... "Klose-t". larek 2008-06-10 22:15:15
Nie no, Leo jak sklonowany!
Świetna grafika! Doskonałe to trójtrybie! Tylko dlaczego Sony? Dostałeś jakąś kasę od nich? ;)
@dradrskro - Kaz nie wiedział, że to nie jest możliwe i... narysował. Gdyby tylko wcześniej wiedział, że tak się nie da... ;) Brix 2008-06-10 23:20:38
Niestety, polskie barwy narodowe kiepsko wychodzą na Atari :)
Co ciekawe, po sieci na długo przed meczem krążył taki fajny dowcip o Leo, który poszedł do wróżki... :] Kaz 2008-06-10 23:25:00
1. Klose-t = LOL 2. Tak, kase proponowalo mi Sony i pare innych firm produkujacych sprzet RTV. Wybralem Sony, bo najmniej sie trzeba bylo nameczyc, zeby zrobic napis ;) 3. Ten trick z miksem trybow pierwszy raz byl zrobiony przez Our5oft - nie wiem, czy gdzies opisana jest metoda. tebe 2008-06-11 00:59:28
metoda opisana jest w instrukcji do G2F, w sumie parę zdań dradrskro 2008-06-11 16:03:45
Rozumiem, że nie wraca do hiresu bo jest to jakiś błąd GTIA. Ale jak to możliwe, że we wszystkich liniach tryb 9 zaczyna się od tego samego miejsca? Chyba nie da się tak dokładnie policzyć cykli koloru w linii przed przełączeniem? bob_er 2008-06-11 17:29:00
1. tak - to blad w gtia. 2. da sie. antic ma rejestr (hsync?), do ktorego zapis wstrzymuje 6502 zawsze do tego samego miejsca w linii. od momentu kontynuacji cpu cyklujesz na tyle ile ci trzeba. dradrskro 2008-06-11 18:09:35
Dziękuję. To wiele wyjaśnia. To mam jeszcze inne pytania :-) Ile razy w linii jest możliwe wstrzymanie CPU (max 6 razy?) i czy zamiast zmieniać tryb GTIA można zmieniać kolory dla bieżącego trybu? mono 2008-06-11 22:49:50
http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=5685 - trochę informacji o malowaniu linii głównie na podstawie informacji z sieci; warto sobie poczytać magazyn, o którym epi w tym wątku pisał MaW 2008-06-12 08:13:19
"warto sobie poczytać magazyn, o którym epi w tym wątku pisał" no i ta sama uwaga, co w przypadku Seriousa - brak formy indeksowalnej dla przeglądarek. Nie dość tego, ja chyba myślący inaczej jestem bo bo za chi chi nie udało mi się go odpalić pod emulem. MaW 2008-06-12 08:24:14
poprawka: udało się odpalić po którymś tam z kolei zresetowaniu muła. Heaven 2008-06-14 21:46:30
can someone explain what is the discussion about? Kaz 2008-06-15 18:39:21
Mostly jokes :). And about GTIA trick to get three graphics modes in one line. robot 2008-06-16 19:21:09
Co robi ten klozet na grafie ? Kaczor 2008-06-16 22:58:09
Żeby spuścić wodę z naszą reprezentacją, oprócz Boruca. I po ptokach... baj baj mistrzostwa... Heaven 2008-06-17 11:45:53
ah, ok. ;) I thought that there is something "new"... ;) and the 3 gfx mode per line trick is well knew? Dracon 2008-06-17 22:24:16
Jak to niektorzy wolaja - robic "POLAND"!!! Niewinny przyklad tego idzie z samej gory: http://tnij.org/euro2k8_cz1 http://tnij.org/euro2k8_cz2 ... czyli Polak (z)robi wiele po swojemu... ;>