Dwa konkursy! by Kaz 2008-07-10 01:00:55

Dobra grafika cieszy oko, dobra grafika uatrakcyjnia grę, dobra grafika po prostu jest potrzebna :). Rozwój komputerów zawsze związany był z rozwojem grafiki komputerowej i nie wiadomo co bardziej nakręcało ten rozwój - czy nowe maszyny dawały nowe możliwości graficzne czy potrzeby graficzne wymuszały konstruuowanie nowych maszyn. Ale mniejsza z tym. Najważniejsze, że nasze maszyny czyli małe Atari potrzebuje dużo dobrej grafiki. I dlatego pozwolę sobie ogłosić jeden konkurs graficzny oraz przypomnieć o innym konkursie graficznym...


1. Bomb Jack Background Competition


Kolega Krzysztof "Vega" Góra, głównodowodzący projektem bombowego Jacusia, postanowił ogłosić konkurs na dodatkowe plansze do gry Bomb Jack, co powinno zaspokoić gusta i potrzeby osób, które chciałyby, żeby tła w tej grze były jeszcze lepsze albo było ich więcej. Obecne prace-konwersje, które wykonał Terrence "Tezz" Darby są naprawdę świetne i doceniają to ludzie, którzy wiedzą o ograniczeniach, jakie Tezz musiał sobie nałożyć, by sprostać wymaganiom gry. A są one niemałe. Grafika powinna spełniać następujące warunki:
Pozostałe warunki konkursu nie są związane z ograniczeniami technicznymi programu, ale też są istotne:
Maksymalna liczba prac, która zostanie zakwalifikowana do gry bierze się stąd, że przeznaczony na to zostanie cały dodatkowy bank pamięci, a gra zajmie w sumie 304 KB. A więc do dzieła, jeśli chcesz zostać współautorem Bomb Jacka. Pomóc może zawartość tej paczuszki, która zawiera program Vegi do konwersji ekranów z tłem oraz grafiki w formacie G2F, które są planszami w grze.


2. Głuchołazy 2008 Gfx Compo


Drugi konkurs ogłoszony został już jakiś czas temu jako integralna część dorocznego zlotu w Głuchołazach, którego głownym organizatorem jest Ryszard "Rysiek" Mauersberg. Na stronie informacyjnej można dowiedzieć się wszystkiego o zlocie, ale nas dzisiaj najbardziej interesuje konkurs graficzny czyli gfx compo. Są dwie kategorie "wagowe", w których mogą startować obrazki - Atari 8-bit i Atari 16-bit, ale na razie publicznie dostępny jest tylko regulamin dla tej pierwszej, który pozwalam sobie zacytować w całości:

"Praca powinna wyświetlać się na standardowej konfiguracji Atari z 64 KB RAM w postaci samouruchamialnej lub musi być dostarczona przeglądarka, która wyświetli grafikę. Używanie dodatkowej pamięci jest ZABRONIONE. Przerysowywanie cudzych prac (jak również wcześniej wystawianych, znalezionych w sieci, zeskanowanych itp.) jest ZABRONIONE. Jeśli grafika jest w postaci samouruchamialnej należy również dostarczyć źródło (np. plik g2f). Do pracy powinien być dołączony plik tekstowy, w którym MUSI być napisane kto jest autorem oraz pełny tytuł obrazka. (...) Prace dostarczamy na party najpóźniej w sobotę, do godz. 15:00. Jeśli ktoś nie może być na party, a chce wystawić pracę powinien ją przesłać e-mailem do czwartku 24.07 na adres daniel.kozminski@gmail.com i arychoz@interia.pl do godziny 15:00 – prace przesłane po tym terminie mogą zostać nie uwzględnione w Compo."

Do dzieła! Wiele osób, które występowały w konkursie graficznym ogłoszonym przeze mnie, Sikora i Małego miało ochotę na dogrywkę i oto jest szansa... Im więcej rysunków tym lepiej, pokażmy, że społeczność Atari rośnie w siłę. Jeżeli ktoś chciałby przesłać grafikę do mnie, to nie ma problemu - również przekażę ją organizatorom.
tebe 2008-07-10 02:24:00

może teraz Rocky pochwali się nowym tłem do BJ, chyba że opowie nam o tym słowami co by było gdyby było

Kaz 2008-07-10 03:24:49

Tebe - nie badz zlosliwy. Akurat Rocky jest duzo lepszym grafikiem niz ja, a ja zamierzam sprobowac swoich sil w zrobieniu planszy do BJ.

tebe 2008-07-10 08:36:03

jest lepszym konwerterem grafiki, najpierw ktoś musi mu ją wcześniej narysować aby mógł się pod nią podpisać

s2325 2008-07-10 10:30:28

moim zdaniem ważniejsze niż obrazek w tle jest dobrze pomyślany układ platform i obiektów na planszy

sikor 2008-07-10 11:39:53

A ja chciałbym wtrącić swoje dwa centy do dyskusji na temat teł do BJ:
1. Bomb Jack jest konwersją, więc w takiej wersji w jakiej jest powinno to zostać (plansze zgodne z Arcade);
2. Jak dla mnie, może powstać wersja "Bomb Jack Plus (...2, ...3), z nowymi grafikami, muzyką (o ile się będzie Mikerowi lub innemu muzykowi chciało), za to z zostawionymi sprajtami gracza i przeszkadzajek oraz z zastosowanym już silnikiem gry. Mogą być za to nowe ułożenia "platform", o ile to możliwe. Takie podejście pozwoli stworzyć nową wersję gry, ale nikt się nie będzie czepiał, że to już "nie to", że ta wersja jest "inna". Wszak inne plansze - to już inny tytuł. Co więcej, w takiej konfiguracji można upchać wtedy maksymalnie wiele nowychh plansz, które urozmaicą grę.
A dlaczego w tytule "plus"? Właśnie ze względu na nowe plansze, nową muzykę (?), układ platform(?). Nie powinno być wersji II w tym przypadku, bo taka już istnieje. A tu mogą zabłysnąć graficy zupełnie nowymi planszami.
3. Na koniec moje propozycje plansz (niestety, ja ich nie zrobię, bo grafik ze mnie żaden ;( ) - jakby ktoś miał zdolności, a nie miał pomysłu: Pałac Kultury i Nauki (tzw. PEKIN), wagon kolejowy (lub metra), szyb kopalni, party place (sala gimnastyczna "z drabinkami" ??)...
4. Coś mi przyszło jeszcze do głowy, ale to pewnie nierealne: rundy bonusowe: bomb pacman (ileś bomb do "zjedzenia" w krótkim czasie), bomb arcanoid (trzeba "wysadzić" murek za pomocą bomb)... Ale to już na bank raczej nierealne jest... Aczkolwiek wersja plus - jak najbardziej (potrzebna też nowa plansza tytułowa wtedy ;) )

andys 2008-07-10 11:57:06

Na speccy wyszedl BJ 2 moze pod to podpiac nowa grafike i rozmieszczenie inne platform? Choc nie wiem czy tam nie zmienila sie zabardzo zasada gry. BJ2 wyszedl jeszcze na cpc,commodore,i commodore plus/4

Tezz 2008-07-10 12:35:45

Well as Kaz's announcement says, the decision has been made by Vega to extend bombjack outside of it's original design with new backgrounds so the competition is now underway! I am making the same announcement on the AtariAge forum. Good luck to everyone and I hope to see some great new backgrounds created by all the talented people in the scene ;)

dhor 2008-07-10 13:25:55

Na potrzeby The Last Ninja jest opracowywane nowe rozszerzenie pamięci, do 16MB.

Tezz 2008-07-10 14:00:34

@Sikor I hear what you are saying about the authenticity and agree that it would have been better left alone like the original. It was my intention originally to create an acurate arcade conversion but since this has become a joint project with c64 heritage in the mix and other modifications like the controls, the game has already become something else. but it is still all great regardless and at least BJ in some form will be available for the Atari at last.

Kaz 2008-07-10 14:03:41

Tebe: \"jest lepszym konwerterem grafiki, najpierw ktoś musi mu ją wcześniej narysować aby mógł się pod nią podpisać\"

Tebe, daj spokoj takim zlosliwosciom. Po pierwsze, oprocz konwersji Rocky potrafi i to swietnie, rysowac wlasne rzeczy. Po drugie konwersje RÓWNIEŻ wymagaja sporych umiejetnosci graficznych, pochlaniaja czasem tyle samo albo i wiecej czasu i wymagaja wiedzy.

Po drugie ciekawa sprawa zwiazana z konwersjami: w przypadku muzyki konwersja jest okey, w przypadku programu konwersja jest okey, a w przypadku grafiki jest be?

Jakos nikt sie nie czepia, ze programisci nagminnie korzystaja z cudzej pracy i nikt nie wymaga, by 100% kodu bylo \"autorskie\", liczy sie przede wszystkim efekt i nikt nie bada oryginalnosci kodu (i slusznie!). Nie slyszalem zarzutow \"eee... Nibbly jest tylko konwersja\", \"eee... G2F wykorzystuje GOTOWE biblioteki, a wiec ten program prawie calkowicie sklada z elementow zrobionych przez kogos innego\", \"eee... program X uzywa znanych algorytmow\". I slusznie, bo wykorzystanie pewnych starych elementow posluzylo do zrobienia czegos zupelnie nowego i w zadnej mierze autora elementow skladowych czy pierwotnych nie mozna nazwac autorem koncowego efektu.

Moim zdaniem tak samo jest z grafikami. Przeciez Rocky (czy ktokolwiek, kto robi konwersje danego obrazka) nie bierze cudzej grafiki i nie podpisuje sie. Proces konwersji bywa dlugi i zmudny, w tym przypadku nie jest to artyzm czystej wody, ale solidne rzemioslo. To tez wymaga umiejetnosci i wiedzy i uwazam, ze powinno byc doceniane, a nie traktowane pogardliwie.

kanapka 2008-07-10 16:42:27

kaz - nie widzisz, ze tebe stara sie wejsc rockyemu na ambicje? chce miec dobre plansze za friko :)

sikor 2008-07-10 20:02:59

@Tezz: I agree with you too ;)
@Kaz: jest wersja będąca konwersją, i to jest super. Niech powstaną nowe, gdzie tła wcale nie muszą być konwersjami z innych wersji, a dodatkowo można wpleść elementy narodowe ;) (poziom: PKP_dowolny_dworzec_w_Polsce)?

Kaczor 2008-07-10 20:11:27

Właśnie tworzę jedną grafikę (city) do BJ. Mam nadzieję że się spodoba. Jedną, bo myślę ograficzkach na zlot.

Tdc 2008-07-10 21:59:01

Tak Sikor ma rację.

miker 2008-07-10 22:10:48

Też jestem za pozostawieniem grafiki w grze "tak jak jest" a ewentualne dodatkowe lub/i inne grafy przenieść do wersji "+", "++" itd.

Vasco/Tristesse 2008-07-10 22:13:16

Od kiedy konwersja muzyki jest ok?

Kaz 2008-07-10 22:35:37

Nie pamietam, od kiedy dokladnie, ale co najmniej od czasu jak Parker Bros uzyli muzyki Bacha w Gyruss czy tworcy Bomb Jacka na C64 muzyki Jarra, a demoscena zaczela "inspirowac" sie na potege roznymi utworami muzycznymi.

xxl 2008-07-10 23:11:37

staszek wyspianski tez niezle konwersil

CharlieChaplin 2008-07-10 23:25:34

Hi there !
I just read at atariage forum that the resolution of the pics should be 128 x 208 pixels... -Andreas Koch.

Tezz 2008-07-11 00:05:38

@CharlieChaplin
Yes that's right 128x208 which is 32 chars wide and 26 chars high. colbak must always be $0(black) and COLPF0 is always $24 (red). only row dli changes are allowed and it must only use 83 chars max in the 4 fonts per screen. :)

Kaz 2008-07-11 00:47:29

CharlieChaplin - that's right, sorry for my mistake, I fixed it.

Kaz 2008-07-11 01:45:04

I jeszcze tips & tricks from Tezz:

You will find making the backgrounds more possible if you do not draw freely but treat it as tiles with patterns that can be repeated to make up the image. if you draw freely like you do when drawing a title screen there will be too many chars :)

it is best to try to use the red colour minimally in the backgrounds because the red is used a lot in the bombs, ledges and opponents so using it in the backgrounds will make it difficult to see.

The colour order is also strictly done to make sure that the bombs do not have a box around them because they are a fixed definition.

Thanks Tezz.

Kaz 2008-07-11 01:55:49

I jeszcze mail od Vegi:

\"Można wykorzystać max. 4 zestawy znaków (a w każdym zestawie max. 86 znaki ponieważ 32 są zarezerwowane na tworzenie sprite\'ów programowych, 8 na definicje bomb i 2 na definicje kładek). Czyli 128 - 32 - 8 - 2 = 86 znaków na tło (w każdym zestawie). Program konwertujący z formatu G2F zasygnalizuje ten błąd jeżeli przekroczymy 86 znaków przypadających na każdy z czterech zestawów znaków. Ograniczenie to ma wpływ na to, że tła są mniej szczegłowe. Ale i tak, co udowodnił TEZZ, pomimo tych ograniczeń można niezłe efekty osiągnąć.

Jak najbardziej 5-ty kolor dozwolony, moze byc dowolny i zmieniany co wiersz."

Vasco/Tristesse 2008-07-11 17:01:55

Aha, myślałem, że mowa o konwersjach w kompotach.

Kaz 2008-07-14 03:06:57

TeBe zrobil wersje testowa G2F z dodanym pomyslem Irgendwera - zeby mozna bylo w EDIT CHARSET zobaczyc ile razy na ekranie jest uzyty dany znak. To bedzie bardzo pomocne, szczegolnie dla osob, ktore chca brac udzial w konkursie i musza sie zmiescic w ilosci znakow na ekranie.

Zainteresowani moga pisac do TeBe albo do mnie to dostana paczuszke z G2F. Jak feature zostanie przetestowane do Tomek oficjalnie wypusci nowa wersje.

I uwaga! Pierwszy obrazek juz podeslany. Autorem jest Christian "Irgendwer" Kruger - widok na prezydentow w gorach Rushmore. Kto nastepny? :)

tebe 2008-07-16 22:21:23

rocky, rocky, rocky, rocky, rocky