Jednak dzięwiąta gra jest by Kaz 2008-12-20 00:15:43

A to dzięki temu, że podesłał ją Michał "Caco" Kluka. Bazując na kodzie swojej gry "Planeta Caco", o której pisałem w październiku, napisał mocna ulepszoną wersję Planeta Caco II. Poprzedniczka była w znakowym trybie GR.0, ekran akcji był malutki, a gra była pierwszą produkcją Michała na Atari.



W drugiej odsłonie przygód kapitana Caco (he, he - nie ma to jak napisać grę o własnych przygodach w kosmosie, podoba mi się ten pomysł) dowiadujemy się, że poprzednia misja nie była ostatnią, a ludzkość ponownie potrzebuje usług pilota bojowego. Gra zaczyna się właśnie od takiej historii wprowadzającej (używaj fire do przejścia dalej). Potem dostajemy ekran tytułowy i możemy rozpocząć grę. Rozgrywka nie różni się zasadniczo od pierwszej części - musimy rozwalać przeciwników zanim oni to zrobią z nami oraz unikać przeszkód terenowych. Tylko, że teraz wszystko zrobione jest w słusznych, prawie całoekranowych rozmiarach oraz w trybie kolorowym. A teraz autor o swoim dziele:

"Gierka jest kontynuacją pierwszej części "Planety Caco". Gra jest napisana w TBXL wyłącznie przeze mnie. Jedynie procedurka ładowania grafiki jest zapożyczona od Larka (przedstawił ją w komentarzach). Kilka osób przedstawiło tam swoje pomysły, ale ja skorzystałem z pomysłu
Larka. Grafika przerobiona w G2F. Znalazłem ją gdzieś necie - ale została baaardzo zmieniona. Cały program jest tak na prawdę napisany w Atari Basicu, lecz zdecydowałem się na TBXL ze względu na szybkość.



Sterowanie:
góra - ruch krążownika w górę
dół - ruch krążownika w dół
fire - strzał lasera

Gra jest prosta - strzelamy do obcych, lub wymijamy przeszkody które nas atakują. Jedynie co jest warte wytłumaczenia to fakt, że na jednego obcego przypada nam jeden strzał z lasera (działko się przegrzewa). Jeżeli nie trafimy za pierwszym razem, drugiej szansy już nie dostaniemy. Możemy jedynie wyminąć obcego. W takim przypadku zmaleje nasza osłona (przedstawiona obok punktów i liczby krążowników na dole ekranu w postaci zielonych baterii). Kiedy zabraknie nam osłony -
krążownik ginie, a osłona na nowo się regeneruje. Po zdobyciu określonej liczby punktów przechodzimy na wyższy poziom (obcy atakują szybciej). To tyle na temat samej gry.



Jeżeli chodzi o kod gry to jest on strasznie poplątany i napisany najprostszymi komendami - tak więc jak ktoś odważy się komentować - proszę o wyrozumiałość. I tak nie wiem jakim cudem udało mi się to arcydzieło dokończyć (w całości pisane w pracy pomiędzy jednym, a drugim klientem)."


Ja dziękuję Michałowi, że wziął udział w konkursie mimo braku czasu, który wielu osobom wydaje się dobrą wymówką ;), a plik dyskietki z grą udostępniam tutaj. Winieta:
1. Nazwa gry: Planeta Caco II
2. Typ gry: zręcznościowa
3. Język: niekompilowany Turbo Basic XL
4. Stopień oryginalności: jedna z procedur Larka, reszta programu autora. Grafika tytułowa zapożyczona, ale po zmianach.
larek 2008-12-20 02:01:29

Toż to prawie Zybex! ;-)
Ale trudna to ona jest! Nie ma co.

Ładna, kolorowa, pełnoekranowa, szybka... Super, naprawdę niezła.

Caco 2008-12-20 03:11:14

Dziękuję za wsparcie choć Zybex to nie jest i nie będzie. Kiedy słyszy się komentarz od takiego speca jak Larek - już jest powód do dumy - dzięki!!!

Gierka działa tak jak chciałem, choć na początku wydawała mi się zbyt prosta. Dodałem kilka utrudnień (1 strzał na 1 obcego) bo za szybko rosła liczba punktów. Wydaje mi się, że w tym momencie jest to optymalne ustawienie. Gdybym teraz pisał program tego typu - wyglądałby on 100% lepiej... nauka, nauka, jeszcze raz nauka i doświadczenie... ach Atari...

Dzięki Kaz za art. i za wystawienie na konkurs !!!

Caco 2008-12-20 03:36:22

P.S. Nie bazowałem na kodzie PC1 - cała gra została napisana na potrzeby konkursu od nowa.

sikor 2008-12-20 09:07:56

Całkiem przyjemny produkt, ale ciężki w rozgrywce... Gratuluję!!!

Yosh 2008-12-20 12:56:03

Plansza tytułowa jest bardzo ładna, sama gra też niczego sobie

gwobby 2008-12-20 15:37:39

Nice game Caco, I scored 24 :-)

CharlieChaplin 2008-12-20 15:47:24

Hmm,
looking at the black+white title screen several times (and minutes), I tried to find out what is shown there, but with no luck. Maybe my eyes (or my brain) are having problems, but still I wonder what is shown there... a man/girl with a hat (upside down) ?!? Or what ???

-Andreas Koch (who has just "studied" a book with hundreds of optical illusions, like Escher pics and many others)

irwin 2008-12-20 16:47:16

Burnig UFO??

caruso 2008-12-20 16:50:48

@CharlieChaplin: Perheaps it's flying saucer damaged and on fire? I'm just guessing...

Cobra/Samar 2008-12-20 18:37:10

Przetestowana: jest fajna i wcale niełatwa!