Pomocnik konkursowy III by Kaz 2008-11-26 20:03:19

Dzisiaj kolejny odcinek pomocy konkursowiczom, którzy szukują gry na konkurs "Napisze se". Po pierwsze dla tych, którzy smażą coś w Basicu, a w szczególności gry tekstowe, mam niespodziankę. Arkadiusz "ArSoft" Lubaszka dobrał się do listingu niedawno prezentowanej gry Indiana Jones 3, która napisał nasz kolega Petr "Fly" Svoboda: "Właśnie przeczytałem newsa na AtariOnline.pl i uruchomiłem sobie z ciekawości "Indiana Jones 3". Ta ciekawość bardziej polegała na tym, że chciałem zobaczyć, czy u mnie gra się uruchomi, bo z komentarzy wynika, że jest różnie :) Uruchomiła się! Czytanie po czesku to nie taka prosta sprawa. Jeśli nawet zrozumienie tego, co jest napisane jest do zaakceptowania, to już wpisywanie poleceń po czesku jest w moim przypadku niewykonalne :D. Ale nie o tym chciałem napisać. Ja o tym, że ten program jest napisany w Atari Basic (z małymi wstawkami asemblera) i pomyślałem, że może ktoś zechce podejrzeć kod… Oczywiście wszystko to w związku z pisaniem gry tekstowej. Nie wiem, co na to autor Indiany Jonesa Trzeciego, ale z drugiej strony słabo to zabezpieczył… :)"

Dziękuję Arkowi, a za jego przykładem i ja publikuję dwie gry w Atari Basic, które komuś się mogą przydać do analizy czy po prostu do podejrzenia, jak wygląda algorytm takiej gry. Jeszcze innym przyda się wiedza, jak zapisać to i owo w Basicu, co dla nie mających wcześniej kontaktu z tym językiem, wcale oczywiste nie jest. Wszystkie trzy listingi - gry Indiana Jones 3, The Treasures of Barboz oraz Space 1999tutaj.

I na koniec - jak znalazł wpisują się w nasze rozważania dwie gry, które właśnie opublikował Jason Kendall. Są napisane w Atari Basic, klasyczne w wyglądzie i zachowaniu aż do bólu, ale w tym też tkwi ich urok! Jeżeli brakuje Ci gier w stylu wczesnych lat 80-tych, z grafiką bez wodotrysków, z udźwiękowieniem zamiast umuzycznienia - to są właśnie pozycje dla Ciebie. A jak można się przekonać, nawet takie gry w Atari Basic są wciągające. Liczy się pomysł, a nie assembler. Więcej gier Jasona znajdziecie na jego stronie, na której nota bene można się przekonać, że Atari Basic to urokliwy język. Poniżej zrzuty ekranu z obu gier, a pliki w katalogu:

Car Crash
MITE

Car Crash


MITE


Przy okazji wpisujemy je na listę tegorocznych nominacji Kaz Kompo (w nawiasach podałem język źródłowy, w którym gra była napisana):

1. Animal Party (assembler)
2. Blackbox (assembler)
3. Bomb Jack (assembler)
4. Car Crash (Atari Basic)
5. Cookie Monster (Turbo Basic XL)
6. Der Hürdenläufer (Atari Basic)
7. Fake Frogger! (Turbo Basic XL)
8. Gwobby's Adventure (Atari Basic)
9. Graaa (Turbo Basic XL)
10. Indiana Jones 3 (Atari Basic)
11. Hobgoblin (assembler)
12. Jeopardy (VolksForth)
13. Knight Lore (assembler)
14. L.E.M. (Atari Basic)
15. Loops of Zen (assembler)
16. Metagalactic Llamas (assembler)
17. MITE (Atari Basic)
18. Planeta Caco (Atari Basic)
19. Raim (Action!)
20. Refleks (Atari BrainFuck+)
21. Sudoku (assembler)
22. Swapz (assembler)
Anonim 2008-11-27 09:18:47

Ja mysle o grze decyzyjnej bo widze, ze takich jest malo. Tylko czasu mam malo na pisanie. Moze w czasie Swiat?

Kaz 2008-11-27 10:15:58

Anonimie - a to sie dobrze sklada, przeczytaj nowa nowinke, jak sie tylko ukaze.

irwin 2008-11-27 11:06:36

Dzięki za kody źródłowe - im więcej kodu tym więcej nauki, więcej się można dowiedzieć o działaniu czy o rozwiązaniu danej kwestii - suche książkowe opisy tego nie oddadzą.

Kaz 2008-11-27 11:22:38

Tak, ale to byly przyklady w Atari Basic. Zaraz podrzuce wiecej, ale rowniez w Turbo Basic, ktory jest znacznie szybszy, szczegolnie niekompilowany.

Yosh 2008-11-28 00:16:08

Jason Kendalll's games looks classy. Pretty neat!