Tematy graficzne ostatnio dominowały w serwisie, a to z tego
prostego powodu, że wpadłem w przyjemny obłęd pikselowania w
programie
Graph2Font. Tak się złożyło, że po złamaniu "kodu
dostępu" do podstawowych możliwości tego programu, pikselowanie
grafiki dla Atari stało się łatwe i przyjemne. No może z tym
"łatwe" to przesadziłem, ale w każdym razie gdy zna się podstawy
G2F to reszta jest jak zabawa w grę logiczno-stategiczną, całkiem
przyjemną.
Z jednej strony należy odkryć jaką logiką kierował się TeBe tworząc
niestandardowy interfejs użytkownika - i to nadaje G2F cechy gry
logicznej, a z drugiej strony trzeba planować strategię dla każdego
obrazka, który ma wykorzystywać możliwości programu - i tu musimy
wykazać się umiejętnościami taktyczno-strategicznymi. Tak! G2F to
wspaniały program o walorach edukacyjnych :).
A na poważnie - autor programu
Tomasz "TeBe" Biela kosi błąd
za błędem i wprowadza postulowane usprawnienia. Poprosiłem ostatnio
o możliwość wczytywania innych formatów niż Windowsowy BMP (głównie
chodziło mi o GIF, którym posługuje się mój ulubiony
Crack
Art na 16-bitowym ST/STE) i już po kilku dniach pojawiła się
wersja programu, która odczytuje nie tylko GIF, ale i JPG oraz PNG,
a zapisuje nie tylko BMP, ale i PNG. Dla mnie osobiście to ogromne
usprawnienie, bo pozwala pominąć zupełnie jałowy etap konwersji z
formatu GIF do BMP i odwrotnie. W najnowszej wersji 3.8.6.1
usunięto też błędne uruchamianie okna "Change Colors" zamiast
wybranego "Edit Colors" oraz również postulowane przeze mnie zmiany
w oknie "Edit Palette" - teraz kursor jest zawsze nad kolorem,
który przed chwilą zmieniliśmy. Dzięki TeBe!
Lista zmian (z moim komentarzem):
- dodana możliwość odczytu plików *.GIF, *.PNG, *.JPG - to
ułatwia sprawę tym, którzy tworzą grafikę na swoich pecetach,
Amigach czy ST
- dodana możliwość zapisu obrazka w formacie PNG (Portable
Network Graphics) - również przydatna rzecz
- poprawione drobne błędy jak mylenie okien CHANGE COLORS i EDIT
COLORS (podobnie CHANGE PMG i EDIT PMG)
- poprawione EDIT PALETTE, po zmianie koloru wskazywany jest
kolor ostatnio zmieniony - to już postęp, ale moim zdaniem przyda
się jeszcze usprawnienie tego menu, TeBe dostanie kolejne sugestie
do implementacji :)
- usunięty błąd, który powodował błędne wygenerowanie programu
DLI (gdy wartość koloru pokrywała się z numerem zestawu znakowego w
nowym wierszu) - kolejny błąd, który pojawił mi się na obrazku, a
który TeBe poprawił w iście rekordowym tempie!
- usunięte zauważone błędy w wyświetlaniu obrazków GED+,
GED--
- w opcji BMP2PMG dodana możliwość zapisu obiektów PMG z wybraną
szerokością x1, x2, x4 (duchy 1 kolorowe x4 pokrywają ekran o
szerokości 40 bajtów)
Jak wynika z powyższego, TeBe "malkontentem jest", ale słucha
słusznych postulatów i wprowadza zmiany za zmianą. Możecie śmiało
go bombardować propozycjami :)
-----
Update: z okazji nowego
G2F postanowiłem pochwalić się, że
już coś potrafię w tym programie namieszać. Prezentuję kolejne
podkolorowane grafiki z gier dla Acorn Electron: "Camelot" oraz
"Spellbinder":