Druga gra konkursowa by Kaz 2008-12-07 11:50:28

No i mamy drugą grę nadesłaną na konkurs. Napisana w Turbo Basic XL przez Arkadiusza "ArSoft" Lubaszkę. Jest to konwersja gierki Nintendo pod tytułem Parachute i rzeczywiście tematy są spadachroniarskie.



Do oceanu wyskakują z helikoptera spadachroniarze, nieświadomi chyba faktu, że w wodzie grasują rekiny ludojady. Twoim zadaniem, jako właściciela jedynej łódki w okolicy, jest uratować dzielnych skoczków od niechybnej śmierci w odmętach oceanu. Musisz wyłapywać skoczków i masz tylko trzy szanse na przegapienie - czwarty spadochroniarz, który zostanie złapany przez rekiny kończy grę.



Gra jest kopią prostej gry elektronicznej, ale jak pamiętamy - nie tylko z produktów firmy Nintendo, ale także w starych czasach z radzieckich kopii pod nazwą Elektronika - że były to bardzo wciągające gry. Łapać, łapać, celować, celować - to była recepta na sukces. Kto nie łapał tam spadających jajek albo nie ścigał się w Formule 1 - nie wie, co stracił :). Teraz mamy szansę zobaczyć jedną z implementacji i bardzo się z tego cieszę, bo gra została przez Arka porządnie wykonana. Oddaję mu głos:

"(...) Kompilowany Turbo Basic XL. Grę można również uruchomić w interpreterze tego języka. Będzie trochę wolniej działać. (...) Stopień oryginalności: pomysł i grafika pochodzi z gry Nintendo pod tym samym tytułem. Całość kodu w Turbo Basic XL jest napisana od podstaw. (...) Gra jest w "czystym" Turbo Basic'u bez żadnych wstawek w asemblerze. Powstała w niecały miesiąc. Przede wszystkim powstała, aby sprawdzić pewien nowy dla mnie sposób animacji. Nigdy do tej pory nie miałem na to czasu ani ochoty. Konkurs ogłoszony przez Kaz'a dał ku temu świetną okazję. Mam nadzieję, że technika ta nie pójdzie na marne i będzie jeszcze gdzieś w moich programach wykorzystana.

Sterowanie: Fire - rozpoczęcie gry, joy w lewo lub w prawo - odpowiednie przesunięcie łódki, Break - powrót do DOS (poprzez menu RUNTIME).




Więcej informacji od Arka można przeczytać wchodząc do README (klawisz 3) w menu głównym gry. Plik dyskietki z grą, dokumentacją i kodem źródłowym w katalogu: tutaj. A do gry Arek dołączył też ekrany z emulatora Nintendo, żeby można było ocenić stopień oryginalności gry, tak jak o to prosiłem:
Kaz 2008-12-07 12:39:34

Wysoko Arku postawiles poprzeczke, ale nic to! I tak wypuszczamy nasza gre ze Scalakiem :)

sikor 2008-12-07 14:54:01

To ja może już sobie pójdę... ;( A tak na poważnie - świetna robota, gdzie mi się równać do mistrza. Ale i tak postaram się co nieco podesłać ;)

Scalak 2008-12-07 15:05:17

o holender... Kaz w tym momencie konkurencja mnie troszkę dobiła... ale nic to ;)

kanapka 2008-12-07 15:54:55

larek, czy na tym silniku mozna zrobic inne tego typu gry nintendo przez tylko przez podstawienie innej grafiki?

BJC 2008-12-07 15:56:48

Za miesiac czasu taka giera!!! Gratulacje! Ciekawe jaki bylby hicior, gdyby autor mial na to np. rok czasu.

Kaz 2008-12-07 16:20:56

A ja tak podejrzewalem, ze Arek skonczy jako jeden z pierwszych i ciesze sie, ze tak sie stalo - bo teraz wiadomo, jak wysoko powinni mierzyc Ci, co chca wygrac, a jednoczesnie jest wystarczajaco duzo czasu, zeby poprawic swoj projekt na jeszcze lepszy! :)

Przypominam, ze termin jest do 27 grudnia. Potem do 31 grudnia glosujemy.

kata 2008-12-07 19:47:18

Nie mozna ustawic zegara ani budzika pozatym sterowanie kuleje. Przechlam joya w prawo/lewo a ludzik w lodce stoi w miejscu :(

xeen 2008-12-07 20:09:31

prawda,
steruje się trudno, nie działa "na dotyk", tylko na "trzymanie"
nie wiem czy to nie feler przez zbyt wolny TB?

stRing 2008-12-07 23:21:48

do sterowania można przywyknąć. mi najbardziej podoba się moment ucieczki topielca przed rekinem, czad :)

larek 2008-12-07 23:22:57

@Kaz, Sikor, Scalak - czekam z niecierpliwością na Wasze gry. "Parachute" jest dla mnie pewnym eksperymentem i z pewnością pojawią się lepsze w tym konkursie.

@kanapka - to nie takie proste. Ogólnie sam pomysł na animację można wykorzystać w kolejnych grach i z pewnością to zrobię. Jednak sama podmiana grafiki nawet z ewentualną zmianą kodu nic nie da. Najbardziej z tej serii gierek podoba mi się "Octopusy", czyli ośmiorniczka i nurkowie wydobywający zatopiony skarb. Tak naprawdę, to "Octopusy" była moim celem! Długo zastanawiałem się, jak wykonać animację obiektów w tej grze z wykorzystaniem języka, na którym znam się najbardziej, czyli Turbo Basica XL. Wpadł mi do głowy pewien pomysł, który wymagał sprawdzenia. To sprawdzenie polegało na niczym innym, jak tylko napisaniu gry. Ale napisanie gry to nie taka łatwa sprawa. Konkurs Kaza to był strzał w dziesiątkę. Postanowiłem połączyć przyjemne z pożytecznym i w efekcie powstała gra "Parachute". Potwierdziło się, że animację w ten sposób da się zrobić i efekty są dość ciekawe. Ośmiorniczka ma dużo mniejsze elementy do wyświetlania, więc będzie łatwiej. Z drugiej strony są one położone bliżej siebie, co będzie wymagało trochę innego podejścia. Generalnie metoda animacji, a właściwie to należałoby napisać wyświetlania obiektów (bo jakaż to animacja?), jest bardzo dobra i z pewnością zbliżyłem się do celu - gry "Octopusy".

@kata - fakt, zegarka i budzika nie zaimplementowałem. Przykro mi. Z pewnością poradzisz sobie w inny sposób z budzeniem. Na usprawiedliwienie dodam, że gra w wersji na konsolę Game Boy, a na niej się wzorowałem, też tych funkcji nie miała.

@kata,xeen - zgadzam się, że sposób sterowania pozostawia wiele do życzenia. Niestety był to świadomy wybór i kompromis między ogólną szybkością gry a wygodą sterowania. Xeen - masz rację, TB nie dał rady z taką ilością wyświetlanej grafiki. Animacja łódki jest zrobiona w grze dokładnie w ten sam sposób, co każdego innego ruchomego obiektu na ekranie. Obraz jest "odświeżany", jeśli mogę użyć terminologii telewizyjnej, z maksymalną częstotliwością, jaką mi się udało uzyskać. Taki sposób wyświetlania bierze się z samej metody animacji. Proszę zwrócić uwagę, że obiekty pojawiają się na ekranie prawie natychmiast (na prawdziwym atari widać to jeszcze lepiej, tzn. nie widać rysowania). Częstsza obsługa joysticka i animacja łódki byłaby możliwa i nawet próbowałem tego, ale wtedy zostaje mniej czasu na wyświetlenie pozostałych obiektów - rekina, śmigieł, czy przede wszystkim spadochroniarzy. Oddzielna i częściej wykonywana "obsługa" łódki wymagałaby znacznie bardziej rozbudowanego programu (czyt. zdecydowanie więcej czasu). Na to nie mogłem sobie pozwolić. W firmie, w której pracuję, w okresie przedświątecznym jest co robić i przypuszczam, że zwyczajnie bym nie zdążył z grą na konkurs. To pewne, jak kolejna kadencja prezydenta ;-D . Poza tym, jak już wspominałem, gra była formą eksperymentu i sprawdzenia pewnego pomysłu. Tworzenie jej miało być rozrywką umysłową w nudne jesienno-zimowe wieczory ;-)). I taka była! Rozwiązaniem problemu ze sterowaniem byłoby zrobienie tego w procedurze napisanej w asemblerze. Pamiętajmy jednak, że tego mi zrobić nie było wolno! To miał być Basic i jest Basic!

Poza tym, kto powiedział, że wiosłowanie, to taka prosta sprawa? :D

Pozdrawiam,
larek

Kaz 2008-12-07 23:40:43

Larek - to moze w kolejnej grze zaimplementujesz budzik? Bez budzika jak bez reki! :)

nosty 2008-12-08 00:21:39

Gra wyglada i animuje sie bardzo ladnie, ale przez to sterowanie jest niegrywalna! Przynajmniej na emulcu. Malo se klawiszy w lapie nie polamalem. Po 3 minutach grania zaczely mnie bolec palce, a frustracja zniechecila do gry. Czasami lodka reaguje po kilku sekundach! No niegrywalna :(

Cobra/Samar 2008-12-08 01:44:31

Mnie też się gierka spodobała, pomimo utrudnień:
Zgadzam się z Nosty,że na emulcu ciężko:( (ludzik nie reaguje na klawiaturę od razu).

xeen 2008-12-08 08:58:11

fajnie, że jest kod źródłowy do wglądu - konkurs przyniesie spodziewany efekt edukacyjny:))
mimo stetrowania oczywiście męczę gierkę

Caco 2008-12-08 09:20:01

Według mnie poziom gry jest bardzo wysoki. Zobaczymy jak reszta konkursowych produkcji będzie wyglądała... GRATULACJE !

Jazon 2008-12-08 11:33:46

gdyby nie to sterowanie, to byla by calkiem wciagajaca gierka, a tak to przy wyzszym tempie spadochroniarzy nic się nie da z tym zrobić - tak jak mowia nie grywalna, to poważna wada.

xxl 2008-12-08 14:05:01

swietny pomysl na gierke :-)

larek 2008-12-08 15:29:09

Oświadczenie.

Z uwagi na bardzo słuszne uwagi dotyczące trudności w sterowaniu grą, co wynikało z niewydajnego algorytmu zastosowanego w programie, podjąłem nieodwracalną decyzję o wycofaniu gry z konkursu.

larek

Kaz 2008-12-08 15:45:44

Larek, mam nadzieje, ze to chwilowe oswiadczenie :). Przeciez nie taki byl cel konkursu, zeby dogadzac krytykantom tylko zeby nauczyc sie, zebrac doswiadczenie, opinie o slabych punktach, itp. Akurat Twoj program spelnil to zalozenie - wiesz jak robic to, co chciales, zrobiles swietna konwersje grafy, sam pomysl tez jest genialny.

Zobaczymy teraz co pokaza fachowcy od sterowania ;).

sikor 2008-12-08 16:20:37

@larek: a moje zdanie jest takie, aby gierka została, a Ty - jak masz chęć - możesz powalczyć z algorytmem poza konkursem i już. A praca jest świetna - jak komuś przeszkadza sterowanie, to niech sobie sam poprawi. Kod jest przecież ;)

Cobra/Samar 2008-12-08 16:21:37

Larek!nie wycofuj tej gierki. Wg mnie grywalność tej gry nie będzie miała aż takiego wpływu na całość. gra jest fajna i pomysłowa, a to też sie liczy. W końcu to konkurs,a nie gra dla komercyjnej sprzedaży! Dla mnie, pomimo wady w sterowaniu ta gierka jest na 9 w skali od 1 do 10.

xeen 2008-12-08 16:24:05

z tego co mi wiadomo, to organizatorem konkursu jest Kaz i ja bym na jego miejscu podjął nieodwracalną decyzję i gry nie wycofał:)))

larek - gra pozwoli mi być może wrócić do podstaw atari, nie bierz az tak bardzo do siebie przynajmniej moich uwag, please:))

Kaz 2008-12-08 16:40:23

Spokojnie panie i panowie! Arek chcial wycofac gre, bo to dowcipnis... w miedzyczasie przygotowal nowa wersje, z ulepszonym sterowaniem :D

Cobra/Samar 2008-12-08 16:41:59

Ja czekam z niecierpliwością! Już odpaliłam emulatorka do testów:)

xeen 2008-12-08 17:00:17

a ja w pracy od szefa po łapach dostałem że cały dzień jestem na aol
ale widzę (moniotr odbija się w szybie), że szef sam zerka co chwilę i czeka - też atarowiec:))

Kaz 2008-12-08 17:03:20

Powiedz szefowi, ze juz jest :D

larek 2008-12-09 20:44:34

@Cobra, Kaz, Sikor, Xeen - dzięki za wsparcie :)

Mam nadzieję, że ta poprawiona wersja będzie choć odrobinę grywalniejsza.