Potęga atarowskiego DLI by Kaz 2008-09-30 05:11:38

Gorączka mnie męczy od weekendu, a dzisiaj osiągnęła chyba apogeum, bo w ogóle nie mogłem zasnąć. W stanie ogólnego majaczenia zasiadłem więc do tego, co mnie najbardziej relaksuje: programu do rysowania grafiki. Na warsztat wciągnąłem obrazki z gry Test Drive, którą ostatnio wspomniałem w kontekście naszych komentarzy o kolorach czerwonych na różnych komputerach.

Przejrzałem grafikę w Test Drive i zauważyłem bardzo ciekawą rzecz: ta gra jest wręcz idealna do zaprezentowania potęgi, jaką daje na ekranie atarowska Display List. Pewnie nikomu "z naszych" nie muszę tłumaczyć co to jest, ale ponieważ atarionline.pl czytają też miłośnicy innych komputerków niż Atari, wypada jakoś to pojęcie wytłumaczyć. Display List jest specjalnym programem dla naszych układów wyświetlania grafiki (ANTIC i GTIA), mówiącym im w jaki sposób i gdzie mają wyświetlać obraz i odpowiednie kolorki. DL można łatwo modyfikować, co wprawni graficy lub programiści mogą wykorzystać do swoim podstępnych celów.

Moim podstępnym celem było przekonwertowanie grafiki z Test Drive tak, żeby była lepsza niż oryginał. Problem był jednak taki, że trzeba było wybrać wersję gry, z której grafika miała być zerżnięta. Najpierw przyjrzałem się grafice z Commodore 64, i chociaż solidna, to jednak nie robiąca na mnie żadnego wrażenia. Statyczne ekrany były co prawda w dwóch trybach (monochromatyczny hi-res oraz kolorowy o szerokośći 160 pikseli), ale wykorzystywały zaledwie 10 kolorów. Jest to oczywiście zrozumiałe, bo C64 wszystkich kolorów w palecie ma ponoć 16. Gorsza sprawa, że samochody w wersji C64 wydały mi się jakieś nieproporcjonalne.

Commodore C64


Zacząłem "przymierzać" grafikę z innych komputerów. Spore wrażenie wywarł na mnie Apple II. Co prawda nie kolorystycznie, bo paletę jabłuszko ma tragiczną, a korzystać można z zaledwie 6 kolorów. Za to samochody wydawały się najbardziej zgrabne i pomiary w stosunku do pierwszych wersji Test Drive - dla Atari ST i pecetowskiego DOS - potwierdziły moje obserwacje. Wygląda na to, że ludziom konwertującym grafikę z wersji DOS/ST na C64 trochę się bitmapa rozjechała, bo naprawdę nie ma, moim zdaniem, estetycznych powodów, żeby rozciągać tę grafikę.

AppleII


Na koniec zostawiłem sobie wersje 16-bitowe. Oczywiście Test Drive na pececie, w wersji DOS-owej jest tak żenujący, że nie ma o czym mówić. Wersja ST jest dużo lepsza, a najlepsza jest wersja na Amigę, która wyszła rok później. Postanowiłem, że jak konwercić to od razu z grubej rury czyli z najlepszej wersji. Rozpocząłem prace nad konwersją z Amigi, z myślą, żeby zrobić to jeszcze lepiej niż na tym sympatycznym 16-bitowcu. Oczywiście na standardowym Atari nie da się przeskoczyć tego, że mamy mniejszą rozdzielczość. Ale za to mamy więcej kolorów na ekranie, z czego postanowiłem skwapliwie skorzystać.

Amiga


Pierwszy obrazek zawierał Lotusa Esprite Turbo. Niestety, na Amidze ten samochód, jako jedyny, wygląda po prostu brzydko. Posiłkowałem się więc hybrydą - grafiką z Apple II, z poprawkami według Commodore 64 oraz z moimi własnymi dodatkami na podstawie zdjęć tego samochodu. W efekcie powstał pierwszy obrazek w dwóch trybach graficznych - mieszanka hi-res i low-res. Hi-res został użyty do panelu informacyjnego - zależało mi bardzo, by wyglądał tak jak na Amidze (dwie zgrabne kolumny z danymi technicznymi, precyzyjna podziałka), a nie jak w wersjach na 8-bitowce. Oczywiście postarałem się, żeby wyglądało to lepiej niż w oryginale i jeżeli ktoś się przyjrzy to chyba przyzna mi rację. Samochód też udało się narysować ładniejszy (moim zdaniem), dodałem też flagę kraju producenta (no, historycznego, bo obecnie Lotusa zdaje się produkują poza Anglią). O ile obrazek Amigi ma łącznie 23 kolory, to na Atari 8-bit mamy kolorów 43.

Atari


Drugi obrazek z Test Drive postanowiłem narysować ze względu na niedawną dyskusję o kolorach czerwonych. Jak wszyscy wiemy, na ZX Spectrum kolor czerwony jest i to bardzo ładny. Chciałem więc przekonwertować obrazek stamtąd, ale akurat tej gry na trumienkę nie ma, jest tylko sequel czyli Test Drive II: The Duel z nieco innymi samochodami. Rzeczywiście, zobaczyłem pięknę, czerwone Ferrari. Zmartwiony brakiem koloru czerwonego w Atari postanowiłem użyć koloru "nieczerwonego", a nawet 8 jego odcieni. Na tapetę trafiło legendarne Lamborgini Countach. A jakże - kolejna mieszanka Apple II, C64 i Amigi. Bez koloru czerwnego niestety wiele nie udało się osiągnąć, zaledwie 39 kolorów na ekranie, wliczając w to włoską zielono-biało-nieczerwoną flagę. Efekt w porównaniu z czerwonym Ferrari wypadł blado, ale taki to już nasz smutny los z tym Atari. Pliki samoruchamialne xex z obydwoma rysunkami tutajże. Proszę pamiętać o załadowaniu do emulatora palety, która daje kolory zbliżone do prawdziwego Atari (g2f, jakub, laoo).

Atari


Za wszelką ironię powyżej przepraszam kolegę Spectrumowca, ale na usprawiedliwienie mam to, że to tylko majaki w gorączce. :)

PS. Może ma ktoś zrzuty wszystkich samochodów z Apple II? W wolnej chwili zrobiłbym konwersję pozostałych aut: Ferrari Testarossa, Porsche 911 w zieleni oraz Chevroleta Corvette w żółci. No i tyle tam jeszcze miejsca na dole, że można zrobić jakieś dodatki. Szkoda, że nie ma kodera, który by się podjął przeprtowania tej gry. Ekran wnętrza samochodu też jakby idealnie stworzony dla Atari...

---
Moja propozycja na grafikę na dole ekranu, z dnia 1 października 2008. Nazwa "The Drive!" to tylko taki przykład nazwania gry, żeby uniknąć sporów o prawa do tytułu. Stylizowany na "The Duel" czyli drugą część "Test Drive":
Atari
Kaz 2008-09-30 06:35:20

Acha - nie czepiac sie danych w panelu. Wziete z jakiegos innego samochodu, chyba Porsche. Obrazki nie sa po prostu skonczone.

miker 2008-09-30 06:51:35

No fajne, fajne. Na realu też niczego sobie to wygląda. A "kolega Spectrumowiec" może sam spróbować lepiej (na Atari oczywiście! :]).

A ten "nieczerwony" to całkiem niegłupio wyszedł. :))

sikor 2008-09-30 07:54:10

Hmm, ale dlaczego nasz "nieczerwony" jest bardziej nasycony niż czerwony z C64...? KAZ, chyba coś popsułeś ;)

Yosh 2008-09-30 08:30:33

Szkoda, że programiści nie mają czasu :)... no cóż, dzięki Kaz za doping, bo obrazki robią smaczek na prace z małym Atari :P

Rastan 2008-09-30 09:32:39

Panel dolny jest rewelacyjny. Ale zastanawiam się, czy samochodów nie dałoby się jeszcze bardziej pocieniować - szczególnie tego Lamborghini.

iak 2008-09-30 10:23:14

Myślę, że by się dało. Popatrzmy na amigowskie cieniowanie: rzecz stworzona do oddania na DLI.

Jacques 2008-09-30 10:31:03

Ach, Test Drive, ach... ;-) Ciekawe jak Maluch by pociągnął taką gierkę...

mono 2008-09-30 11:03:02

Bardzo ładne. Nieczerwony ma jednak swój charakter :)

Kaz 2008-09-30 11:55:07

sikor - kolorami na tym obrazku z C64 sie nie sugeruj, rozne emulatory tego komputera pokazuja inaczej. Nie wiem, jak to wyglada w rzeczywistosci.

Rastan - zgadza sie, Lambo mozna podkolorowac bardziej, ale juz switalo... :)

Jacques - skoro gra jest na Apple II i na C64 to czemu nie mialaby rady byc u nas. Atari od obu komputerkow jest szybsze. Jeszcze raz polecam przyjrzec sie wnetrzu gry, naprawde DLI by tutaj zarzadzilo:
http://www.mobygames.com/game/test-drive/screenshots

Jacques 2008-09-30 12:01:35

Kaz: ja nie mam wątpliwości, że by pociągneło :-) Tylko się zastanwiałem jaka różnica byłaby na plus u nas :-) Bo wersja C64 w porównaniu z Amigą (co oczywiste) jest jednak mocno ospała ;-)

A Test Drive w sumie to klasyk... I byłaby jedna z niewielu naprawdę "dużych" gier na nasz komputer (szkoda, że gry docelowo pisane na 16-bit pojawiały się na C64 i nawet Sepctrum a Atari już było wtedy zepchnięte na margines). Za to teraz mamy czasy świetności :-)

pigula 2008-09-30 12:29:43

Piekna sprawa - takich gierek nam trzeba!!!! Chociaż na 64KB będzie ciężko będzie to upchnąć...

irwin 2008-09-30 12:31:03

Obrazki naprawdę znakomite! brawo Kaz. Ja ze swej strony jednak dodam że wyżej przedstawione obrazki np na Amige czy C64 też da się lepiej odmalować. Potęgę C64 widać choćby tu
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=58381
czy tu (screen z Pinball Dreams)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=30096
oba hires, oba bez interlace.
Podejrzewam że gdyby Test Drive wtedy (lata 80te) jednak powstał na Atari to na 100% obrazki nie wyglądałyby tak ładnie ja te w wersji Kaz'a. Raczej mielibyśmy do czynienia z czymś na wzór gry Basil.

Jacques 2008-09-30 12:41:40

Piguła:dlaczego ciężko w 64 KB? Test Drive ma doładowywane etapy, na C64 się dało to i tu możnaby pewnie zrobić podobnie ;-) Bo tu chyba sama jazda nie wymagałaby takich zabiegów jak Bomb Jack (programowe sprite-y, itp.)?

mono 2008-09-30 12:48:18

Kaz. A gdyby nazwa samochodu i flaga była w hiresie?

Kaz 2008-09-30 13:08:14

Irwin - nikt nie watpi, ze grafika C64 tez moze byc swietna, choc prawdziwy czad by byl, gdyby mieli szersza palete kolorow. Kolorki robione metodami interlacowanymi jednak to nie to samo.

U nas problemem jest brak narzedzi na pececie do robienia grafiki Atari. Jest swietny G2F do kilku standardowych trybow, ale nie istnieje edytor do TIP-a, HIP-a, Super Hi-Res, itd, itp. Jest mnostwo ciekawych trybow, ale grafik nie ma szans w nich rysowac. Sorry, ale ze wzgledu na ograniczenia czasowe ja (i podejrzewam, ze nie tylko ja) musze miec mozliwosc rysowania na pececie, a nie na real Atari. Tak jest wlasnie na C64. U nas JESZCZE (mam nadzieje, ze jeszcze) nie.

AtarianXE 2008-09-30 13:10:00

Prosze w inne miejsce to dac bo nie wiem gdzie?

Od pewnego czasu na nasz komputer wiele rzeczy powstaje co jest wynikiem konwersji. Postanowiłem zatem pobawić się i pomarzyć o tym czego nie ma na naszym komputerze a co jest na innych 8-bit platformach. Jednocześnie może ktoś dołączy się do dyskusji i powie procentowo jaka jest szansa kiedykolwiek daną grę przenieść/wykonać na nasze Atari. Wybrałem gry bardzo popularne na innych maszynach i nieobecne na naszej (lub kulawo wykonane u nas). Zdje sobie tez sprawę, że ponizej na liscie jest moj wybor oraz nie przy kazdejgrze sa wszystkie dostepnosci platform. Coz zostawiam to jak jest.

1) Alien8 - ZX Spectrum, Amstrad CPC, BBC Micro
2) BAck To SKool - ZX Spectrum
3) Fantasy World Of Dizzy - ZX Spectrum
4) Night Shade - ZX Spectrum, BBC Micro, Amstrad CPC, Commodore 64
5) Pentagram - ZX Spectrum
6) The Way Of The Exploding Fist - BBC MIcro, Acorn Electron, Commodore 64, Commodore 16, ZX Spectrum, Amstrad CPC
7) Fist 2 - The Legend Continues - ZX Spectrum, BBC Micro, COmmodore 64
8) Green Beret - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC, BBC Micro
9) Barbarian - Commodore 64, ZX Spectrum, BBC Micro, Acorn Electron, Apple II, Amstrad CPC
10) Barbarian II - Commodore 64, ZX Spectrum, BBC Micro
11) Microprose Soccer - Commodore 64, ZX Spectrum, AMstrad CPC
12) Ghouls And Ghosts - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
14) Rick Dangerous - COmmodore 64, ZX Spectrum, Amstrad CPC
15) Rick Dangerous II - Commodore 64, ZX Spectrum, Amsrad CPC
16) Back To Skool 2 - ZX SPectrum
17) Batman - ZX Spectrum
18) Chuckie Egg 2 - ZX Spectrum, AMstrad CPC, Commodore 64
19) Dizzy I - ZX Spectrum
20) Dizzy II - ZX Spectrum
21) DIzzy III - ZX Spectrum
22) Dizzy IV - ZX Spectrum
23) Dizzy V - ZX Spectrum
24) Dizzy VI - ZX Spectrum
25) Firelord - ZX Spectrum
26) Ikari Warriors - ZX Spectrum, Commodore 64, Apple II, Atari 2600, Commodore 16, Amstrad CPC
27) Lotus Espirit Turbo Challenge - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
28) Myth - ZX Spectrum, Commodore 64
29) Paperboy - ZX Spectrum, Commodore 64, BBC Micro
30) Giana Sisters - Commodore 64, Amstrad CPC
31) Rainbow Islands - ZX Spectrum
32) Renegade - ZX Spectrum
33) Renegade II - ZX Spectrum
34) Renegade III - ZX Spectrum
35) R-Type - ZX Spectrum
36) Saboteur I - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
37) Saboteur II - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
38) Defender Of The Crown - Commodore 64
39) Shadow Of The Beast - ZX Spectrum
40) Target Renegade - ZX Spectrum
41) Prince Of Persia - ZX Spectrum, Commodore 64
42) Mario Islands - ZX Spectrum
43) Mortal Kombat - ZX Spectrum
44) Dizzy X, Dizzy Y, Dizzy XX... - ZX Spectrum
45) Dizzy Warehouse - ZX Spectrum
46) Dizzy VII, VIII, XX, A, B, XII - ZX Spectrum
47) Dizzy Underground - ZX Spectrum
48) Dizzy Forever - ZX Spectrum
49) Home Iceland Dizzy - ZX Spectrum
50) Dizzy 1.00 - ZX Spectrum
51) The Last Ninja - Commodore 64, BBC Micro, Apple IIGS, BBC Micro/Acorn Electron, Amstrad CPC, ZX Spectrum, Apple II
52) The Last Ninja II - Commodore 64, BBC Micro, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Acorn Electron
53) The Last Ninja III - Commodore 64,
54) Spellbound Dizzy - ZX Spectrum
55) Yie Ar Kung Fu - ZX Spectrum, BBC Micro
56) Yie Ar Kung Fu II - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC, MSX, BBC Micro, Acorn Electron, Thomson T07-70
57) Jet Set Willy II - ZX Spectrum, Commodore 16, Commodore 64, Amstrad CPC, BBC Micro, Acorn Electron
58) Yogi Bear - Commodore 64, ZX Spectrum
60) Turrican - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
61) Turrican II - ZX Spectrum, Commodore 64
62) Skool Daze - ZX Spectrum, Commodore 64
63) Mortal Kombat II - ZX Spectrum
64) Ghosts'n Goblins - ZX Spectrum, Commodore 16, Amstrad CPC, Commodore 64
65) Streer Fighter - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
66) Street Fighter II - ZX Spectrum, COmmodore 64
67) Dizzy Lord - ZX Spectrum
68) Dizzy Down The Rapids - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
69) Return To The Magicland - ZX Spectrum
70) Out Run - ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC
71) Out Run Europa - ZX Spectrum
72) Indiana Jones and the Fate of Atlantis - ZX Spectrum, Commodore 64
73) Indiana Jones and the Last Crusade - ZX Spectrum, Commodore 64
74) Indiana Jones and the Temple of Doom - ZX Spectrum, Commodore 64
75) Baron - BBC Micro
76) Hobgoblin II - BBC Micro
77) Predator - BBC Micro
78) Ricochet - BBC Micro
79) Saigon - BBC Micro
80) Thunderstuck - BBC Micro
81) Tomcat - BBC Micro
82) Vindaloo - BBC Micro
83) The Last Ninja Remix - Commodore 64, ZX Spectrum, Amstrad CPC
84) Gunfright - ZX Spectrum, BBC Micro, Amstrad CPC
85) Bard's Tale I - Amstrad CPC, Apple II, Apple IIGS, Commodore 64, ZX Spectrum
86) Bard's Tale II - Commodore 64, Apple II, Apple IIGS
87) Bard's Tale III - Apple II, COmmodore 64
88) King's Quest: Quest for the Crown - Apple II
89) King's Quest II: Romancing the Throne - Apple II, Apple II GS
90) King's Quest III: To Heir Is Human - Apple II, Apple IIGS
91) Police Quest I: In Pursuit of the Death Angel - Apple IIGS
92) Ultima V - Commodore 64/128, Apple II
93) King's Quest IV - Apple II
94) Test Drive - Commodore 64, Apple II
95) Test Drive II - Commodore 64, Apple II, ZX Spectrum, Amstrad CPC
96) Dizzy The Ultimate Cartoon Adventure - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
97) Crystal Kingdom Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
98) Fantasy World Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
99) Dizzy: Kwik Snax - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
100) Magicland Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
101) Panic Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
102) Dizzy Prince of The Yolkfolk - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
103) Spellbound Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
104) Stuntman Seymour Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
105) Treasure Island Dizzy - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
106) Elvira Mistress of the Dark - Commodore 64
107) Elevira The Arcade Game - Commodore 64
108) Elvira II - Commodore 64
109) Ghostbusters II - Commodore 64
110) Golden Axe - Commodore 64, ZX Spectrum, Amstrad CPC
111) Giana Sisters II - Amstrad CPC, Commodore 64
112) Giana Sisters III - Commodore 64, Amstrad CPC
113) Ikari Warriors II - Commodore 64
114) Ikari Warriors III - Commodore 64
115) Indiana Jones in The Lost Kingdom - Commodore 64
116) Rambo 1-3 - Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum
117) Ultima VI - Commodore 64
118) Wings Of Fury - Apple II, Commodore 64, Amstrad CPC
119) Wonder Boy - Commodore 64
120) Fantastic Dizzy - Amstrad CPC, Commodore 64, ZX Spectrum
121) Lemmings - Commodore 64, Amstrad CPC
122) Turbo Outrun - Amstrad CPC, Commodore 64, ZX Spectrum
123) Turrican III - Commodore 64
124) Wonder Boy In Monster Land - Amstrad CPC, Commodore 64

MisOr 2008-09-30 13:19:08

Yie Ar Kung Fu juz jest ... A reszta ... Smialo, wszyscy sie uciesza ...

Kaz 2008-09-30 13:19:10

mono - mozna i byloby pewnie ladniej. Troche wiecej roboty.

Przy okazji podlozylem nowsza wersje Lamborgini - troche bardziej w stylu paskowania z Amigi, jak postulowali iak/Rastan. No i czesc danych technicznych zaktualizowana.

Dodam jeszcze, ze ja mam to szczescie, ze TeBe przygotowal mi specjalna wersje G2F z mapa duszkow. W stosunku do zwyklej wersji bardzo ulatwia planowanie grafiki. Akurat w powyzszych obrazkach duszki sa wykorzystywane marginalnie, bo w wiekszosci jest to "powered by DLI", ale wspominam o tym, bo na pewno szybciej sie taka grafike rysuje niz w poprzednich G2F.

PS. Jakies pomysly, co umiescic na dole ekranu?

Kaz 2008-09-30 13:28:02

kolego AtarianXE - taki dlugasny komentarz w osobnym temacie to poprosze nastepnym razem umiescic na forum.

Yie Ar Kung Fu jest i to z ladnie konwertnieta grafika przez Dely-a i Vege (obrazek tytulowy przez Gonzo). Muzyka Mikera tez swietna. Gra wyglada lepiej niz na C64.

Z tej listy pare innych gier tez jest (np. Chuckie Egg), ale jak juz dzis zaczniesz prace nad pierwsza gra to ja Ci pomoge z grafika, a i muzykow znajdziesz bez wiekszych problemow.

Jacques 2008-09-30 13:28:57

Woooow... Screen z Lamborghini teraz wymiata! :-)

Kaz, a w wolnej chwili zabierzesz się może za deski rozdzielcze? Np. na początek Porsche (najciekawsza graficznie), żeby mieć pogląd jak by to wyglądało w ewentualnej grze na Atari?

Kaz 2008-09-30 13:30:56

Plik 7z tez zaktualizowalem. Mozna pociagnac jeszcze raz, jak ktos chce miec nowsza wersje Lamborgini.

MisOr 2008-09-30 13:31:12

Logo Lotusa i Lamborgini? Proponuje po prawej i lewej - a w srodku dwa slowa o marce - kiedy powstala itd.

irwin 2008-09-30 13:41:04

@Kaz - Masz rację - szkoda/dobrze ;-) że C64 nie ma większej palety barw. Również zgodzę się że kolory robione metodami interlacowanymi się nie liczą ;-) Dla mnie w ogóle nie ma trybów interlace'owych - nie uznaje tego i basta. Tak więc to że jak piszesz brakuje edytorów do Tipa, Hipa, SuperHiresu mnie nie przeszkadza - to interlace - czyli a kysz, a fe! ;-) Ja jak wiesz mam zdecydowanie inny pogląd na temat sposobu robienia grafiki Atari na PC.
1.Malować na setkach programów do edycji grafiki dostępnych na PC. I to nie tylko dlatego jak piszesz "ze wzgledu na ograniczenia czasowe" - ale po prostu nie ma sensu wyważać otwartych drzwi. Jest tyle dobrych edytorów grafy na PC z wszelkimi udogodnieniami jak chociażby layery itd że nie ma sensu tworzyć następnego.
2.Dobry konwerter - ideał to taki który potrafiłby używać DLI, 5 kolor, powstawiać duszki, oraz rastry (bo ręcznie to tylko Gonzo potrafi a i tak pewnie po ciężkich bojach z różnym rezultatem)
3.Drobny retusz i poprawki w Graph2Font.

Światełko w tunelu już jest - konwerter Mono już pisze ;-)

irwin 2008-09-30 13:44:21

@Kaz "ja mam to szczescie, ze TeBe przygotowal mi specjalna wersje G2F z mapa duszkow. " Aaaa! Cheat'tujemy? a kiedy ta wersja trafi pod strzechy dla pospólstwa i innej biedoty ;-)

Kaz 2008-09-30 13:51:06

Za deske juz sie zabralem, ale nie chce mi sie wiecej - bo tam jest wazne, jakie ograniczenia postawi ewentualny koder gry i do tego trzeba sie dopasowac. Ja wielkich wymagan nie mam - moge zrobic i w 4 kolorach :), ale musze wiedziec wczesniej, zeby calosci nie rysowac dwa razy.

Moja propozycja na deske jest taka: dwa razy na ekranie zmiana palety (2 x DLI). Dzieki temu bedziemy mieli na gorze do dyspozycji 5 kolorow (tryb 12), na srodku 4 lub 5 innych kolorow, na dole jeszcze innych 5 kolorow (tryb 12). Razem 14 lub 15 niezaleznych kolorow (w praktyce czesc bedzie sie pokrywac, bo przeciez tapicerka u gory i dolu musi byc taka sama, nadto czarny sie przyda wszedzie). Mimo to mozna zrobic naprawde niezly wypas.

To wszystko na dwoch zmianach palety, co dla Atari jest jak spluniecie :). Nie mowie juz o korzystaniu z duszkow, ktore oczywiscie tez bedzie mozna uzyc, jesli koder zechce.

Wolfman 2008-09-30 16:14:19

.... ja bym dodał Dan dare(ZX,C64) ,Exolon(ZX,C64),Rastan (NES,C64 ,ZX ,....?)TURICCAN (C64,AGA,MG)


MK2 BYŁ NA ZX ????

Wolfman 2008-09-30 16:17:31

http://tarjan.uw.hu/zx_gamez_after_93_en.htm

faktycznie ,co prawda nie pełna ale zawsze ,...ja zamawiam Walker/a ;-)

Kaz 2008-09-30 16:23:20

Z calym szacunkiem panowie, ale wpadanie z tekstami "co bym chcial" jest bezcelowe, meczace czytajacych i po prostu nudne. Zamiast tego proponuje komentowac bardziej w stylu "co moge dac od siebie".

miker 2008-09-30 17:27:46

Z powyższej listy można jeszcze spokojnie wyrąbać takie tytuły jak:
- OutRun (robią ludziki z USA, choć dawno nie słychać było o postępie prac)
- Rick Dangerous (podobno jest gotowy, tylko autor musi chcieć go znaleźć)
- Nightshade (prace posuwają się powoli, ale konsekwentnie)
- Turrican ( http://pl.youtube.com/watch?v=kthZdlr6wL0 ), tylko brakuje danych do plansz
- Yogi Bear też jest (dokładnie Yogi Bear and Friends).

A tak w ogóle to na ataku są gierki podobne do wymienionych: w stylu Dizzy jest Włoczykij, Defender of the Crown to Władca, Shadow of the Beast jest demo - dokończysz? ;), Giana Sisters to w zasadzie Crownland.

Już nie wspomnę o fejkach, noszących znane nazwy (jakie - poszukaj).

Dokładnia - wielu "by chciało" a nieco mniej "by coś zrobiło".

dla mnie w tej sprawie [eot]

Kaz 2008-09-30 18:10:45

Zapomnialem dac w artku link do tego czerwonego Ferrari na ZX Spectrum:
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0005203

Dracon 2008-09-30 19:50:09

No to jak juz linkujemy to przypomne tylko, ze Stanley w demku "Music From Poland #2" tez wstawil wizerunek jakiegos zachodniego wozu sportowego i calkiem fajnie mu to wyszlo (obrazek pochodzil z Amigi, o ile pamietam) ! :)

Kaz 2008-09-30 19:54:09

A link do demka?

AtarianXE 2008-09-30 19:55:35

Miker - zgadzam się lecz Yogi Bear & His Friends to inna gra niż Yogi Bear. A Rick Dangerous jest gotowy i ktoś nie może go znaleźć?;) he bez przesady - nie ma go więc. Gier w "stylu" jest wiele lecz ni emożna porównać Włoczykija do serii Dizzy albo Crownland do Giany. To są zupełnie różne gry. We włóczykiju porównać można tylko postać i nic więcej... A Giana Sisters to zupelnie inna bajka. Outrun owszem jest w zapowiedziach z USA ale to wszystko... Turrican to tylko znalezione źródła z przeszłości... Władca i Defender of The Crown to najbliższy fejk. Nie oburzajcie się, że ludzie marzą o danych tytułach.... Ten text to tylko luźne sprostowanie.

irwin 2008-09-30 20:01:52

@Kaz
http://www.pouet.net/prod.php?which=28243 - tyle że ten samochód wygląda tak jakby wyglądał gdyby Test Drive wyszło na Atari w 1989 - czyli nieciekawie...

xxl 2008-09-30 20:02:18

chwilke, alien8 przeciez jest, przeszedlem go na atari :-)

Wujek dobra rada 2008-09-30 20:20:36

Panowie nie zapominajmy o tytulach dostepnych na emu ZX :D

Apropos tego od siebie to informacyjnie: WLASNI ZLOZYLEM PREORDER na open pandore!!!! Na swieta bede wymiatal atari 8bit,16bit, amiga, i innymi zajefajnymi tematami zamknietymi w kieszeni! Nie omieszkam sie podzielic wrazeniami!

Kaczor 2008-09-30 20:28:32

@Kaz - Ja widzę że masz talent. Cholernie super wyglądają te twoje robótki ;-) graficzne. Tak trzymaj, piksel za pikselem. Proszę o więcej! Ale na miłość Boską, skąd ty masz czas na to wszystko - podejrzewam że wygrałeś w TOTKA.

stRing 2008-09-30 20:57:28

ta "Pandora" to ciekawa sprawa. zawsze chciałem mieć zamknięte przenośne urządzenie emulujące takie zabawki jak Atari, C64, Amiga czy NES. z tego co rozumiem to gry na wszystkie te maszynki będzie można ładować z kart SD? czyli wystarczy ściągnąć je z internetu jako pliki uruchamiane pod każdym z emulatorów na PC?

irwin 2008-09-30 21:05:56

@stRing
drogo bo drogo ale masz tu wszystko, nawet graph2font, RasterMusicTraker, Atari800win uruchomisz (no po zainstalowaniu XP uczywiście choć i pod Linuxem też co nie co się da)
http://www.umpcportal.com/2008/09/benq-s6-first-3g-mid-launches-in-italy/

Wolfman 2008-09-30 21:06:54

Kaz ja jestem z zawodu i z zamiłowania grafikiem ,dla mnie grafiki z Atarynki ze względu na pewne ograniczenia są małymi dziełami sztuki ,niestety jak dla mnie atarowskie programy do rysowanie są że tak powiem toporne (brak obsługi myszki itp)może ktoś z forumowiczów umiał by napisać wygodne narzędzie do rysowania ??,a może już takowe jest ??

Kaz 2008-09-30 21:53:47

Wolfman - trudnosc jest pozorna. Rysowac mozna w dowolnym programie, ktory operuje bitmapa. Znany atarowski grafik Vidol uzywa programu GRAFX na PC (http://tiny.pl/index.php), inny grafik Rocky uzywa Deluxe Paint z Amigi. Ja uzywam Crack Arta na Atari STE. Atarowski grafik Powrooz rysuje na pececie w programie G2F.

Ten ostatni program ma ta zalete, ze jest specjalizowany do wykorzystywania mozliwosci Atari (i co wazne: narzuca tez ograniczenia), a obrazek zrzuca w formacie, ktory mozna od razu na Atari odpalic. Ale tak jak napisalem - mozesz przygotowac bitmape nawet w Photo Shopie. Cala trudnosc polega na uczeniu sie pokonywania kolejnych ograniczen.

PS. Niektore programy na Atari do grafiki tez maja obsluge myszki :P

Krótki 2008-09-30 22:00:15

Kaz, z tym panelem informacyjnym ładniejszym niż na Amidze to wprowadzasz ludzi w błąd. Na Amidze panel informacyjny jest w rozdzielczości poziomej 640, czyli 2 razy większej niż na Twoich Amigowych screenshotach (rzuć okiem np. na MobyGames, mają tam screeny w prawidłowej rozdziałce).

Nie żebym miał coś przeciwko obrazkom, są megawypas.

PS. Obrazki z C64 są spłaszczone zapewne dlatego, że - tak samo jak Atari - Commodore ma w systemie NTSC nie całkiem kwadratowe piksele, a tego emulatory nie reprodukują.

irwin 2008-09-30 22:04:05

@Kaz: coś ci ten skrót (http://tiny.pl/index.php) nie za bardzo wyszedł ;-)

luka 2008-09-30 22:05:09

jeszcze raz o czerwonym...
nie będę marudził, że czerwony jest słaby, jest jaki jest, ale można go podciągnąć odpowiednim doborem innych kolorów, nie jestem grafikiem, ale "nasz" czerwony dobrze wygląda w sąsiedztwie czarnego, białego, jasnego żóltego i kolorów zimnych, dobrze to widać w galerii G2F

Wolfman 2008-09-30 22:24:24

http://www.sendspace.pl/file/0gXGJiba/

narysowałem w Paint/cie na szybko ,mógłbyś mi powiedzieć jak to przenieść na Atari ??

Wolfman 2008-09-30 22:30:15

Widzisz na Atarynce nie pracowałem , architektury sprzętu nie znam ,to co oferują programy typu Koala ,Rembrant itp jest nie adekwatne do niektórych artów z Atarynki (rozdziałka ,ilośćią kolorów ,pracujących w hi res z przeplotem ) itp ,znasz
jakiś programik pracujący w HI res ?

Kaz 2008-09-30 22:31:26

Krotki - nie wprowadzam w blad. Linki do screenshotow na Moby Games podawalem dwa razy (sorry, ale u mnie obrazki ten rozdzielczosci sie nie zmieszcza i musza byc zmniejszone). I pisalem, ze rozdzielczosci Amigi nie przeskoczymy, ale kolorystyke jak najbardziej. Panel Amigi jest dretwy. Pewnie, ze mogli zrobic lepiej, ale nie zrobili i teraz my mamy ladniejszy :P

Moim celem nie bylo twierdzenie, ze Atari jest lepsze od Amigi (chociaz... ;), ale ze mozemy smialo konkurowac z maszynkami 16-bitowymi w dziedzinie kolorystyki.

irwin - http://tiny.pl/8vbj

Wolfman - zaraz sie przyjrze.

miker 2008-09-30 22:39:14

To to się najbardziej na tryb HIP nadaje. Ściągnij TIP-converter ze strony: http://epi.atari8.info (wymaga javy).

Kaz 2008-09-30 22:46:23

Wolfman - pierwsze uwagi do Twojego rysunku (rozdzielczosc 256 na 164, 256 kolorow). Po pierwsze musisz sie zdecydowac czy to ma byc docelowo hi-res (rozdzielczosc okolo 320 na 240) czy low-res (okolo 160 na 240 przy tej samej fizycznej szerokosci obrazu - piksele sa prostokatne, a nie kwadratowe). Od tego zalezy ile bedziesz mial kolorow dostepnych. W pierwszym trybie: malo, w drugim - wiecej :). Ile? Standardowo w hi-res DWA, a w low-res CZTERY. Za pomoca roznych trickow, w opanowaniu ktorych pomoze Ci program G2F oraz lektura instrukcji do niego (g2f.atari8.info) mozesz miec troche wiecej kolorow zarowno w hi-res jak i w low-res.

Te tricki to: uzycie dodatkowego koloru zamiast jednego z tych czterech w okreslonych polach (kolor inwersji), podkolorowanie fragmentow grafiki duszkami, zmiana palety w pionie (uzycie DLI), zaprogramowanie zmian kolorow w linii (rastry). W nawiasach masz jak sie zwyczajowo nazywa dany trick w naszej nomenklaturze.

Mozesz tez skorzystac z programow, ktore Ci przekonwertuja ten obrazek bez zadnej pracy, na przyklad do trybu HIP, TIP lub innego. To sa tryby z interlacem, ten pierwszy to 31 odcieni, ten drugi to 256 kolorow. Ale to nie to samo co obrazek bez interlacu, robiony recznie.

Ogolnie wymagane jest czytanie (o grafice Atari), analizowanie, rysowanie (w G2F) i tak w kolko, az nabedziesz wprawy. Nie ma na razie innej drogi.

Kaz 2008-09-30 22:48:27

Tutaj troche o konwersji takiej grafiki z duza iloscia kolorow:
http://tiny.pl/8v3h

bob_er 2008-09-30 22:50:32

Wolfman: sproboj cos wydziargac w 320x192 w 2-ch kolorach. Na palcach 1 reki mozna policzyc grafikow, ktorzy podchodzili do tego trybu.

Kaz 2008-09-30 22:55:42

Rysowanie w mono jest technicznie najprotsze, bo kazdy program pozwala rysowac w dwoch kolorach, a punkty na pececie odpowiadaja punktom Atari 1 do 1.

Wolfman 2008-09-30 22:57:04

:-)

Kaz 2008-09-30 23:17:18

W koncu skonczylem poprawiac dane techniczne dla Lambo. Drobne zmiany w samym rysnku - na przyklad dodatkowe zdobienie przy klamce. Przesunalem tez nazwe i flage nieco do gory, a samochod i panel w dol. Dzieki temu gdy samochod bedzie wyjezdzal z ekranu (kiedys, w przyszlosci) to nie zamarze grafiki napisu.

Abdejt obu rysunkow.

pepe 2008-09-30 23:36:06

Kaz -> "...ale kolorystyke jak najbardziej..." kolorystyke chyba tego starusieńkiego obrazka z amigi ? a nie kolorystyke samej amigi bo to jest nie wykonalne na atari.

pin 2008-09-30 23:58:14

KAZ :) - ponawiam prośbę. Czy możesz pliki z archiwami pakować najnormalniejszym na świecie ZIPEM?? - nie będzie z tym problemów a dodam na koniec, że z owym "najnormalniejszym" formatem kompresji (ZIP) nie ma problemów nawet w przypadku rozpakowania archiwum na MAŁYM Atari :) - czego nie można powiedzieć o "7z". Przecież pakowane pliki są najczęściej bardzo małe, więc po co utrudniać sobie życie i uszczęśliwiać się kompresją wydajniejszą o (może) kilkanaście procent :). Prośba natury estetycznej, czy może praktycznej druga taka. Czy możesz zmienić dodawanie komentarzy tak, by po napisaniu takowego naciśnięcie klawisza /TAB/ przenosiło użytkownika na przycisk "dodaj komentarz"?? :)... no i na koniec;- nie wiem dlaczego ale kursory nie działają - w sensie nawigacji po napisanym przez siebie txt :)

Kaz 2008-10-01 00:02:10

Wiek obrazka nie ma nic do rzeczy (akurat ten pochodzi z 1988 roku, ale co z tego? Jest obecnie na Amidze inny Test Drive?). Standardowe Atari mialo te same mozliwosci, ktore pokazuje powyzej, juz w 1983 roku, a obecnie tylko dostajemy kolejne dowody, ze z tych mozliwosci nie korzystano.

PS. Oczywiscie, ze chodzi o konkretne obrazki, a nie w ogole. Nie wszedzie da sie zrobic 43 kolory. Z drugiej strony... na moim Atari zrobienie lepszej kolorystyki (i nie tylko) niz na Amidze jest mozliwe, mam VBXE :P

Krótki 2008-10-01 00:03:47

Nie no oczywiście że nie wprowadzasz w błąd, wręcz przeciwnie. Link do MobyGames podałeś _prawie 2 razy_, i to nie w treści artykułu, ale gdzieś w komentarzach, żeby były łatwiej dostępne. W samym artykule też nie wspomniałeś, że na Amidze pół obrazka jest w hiresie - zapewne żeby czytelnik który Amigowej wersji na oczy nie widział, łatwiej się tego domyślił. Bo po pierwsze, widać na screenshotach, a po drugie, przecież napisałeś że "rozdzielczości Amigi nie przeskoczymy" (i wszyscy od razu wiedzą, że chodzi o rozdzielczość tekstu, a nie o to, że rysunek samochodu jest w dwukrotnie wyższej rozdzielczości niż rozdzielczość trybu kolorowego Atari. Ostatni dureń by tak nie pomyślał)

Dlatego mówię - wprowadzasz w błąd, nie podając pełnej informacji (czy ja powiedziałem, że naumyślnie?) Ale oczywiście musiałeś odpowiedzieć "nie, to nie ja, to ktoś inny, bo obrazki się nie mieszczą".

Kaz 2008-10-01 00:06:51

Pin - no dobra, jako pierwszy podales rozsadny argument za plikami zip (dzialanie na malym Atari). Co do drugiej prosby: nie wiem, zapytam Zyge. Co do trzeciej prosby: u mnie dzialaja, wiec nie wiem dlaczego u Ciebie nie.

pin 2008-10-01 00:14:29

co do kursorow - nie wiem, ale mam tak na tabie w przegladarce akuratnie na atarionlajn;- resetne pozniej kompa, moze mu przejdzie :). Co do reszty w kwestii pakowania danych - dzieki, bo zipa uzywam na malym atari. Depaker dla malucha jest na prawde dobry i nalezy z tego korzystac. Jeszcze raz tnx!! :)

Kaz 2008-10-01 00:22:59

Krotki - to nie jest serwis o Amidze, zeby podawac PELNE INFORMACJE o tym komputerze. To jest amatorski serwisik o Atari, a artykuly sa pisane w czasie wolnym, za free. Dodatkowe informacje sa na wyciagniecie myszki i jednego klikniecia. Trakowanie ludzi jak jak idiotow, ktorzy nie potrafia skorzystac z internetu wydaje mi sie nie na miejscu.

Kaz 2008-10-01 00:27:18

Pin - masz juz w artku podpiety plik zip, z najnowszymi wersjami. Przy okazji - jakie maksymalne rozmiary plikow ten atarowski zip akceptuje?

pepe 2008-10-01 00:51:55

Kaz -> posiadam w domciu całkeim pokażny zestaw komputerów 8 i 16 bitowych.... miedzy innymi amige i z tego co wiem to kości AGA pozwalaja jednoczesne wyświetlenie 256 kolorów z palety 16,8 miliona a w trybie HAM8 nawet 262 tys równocześnie. Wiec nie pisz mi tu bo o VBXE (256 z 65 tys) bo moge napisac o kartach do amigi typu bvision (1600 x 1200 24 bit)

PS. A tak z innej beczki to przez tą gre --> http://www.mobygames.com/game/blinkys-scary-school/screenshots zdradziłem atari na rzecz c64... naprawde ale w tamtych czasach trzeba było być na prawde twardogłowym aby nie widziec roznicy

Wolfman 2008-10-01 01:05:51

pepe niektóre gry z kolei lepiej prezentowały się na Atari(Zybex,Draconus,Amaurote,Druid,Bomb Jack :-P,i wiele innych).

Kaz 2008-10-01 01:17:31

No prosze, Amigowcy musza juz wykazywac, ze maja karty graficzne, ktore przebijaja mozliwosci malego Atari. O tempora, o mores, LOL.

Zdradzic mozna z dowolnych, wydumanych powodow. Prawdziwa klase pokazuja Ci, ktorzy trwaja przy swoim sprzecie, dokonujac na nim cudow i rzeczy, ktorych wczesniej nie bylo, bo "sie nie dalo". Dlatego moj szacunek ma wielu posiadaczy ZX Spectrum. Co z tego, ze ich komputerek jest jednym z najgorszych technicznie wsrod 8-bitowcow? To nie jest wazne, bo robia na nim rzeczy, o ktorych na innych komputerach mozna pomarzyc. A grywalnosc wielu gier jest lepsza niz na C64 czy na Amidze. Gdyby Amigowcy robili to samo u siebie co trumniarze, to Amiga moglaby latac. A nie lata.

Na Atari nie zrobiono jeszcze wszystkiego co mozna. Do dzis mozliwosci standardowego komputera Atari wykorzystuje sie moze w polowie. Po prostu jest malo Atarowcow to i sprawy (narzedzia, techniki, pomysly) powoli ida do przodu. A i tak jest to o 500 procent wiecej niz w 1983 roku. Wniosek - w tym sprzecie wciaz tkwi ukryty potencjal. Mnie to bawi i intryguje. I dlatego zajmuje sie Atari juz x lat.

pepe 2008-10-01 01:17:40

Zybex ? Draconus ? niz rosmieszaj mnie a co do Amaurote to owszem bo zrobili konwersje z zx a na c64 chyba robił zupelnie inna ekipa.

Draconus
Atari -> http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=1704
C64 -> http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=762

Zybex
Atari -> http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=5954
C64 -> http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=2964

Druid
Atari -> http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=1747
C64 -> http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=787

pepe 2008-10-01 01:28:09

Kaz: Tylko przez wielki sentyment do Atari (moj pierwszy komp) interesuje mnie to co teraz sie dzieje w tym swiatku, miedzy innymi dlatego kupiłem sobie sio2sd do mojej poczciwej atarynki 130 xe.

Wolfman -> Podziwiam wasz upór ale ja mam możliwość porównia i OBIEKTYWNEJ oceny a nie skrajnie ortodoksyjnym zapatrzeniu w atari

pepe 2008-10-01 01:34:13

PS do Kaz: nie jestem Amigowcem ale kolekcjonerem starych komputerów i oprogramowania do nich :-)))) staram sie byc na bierząco aby moje "full sety" były nad "full setami".

nosty 2008-10-01 01:48:28

@pepe - nie gralem z Draconusa na C64 ale patrzac ze screenow to jest akurat 2x brzydszy niz na Atari...

Kaz 2008-10-01 01:59:53

Wiekszosc gier przed 1985 rokiem jest lepsza na Atari. Zobacz Rescue on Fractalus i reszte z LucasFilm, Boulder Dash, takze Drop Zone, z pozniejszych Amaurote. Ta pierwsza i ta ostatnia to przyklady gier, ktore potrzebuja duzo obliczen w czasie rzeczywistym i dlatego na C64 sa gorsze niz na Atari.

A dlaczego, skoro "Amaurote" zrobila inna ekipa to juz tego nie liczymy? W ramach obiektywnosci? :) U nas tez wszystko robily "inne ekipy", ktore spieprzyly wiele gier (np. Green Beret).

iak 2008-10-01 02:02:53

Jak tak patrzę na skriny z Zybexa na Atari i C64, to jeden z tych komputerów ma strasznie blady ii nienasycony nie tylko czerwony, ale i zielony. :P
Ej, komoda nie ma chociaż dwóch zielonych, żeby Draconus wyglądał jak jaszczurka (a nie jak jaszczurka z przypalonymi łuskami?). :P
Blinky i Druid faktycznie lepiej wyglądają na komodzie, ale reszta? Co najmniej dyskusyjne.

tebe 2008-10-01 02:19:18

Draconus i Zybex na C64 są w wyższej rozdzielczości (15OS Basic-a), na Atari jest to tryb 7OS Basic-a, który zajmuje o połowę mniej pamięci

Pepe, satysfakcję sprawia przekraczanie barier, zrobienie czegoś czego wcześniej innym się nie udało, Draconus-y i Zybex-y itp. robili ludzie dla kasy a nie z chęci udowodnienia że można lepiej, był czas kiedy ludki z firmy Atari byli tak pewni sprzedaży każdego tytułu że produkowali masowo gierki pisane w parę tygodni

Wolfman 2008-10-01 02:20:31

pepe -widocznie lubimy nasze niedoceniane Atarynki,ja sam czasem lubię za pauzować Draconusa i odpalić Ps3 na swoim 52calowym LCD,lubie także uruchomić starego X-boxa którego międzyi nnymi zakupiłem właśnie ze względu na emulator Atari .
http://www.sendspace.pl/file/Kw4LpWVZ/

Wolfman 2008-10-01 02:40:52

"
A dlaczego, skoro "Amaurote" zrobila inna ekipa to juz tego nie liczymy? W ramach obiektywnosci? :) U nas tez wszystko robily "inne ekipy", ktore spieprzyly wiele gier (np. Green Beret). "

dla mnie Atari jest wyjątkowe dzięki "surowej",ostrej grafice i precyzyjnemu sterowaniu (Zybex,Rockman,....)niektóre gry wyglądały niepowtarzalnie .


Ps.do końca życia nie zapomnę widoku rozkręconego C64 8-O

Wolfman 2008-10-01 02:52:29

pepe zwróć uwagę iż w Dracnus/ie na Atari plansze są różnokolorowe ,przedmioty wyglądają jak prawdziwe ,widziałeś złotą maskę ,puchary z zionięciami?? ów puchar na C64 wygląda paskudnie ,a muzyka to jakaś kpina (nam za to zabrali zakończenie ),co do Zybexa na C64 to prócz muzyki skopali dynamikę , sterowanie a i grafika siakaś taka mniej czytelna .

pin 2008-10-01 03:44:50

KAZ - co do XUNZIP'a na Atari - sprawdzę technikalia i zapodam info, lecz z czego pamiętam nie miewałem problemów nawet z dość dużymi archiwami (nie pamiętam czy na 100%, ale wydaje mi się, że przegrzebywałem tym archiwum ASMA na maluchu.. oczywiście z twardzielem, bo pliczek jak_by nie mały był :) ).

andygroo 2008-10-01 08:35:05

Hehe KAZ ale sie czepiasz;) wiadomo ze 128 kolorow to nie 15;) i nie chodzi o atrybuty bo wiadomo, ze w obydwu komputerach idzie zmieniac palety w liniach kosztem speedu...chodzilo mi tylko o jakas dziwna wlasciwosc w atari czyli braku czerwonego koloru. Fakt..w niektorych grach jest w ogole niewymagany. Przyklad Hobgoblin ....Ale sa rysunki w grach i gry ktorych brak nasyconego czerwonego koloru jest popsuty przez samego autora rysujacego dane rzeczy...
Zapomniales Kaz dodac o jeszcze jednej rzeczy...tzw artefakty na atari...widzialem to na atari na zywo i tez wzburzylo mnie to wtedy choc nie pojmowalem co to jest, nawet nie znalem braku koloru czerwonego wtedy. teraz sobie w emu mozna to wylaczyc..ale to tylko w emu...to tez jest powazny blad konstrukcyjny
Mimo tego wszystkiego fajne jest to co robisz i respect dla ciebie.
Moze tez znowu zaczne cos grzebac;) Odmlodzic sie hehe.
Co do tych gierek to wonder boy jest na speccy..dalsze czesci dizzy sa ale po rusku.Takim dobrym akcentem strategi jest ufo i ufo 2 na speccy.Tam az tak speedu nie potrzeba za to gra jest jak najbardziej grywalna i moglibyscie to wykorzystac. A mortal 2 jest, po prostu strona ktora kolega podal nie jest uaktualniona choc i tak pokazuje obraz gier po 93 roku na speccy.
Sa jeszce gierki ktorych nie maciea sa fajne..Dynamite Dan I i II ktore tylko wyszlo chyba tylko na speccy. W ogole z tej listy kolegi gry w ktorych nie ma speccy dodane to jest w 80% gier.

pepe 2008-10-01 10:10:08

Wolfman -: "...zwróć uwagę iż w Dracnus/ie na Atari plansze są różnokolorowe..." bo tylko tak mogli użyc palete atari gra na atari jest w chyba w 4 kolorach na kazda plansze :/ i jak dla (mnie) jest blada i wyglada biednie , moze jakby duszki na atari byly bardziej kolorowe..... Ale kolego prawda jest taka ze jakby w tamtych czasach potrafili zrobic wiecej kolorow równoczesnie na ekranie (w tej rozdzielczosci) to by wgladała tak jak na c64 lub podobnie. a co do dzwieku to juz kwestai gustu ale w tamtych czasach wolałem "buczącego" sida od "brzęcząco-pierdzącego" Pokey_a

pepe 2008-10-01 10:41:21

Wolfman: a jesli chodzi o obiektywizm... to pokazłem draconusa na atari i c64 mojemu 5 letniemu synkowi i spytałem ktora jest ladniejsza, zgadniej ktora wersja.... ?

Philsan 2008-10-01 10:43:27

Very good!

andygroo 2008-10-01 11:01:24

Co do pokey'a to niestety tez popieram...uzycie ala basu na czestotliwosci sinosuidalnej rownalo sie z niepowodzeniem utworu. Mozna to wywnioskowac z popularnosci utworow na atari. Sid byl nowszym co prawda tworem majacym kilka zalet, ale ay to produkt chyba sprzed niestesty pokey'a a potrafi sid'a nawet symulowac kosztem predkosci cos ala multikolor na ekranie. W zasadzie na atari tylko dwa utwory mi sie podobaja. Niezaprzeczalny hit rob'a hubbarda Jet Set Willy w ktorym wszystko wywazyl co mozna a co nie w pokey'u jak na tamte laty i cos duzo nowszego ale nie autorskiego Ride konwersja XTD.
Cos jeszcze Kaz wspominales o predkosci. Spectrum mial 3.77mhz procek wiec byl szybszy niestesty od c64 i atari i to duzo, byl tylko spowalniany przez uklad graficzny ULA co mimo wszystko i tak dawalo szybsze obliczenia nawet jak na procesor cisc'owy.

xxl 2008-10-01 11:31:31

z80 (zx spectrum) zwalnia tylko w przypadku gdy program jest umieszczony ponizej $8000 z tego co pamietam.

andygroo 2008-10-01 11:41:42

czyli obraz;) dobrze myslisz;) dodatkowo w 128 mozna bylo wylaczyc ekran z tego obszaru co jeszcze pozwalalo zwiekszyc predkosc.

andygroo 2008-10-01 11:43:43

tzn chodzi o banki pamieci, ktore ula przerywa przerwaniami, ale mysle w waszym komputerze tez GTIA przerywa procka

pin 2008-10-01 12:54:34

andygroo - sprawdź sobie proszę kilka "klasycznych" rozkazów procka Z80 i analogicznych dla 6502 i sprawdź ile odpowiednio wymagają CYKLÓW zegarowych. Dowiesz się też, że Spektrum w obliczeniach szybszy z tego powodu nie jest. Lepiej czasem coś sprawdzić, niż robić zamieszenie :)

kanapka 2008-10-01 13:31:59

andygroo - spectrum jest wolniejsze od atari. kolor czerwony na atari jest bo mozesz go zobaczyc wyzej. pokey potrafi zagrac wszystko, zobacz basy w utworach Liebicha. czemu sie wypowiadasz o atari nie majac zielonego pojecia?

pavros 2008-10-01 13:39:56

andygroo: Przepraszam, ze sie tak wlaczam, ale co do artefaktow na Atari, to oczywiscie mozna bylo sie ich pozbyc, jezeli podlaczylo sie do monitora/telewizora kablem z oddzielnymi sygnalami luminancji i chrominacji (Atari ma wyjscie video zgodne z S-VIDEO, tylko wymaga innej wtyczki). Tak wiec wystarczylo uzyc odpowiedniego kabla by "wylaczyc" artefakty!

Kaz 2008-10-01 15:08:50

Dodalem przed chwila do artka obrazek-propozycje na grafike u dolu ekranu.

MisOr 2008-10-01 15:18:14

No i super! Proste i pewnie najlepsze ;).

pigula 2008-10-01 15:22:10

Myśle, że jak XXL skończy i wyda gierkę, to następny będzie w kolejce test drive - biorac pod uwagę ile grafiki już KAZ dopieścił...

Kaz 2008-10-01 15:50:25

Misior - dzieki za dobre slowo. Nota bene probowalem Twoj pomysl, bo byl dobry, ale te znaczki firm wychodzily za slabo w tej rozdzielczosci, nieczytelnie.

Oj Pigula, chcialbym, zeby to bylo chociaz 10 procent. W rzeczywistosci roboty zostalo od groma: 3 ekrany z samochodami po kilka-kilkanascie godzin pracy kazdy. Na obecnych tez trzeba uaktualnic dane, kolejne pare godzin. Do tego czolowka, razem z animacja taka jak w Amidze - kolejne kilkanascie godzin ciaglej pracy. Do tego srodek samochodu razy piec sztuk - kolejne kilkadziesiat godzin pracy. No i jeszcze obrazek ze stacja beznzynowa, hi-score z tylami samochodow, dodatki graficzne, poprawki w trakcie ostatecznych prac z koderem... miesiace pracy, gdyby pracowac tylko nad gra, bez zajmowania sie innymi rzeczami.

Na pocieszeni dodam, ze to jest do zrobienia i nawet bym rozwazyl taka opcje, zeby sie tym zajac na powaznie, do konca. Ale na Atari jest niedobor koderow, a kazdy dzialajacy i tak robi bardzo duzo (zeby wymienic tych najbardziej znanych, ktorzy zajmuja sie konwersjami - xxl, tebe, vega, pavros, heaven). Jestem pewny, ze "wschodzace gwiazdy" jak Mono czy Artax tez sporo namieszaja w dzialce konwersji gier, ale to i tak kropla w morzu potrzeb.

Kaz 2008-10-01 17:23:25

Zrobilem rozne wersje kolorstyczne panelu, zeby zobaczyc, czy moze wygladac to lepiej w szarosciach albo z wiekszym kontrastem. Tutaj: http://www.atariage.com/forums/index.php?showtopic=132392&st=0#entry1596260

Kaz 2008-10-01 22:28:14

I jeszcze ponawiam prosbe o pozostale samochody. Moze ma ktos zainstalowany emulator Apple II i moglby zrobic zrzuty?

mono 2008-10-01 23:10:44

Niesamowite! Te obrazki wyglądają bardzo dobrze. Dodaj do archiwum jeszcze porszaka... :)
A właściciele logo Atari nie będą mieć nic przeciwko (skoro już jesteśmy przy prawach)?

menel 2008-10-02 00:05:13

http://wgrajfoto.pl/pokaz/img1008/chevroleteb79.png
http://wgrajfoto.pl/pokaz/img1008/ferrari4cd4.png
http://wgrajfoto.pl/pokaz/img1008/lamborghinidbd7.png
http://wgrajfoto.pl/pokaz/img1008/lotus08a8.png
http://wgrajfoto.pl/pokaz/img1008/porschea8dd.png

menel 2008-10-02 00:09:17

to z emu apple II jakby co :-)

Kaz 2008-10-02 01:23:11

Wielkie dzieki menel! Biore sie do roboty...

Kaz 2008-10-02 01:27:03

Menel - a w ogole grales w ta gre na emulcu? Jaka jest jej miodnosc na Apple II? PS. Moglbys napisac do mnie maila. Mam do Ciebie jeszcze jedna prosbe o screenshot.

andygroo 2008-10-02 06:14:28

Niechce siac zametu, ale przez niektorych kolegow przekopalem troche wiedzy i co sie dowiedzialem????? niektore operacje 6502 wykonuja sie nawet w 23 cyklach...to tez procesor ciscowy! najdluzsze rozkazy w z80 tez zajmuja 23 cykle a nie maja tylko trzech rejestrow. Jedyna zaleta jest stosowanie rejestrow na stronie zerowej co dla niektorych rozkazow sprowadza sie wykonanie do jednego- dwoch cykli. Wiem, ze na commodore stosowane to jest. u was nie wiem czy w ogole mozna. Sa tez rozkazy w z80 ktore w waszym procku trzeba na trzech rozkazach zrobic. Predkosc po prostu jest tu pojeciem wzglednym. Mnostwo wykorzystywanych jest nieudokumentowanych instrukcji (np z80 rejestr r). Ja tylko wypisalem troche wad komputera, a wy od razu wielki halo robicie broniac zawziecie. Przypominaja mi sie znow czasy o wyzszosci makaronu nad ziemniakami.I tak sa to wady konstrukcyjne tamtych czasow ktore trzeba przelknac.
Nadal uwazam za wielki szacun dla Kaz'a za to co robi i tez zaczynam zabawe znow.

andygroo 2008-10-02 06:18:33

Podoba mi sie znaczek atari pseudo 3d w ostatnim obrazku. Robi wrazenie.

miker 2008-10-02 06:34:11

Pewnie, że można strony zerowej używać i "używa się" tego namiętnie (przykładów aż nadto). Poza tym procek Z80 jest może i szybszy od 6502, ale jego instrukcje są strasznie nieekonimiczne i wiele cykli "leci w szczaw". Pogadaj z Xxl-em jak mu się portowało Jetpaca, to może powie jaki trick zrobił, że nagle gra na 6502 ruszyła "z kopyta" (a wcześniej był bez mała slideshow).

xxl 2008-10-02 08:30:50

pewnie chodzi o operacje kopiowania pamieci, faktycznie z80 ma taki rozkaz z narzutem ilus tam cykli na bajt a to samo na 6502 to kilka rozkazow, tylko ze najczesciej uzywa sie takich operacji razem z jakimis and/or/eor/adc itd ale gdy chcemy to zrobic na z80 wychodzi ze 6502 nawet z mniejszym zegarem jest szybszy.
ilosc rej. w z80 to moze byc strzal w stope najczesciej uzywa sie ich w sposob w jaki uzywa sie 'rejestrow' na stronie zero 6502 a na 6502 nie trzeba nic przelaczac zeby miec dostep do wszystkich na raz, nie trzeba ich zamieniac zeby robic jakies operacje (na z80 nie mozna stosowac wymiennie par bc de hl), z80 nie ustawia znacznikow procesora w pewnych sytuacjach co gorsze w niektorych syt wynik operacji nie jest jednoznaczny! i dlatego na z80 robi sie naklad kodu. nie mozna porownywac prockow w ten sposob ze piszesz kawalek kodu na z80, przepisujesz 1:1 na 6502 i sprawdzasz bo wyjdzie bzdura, tak samo jest w druga strone. prawda jest tez taka ze z80 ma tez zalety - ruchomy stos, operacje 16bitowe itp. wojenka z80 - 6502 nie ma sensu, obydwa procki sa z epoki, maja wady i zalety dodatkowo uzywane byly w roznych kompach. i na atari i na zx mozna przedstawic takie przyklady ze druga maszyna okaze sie 5 razy wolniejsza... dajcie sobie siana.

menel 2008-10-02 11:00:15

Kaz: grywalność jest ok, ale grafika w samej grze podchodzi pod karte CGA ;-)

menel 2008-10-02 11:26:07

Kaz a zobacz jak to wyjdzie z tym ->http://www.valhalla.pl/img/Test_Drive_III_The_Passion_PC/3.jpg wydaje mi sie ze efekt moze byc ciekawy :-)

PeJOCIK 2008-11-09 17:01:56

Mam pytanie jak zainstalowac dodatki do tej gry np supercars niewiem co mam wpisać w opcji install pomocy!

Kaz 2009-06-22 00:41:22

Pejocik - nie to forum. To gry na Atari, nie na Amige czy peceta.