Wyciskanie soków... by Kaz 2008-06-10 02:55:12

...z Atari to intrygujące przeżycie. Otwarta architektura tego sprzętu powoduje, że zarówno elektronicy jak i programiści mogą wciąż eksplorować nieznane przestrzenie, dodające żywotności naszemu komputerowi. Na szczęście i miłośnicy atarynkowej grafiki mogą powyciskać trochę soków z naszej maszynki i o tym będzie dziś mowa.

Zacznę od kolejnej wiadomości od Gonzo, specjalisty od konwersji obrazków z C64 i katowania Atari zmianami rastra: "Widziałem ostatnią nowinkę i właśnie żałuję, że się trochę spóźniłem z obrazkiem "colmax16" (17 kolorów w linii - z inwersem), bo to grafika prawie jak na C64, a momentami nawet lepsza. Można wykorzystać paletę 128 kolorów, a w jednym znaku o szerokości 4 pikseli może być nawet do siedmiu kolorów. Cała trudność polega na uzyskaniu koloru na całej szerokości ekranu. Na przykład w tym przypadku tylko czarny i biały jest dostępny bez żadnych ograniczeń. Spróbuję zrobić jakiś obrazek, który wykorzystałby te możliwości."

Gonzo atakuje szczyt: 17 kolorów w linii


Sprawa wygląda ciekawie, więc trzymam kciuki za obrazek Gonzo, który ma szansę stać się najbardziej kolorowym obrazkiem bez interlace-u. Ja ze swej strony także ostatnio starałem się wycisnąć z G2F to, co można. Z pomocą Tomasza "TeBe" Bieli, który zajął się właśnie edycją rastrów w moim mozolnie rysowanym i zmontowanym obrazku, udało mi się wykonać jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie rysunków na Atari. Artystycznie nie jest to arcydzieło, ale od czegoś trzeba zacząć.

A ja wchodzę na inny szczyt: 32 kolory w trójtrybie ;)


Na ekranie macie zmiksowane trzy tryby graficzne: hi-res, czterokolorowy i szesnastoodcieniowy czyli odpowiednio GR.8, GR.15 i GR.9. Łącznie zostały użyte, jak raportuje G2F 32 (trzydzieści dwa) różne kolory oraz wykorzystane zostały wszystkie duszki. Po raz pierwszy taki mix trybów graficznych można było zobaczyć w demie "Unity" grupy Our5oft (sam rysunek został potem przeniesiony do G2F przez Dracona i TeBe-go, można go znaleźć w dołączonej do programu galerii). Ale przez wiele lat ta sztuczka programistyczna polegająca na oszukaniu układu GTIA nie była wykorzystywana do tworzenia grafiki na Atari. Postanowiłem przypomnieć ten "tryb" i pokazać, że może być użyteczny do robienia ciekawych efektów. Dzięki pomocy TeBe udało się!

W załączniku do nowinki znajdują się pliki xex i g2f obu rysunków.
Kaz 2008-06-10 03:16:58

Dodam tylko, ze to jeszcze nie jest maksimum mozliwosci Atari - tyle mnie sie udalo uzyskac, bo jeszcze wielu rzeczy nie wiedzialem podczas rysowania - na przyklad jak optymalizowac wykorzystanie zmian w linii... Tak wiec mozna zrobic wiecej i bardziej kolorowo.

xxl 2008-06-10 08:11:17

sprobujcie pomieszac (na czesci ekranu - z prawej lub lewej) tryb 4 z trybem 2 w taki sposob, ze pierwsza linia skaningowa znaku jest trybu 4 a druga trybu 2 i tak na zmiane.

Kaczor 2008-06-10 08:27:36

Grafika, aż miło popatrzeć. Co to Atari nie potrafi. Na Atari żeby narysować fajną grafę, trzeba mieć nie tylko chęci ale i pewną wiedzę o komputerku. Sztuka w Sztuce.

MaW 2008-06-10 08:45:14

Tak Kaczor, masz rację - wolałbym mieć połowę z tych kolorów w zamian za to, by były 2x bardziej soczyste.

Kaczor 2008-06-10 09:47:47

Właśnie! Czemu Atarynka ma niektóre kolorki takie blade? Czym to jest spowodowane?

Może się czepiam - ale ten piłkarz stoi (tak jakby) na muszli klozetowej? :-)

Prosze nie brać sobie tego do serca, bo rysunek jest Extra!

Grey 2008-06-10 11:24:50

obrazek fajny, ale ja byłem nawet przekonany że to muszla klozetowa ;o)

Grey 2008-06-10 11:25:23

chyba że to Lukas Podolski....

Kaczor 2008-06-10 13:15:59

No! Za te dwa gole!

_rocky 2008-06-10 16:03:36

Słabe kolory Atari są konsekwencją użytego (okrojonego) modelu barw... może niebawem to opiszę...

CePe 2008-06-10 17:24:36

Podolski i Klose: nie idźcie tą drogą...

Kaz 2008-06-10 17:44:57

Tak, to jest muszla... :). Jezeli nasi grajkowie nie wykaza odpowiedniego zaangazowania w gre to zostana tam spuszczeni!

PS. Jak ktos ma slabe kolorki to niech odpowiednio wyreguluje sobie monitor. Da sie! ;)

urborg 2008-06-10 18:16:44

A jak komuś mało kolorów to może zastosować polski patent na uzyskanie kolorowego obrazu w czarno-białym telewizorze (czyli taką kolorową folię którą naklejało się na ekran) :P

Gratuluję Kaz - efektowny obrazek.

Kaczor 2008-06-10 20:41:09

@Kaz - nie chodzi mi o kolory w tym obrazku, tylko ogólnie Atarynka mogła by mieć lepsze barwy.
@ Rocky - jak możesz, to napisz o tym kiedyś, chętnie poczytam.

dradrskro 2008-06-10 21:51:11

Czy ktoś może podać link do miejsca, gdzie jest opisane w jaki sposób mieszać te 3 tryby? Bo to niemożliwe przecież :-)

miker 2008-06-10 21:51:22

w sumie nawet jest pomysł na grę - celujemy piłkarzem do kibla (na zasadzie Darts) a proponowany tytuł to... "Klose-t".

larek 2008-06-10 22:15:15

Nie no, Leo jak sklonowany!

Świetna grafika! Doskonałe to trójtrybie!
Tylko dlaczego Sony? Dostałeś jakąś kasę od nich? ;)

@dradrskro - Kaz nie wiedział, że to nie jest możliwe i... narysował. Gdyby tylko wcześniej wiedział, że tak się nie da... ;)

Brix 2008-06-10 23:20:38

Niestety, polskie barwy narodowe kiepsko wychodzą na Atari :)

Co ciekawe, po sieci na długo przed meczem krążył taki fajny dowcip o Leo, który poszedł do wróżki... :]

Kaz 2008-06-10 23:25:00

1. Klose-t = LOL
2. Tak, kase proponowalo mi Sony i pare innych firm produkujacych sprzet RTV. Wybralem Sony, bo najmniej sie trzeba bylo nameczyc, zeby zrobic napis ;)
3. Ten trick z miksem trybow pierwszy raz byl zrobiony przez Our5oft - nie wiem, czy gdzies opisana jest metoda.

tebe 2008-06-11 00:59:28

metoda opisana jest w instrukcji do G2F, w sumie parę zdań

dradrskro 2008-06-11 16:03:45

Rozumiem, że nie wraca do hiresu bo jest to jakiś błąd GTIA.
Ale jak to możliwe, że we wszystkich liniach tryb 9 zaczyna się od tego samego miejsca? Chyba nie da się tak dokładnie policzyć cykli koloru w linii przed przełączeniem?

bob_er 2008-06-11 17:29:00

1. tak - to blad w gtia.
2. da sie. antic ma rejestr (hsync?), do ktorego zapis wstrzymuje 6502 zawsze do tego samego miejsca w linii. od momentu kontynuacji cpu cyklujesz na tyle ile ci trzeba.

dradrskro 2008-06-11 18:09:35

Dziękuję. To wiele wyjaśnia.
To mam jeszcze inne pytania :-) Ile razy w linii jest możliwe wstrzymanie CPU (max 6 razy?) i czy zamiast zmieniać tryb GTIA można zmieniać kolory dla bieżącego trybu?

mono 2008-06-11 22:49:50

http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=5685 - trochę informacji o malowaniu linii głównie na podstawie informacji z sieci; warto sobie poczytać magazyn, o którym epi w tym wątku pisał

MaW 2008-06-12 08:13:19

"warto sobie poczytać magazyn, o którym epi w tym wątku pisał" no i ta sama uwaga, co w przypadku Seriousa - brak formy indeksowalnej dla przeglądarek. Nie dość tego, ja chyba myślący inaczej jestem bo bo za chi chi nie udało mi się go odpalić pod emulem.

MaW 2008-06-12 08:24:14

poprawka: udało się odpalić po którymś tam z kolei zresetowaniu muła.

Heaven 2008-06-14 21:46:30

can someone explain what is the discussion about?

Kaz 2008-06-15 18:39:21

Mostly jokes :). And about GTIA trick to get three graphics modes in one line.

robot 2008-06-16 19:21:09

Co robi ten klozet na grafie ?

Kaczor 2008-06-16 22:58:09

Żeby spuścić wodę z naszą reprezentacją, oprócz Boruca. I po ptokach... baj baj mistrzostwa...

Heaven 2008-06-17 11:45:53

ah, ok. ;) I thought that there is something "new"... ;) and the 3 gfx mode per line trick is well knew?

Dracon 2008-06-17 22:24:16

Jak to niektorzy wolaja - robic "POLAND"!!! Niewinny przyklad tego idzie z samej gory:
http://tnij.org/euro2k8_cz1
http://tnij.org/euro2k8_cz2
... czyli Polak (z)robi wiele po swojemu... ;>