Jak zmieniać gry? by Kaz 2008-07-02 11:39:05

Sądząc po ilości gier, w których pozmieniane są napisy, dodane czołówki od piratów i tym podobne "ulepszacze", poprawianie (choć nie zawsze można to nazwać poprawianiem) cudzej pracy jest dla wielu osób pasjonujące. Jednych fascynowało pojawienie się ich nazwiska w programie, i Ci przeważnie popełniali jedno z większych komputerowych przewinień - podszywania się pod prawdziwego autora, inni bawili się w zmienianie elementów gry (na przykład dodając nieśmiertelność, zmieniając grafikę czołówki czy kolory w samej grze), co często bywało twórcze, prowadziło do rozwoju umięjętności programistycznych czy graficznych.

Pamiętam, że w starych czasach posiadaliśmy z Zygą w swoich zbiorach grę "BMX Simulator" z uszkodzonym napisem tytułowym. Jak na złość akurat nikt ze znajomych nie miał tej gry, więc pewnego dnia postanowiliśmy sami naprawić grafikę. Najpierw analiza kodu programu, potem żmudne "rysowanie" w postaci wpisywania odpowiednich liczb do sektorów na dysku... Przy okazji tych zabaw Zyga dodał do gry menu z wyborem ograniczenia lub wyłączenia licznika czasu.

Bonk - dolny ekran to wersja Szenko


Ach, gdybyśmy wtedy otrzymali mail od kolegi Szenko, życie byłoby pewnie prostsze. Otóż Szenko napisał mi tak: "Miałem chęć poprawić wygląd samochodów w "Grand Prix Simulator" z Atari XE i przypomniałem sobie o istnieniu programu "Tile Layer Pro", którym kiedyś bawiłem się w zmienianie gier z konsoli NES. Zmieniam nieco grafikę próbując ją dopasować do własnego gustu, by przyjemniej mi się grało w dany tytuł. Zmieniłem grafikę w grze "Bonk", "Chaos", "Boulder Dash" i "Zjadacz" (w załączniku). "Tile Layer Pro" to pecetowy program (...). Obiekty najpierw wyszukuje się samemu "na oko", a potem zmienia punkt po punkcie, rysując lub usuwając piksele. Program mam stąd."

Zjadacz - dolny ekran to wersja Szenko


Przyjrzałem się polecanemu narzędziu i muszę przyznać, że wygląda ciekawie, szkoda, że nie jest przystosowane do programów Atari. Mimo to, da się edytować niektóre atarowskie gry. Poniższy screenshot pokazuje jak wygląda "Zybex" wczytany do edytora. Cztery gry przysłane przez Szenko są zebrane tutaj oraz w odpowiednich miejscach w katalogu.

Tile Layer Pro

fragment Zybexa w Tile Layer Pro
xxl 2008-07-02 12:26:46

watsonII jest dobry do podmiany napisow :D

s2325 2008-07-02 22:33:15

dobra zabawa, ale na razie porzuciłem bo nie napotykam chwilowo gier które według mnie wymagają jakichś zmian, chyba że ktoś podsunie jakiś pomysł i zmiana nie byłaby zbyt skomplikowana lub dla mnie niemożliwa (wówczas gdy dane są skompresowane i zamiast obiektów w Tile Layer Pro widzę tylko kaszę), s2325 i szenko to jedna i ta sama osoba jakoś tak

s2325 2008-07-02 22:39:22

dopiero teraz zauważyłem że w Bonku przerobione na klucze diamenty jakimś cudem zmieniły kolor z szarego na fiolet, widziałem je w edytorze jako jednokolorowe więc nie wiem jak do tego doszło

Kaz 2008-07-02 23:12:13

To wlasnie nazwalem w artykule nieprzystosowanie do potrzeb Atari - zauwaz, ze grafika Atari rzadko jest monochromatyczna.