Po prostu VBXE by Kaz 2008-11-04 20:28:22

Oj, nabiera tempa sprawa VBXE. Po pierwsze Electron napisał mi w odpowiedzi na moje dobijanie się z grafikami: "Właśnie sprowokowałeś małą zmianę w rdzeniu - powstał przełącznik, który wyłącza kolor "przeźroczystości" Overlay i dzięki temu może być równo 256 kolorów...". Nowa wersja rdzenia FX tutaj.

obrazki do trybu Overlay: 320x240 w 256 kolorach z palety 65536


Ponadto TeBe zaatakował grafiki z innych komputerów: "Twoje obrazki nadają sie na tryb Overlay VBXE, a ja nie zajmuję się w tej chwili trybem Overlay. Wiadomo, że tryb Overlay oferuje większe możliwości, aniżeli jakakolwiek mapa kolorów. Program do konwersji, który testuję, używa tylko mapy kolorów, dlatego moimi przykładowymi obrazkami są obrazki z C64, Spectrum. Z Amstrada w sumie też, tyle, że na Amstrada są często obrazki full screen, które ważą 48KB po konwersji. Przykłady grafik które zostały udostępnione można uruchomić pod emulem czy na Atari bez VBXE i zobaczymy jakąś smutną 4-kolorową bitmapę. Gdyby to był tryb Overlay nic nie byłoby widać, bo tryb Overlay nie potrzebuje do szczęscia bitmapy generowanej przez ANTIC.

Podobnie można napisać grę/demo wykorzystującą mapę kolorów, wtedy będzie mniej kolorowo, ale będzie można uruchomić taka produkcję na sprzęcie wyposażonym w VBXE jak i bez niego. Jeśli użyjemy trybu Overlay to efekt zobaczymy tylko na sprzęcie wyposażonym w VBXE.

VBXE Color Map


Załączam konwerter VBXE COLOR MAP plus parę przykładów w HiRes. Teraz możecie na PC obejrzeć (na dolnym obrazku) jak będzie prezentować się grafika na VBXE. To jest tylko mapa kolorów, Overlay później, na deser. Rozmiar pola można zmieniać, najpopularniejszy rozmiar pola to 8x8 (Spectrum, C64 MLC), rozmiar 8x1 to tryb C64 FLI, Amstrad, Amiga, Atari ST.

X Ofs i Y Ofs służy do przesunięcia obrazka o parę linii w prawo/lewo, góra/dół, bo niektóre obrazki są źle wycięte, przez co mogą nie mieścić się w mapie 8x8, mimo tego że z takiej korzystają. Dodatkowo można wybrać rozmiar pixla, czyli HiRes (1x1) lub LowRes (2x1). Informacja typu "Cell 8x? with more then X colors: ...." sugeruje, aby zmienić rozmiar pola mapy jesli wynik > 0.

"Background color: UNKNOWN ($xx)" oznacza, że nie ma jednoznacznego koloru tła, został przyjęty kolor najczęściej występujący. Dla obrazków wykorzystujących oryginalnie mapę koloru uda się jednoznacznie określić kolor tła i nie będzie komunikatu UNKNOWN tylko konkretny numer koloru
tła, który należy wpisać do rejestru 712 ($d01a)."


Efekty działania konwertera na kilku przykładach z C64 wykonane przez Electrona (dzięki!). Na górze wersja z VBXE (zdjęcie aparatem z oczywistych względów - nie ma emulatora tego rdzenia VBXE) na dole to samo odpalone na standardowym Atari (pod emulatorem):

mapa kolorów widoczna


mapa kolorów niewidoczna
electron 2008-11-04 21:07:13

Kaz - nie wytrzymałeś ??? ;-)
Paleta VBXE to nie 65536 a 21 (7R+7G+7B) bitów czyli 2097152 kolorów.

Wujek dobra rada 2008-11-04 21:09:03

Wg mnie VBXE to bomba :) ja poprosze od razu update do emu atari :D

Kaz 2008-11-04 21:10:09

Tak, wiem. Ale moje obrazki z peceta maja tylko palete 16-bitowa. Takie ograniczenie w stosunku do VBXE :). Zmienilem troche opis, zeby nie bylo mylace, ze to dane trybu Overlay zamiast obrazkow.

Nie wytrzymalem do jutra! :) A nawet spac dzisiaj nie bede mogl, wymyslajac co by tu jeszcze zrobic :)

mono 2008-11-04 23:17:08

Piękne! No właśnie - porządna mapa kolorów w Atari :) Grafika z C64 i ZX może już być przenoszona bez większego wysiłku. Gratulacje dla Electrona i TeBe.

Kaz 2008-11-04 23:32:51

To otwarte pole do tworzenia emulatorow... Taki zXEmulator moze miec kolejny wariant: uruchamianie w dotychczasowym trybie mono, w trybie Twojego Spectroskopa, w trybie VBXE...

pin 2008-11-04 23:43:48

.. a dodatkowo, czy np. VBXE mogło by wesprzeć taki emulator ZX przeprowadzając część obliczeń - można ponoć przeładować rdzeń karty z poziomu Atari, później na powrót załądować to, co było :)

Kaz 2008-11-05 00:11:38

Tylko kto te wszystkie rdzenie bedzie pisal, he? :). Moze jeszcze jakis rdzen dzwiekowy - np. do przeliczania sampli w locie? I kooprocesor? ;)

nosty 2008-11-05 01:39:14

@Kaz - a moze kup se ST? Bedzie prosciej a efekt ten sam ;P

Kaz 2008-11-05 02:25:27

Mam kilka ST-kow :). A w czym efekt bylby ten sam?

andygroo 2008-11-05 06:21:19

Nadal uwazam, ze wkladacie zwykla vga w swojego kompa co raczej nie wrozy przyszlosci bo nie widac sensu tego posuniecia;/....no moze oprocz komercji. Idac tokiem myslenia to vbxe to zwykly programator i rownie dobrze mozna by to podlaczyc pod pewnie kazdy komputer 8bit.... bez urazy na dzien dzisiejszy nie ma to sensu bo wiekszosc kalkulatorow jest lepsza. Jezeli juz tak idziecie w vbxe to proponuje nie pisac gier tylko zrobic emulator czegos innego...gbc..gba...i moze jakies innej platformy, Spowoduje to o wiele wieksze zainteresowanie. Narazie jak slysze vbxe to 20 sztuk...polowa tu o tym pisze;) no powodzenia w promowaniu, tylko troche przemyslcie strategie.

CePe 2008-11-05 06:37:24

Śpij dzieciaku. Twoje spectrum to żeby byle joya podłączyć, musi mieć intersfejs. Przyznaj, że po prostu zazdrościsz i tyle! :-]

electron 2008-11-05 06:49:27

andygroo: to nie jest vga. Wiesz co ? to hobby, jak masz inne, np. lubisz pielić działkę (to na pewno zdrowsze) to co tu robisz ? Bez urazy.

Rastan 2008-11-05 07:19:37

Trzeba przyznać, że obrazki w trybie Overlay wyglądają rewelacyjnie. Jestem jednak ciekawy jak będzie z animacjami, demami czy grami. Czy atari pociągnie płynnie te rzeczy w takiej rozdzielczości i liczbie kolorów ?

electron 2008-11-05 07:23:13

raczej ta, po przecież TO JUŻ NIE JEST ATARI ;-)

electron 2008-11-05 07:23:40

przepraszam za literówki

mono 2008-11-05 08:38:38

Eeee. Mojego spectroscopa nikt już nie będzie chciał :) Ale jeśli chodzi o VBXE to gdzie można poczytać o tworzeniu rdzeni? Pomysł pinokia wydaje się kuszący :) O ile wiem VBXE nie ma rotacji grafiki i skalowania, które ma np. GBA - ciekawe, czy byłoby możliwe zaimplementowanie tego za pomocą rozszerzenia rdzenia? A właśnie - czy blitter VBXE działa tylko na swojej pamięci video? Jak to jest z wymianą danych między RAM Atari a video VBXE (przepraszam - dokumentację póki co czytałem dość pobieżnie :()?

electron 2008-11-05 08:45:37

Jeżeli chodzi o obecny rdzeń to dużo zrobić się nie da - 95% FPGA jest zajęte. Kwestia wymiany danych : patrz dokumentacja (fx.pdf) rozdział MEMAC.

Kaczor 2008-11-05 10:12:00

Coś się zaczyna ruszać, byle tak dalej.

pavros 2008-11-05 11:38:29

Wyglada to pieknie. Juz czuje, jak banalna bedzie konwersja gier z C64 :-). Jak dla mnie szkoda tylko, ze nie ma wyjscia s-video (oprocz RGB oczywiscie). Moznaby wtedy podpiac sie z nim do standardowego gniazdka wewnatrz Atari i nie wiercic dziur pod wtyk RGB.
electron: Szkoda, ze nie odpowiadasz na moje ostatnie maile w sprawie wlaczenia Color Fadera do VBXE. Pozostaje mi tylko domyslac sie, ze jednak zdania nie zmieniles.
mono: Nie martw sie. Spectroskop sie przyda. Mysle, ze moj Color Fader idealnie wykorzysta mozliwosci twojego programu.

pin 2008-11-05 11:42:09

a się dzieje, jeśli aktualizując rdzeń coś pójdzie nie tak :) - czy proces można powtórzyć??

pin 2008-11-05 11:44:20

Miało być "a co się dzieje.." :))))

Kaz 2008-11-05 11:51:34

Panowie, spokojnie. Z VBXE jest jak z nowa zabawka - chcesz otworzyc pudelko, nacieszyc sie, pobawic, ale potem i tak wracasz do ulubionej xxx (tu podstawic: "kolejki", "misia", "kobiety", etc). Zreszta jedno drugiemu nie przeszkadza. Kto nic nie pisal na male Atari to i tak nie bedzie pisal na VBXE. Kto zas lubil pisac na Atari to i tak bedzie to robil dalej. Pojawia sie za to szansa, ze kto nie pisal nic na Atari (bo np. za bardzo go ograniczalo), to moze teraz zrobi cos na VBXE. Ja widze same korzysci.

pavros, mono - ja nie moge sie doczekac Color Fadera (czy to bedzie miec postac przelacznika?), bo to pozwoli mi zrealizowac pewien pomysl. Spectroskop tez mi bedzie potrzebny... :).

pavros 2008-11-05 12:22:14

Kaz: Troche czasu jeszcze uplynie, nim powstanie Color Fader. Zenon, ktory rozpoczal prace nad prototypem, przestal odzywac sie okolo czerwca i od tej pory prace utknely. Wykonanie prototypu jest niezbedne przed ustaleniem ostatecznej oficialnej specyfikacji i ewentualnym zaimplementowaniem jej w emulatorach. Zdecydowalem, ze osobiscie wykonam prototyp, jednak czas jaki moge na to poswiecic jest bardzo ograniczony, wiec to potrwa.

Jacques 2008-11-05 13:41:25

pavros: tak tylko z ciekawości, kiedy mniej więcej spodziewasz się zakończenia konwersji IK+?

pavros 2008-11-05 14:59:16

Jacques: Unikam jakichkolwiek deklaracji w tej kwestii. Prace sa caly czas w toku.

Jacques 2008-11-05 15:15:12

Acha, dobrze wiedzieć i to - dzięki :-)

Rastan 2008-11-05 16:23:03

"przecież TO JUŻ NIE JEST ATARI"

tutaj przychodzi mi na myśl tylko jedno pytanie:
czy vbxe to przystawka do Atari, czy jest może odwrotnie - Atari jest przystawką do vbxe. i szczerze mówiąc mam duże wątpliwości. ;-)

Jacques 2008-11-05 16:42:35

Ciężko rozstrzygnąć ;-) Odpalę sobie A1200 dziś chyba :-) A VBXE... Pewnie kiedyś nabędę, ale raczej ze względu na jakość obrazu RGB z tego urządzonka. Gratulacje dla Electrona za doskonałą robotę, ale czy rozszerzanie możliwości GFX Atari poprzez zewnętrzne urządzenia jest dobrą drogą - nie wiem ;-)

Kaz 2008-11-05 17:44:44

Rastan - wyciagnij karte z Atari, ustaw na stole, podlacz do pradu i zobacz czy dziala. Jesli dziala - to znaczy, ze Atari jest niepotrzebne. Jak nie dziala - to jednak jest to przystawka do Atari, nie odwrotnie. :)

Panowie, powtarzanie oczywistego faktu "TO NIE JEST ATARI" jest juz nudne :). Oczywiscie, ze to nie jest Atari. To jest karta DO ATARI. Tak samo jak twardy dysk "TO NIE JEST ATARI" tylko DO ATARI, tak samo jak czytnik kart SD tez NIE JEST ATARI tylko DO ATARI. Na szczescie nie ma przymusu korzystania z VBXE, wiec wszelkie biadolenie, jaka to teraz katastrofa nas spotkala, jakie to straszne rzeczy beda sie dziac, jak to programisci zaprzestana pisac programy dla "prawdziwego Atari" sa po prostu, moim zdaniem, smieszne.

Nikt nie ucierpial na tym, ze mamy twarde dyski do Atari, nikt nie ucierpial, ze mamy SIO2SD to i nikt nie ucierpi, ze jest VBXE.

Oglądacz 2008-11-05 18:36:27

Ucierpi, ucierpi, jesli wiodacy koderzy (typu TeBe) przestana interesowac sie "podstawa" (aka klasyka) i zaczna zabawe w optymalizowania softu albo pisanie specjlanego pod VBXE ; wtenczas nie bedzie nowego oprogramowania na podstawowy, powszechny konfig. To chyba prosto zajarzyc, co nie? :>

Rastan 2008-11-05 19:28:50

Kaz - to było oczywiście pytanie retoryczne, biorące pod uwagę bardzo duże możliwości karty. :)
Oczywiście wynalazek jest godny zainteresowania, ale o jego popularności tak naprawdę zadecyduje jego dostępność, cena i tym podobne czynniki. Jeśli karta będzie łatwo dostępna i tania to podejrzewam, że wielu Atarowców zdecyduje się na zamontowanie takiej karty do Atari i z czasem przekona się do jej dużych możliwości.
Jeśli nie, za kilka lat będzie to tylko ciekawostka - choć szkoda by było, żeby tak się stało.
No, ale zobaczymy. Ja z pewnością będę obserwował i śledził wszystkie newsy dotyczące karty.

tebe 2008-11-05 19:38:13

Laoo imlementuje obsługę podstawowych możliwości VBXE w emulatorze Atari++, tak że będzie można eksperymentalnie przekonać się do niej, chociaż nie gwarantuje że będzie to pełna emulacja wszystkich możliwości tej karty

pin 2008-11-06 01:16:24

.. i o to TeBe chodzi, już o tym gdzieś trąbiłem - że o popularności karty może zadecydować jej EMULATOR. Wówczas grono odbiorców ciekawostek w postaci nowości na tę właśnie kartę będzie znacząco większe. Kosztów karty podejrzewam, że na razie nie da się na zredukować z racji na użycie układu FPGA.

pin 2008-11-06 01:19:37

.. a inna sprawa, że właśnie poprzez KARTĘ wielu ludzi, którzy na podstawowej konfiguracji osiągnęli bardzo dużo wróci ponownie, by spróbować sił na nowym dopale dającym nowe możliwości. Taki stan rzeczy najprawdopodobniej nie miał by miejsca w przeciwnym przypadku - lub nie w takiej skali. Mam ku temu uzasadnione podejrzenia poparte kontrwywiadem :)))

Kaz 2008-11-06 11:01:55

Ogladaczu - bardzo mnie intryguje, dlaczego tak wielu ludzi, w tym Twoja zacna osoba, uzurpuje sobie prawo do decydowania o tym, co maja robic inni (tutaj: Tebe)?

Chcesz wiecej softu na standardowe Atari to przeciez nic trudnego. Siadaj i pisz. Lam bariery, badz tworczy. Ewentualnie, jezeli juz tak robisz - to pochwal sie prawdziwym nickiem - obejrzymy wszystko, co juz dokonales na Atari.

pin 2008-11-06 12:44:50

dla przykładu. Chciałem desktop - to sobie go napisałem (no, prawie sobie, bo brało w tym udział bodaj 5 ludzików) :). I mam :) http://atari8.info/trsdesktop.php

Kaz 2008-11-06 13:04:45

Wlasnie. A ja chcialem prowadzic strone o Atari to ja sobie prowadze. Tez nie sam, bo udzielalo sie i udziela mnostwo osob.