Rastan o rastrach by Kaz 2008-10-23 00:56:48

Krzysiek "Rastan" Wróbel dopiero co rozpoczął swoją przygodę z grafiką Atari, a już poczynił znaczne postępy. Wzbudził ciekawość swoim programem do konwersji grafiki wielokolorowej na potrzeby trybów graficznych Atari. Poprosiłem go o podesłanie wraz z komentarzem i oto mamy informacje od autora:

"Przesyłam również mój program, który pomaga mi w przerzucaniu prac do G2F. Wątpię, aby się komuś przydał, ponieważ jest bardzo prosty i wolny. Napisałem go zupełnie na szybko w Delphi. Program działa tak, że w momencie wczytania określa, ile jest kolorów na obrazie i tworzy sobie tyle checkboxów. Automatycznie jest tam załadowany obrazek z gry "Xenon". Następnie zaznaczając konkretny checkbox i klikając przycisk VIEW możemy wyświetlić sobie tylko dany kolor albo kilka kolorów (jak zaznaczymy więcej checkboxów). Obrazy widzimy w dwóch oknach: mniejszym i większym (2x).

APaint


Jakiś czas temu dorobiłem opcję kopiowania kolorów. I chyba już się domyślasz, w jaki sposób uzyskałem plik z czterema kolorami. Po prostu kliknąłem na ikonkę koloru najciemniejszego - brązowego (w polu ACTIVE COLOR pojawił się ten kolor). Następnie przycisk COPY COLOR i ikonka najjaśniejsza. To spowodowało skopiowanie koloru najciemniejszego do najjaśniejszego. Następnie klikam na REFRESH, co "odświeża" paletę kolorów. Oczywiście musiałem jeszcze wyłączyć jeden kolor, tak żeby były tylko cztery, no i zapisać obrazek. Zapisuje dokładnie to co jest wyświetlone w małym oknie z podglądem. Taki obraz już śmiało można wczytać do G2F i poddawać kolejnym zabiegom :).

Plik z programem o roboczej nazwie APaint tutaj. "A poniżej są kolejne etapy konwersji obrazu "Fire and Brimstone":



Przy okazji też podaję za Michałem "Draconem" Garbaciakiem informację o ciekawym programie do grafiki bitmapowej o nazwie Pro Motion. Jest to co prawda komercyjny, płatny program, ale o ogromnych możliwościach tworzenia grafiki i animacji. Wzorowany jest, w sensie wygody i filozofii obsługi na słynym programie dla Amigi Deluxe Paint . Jak napisał Michał, "jeśli ktoś używał tego programu albo Personal Paint na Amidze, to będzie "w domu". Nawet skróty klawiszowe są prawie identyczne! Aplikacja jest chyba wciąż rozwijana (teraz już w wersji szóstej). Być może ten edytorek też by się przyda(wa)ł do współpracy z G2F, bo od razu operuje na ograniczonej palecie kolorów." Wypróbowałem, rzeczywiście wygląda, że można by nim rysować od razu z pewnymi ograniczeniami (nie wszystkimi!) cechującymi grafikę Atari.

ProMotion


To nie koniec informacji graficznych. Rastan podesłał też swoje spostrzeżenia co do użycia rastrów w programie G2F, w dużej mierze oparte na wiedzy "podkradzionej" Konopowi. Jak wiadomo, w programie TeBe-go menu rastrów, a także sposób ich użycia całkowicie się zmienił od czasu powstania ostatniej instrukcji do G2F. Kto by chciał obecnie zacząć naukę na podstawie dokumentacji do programu, przeżyje rozczarowanie, bo "nic do niczego nie pasuje". Spostrzeżenia Rastana mogą więc być bardzo pomocne zainteresowanym tym tematem. Jeżeli dojdzie do publikacji kolejnych odcinków Grafa Tufonta, to te informacje zostaną wykorzystane do nauki ostatniego stopnia wtajemniczenia - posługiwania się rastrami.

Dajmy jednak wypowiedzieć się Krzyśkowi: "Eksperymentowałem z rastrem i spisałem kilka uwag, które być może przydadzą się komuś. Odtworzyłem z pamięci spotkanie z Konopem i informacje, które on mi przekazał. Choć pewnie to co napiszę jest banalne i oczywiste, ale może znajdzie się jakaś informacja, która okaże się przydatna. Do tego krótkiego tekstu dołączam obrazki - zrzuty ekranów z G2F - dla lepszego zobrazowania sprawy. A więc jest tak...











vidol 2008-10-23 07:19:59

drobna uwaga:
Zamiast zaczynac od nopow lepiej na poczatku ustalic kolor instrukcja Lda# dopiero pozniej nopy sta. Zmiana nastapi i tak dopiero po sta

Jesli chcemy zmianiac wiecej niz 1 kolor to robimy to tak
lda#k1, ldy #k2,ldx #k3 nop sta,sty,stx

mono 2008-10-23 08:42:00

nop - 2 cykle, ld* - 2 cykle, st* - 4 cykle. Opóźnienia można więc ustalać zawsze z parzystą wielokrotnością cykli procesora. Do uzyskania nieparzystych ilości cykli przydaje się jeszcze jmp, który wykonuje się 3 cykle. Czy g2f umożliwia jego zastosowanie?

xxl 2008-10-23 08:50:18

a gdyby tak Tebe dodal do rastrow rozkazy lda zp, inc zp, dec zp, adc #, clc, itp oraz do registers kilka komorek ze strony zero mozna by sobie na rastrach zrobic np. opoznienia czasowe np pol sekundy (odpalany gdzies u gory ekranu) a nizej na rastrach zrobic sobie np. cykliczna zmiane kolorow albo np efekt przesuwajacego sie playera. albo zrobic efekt poruszajacych sie barow, albo jakas animacja na duszkach co sobie ktos wymysli,

xxl 2008-10-23 08:52:04

i zrobimy konkurs kto zrobi gre ponga w g2f :-)

Rastan 2008-10-23 09:36:12

Panowie, wasze uwagi są całkiem słuszne. :) Temat jest na pewno do dyskusji.
mono - niestety nie ma w g2f rozkazu jmp.

irwin 2008-10-23 10:40:21

Bije pokłony!! wreście ktoś po ludzku wytłumaczył o co w tym chodzi - Tebe powinien to dołączyć do swojej instrukcji na stronie.

MDW 2008-10-23 13:22:04

Gratuluję dobrego wyboru jeżeli chodzi o program do pixlowania pod Windows. ProMotion faktycznie jest najlepszy. Bije na głowę wszystkich konkurentów na wszystkich platformach z jakimi miałem styczność (z softem amigowym włącznie).

Szczegółowo przebrnę przez artykuł jak będę miał trochę wolniejszą głowę, bo z coś takiego trzeba się zagłębić. Temat pixlowania jest (był) mi dosyć bliski (od strony technicznej, nie artystycznej) więc może jakieś uwagi będę miał. :)

Dzięki za artykuł!

tebe 2008-10-23 17:51:03

rozkazy lda ZP, ldx ZP, ldy ZP są dostępne

ich nazwy w EDIT RASTERS to:

lda
ldx
ldy

trwaja 3 cykle CPU, w przeciwieństwie do

lda #
ldx #
ldy #

które trwają 2 cykle CPU