Nie, to jeszcze nie kolejny odcinek warsztatów o
Graph2Font.
Za to rzecz związana z tematem, choć zupełnie drobna, dla wielu
oczywista i niegodna zauważenia. Zaawansowani Atarowcy mogą sobie
odpuścić czytanie, rzecz bowiem o kolorach Atari na... pececie.
Kilkukrotnie otrzymałem zapytanie: jakiej palety używać pod
emulatorem i w
G2F, skoro jest ich tyle do wyboru, rysunki w
G2F wyglądają „inaczej” niż pod emulatorem Atari, a programy
na emulatorze wyglądają inaczej niż na prawdziwym Atari...
Dawno, dawno temu, gdy pisałem konwerter grafiki małego Atari na
ST/STE potrzebowałem stworzyć tablicę, która zawierałaby dane, jak
tłumaczyć kolory z malucha na odpowiadające im wartości w skali
RGB, która była używana na dużym Atari. Nie mając pojęcia o teorii
modelowania kolorów zrobiłem to sposobem domowym, całkowicie
amatorskim, w sposób wręcz wariacki - porównując kolory dużego i
małego Atari, „na oko”.
Atari STE podłączyłem do kolorowego monitora Philips CM8833-II za
pomocą własnoręcznie wykonanego kabelka RGB. Do tego samego
monitora, ale przez wejście composite video, dopiąłem Atari XL/XE.
W ten sposób miałem zapewnione wyeliminowanie różnic wynikające z
ustawień monitora, gdybym porównywał kolory na różnych
ekranach.
Prosty program w Basicu generował kolejne kolory Atari, a ja
przełączałem monitor w tryb STE niewygodnym przełącznikiem z tyłu
monitora i za każdym razem dobierałem do niego odpowiedni kolor w
systemie RGB – metodą prób i błędów. Niektóre kolorki wymagały
wielokrotnych prób, inne poszły szybciej... pełny hardcore! W
każdym razie wygenerowanie tabelki dla 256 kolorów zajęło mi kilka
dni nieprzerwanej, żmudnej pracy. Dziś trudno mi samemu uwierzyć,
że człowiek miał czas na takie bzdury... :). Tak powstała tablica
kolorów, która jest użyta w programie
Kameleon dla ST/STE,
który napisałem do konwersji grafiki małego Atari.
Z podobnym problemem spotykają się twórcy oprogramowania
pecetowskiego, które musi w jakiś sposób wyświetlać grafikę małego
Atari. Są to przede wszystkim emulatory, ale i programy graficzne.
Pierwsza bodaj powszechnie znana paleta kolorów małego Atari
została zrobiona dla emulatora
X-Former. I niestety, jest
ona daleka od doskonałości, co spowodowało modę, a może raczej
wymusiło, tworzenie własnych palet. W ten sposób powstała paleta
znana pod nazwą „laoo” oraz „jakub” czy „real”. Emulator
Atari800Win PLus ma tą zaletę, że oprócz własnej, domyślnej
palety pozwala na wczytanie i ustawienie dowolnej z dysku. To samo
tyczy się programu
Graph2Font, który jest obecnie
podstawowym narzędziem do rysowania grafiki Atari na PC. Możemy
więc wybierać zestaw kolorów, który najwierniej odpowiada
rzeczywistości czyli kolorom prawdziwego Atari. Ale który zestaw
jest najlepszy?
Postanowiłem wczytać wszystkie te zestawy do
G2F, porównać i
zobaczyć, czym się one różnią. Poniżej widzicie wyniki i możecie
sami wyciągnąć wnioski.
atari800Win.act / xformer.act /
jakub.act
real.act / laoo.act / g2f.act
Od razu widać, że paleta emulatorów
Atari800Win PLus oraz
X-Former jest daleka od doskonałości. Aby mieć kolory
zbliżone do tych z prawdziwego sprzętu należałoby używać innych
zestawów. Kolega
Waldemar „Laoo” Pawlaszek zapewne poleca
swój zestaw o nazwie „laoo.act”, zazwyczaj używa go też najlepszy
grafik atarowski
Adam „Powrooz” Powroźnik. Z kolei
Tomasz
„TeBe” Biela korzysta i poleca paletę wykorzystywaną w jego
świetnym programie
G2F - oczywiście paletę „g2f.act”. Obie
różnią się nieznacznie, ta druga jest jaśniejsza. Jeżeli
ściągnęliście plik z emulatorem ze strony atarionline.pl to w
katalogu „Palette” znajdziecie niewielki programik autorstwa Laoo
pod nazwą „paletka.xex”, który generuje pełną paletę barw Atari,
jest też plik „paletka.png”, który może posłużyć za wzorzec
kolorów.
Dla ciekawskich zrzut dwóch pozostałych palet, które symulują
monitory z zielonym i czarno-białym ekranem:
green.act / grey.act
Dla przypomnienia, w emulatorze
Atari800Win PLus paletę
kolorów można zmieniać i polecam zastosować jedną z dwóch
wymienionych powyżej palet - "laoo.act" bądź "g2f.act". W menu
„View” należy wybirać opcję „Palette...”. W okienku „Palette
Options”, widocznym poniżej, za pomocą „Browse” wczytujemy
zewnętrzną paletę, włączamy ją przez odznaczenie opcji „Use
external palette”. Możemy też regulować nasycenie kolorów i poziom
ich jasności („Adjustment”). W programie
G2F w menu „View”
też mamy opcję „Palette...” i okienko identyczne jak w emulatorze.
Również tutaj można korzystać z tych samych plików z paletami.