Na Atari powstało kilka wersji gry
Core Wars, znanych też u
nas pod polską nazwą
Wojny Rdzeniowe. Jedna z wersji miała
nawet być oficjalnie wydana przez LK Avalon, a jej autorami byli
Artur Moryto (program) i Michał Luberda (grafika), o czym Artur
wspomina w
wywiadzie.
Cóż to takiego te rdzeniowe wojny? Oprócz wszędobylskiej Wikipedii
warto zajrzeć do nieistniejącego już pisma "Komputer", numer 9 z
1987 roku, gdzie został ten temat interesująco przedstawiony przez
Władysława Majewskiego i Jakuba Tatarkiewicza, chyba po raz
pierwszy w polskiej literaturze komputerowej. Na naszym,
atarowskim, podwórku temat został dobrze opisany przez Wojciecha
Zientarę w piśmie "Moje Atari" numer 6 z 1991 roku (jest w
katalogu na atarionline.pl). Pozwalam sobie tu zacytować całość
tego artykułu:
We wzmiankowanym "Moim Atari" oprócz powyższego artykułu jest też
listing programu w Atari Basic pod nazwą
Wojny Rdzeniowe
oraz siedem przykładowych programów wojennych. Rożne wersje tej
dyskietki z programami
tutaj. Bardziej szczegółowy i rozbudowany artykuł na temat
wojen rdzeniowych autorstwa Mikeya znajdziecie w zinie
Syzygy numer 4 (opis języka), numer 5 (taktyka i propozycja
regulaminu compo), numer 6 (terminologia).
Na inną interpretację tematu porwał się
Rafał "Bober"
Ciepiela, który podesłał mi dyskietkę z jeszcze ciepłym :)
programem
CoreWars.
Dyskietka
w formacie SpartaDOS X, więc nie każdy będzie mógł się nacieszyć
nową grą dla myślących, ale może zdopinguje to kogoś do
zainstalowania sobie Sparty. Oprócz kompilatora Redcode (RC.COM) na
dysku znajduje się wirtualna maszyna, program zarządzający walką
czyli Mars (MARS.COM) oraz duża liczba przykładowych programów.
Dla zainteresowanych tematem polecam w języku polskim lekturę:
Komputer 9/1987
Moje Atari 6/1991
Syzygy
4, 5, 6
wspomnienia o
polskich turniejach CW
Warto też poczytać źródła angielskojęzyczne:
Koth.org
Wikipedia