Pan Śliwka dla VBXE by Kaz 2009-05-03 16:41:03

Od pewnego czasu krążyły pogłoski, że ktoś pracuje nad grą dla karty VBXE Electrona. No i w końcu się wydało. Powstaje gra Mr. Plum, nad którą pracuje Tomasz "TeBe" Biela i niżej podpisany. Na pomysł zmierzenia się z kartą Videoboard XE za pomocą gry zręcznościowej TeBe wpadł po lekturze nowinki o odnalezionych materiałach gry Mr. Proper. Kiedy poprosił mnie o konwersję grafiki, nie odmówiłem. Jakże zrezygnować z możliwości uczestniczenia w projekcie pierwszej gry dla VBXE?



Elementy grafiki zostały przeze mnie zerżnięte w pierwszej kolejności z niedokończonej gry Mr. Proper. Autorem grafiki był tam Paweł "Replay" Szewczyk, a kodu Aleksander "Alex" Martin, którzy z kolei inspirowali się grą świętej pamięci Adriana "Daxeya" Galińskiego pod tytułem Rockman. W tej ostatniej grafikę stworzył Michał "Caruso" Brzezicki, z którym niedawno przeprowadziłem wywiad. Wspomniał tam o tym, że "Postać jest zaczerpnięta z komiksu, który rysowałem raz w miesiącu na potrzebę gazetki szkolnej w L.O. nr I w Ostrołęce. Tytuł jej chyba brzmiał "Kujon". Nawet naciskałem na Adriana by dać grze tytuł "Plum", tak jak zatytułowany był komiks, ale się nie zgodził. Za bardzo był zakochany w Guns and Roses i w tytule musiał być zawarty wyraz "rock".

Stąd wzięła się idea nazwania gry Mr. Plum - aby historia zatoczyła koło: skoro bazujemy na Mr. Proper, a Mr. Proper na Rockmanie, a Rockman na grafice gazetki szkolnej, w której główną postacią był Plum, to i u nas bohaterem będzie pan Śliwka. Przy okazji jest to gra słów, zarówno w języku polskim, jak i angielskim, ponieważ "plum" to dźwięk wpadnięcia śliwki w kompot, a wiec popadnięcia w kłopoty. A w angielskim "plum" to nie tylko "śliwka", ale jednocześnie słowo oznaczające w przymiotniku "doskonały", "świetny", co jest zbliżone do "proper", a więc pana Odpowiedniego z gry Mr. Proper ;).

Historyjka w naszej grze wygląda następująco: pan Śliwka spokojnie sobie żył w Owocowej Krainie, dopóki nie nadszedł Wicher Historii. A wicher jak to wicher - przewiał wszystko, pozmieniał, porozrzucał. Wywiał wielu przyjaciół pana Śliwki w odległe krainy. Zadaniem pana Śliwki jest pozbieranie po świecie wszystkich przedmiotów, które rozrzucił wicher. Do przejścia niektórych poziomów trzeba użyć kluczy, aby otworzyć drzwi. Można zdobyć dodatkową energię, ale można ją też stracić. Przeszkadzać będą panu Śliwce nieprzyjaciele, którzy nie chcą, żeby Owocowa Kraina wróciła do normalności.

Gra ma być zręcznościówką w stylu wymienionych gier: Mr. Proper czy Rockman - skaczemy po planszy, zbierając różne pożyteczne przedmioty, unikając innych. Proste, ale wciągające. Na razie nie mogę zdradzić więcej szczegółów, ale mogę zaprezentować krótki filmik z gry:



Filmik został wykonany darmowym programikiem CamStudio 2.0, nagrany z nieoficjalnej wersji emulatora Atari++ 1.55 z poprawkami Waldka "Laoo" Pawlaszka. W dwóch miejscach głos lektora jest przekłamany, ale nic się z tym nie dało zrobić - jak nie w tych to ucinało w innych.
Jacques 2009-05-03 17:58:54

A co z Pang?

larek 2009-05-03 18:14:18

A na Atari napiszecie coś jeszcze?

lotharek 2009-05-03 18:26:43

mam mieszanie odczucia....

cieszy mnie ze na malucha piszecie chlopaki, ale ......z malucha konsoli nie zrobicie. To co widac na ww filmiku cieszy oko, ale to nie jest juz 8bit. Bardziej to zaczyna przypominać amige lub NESA. Lubei ATRAI za co to co reprezentowalo kilkanascie lat temu ale nie czuje klimatu ww.


Knight Lore, jet set willy, Klony, Robbo, B Dash, etc - te tytuly ciesza. czy bedzie Pan sliwka ? naprawde nie wiem..

Kaz 2009-05-03 18:33:32

Larek - czy istnienie rozszrzenia pamieci do 320KB spowodowalo, ze nikt nie pisze dla 64KB? Czy istnienie StereoPOKEY-a powoduje, ze nikt nie robi muzyczek mono?

Sadze, ze obawy sa przesadne. Po prostu jak ktos ma dostep do VBXE to chce sie z tym urzadzeniem zmierzyc. Nic dziwnego, to samo bylo z kazdym rozszerzeniem Atari.

Czy TeBe powinien robic Panga albo inna gre zamiast Mr. Plum? To jego czas wolny i jego decyzja, wiec krecenie nosem sugeruje, ze chcemy za niego decydowac, co ma robic ze swoim czasem :).

StreaK 2009-05-03 19:01:54

czy poprawki Laoo w A++ odnosnie VBXE sa juz wprowadzone w zwykłym, oficjalnym build'zie?

Kaz 2009-05-03 19:17:01

Nie.

rako 2009-05-03 20:10:30

dla mnie BOMBA!! też kocham maluszka, i chciałbym dla niego jak najlepiej.
Marzy mi się ,żeby na maluszka powstała taka flagowa mega produkcja właśnie pod VBXE i jeszcze 1mb pamięci - byłoby to super zwieńczenie całej historii tego super komputerka.

sikor 2009-05-03 21:02:15

A mi się podoba to, że wykorzystano gierkę typowo Atarowską. Może warto by było pogadać nieco z Replayem?
A swoją drogą: chętnie bym wydał jakąś gierkę dualną (najlepiej nie konwersję, a coś nowego), która by mogła działać zarówno w trybie VBXE, jak i na nieprzerobionym Atari. Duży ATR, cartridge, SD, CD - nośnik nieważny. A to mogłoby spopularyzować kartę. Tylko chętnych na pisanie brak... ;(

zaxon 2009-05-03 21:06:33

Gierka jest super, kolorowa i aniimowana bajeczne, i Larek, jak najbardziej jest napisana na Atari. Nie badz takim ortodoksem, hehe.
Poza tym na real sprzecie wyglada jeszcze lepiej niz na filmach.

Lotharek, zrobią chłopaki, zrobią. Bo wlasciwie czemu by nie?

A tutaj link do troche pozniejszej wersji z dodanymi efektami, staram sie co jakis czas wrzucac na youtuba cos z VBXE bo w koncu robi sie nowe i podkrecamy zainteresowanie.

http://www.youtube.com/watch?v=7fcvWjg2fvo

A z Atari jest w/g mnie tak, ze tak zacytuje klasyka:

"to jest topor mojego dziadka, ojciec wymienil stylisko a ja ostrze ."

Kaz 2009-05-03 21:13:52

Zaxon - ladnie, ale dlaczego taka szarpana animacja? Wina kodeka?

zaxon 2009-05-03 21:22:00

Tak, lichy kodek i jakis darmowy soft, pierwszy raz robilem zrzut video z ekranu no i troche slabo wyszlo. Nastepne sprobuje tym CamStudo albo kamera i monitor.

Kaz 2009-05-03 21:32:39

Probowalem kamerą Sony z monitora, ale to jednak nie to, rozmyte. Moj filmik tez mi sie "zadlawil", ale tylko dzwiek w dwoch miejscach.

candle 2009-05-03 23:05:19

chyba ktos zapomnial napisac ze grafike do gierki robi rowniez vital
http://www.scene.pl/index2.php?f=pixel_list&id=2669&num=8&author
=Vital/ind.

bardzo nieladnie pomijac autorow, pozniej bedzie trzebaa samemu sie nauczyc rysowac...

Kaz 2009-05-03 23:14:13

Ja nic o tym nie wiem, pretensje prosze kierowac do TeBe ;)

candle 2009-05-03 23:16:27

a ponadto co to za film?
"news" z 03.05.2009, wersja sprzed 3 tygodni?? juz zaxon dawal linki do nowszej?
a mr.plum to skad sie wzielo? jeszcze jak ladnie wszystko sie zgadza - nawet na atr jest mrplum.xex - inwencja wlasna??

Kaz 2009-05-03 23:28:52

Film taki, jaki mozna bylo zrobic z emulatora, nowsze wersje juz nie dzialaja poprawnie. Mr. Plum wzielo sie z ustalen z TeBe. Jeszcze jakies pytania?

candle 2009-05-03 23:41:58

jak widzisz wersja zaxona tez jest z emulatora, jeszcze jakies fakty o ktorych chcialbys podyskutowac?
zwyczajnie bardzo ci sie spieszylo i nie sprawdziles co jest, czego nie ma, tylko dales "nius"

Kaz 2009-05-04 00:02:35

Nigdzie mi sie nie spieszylo, w projekcie uczestnicze od dawna. Poniewaz wlasnie mozna juz bylo zobaczyc filmiki Zaxona, zapytalem TeBe czy mozna w takim razie dac oficjalna zapowiedz. I tyle Twoich spiskowych teorii. A moze jeszcze chcesz podyskutowac o faktach?

Cos mi sie widzi, ze w starasz sie zostac "kierownikiem" kolejnego cudzego projektu, mam racje?

candle 2009-05-04 00:14:57

oczywiscie ze masz racje, przeciez zawsze masz racje, nawet jak racja sie z ciebie smieje i stoi za twoimi plecami, to ty dalej uwazasz ze masz racje

chyba zaczne pensje pobierac jako kierownik, skoro juz nim zostalem (no bo przeciez masz racje...)

Kaz 2009-05-04 00:26:43

O juz nie rozpaczaj, jak nie zostaniesz "kierownikiem" tego projektu to moze gdzie indziej sie uda. Wiele projektow na Atari lezy odlogiem, na pewno gdzies sie podczepisz i bedziesz mogl dyrygowac. Trzymam kciuki z sympatii, naprawde.

zaxon 2009-05-04 00:29:23

Kolejny filmik z Mr Propera, dodane sprit'y ,kolejny poziom i wiele wiecej

http://www.youtube.com/watch?v=uzDCyzT63Uo

candle 2009-05-04 00:29:39

no... moze atarioffline.pl zaloze?
kto wie.. kto wie..

Kaz 2009-05-04 00:39:09

O widzisz, nie ma to jak zdrowa konkurencja. Popieram. Zauwaz, jak sie podniosl poziom na forum AA gdy zrobilem wlasne forum. Nie ma juz tego gnojenia uzytkownikow co kiedys, milo, kulturalnie, Francja-elegancja sie zrobila :).

A jak chcialbys pisac lepsze wiadomosci niz moje dretwe i nieswieze "niusy" to chetnie zapraszam do wspolpracy. Lubie ludzi, ktorzy wiedza lepiej i potrafia to udowodnic :). Jezeli oczywiscie potrafia przeskoczyc osobiste animozje...

Kaz 2009-05-04 00:43:09

Zaxon - dzieki, a moglbys zrobic filmik z tymi podeslanymi przez TeBe dwa poziomy z emulatora? Bo to mruganie jest trudne w odbiorze.

candle 2009-05-04 01:09:05

no tak.. lubisz powiadasz, ale z tego co pamietam z twoich wypowiedzi ja zachowuje sie jak bohater tragedii narodowej, wiec co zrobic
czas cierpiec za miliony

a atarioffline.pl bylo by swietna lektura dla ludzi podczas przeprowadki...

jeszcze tak z czystej ciekawosci - jakiego to poprzedniego projektu staralem sie byc kierownikiem?

zaxon 2009-05-04 01:09:20

Hmm na emulatorze nie da rady bo Mr Proper dziala z nowym rdzeniem Electrona a w Emu go nie ma, jeszcze. A mruganie? Kaz, toż to promo video, na orginalnym VBXE mrugania nie ma a video daje podglad mozliwosci co warto kupic.

Kaz 2009-05-04 01:43:19

Candle - cierp za kogo chcesz, mnie to rybka. Szkoda mi czasu na gadanie o dyrdymalach, przepraszam.

Zaxon - a to sorry, bo Candle tu pisal, ze masz filmiki z emulatora z nowej wersji.

No wlasnie mrugania nie ma na VBXE, wiec jak filmik ma zachecac do zakupu VBXE to tez nie powienien mrugac ;).

Zaxon 2009-05-04 01:58:05

Hmm, Kaz, ci co to ogladaja to nie idioci i wiedza ze przy nagraniu z kamery widac zaklocenia i raczej patrzą na to co karta pokazuje a nie na to jak to bylo nagrane.

Kaz 2009-05-04 02:05:57

A co z zasada "First look the last"? Pierwsze wrazenie powoduje, ze ci sie cos podoba albo nie. Lepiej nie ryzykowac ;D

candle 2009-05-04 02:21:57

jakos nie widze odpowiedzi na moje pytanie
a pisalem o faktach - pierwsza wersja zaxona jest z etapu rozwoju, w ktorym tebe dodal dymki, a ty dales pierwsza jaka ja widzialem w ogole
napisales cos, teraz sie z tego wycofujesz, cos to nie tak

brnij skoros zacza

candle 2009-05-04 03:25:29

widze ze faktycznie twoje pojmowanie jest mocno ograniczone
filmik jest zrobiony z najnowszej wersji mr.propera, bo pod taka nazwa dostaje ta gre od tebe

tebe prosill o grafika, ktory moglby skonczyc to, czego ty nie zdolales i dostal grafika

decyzje w projekcie vbxe podejmuje, bo w nim uczestnicze - czy ci sie to podoba czy nie

ale przynajmniej wiem jedno - musiales sie przeprowadzic, bo bylo ci juz za ciasno razem ze swoim ego w jednym mieszkaniu...
(wszak moge ryc po kim chce, czyz nie?)

teraz naturalnie mozesz sie obrazic i przestac wspierac projekt w ktorym uczestniczysz od poczatku i tym jeszcze raz udowodnic swiatu jakim jestes czlowiekiem - a powiem ci, tak w calkowitej tajemnicy, ze nie jest to pozytywny obraz

piszesz tu o tym, ze poziom aa sie podniosl odkad powstalo atarionline - sugerujesz, ze to sprawa konkurencji, smiem twierdzic, ze prawda jest nieco inna:
nikt tam juz cie nie oglada, tym samym nie ma komu zanizac poziomu forum

bardzo sie ciesze z zakonczenia twojej przeprowadzki - przez ten czas bylo mozna zobaczyc, ze cale atarionline - to ty, nikt wiecej...

oczywiscie teraz sobie bedziesz siedzial i wymyslal niezwykle w twoim mniemaniu celna riposte, ale coz
jakos mnie to malo obchodzi
twoja bronia jest bagatelizowanie znaczenia faktow i dokladanie nowych oszczerstw - zdaje sie, ze nic wiecej nie potrafisz
prawda jest jedna - twoja, zadna inna nie istnieje, nawet jesli, to trzeba ja zbagatelizowac i zrobic z niej ewenement, ktorym nie warto zaprzatac sobie glowy, a wiec bywaj! idz ssac palec wiedzy - jak przystalo na poziom, ktory reprezentujesz

candle 2009-05-04 03:26:42

oho.. ktos skasowal swoj komentarz, coz ;)

trudno, bedzie wygladalo na wyjete z kontekstu - ot kolejna z metod "kaza"

miker 2009-05-04 06:51:26

@Candle: Skasował? Okulary ci chyba źle działają (albo masz internet źle zrobiony). :P

Człowieku, rozumiem, że uczestniczysz w programie VBXE, ale po co tyle fochów? Poza tym włącz trochę więcej kultury, bo czytając twoje komentarze mam wrażenie, że ktoś inny tutaj "miesza".
"Mr. Plum?" tak, też bardzo ciekawe, znikąd się to nie wzięło, poszukaj sobie było mówione/pisane. A jak tam się czuje słynny Mortal Kombat, co? "Kolega" z looblyn miał robić na VBXE - od dwóch lat cisza. Niech więc oficjalnie opisze stan prac, ew. "udupi" projekt...

A tak w ogóle to chyba zaraz raczę przypomnieć Sebanowi, z czym to swego czasu Dr Candle dzwonił do niego i o czym była gadka. Na bank będzie brecht jak stąd do Nowego Jorku i z powrotem. ;D

Lutujesz, to lutuj, bo na razie to widzę, że tylko obrzydzasz innym ludziom VBXE.

Dziękuję za uwagę.

======================

A co do samej gierki, zapowiada się extra, muszę czym prędzej dorobić sobie "kabelek". Pozdrowienia dla autorów!

CePe 2009-05-04 07:02:54

miker: zamiast gadać z trollami lepiej byś jaką muzę zapodał... ;)

lotharek 2009-05-04 07:06:17

Candle- chlopie, nie zachowuj sie jak arogancki buc. Twoje wypowiedzi z forum AA oraz ww nie za dobrze o Tobie swiadcza. Pracuj nad tym co ci dobrze wychodzi i na czym sie znasz.

a na przyszlosc polecam

http://www.allegro.pl/item613033885_umiejetnosc_postepowania_z_inn
ymi_l_giblin.html

laoo 2009-05-04 09:35:36

Bardzo fajnie to wygląda. Nie mam za bardzo na to czasu, ale skoro jest taki fajny soft, to uaktualnię emulację do core'a 1.09 i niedługo wypuszczę jako patcha względem oryginalnych źródeł. Ale ostrzegam, że atari++ nie jest "przystosowany" do VBXE i emulacja tegoż wymaga sporego okaleczenie emulatora (chociażby żeby się nie zajechać musiałem odpuścić support dla wieloplatformowości i działa tylko pod win), z czego nie jestem zadowolony...

seban 2009-05-04 09:36:26

Hej!

Nie chcę uczestniczyć w całym tym zamieszaniu i nie mam zamiaru. Ale tylko jedna uwaga do Mikera ;) To o czym rozmawiałem z Dr Candle lata temu chyba powinno pozostać między nami dwoma. Wtedy każdy z nas miał na pewno mniejszą wiedzę i doświadczenie i wydaje mi się że taki argument nie jest tutaj w żadnym stopniu uzasadniony.

Ja mam za sobą również błędy młodości :) O czym doskonale wie Sikor :) I jego Atari w którym robiłem STEREO :) Także Miker nie szukajmy haków, na siebie... to donikąd nie prowadzi. Zostawmy to zajęcie politykom.

Czasami takie komentarze on-line, powodują iż poziom frustracji i złośliwości sięga zenitu... i w normalnej rozmowie w realnym świecie takie coś nie miało by miejsca bo zanim doszłoby do eskalacji konfliktu, złośliwości, itd. Osoby rozmawiające normalnie wszystko by sobie wyjaśniły... odległość, wirtualność internetu daje czasami niekorzystne efekty... jednym z nich jest właśnie eskalacja konfliktu.

Nie znam zupełnie sprawy więc uważam iż nie powinienem się wypowiadać, jednak uważam iż kłótnie i sprzeczki nie robią nic dobrego dla i tak kurczącego się naszego 8-bitowego świata.

pozrawiam
Seban

s2325 2009-05-04 09:52:46

cegły po lewej i klocki na dole pochodzą z gry z Amigi James Pond 2: Robocod

caruso 2009-05-04 10:10:47

@seban: Na wielu forach przydałby się głos rozsądku, który prezentujesz. Dziękuję. Nie zgodzę się tylko z tym "kurczeniem" naszego 8-bitowego świata. Otóż ostatnio przytyłem 2 kg :-)

larek 2009-05-04 10:23:20

W zasadzie to nie staram się angażować w takie dyskusje, bo wiem, że z tego nic dobrego nigdy nie ma. W tym przypadku jednak czuję, że muszę dorzucić swoje trzy grosze.
Według mnie Candle ma rację. AtariOnline to Kaz i nikt więcej. I co w tym złego? Nic! Candle, wydaje mi się, że porównujesz Forum Atari Area z AtariOnline.pl, co jest błędem. Porównaj Atari.Area (nie forum!) z AtariOnline.pl i będziesz miał pełniejszy obraz. Ile nowych informacji pojawia się na AA? Porównaj nie tylko ich ilość, ale wielkość i jakość! Informacje na AA to w zasadzie tylko suche fakty o pojawieniu się czegoś nowego w świecie Atari i to wszystko. Kaz wykonuje ogromną pracę i chwała mu za to. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że wiele artków tu przytoczonych to teksty innych osób. Kaz je tylko umieszcza na AtariOnline.pl W czasie, gdy nie miał dostępu do netu, siłą rzeczy nie mógł tego robić.
Porównując natomiast oba fora, to rzeczywiście, forum AA jest aktywniejsze, choć ta różnica jest coraz mniejsza. Trzeba wziąć pod uwagę, że forum AA jest starszym farum i wielu z nas przyzwyczaiło się do niego i tylko tyle. Tam forum żyje swoim życiem i nie potrzebuje wsparcia jego twórców. Podjęcie decyzji przez Kaz'a o otwarciu swojego forum było decyzją dość ryzykowną. Czy się udało? Chyba tak, choć Kaz cały czas musi robić zastrzyki w postaci nowych tematów, aby utrzymać dyskusje i tworzyć "ruch". Taka jest cena wprowadzenia nowego forum na rynek.

Candle, trochę pojechałeś po Kaz'ie zupełnie niesprawiedliwie, a znająć Kaz'a to nie odpuści...

Dajcie spokój i żyjmy wszyscy, jeśli nie w przyjaźni, to chociaż w pokoju.

Pozdrawiam.

PS.
Więcej już na ten temat nie piszę.

Kaz 2009-05-04 11:03:12

Laoo - swietnie. A okrojeniem Atari++ ja bym sie nie przejmowal. W koncu to jedyna szansa, zeby uruchomic programy dla VBXE bez posiadania tej karty.

I wyjasnienie od TeBe: "gra bedzie nazywać się Mr Plum tak jak zostało to ustalone, nic nie wiem o innym tytule, może powinienem plik XEX nazywać mr_plum to nie będzie problemów

kiedy Cie nie było rzeczywiście Candle zorganizował Vitala, który dodał klocków-podestów, widać to m.in. na drugim levelu z tego filmu

http://www.youtube.com/watch?v=uzDCyzT63Uo

przeszkadzajki pochodzą z Amigowej gry Blinky-Titanic (druga część Blinky Scary School), rozmiar 32x32 pixle (...)

ogólnie Candle niepotrzebnie tak na Ciebie naskoczył, w końcu nie znałeś wszystkich obecnych faktów

w wersji finalnej wszystko sie wyjaśni, kto co robił, robienie wokół tego takiej nagonki nikomu sie nie przysłuży

następnym razem sugerują Candle najpierw wybadać sprawę, zamiast od razu orzekać o winie"

Vital - przepraszam, ze nie wymienilem Cie jako uczestnika projektu. Ciesze sie, ze pomagasz z konwersja, Twoje obrazki bardzo mi sie podobaja, szczegolnie ta proba z 4-kolorowym CGA:
http://www.scene.pl/index2.php?f=pixel_list&id=2669&num=8&author
=Vital/ind.
Welcome on board :)

Dla zainteresowanych - poniewaz uaktywnil sie autor oryginalnej grafiki do Mr. Propera - Replay - jest szansa, ze uda sie go namowic na pokazanie swojego talentu w calej rozciaglosci 21-bitowej palety :). Prosze trzymac kciuki!

candle 2009-05-04 13:36:59

miker: jeden moj komentaz jest z godziny 2:21, kolejny z 3:25, ktory jest odpowiedzia na to co kaz napisal, a czego przeczytac juz nie mozesz
gdy sobie dzwonilem do sebana konczylem podstawowke - nie musialem wiedziec wszystkiego

to ze to sie rozkrecilo do takich rozmiarow - coz, wina naszych charakterow i raczej nic tego nie zmieni
ja tam swoich komentarzy skasowac nie moge

jedyne co chcialem tak naprawde napisac, to fakt pominiecia grafika ktory cos robia dla tej gierki, oraz kolejny fakt, ze w chwili powstania tego niusa na youtubie lezal film z nowszej wersji gierki, niz ta, ktora kaz raczyl nagrac

reszta to juz tylko moja reakcja na slowa ktore kaz raczyl napisac, a ktorych juz tutaj nie ma

lotharek 2009-05-04 14:07:57

masz klopoty ze spaniem ?? jak VBXE2 ? sa juz pcb ?

Dracon 2009-05-04 14:15:53

Gierka sama w sobie robi naprawde niezle wrazenie, z tym, ze
z malym Atari to ma juz naprawde malo wspolnego.... ;>

Jacques 2009-05-04 14:26:20

No bo jak ktoś (po części słusznie) zarzuca "VBXE to już nie Atari" to w ripoście pada pytanie, czy SIO2IDE, 1MB RAM, stereo, itp. to też nie Atari...

I tu jest ta subtelna różnica, wg mnie, że te drugie modyfikacje pozwalają wydobyć jak najwięcej z Atari tak jak je firma stworzyła, natomiast VBXE już zupełnie zmienia (ok, podtrzymując dotychczasowe możliwości na szczęście),


A prawda jest taka, że to właśnie układy specjalizowane jak Antic, GTIA i Pokey i ich ograniczenia sprawiają, że nasz Maluch jest tym, czym jest. I rezygnowanie z ograniczeń/zalet tychże zatraca ten rodowód.

To właśnie uĸłady specjalizowane definiują małe Atari a nie CPU, który przecież niemal identyczny jest w C64 i innych kompach.

Stąd Zmiana CPU, rozszerzenie RAM, itp. przy zachowaniu oryginalnych układów specjalizowanych Atarki to wg mnie jeszcze Atari :-)
VBXE już nie koniecznie... ;-) Takie moje przemyślenie.. Zamontuję VBXE kiedyś sobie, ale głównie dla lepszej jakości obrazu (RGB), choć podobno jest problem, że TIP-y (i inne interlace-y) nie mrugają jak w oryginale na GTIA ;-)

Monsoft 2009-05-04 14:59:44

Wow, robi wrazenie :)

irwin 2009-05-04 15:10:53

@Jacques - po pierwsze to już było wałkowane wiele razy ;-)

po drugie może dla Ciebie VBXE to już nie Atari, masz prawo mieć własne zdanie. I bardzo dobrze. Ale są inni użyszkodnicy;-) Atari którzy mogą mieć całkiem inne zdanie, wizję itd. Niech sobie robi każdy co Mu się podoba. Jest tyle setek gier na Atari że jak nie zagrasz w jedną czy kilka spod znaku VBXE to głowa nie spadnie ;-)

A najdobitniej Twoje przekonanie o czym co może być Atari a co już nie, może świadczyć moje zdanie w tej sprawie. Otóż Ty piszesz że: "Zmiana CPU, rozszerzenie RAM, 1MB RAM, stereo" to jeszcze jest Atari oraz "to właśnie układy specjalizowane jak Antic, GTIA i Pokey i ich ograniczenia sprawiają, że nasz Maluch jest tym" . A ja w takim razie Cię zapytam: Czy w oryginale Atari miał dzwięk stereo czy mono? 4 kanały czy 8? no to jak z tymi ograniczeniami? Czy 1.79mhz czy 14mhz lub 16mhz?

Dla mnie każda ingerencja pod maskę Atari w szczególności np chwalenie się dzwiękiem stereo z 2xPokey to już nie Atari. Ot taki ortodoksyjny jestem. Ale nie oznacza to że teraz będę wbijał moje zdanie jako definicję co jest Atari a co nie. Ja mam swoje zdanie i przy nim pozostane i tak jak ja nie życzyłbym aby mnie ktoś przekonywał do swoich racji, co jest Atari a co już nie, tak pewnie i inni nie chcą słuchać co tacy z jak Ty z Centrum ;-) (bo po prawdzie wybierasz sobie ograniczenia) lub Otrodoksi jak ja mają do powiedzenia. Oni po prostu jak Ci powyżej mają jeszcze większą niż Ty tolerancję na ograniczenia. Jeśli ktoś chce to niech sobie robi gry i na 4 nawet pokeye, i 1mb ram i 16mhz i nawet VBXE. Z chęcią pooglądam screeny, animacje - grać i słuchać nie zamierzam, Amigi nie potrzebuje ;-)

Przy okazji Tebe: znakomita robota.

Jacques 2009-05-04 15:14:45

Nie no... Mi się ta inicjatywa podoba :-) Ale mimo wszystko większe wrażenie robi na mnie Bomb Jack niż ta gra na VBXE - patrząc przez pryzmat możliwości jednej i drugiej opcji oczywiście.

Monsoft 2009-05-04 15:22:30

Ogolnie:
Ja juz jestem "Wrog numer 1" na AA bo raczylem wydac swoja opinie na temat cen itp w sporze z Panem Candle. A za Candle stoi 90% AA wlacznie z moderatorami forum.
Po tym wszystkim zauwalylem ze nie chce mi sie udzielac w forum AA. Zagladam tam, ale ...

@ Candle jestes dobrym elektornikiem i masz niezle pomysly i dobre wykonanie produktu koncowego, ale prosze wroc na AA i zostaw AtariArea w spokoju. Wprowadzasz niepotrzebny zament.


Teraz jeszcze zostane "Wrog nr 1 na Atari Area"....

candle 2009-05-04 15:32:36

niech i tak bedzie - nim sie okaze ze 90% aa to wedle niektorych moja osoba i watpie, zeby za mna stal, lub chcial stanac ktokolwiek

jacques: wkladajac vbxe nie wyjmujesz gtia, wiec nie tracisz nic z orginalu, zyskujesz jedynie wyjscie rgb, na ktorym nie widac wszystkiego, co na wyjsciu standardowym i vice versa

Monsoft 2009-05-04 15:38:25

Candle: Nie mam ochoty rozstrzasac starej sprawy, ale tak to wygladalo i tak najwidzoczniej jest.

Jacques 2009-05-04 15:48:19

Candle: czyli zakładając, że miałbym ochotę obejrzeć Numena w lepszej jakości obrazu pod VBXE (przez jego RGB), co będzie wyglądać inaczej i jak wyglądać będą TIP-y?

Pigula 2009-05-04 16:23:16

Candle - cenie Cię jako elektronika, bo masz niesamowity łeb - ale z krytyką innych osób czasami przesadzasz jak i kilka innych osób. Rozumiem, że po Lotharku, Monsofcie przyszedł teraz czas na Kaza... według mnie żenada...

miker 2009-05-04 17:03:07

seban: fakt, może lepiej nie kontynuować tego tematu, sorka! ;)

candle 2009-05-04 18:23:20

jestem bardzo ciekaw, czy wasze komentaze byly by takie same, gdyby jednak wspomniany komentaz kaza byl na stronie

ja slow grzebiac w bazie nie zmienie

jacques: numen momentami bedzie szarawy i blady (tip)

CePe 2009-05-04 18:30:23

Twój stary słownik ortograficzny...

vdl 2009-05-04 18:32:32

a ja troche z innej beczki kiedy próbuje wejsc na scene.pl wyskakuje mi cos takiego:

"Przerwane połączenie.

Połączenie z serwerem zostało zresetowane podczas wczytywania strony.
Połączenie sieciowe zostało przerwane podczas negocjacji. Spróbuj ponownie"

jakies bany na ip z netii czy co?

Monsoft 2009-05-04 18:56:11

U mnie scene.pl dziala ok. Sproboj przez jakis proxy server. Jesli bedzie dzialac to znaczy ze jest cos filtrowane po IP.

Grey 2009-05-04 19:01:34

Candle, odpuść sobie stary. Kaz robi dobrą robotę i m.in. dzięki niemu nie zapomniałem o Atari. Dla mnie atarionline to kopalnia wiedzy i motywacja do zrobienia jeszcze czegoś na większym Atari (mam na myśli Falcon'a).

Gierka zapowiada się świetnie i trzymam kciuki za finalną wersję.

Adios.

XaVeR 2009-05-04 19:25:57

Ja tez uwazam ze KAZ robi bardzo BARDZO duzo dla Atari. Zagladam tu bardzo czesto i z przyjemnoscia czytam newsy.
Bez sensu jest krytykowanie kogos dlatego ze cos robi.
KAZ: robisz super robote. Dzieki.

Pozdrowienia dla wszystkich.

Cezar 2009-05-04 20:20:59

Ja również dołączam się do powyższych opinii, że KAZ jest po prostu niezastąpiony w tym co robi. W internecie można znaleźć wiele witryn poświęconym małemu Atari, ale zaglądam na nie sporadycznie i właściwie niczego nowego się nie dowiaduję, praktycznie wszystko, co mnie interesuje mam na atarionline.pl.
candle - jeśli masz jakieś zastrzeżenia, czy animozje do kol. KAZ-a, to lepiej będzie, jeśli będziesz to robił prywatnie, np. drogą mailową, bo opisując tu swoje żale, robi się nieprzyjemna atmosfera, komu to potrzebne ??
Pozdrawiam obu Panów :):)

Kaz 2009-05-04 20:44:45

O rany, Candelku, ty chciales tak dobrze, tylko poinformowac i zwrocic uwage.... A juz ktos inny pisal klamstwa o tym, ze nie skonczylem i porzucilem projekt, ze spieszylem sie z informacja o grze, ze samowolnie zmienilem nazwe gry na Mr.Plum, etc.

Biedny Candle, jaka go za to krzywda spotkala, straszny post Kaza, ktory zostal celowo usuniety, bo Kaz to manipulant. Gdyby ten post zaistnial, to cale Twoje chamstwo bylyby usprawiedliwione. Tak? To zobaczmy co napisalem:
===========
"A w ogole to dlaczego tak bardzo Cie boli, ze filmik z gry jest nie jest z najnowszej wersji demo? Zrob w takim razie filmik z najnowszej wersji, zaprezentuj ludziom i po problemie. Doprawdy, niektorzy to maja problemy w zyciu... :0

Z czego sie wycofuje, bo nie kumam? "Kierowniczenie" to przede wszystkim podejmowanie decyzji. A te podejmujesz zarowno w projekcie VBXE, jak i okazalo sie, ze w wyzej wymienionym projekcie Mr.Plum. Sorry, ale jakos Cie w tych projektach nie widzialem, kiedy powstawaly, wiec mozna to chyba uznac za "podczepianie sie"? :)

Wlasnie zobaczylem Twoje ogloszenie na scene.pl, ze szukasz grafika do projektu:
http://www.scene.pl/index2.php?f=forum&ac=show&f_id=22737
Ciekawe, ciekawe... :). Pewnie stad ta Twoja nerwowosc :). Spokojnie Candelku, mozesz smialo ryc pod kim chcesz, mnie to akurat nie rusza. Ja rozpoczynalem projekt z TeBe i raczej z nim bede na te tematy rozmawial. Jak mu sie moja grafika nie spodoba to trudno, grafikiem nie jestem, plakac nie bede :)."
========
Wykasowalem powyzszego posta w 10 SEKUND po jego napisaniu, bo nie chcialem juz pokazywac publicznie, co z Ciebie za typek, ktory szukajac grafika musi sklamac, ze poprzedni grafik porzucil projekt (patrz link). Co ciekawe, TeBe wiedzial, ze powstala juz plansza tytulowa i zostal uprzedzony, ze znikam na okolo trzy tygodnie, ale w trakcie dalej bede pracowal offline.

Tak wiec Candelku, jak juz macisz w wodzie, to rob to z glowa, bo sie osmieszasz.

PS. Dr Candle - to ty juz w podstawowce przedstawiales sie jako doktor? No, no... co za ambicja :)

PS2. Przepraszam czytelnikow za kontynuowanie tematu, ale kolega zdawal sie sugerowac, ze nimi manipuluje kasowaniem postow. Staram sie oddalic te podejrzenia. Takie zycie, ze czasem trzeba sie bronic przed obrzucaniem blotem :).

xoen/nothin 2009-05-04 20:57:15

nie wnikam w temat, czy to atari, czy już nie..
niesamowity filmik...widzę tu silnik dla bubble bobble..imo.

PROvocateur 2009-05-04 21:02:39

Grafike robi ktos inny niz Kaz bo google images nie dziala.

xeen 2009-05-04 21:05:25

mam tylko nadzieję, że na emu będzie się dało grać
bo ja prawdziwego atari z vbxe to na pewno mieć nie będę:(

Kaz 2009-05-04 21:06:22

Grafiki nie trzeba w tym projekcie robic, tylko przekonwertowac :). Nawet, jak slysze, w czasie mojej nieobecnosci pojawily sie klocki z gry na Amige "Titanic Blinky". W sumie niezla mysl, bo i tak takie klocki maja po kilkanascie kolorkow, wiec Amiga sie nadaje.

Ramos 2009-05-04 21:44:09

Świętna robota i podziwiam ludzi co chcą robić rzeczy na rozbudowany sprzęt. Choć takie coś ma garstka osób, ale tylko dzięki pisaniu na VBXE programów, a szczególnie gier zyskuje ta karta na popularności.

Candle: jeśli szukasz grafika to polecam poszukac na takich portalach jak Pixelart ludzie tam rysuje takie rzeczy i chętnie coś narysują ci do gierki. To samo możesz dać temat na forum C64 CSDb tam graficy z koma chętnie coś narysują.

Na C64 jest podobny problem z rozbudową sprzętu, ale ostatnio dużo się zmienia w tej dziedzinie. Ludzie podzieleni są na tych co wolą normalną konfiguracje komputera i na tych z rozbudowanymi kompami. Jednak scena 8bit jest bardzo mała i nie warto się wspierać i kłócić, ale cieszyć się że ktoś jeszcze coś tworzy na ten sprzęt.

Dru 2009-05-05 00:27:48

Gierka ładna, grafika kolorowa, tylko to już nie Atari, a jakiś potwór, rozumiem dodatkową pamięć, sam mam 1MB, opamiętajcie się, to już jest mocno nawiedzone ;-) W Atari potrzebny jest Internet WiFi z działającym telnetem, a nie kolejna karta graficzna.

nosty 2009-05-05 01:34:55

Gratuluje wszystkim autorom!
Nie tak dawno obstawialem, ze na VBXE nie powstanie nic oprocz kilku programow narzedziowych. Z powodu niszowosci. Jak widac liczy sie jakosc twórcow a nie ich ilosc. Jak gra zostanie sfinalizowana z radoscia odszczekam ;)

Kaz 2009-05-05 01:41:58

Ramos - tak to juz jest, ze sa zwolennicy i przeciwnicy postepu technicznego ;)

Dru - czekaj, rozpedziles sie... jak to KOLEJNA karta graficzna? :)

sikor 2009-05-05 07:14:13

@nosty: to musisz szczekać ;) Jest już Night Driver z naniesionym na VBXE samochodem ;) A Mr. Proper w tej wersji wygląda rewelacyjnie. A naprawdę wiele do powiedzenia miałby tu Replay - ma wiele więcej elementów, których niestety Alex nie zastosował.

urborg 2009-05-05 08:12:02

Grafika tak kolorowa i cukierkowa że Amiga mogłaby pozazdrościć. Atari ST zaś graficznie chyba nie jest w stanie z tym cackiem rywalizować.

Mimo wszystko ja bym się bardziej ucieszył na wieść że Alexander Martin zdecydował się skończyć swojego Mr Propera. Ma ktoś jakieś wieści na ten temat, są szanse na ukończenie Mr Propera?

s2325 2009-05-05 09:15:08

Amiga mogłaby pozazdrościć? Przecież to wygląda i działa jak darmowa gra na ten komputer. Atari ST też potrafi sporo więcej. Może zapoznaj się wpierw dobrze z grami na te komputery zanim wydasz osąd.

urborg 2009-05-05 09:47:04

Mówię o grafice, a nie o grze. Graficznymi zaś możliwościami VBXE przebija przynajmniej Amigę 500 i 520 ST.

s2325 2009-05-05 09:51:48

Nie wiesz co piszesz zupełnie. http://hol.abime.net/894/screenshot http://hol.abime.net/798/screenshot http://hol.abime.net/850/screenshot http://hol.abime.net/2721/screenshot

xxl 2009-05-05 10:18:09

moze ktos zrobi slideshow dla vbxw z grafika z amigi?

s2325 2009-05-05 10:23:20

i co z tego skoro byłyby to obrazki, a nie gry? przecież to zupełnie co innego

Kaz 2009-05-05 11:39:23

S2325 - to jest pierwsza gra na VBXE czy szerzej - pierwsze programy na VBXE. Ludzie dopiero rozpoznaja mozliwosci, szukaja programow do dzialania, etc.

Jezeli chcesz porownywac to prosze bardzo - porownaj z grami na Amige i ST z poczatkow istnienia tych komputerow. Robiono kiszki graficznie i kodersko (w porownaniu z pozniejszymi grami), bo tak samo autorzy gier rozpoznawali sprzet, uczyli sie, robili narzedzia i poznawali nowe techniki kodowania/rysowania na maszynkach 16-bitowych.

Tak wiec spokojnie, u nas tez poziom z czasem wzrosnie.

A racje ma Urborg, ze graficznie karta przebija Amige i ST. Jak juz wiadomo, paleta na ekranie ma 256 kolorow, a TeBe mi tu podpowiada, ze gra bedzie miec dwie palety na ekranie po 256 kolorow. Dodatkowo jeszcze nikt do konca nie bawil sie blitterem, chocby mozliwoscia zoomowania grafiki... Z tego prosty wniosek, ze gry moga byc znacznie, znacznie lepsze niz to co widzisz na ekranie powyzej. Poziom wielu gier z Amigi i ST tez latwo moze byc przeskoczony. Zapewne nie wszystkich (np. wektorowek), bo jednak dalej sercem komputera jest procek 8-bitowy, a nie 16-bitowy.

Tak wiec screeny, ktore podlinkowales, sa ponizej mozliwosci karty, podobnie jak w zasiegu sa gry, z ktorych pochodza (moim zdaniem). Gdybys pokazal np. F29 Retaliator to byloby gorzej, choc tam z kolei grafika nie jest cudna.

s2325 2009-05-05 11:59:17

początkowe gry z Amigi nie miały kiepskiej grafiki, na pewno nie można nazwać ich kiszkami http://hol.abime.net/305/screenshot http://hol.abime.net/35/screenshot http://hol.abime.net/2806/screenshot

urborg 2009-05-05 12:18:44

s2325: Dobrze wiem co piszę. Te screeny które zapodałeś ładne, ale tylko potwierdzają to co napisałem. Widać wyraźnie przejścia tonalne między kolorami, dithering, czyli po prostu ograniczenia sprzętu.
Fakt że Atari z połaczeniu z VBXE może miec problemy z przetworzeniem dużej ilości animowanych spritów połaczoną z wielopłaszczyznowym scrolowaniem ekranu, bo procesor może być wąskim gardłem. O wektorówkach już nie mówiąc. Z tym się zgadzam. Jednak tryby graficzne VBXE ma lepsze niż pierwsze Amigi/ST.

Kaz 2009-05-05 12:20:59

s235 - mylisz sie, pierwsze gry na Amige byly slabiutkie, szczegolnie graficznie. Potrzebujesz przykladow, prosze bardzo, gry na Amige z lat 85-87:

http://www.mobygames.com/game/amiga/seven-cities-of-gold/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/mindshadow/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/dr-j-and-larry-bird-go-one-on-one/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/adventure-construction-set/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/zork-the-great-underground-empire/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/winnie-the-pooh-in-the-hundred-acre-wood/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/temple-of-apshai-trilogy/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/shanghai/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/skyfox/screenshots

http://www.mobygames.com/game/amiga/world-games/screenshots

Wzialem pierwsze z brzegu, ale wiekszosc jest taka, nie mniejszosc.

PS. Przeczytaj specyfikacje VBXE to wyjasni Ci sie, dlaczego gry na Amige sa ponizej mozliwosci karty. Szczegolnie zwroc uwage na fragment o duszkach. Mowimy tu oczywiscie o obecnym rdzeniu FX, a nie o teoretycznych rdzeniach, ktore moga powstac, a ktore moga specjalizowac sie np. w obsludze grafiki wektorowej, obliczeniach, etc., ktore moga dawac inne, nowe mozliwosci.

Pozostaje oczywiscie pytanie o praktyczna wydajnosc ukladu, ale tego wlasnie ucza sie i to testuja koderzy :).

belzebub 2009-05-05 12:27:05

@s2325 a co ty tak się przejąłeś tym porównaniem do amigi - a do czego to porównywać? Jakaś urażona duma ??

Jacques 2009-05-05 13:01:45

Tylko co tu w sumie udowadniać? Że sprzęt z XXI w. potrafi wyświetli grafikę taką lub lepszą jak Amiga, czy ST, czyli komputery z lat '80? To chyba oczywiste. Owszem, można udowodnić, że Atari potrafi sterować takim urządzeniem.

jury 2009-05-05 14:34:48

no faktycznie, udowadniac zupelnie nie ma co, ale kolega s2325 usilnie jednak tego potrzebuje, nie zmienia to jednak faktu, ze vbxe to fajny kawalek elektroniki i chyba sobie bede musial zakupic jakies "male" Atari i ta karte :)

maly_swd 2009-05-05 15:17:22

VBXL -> to kawal dobrej roboty, Mr.Plum tez:)

Ale to troche tak zalatuje... udowadnianie ze Atari ... ze Amiga...

W sumie Atari mozna polaczyc kablem po RS.. przesylac dane do aplikacji w PC i wyswietlac to na monitorze :) dzwiek podlaczyc do kolumn i udawac ze to atari:)

wyjasnienie:
PC=VBXL
Aplikacja PC =rdzen VBXL

pozdrawiam i tak jestem pelen podziwu:)

Kaz 2009-05-05 15:42:15

Moim zdaniem graficznie VBXE jest odpowiednikiem wczesnego peceta czyli cos kolo karty VGA. A tamten standard powstal w 1987 roku... wiec tak naprawde Videoboard jest tylko rozwinieciem mozliwosci Atari do _owczesnych_ szczytowych osiagniec na rynku. Moim zdaniem, gdyby Atari rozwijalo serie 8-bitowa to takie wlasnie karty by powstaly wczesniej czy pozniej.

Uwazam po przemysleniu, ze klimat zostaje zachowany. Moze nie lat 80-tych, ale 90-tych. Pewnie zgodza sie ze mna Ci, ktorzy w starych czasach przesiedli sie na 16-bitowce (Amiga, ST), bo tam mozna sie bylo przyzwyczaic, ze rozszerzanie mozliwosci komputera robi sie specjalizowanymi kartami. Nikt nie mowi, ze Amiga z karta 040 to juz nie jest Amiga. Albo, ze ST z karta zapewniajaca zgodnosc z IBM PC to juz nie ST... Dlaczego karta do malucha mialaby byc traktowana wyjatkowo? Bo nie przyzwyczailismy sie do posiadania czegos takiego jak VBXE?

xeen 2009-05-05 16:22:10

złe porównanie
nie Amiga z 040, tylko Amiga z PPC (niby to samo - Amiga -
- A ZUPEŁNIE INNY KLIMAT - czy gorszy, czy lepszy - nieważne, każdy sam sobie odpowiada na to pytanie indywidualnie)

Jacques 2009-05-05 16:34:14

Kaz: ja nie neguję VBXE jako całości, fajnie, że powstało i komuś się chce.

Ale ignorujesz prosty fakt o którym już pisałem: to układy specjalizowane GFX i MSX stanowią o istocie naszych komputerów a nie procesory, które C64 i Atari 8-bit mają takie same (podobnie Amga i ST).

Otóż Amiga z 040 jest po prostu szybszą Amigą.
Atari z VBXE nie jest po prostu SZYBSZYM Atari, jest ZUPEŁNIE INNE.

Jacques 2009-05-05 16:40:22

I co tu gdybać, że gdyby podtrzymywano rozwój 8-bit, to możliwości GFX by tak wyglądały jak z VBXE. Od tego jest ST, jeżeli ktoś chce "wyżej, szybciej. dalej" i to jest kierunek, który naturalnie nastąpił w rzeczywistości.
Na pytanie, czy lepszy klimat ma Mr Plum na VBXE, czy np. Lotus na prawdziwym sprzęcie pochodzącym z tamtych czasów (Amiga, ST) już każdy sam musi sobie odpowiedzieć.

A komputery 8-bit i wszystkie starsze cenimy właśnie za ich ograniczenia, w obrębie których porusza się scena i oprogramowanie (scena dla nieograniczonego sprzętowo pewnymi regułami PC również nie miałaby sensu moim zdaniem).

xeen 2009-05-05 16:47:57

akurat teraz scena jest nieograniczona sprzętowo na PC
i również jest multum dyskusyj czy to ma sens czy nie:)

Kaz 2009-05-05 17:54:59

Jacques - jak najbardziej rozumiem Twoj punkt widzenia, ale nie jest on dla mnie przekonywujacy. Dobrze, uznajmy zmiane procesora na 040 za niewystarczajace do zilustrowania, ze jest to niespojne. Mowmy o ukladach specjalizowanych GFX i MSX, co wedlug Ciebie stanowi o istocie komputera.

Czy w takim razie kazda karta graficzna dla Amigi czy ST (np. VME 1280x1024 piksele, 256 kolorow firmy Titan Design) powoduje, ze to juz nie te same komputery? Czy dodanie karty muzycznej MIDI do Amigi powoduje, ze Amiga to juz nie Amiga? Bo mozliwosci zmieniaja sie drastycznie w porownaniu do standardowego komputera...

Jezeli chodzi o "wystapienie w rzeczywistosci" to VBXE jak najbardziej jest realne i pojawilo sie naprawde :). Jako kierunek rozwoju malego Atari, juz po upadku firmy Atari. Podobnie jak rozwoj komputerow po-ST-kowskich (te rozne Hadesy, Pheonixy, etc). Podobnie jak rozwoj Amigi po upadku firmy Commodore.

I ostatnia rzecz - gry to maly wycinek mozliwosci VBXE. Pare osob korzysta z Atari do normalnej pracy, pisania programow. Dlaczego nie mieli by korzystac np. z dobrodziejstw porzadnego, wielokolorowego edytora tekstu (jezzcat juz zapowiadal dostosowanie The Last Word)?

grisza 2009-05-05 18:04:30

skąd i czy w ogole mozna zassać atari++ z poprawkami waldka ? rozumie, że emuluje on vbxe

marekp 2009-05-05 18:11:27

- "gdyby podtrzymywano rozwój 8-bit" - Takim podtrzymywaniem był komputer SAM który miał możliwości graficzne lepsze niż Atari ST. Ale i tak nikt tego nie chciał kupować...
- "ST z karta zapewniajaca zgodnosc z IBM PC to juz nie ST..." dziękuję, jestem dumnym posiadaczem takiej karty do której nawet udało mi się dokupić koprocesor. Całość mam właśnie przed oczami i ciągle wygląda jak Atari ;-)
- VBXE jest dziwadłem które (_współcześnie_) dodaje małemu Atari możliwości graficzne... Gorsze niż w telefonie w promocji za złotówkę.
- Ja chcę TO DZIWADŁO mieć! Z ciekawości. I kibicuję każdej produkcji która na tym będzie działać. Z niecierpliwością czekam na finalną, komercyjną wersję którą będę mógł kupić :-)

Kaz 2009-05-05 18:20:21

Waldka emulec rozchodzi sie poczta pantoflowa do osob, ktore cos tam robia na VBXE. Chyba wypada uderzac po prosbie do niego.

Emuluje nie VBXE, tylko rdzen FX i to jeszcze nie caly.

glowas11 2009-05-05 19:56:46

Witam kurde ten brak czasu a tu taka wiadomość, bardzo mnie cieszy że zaczyna się już sytuacja konkretyzować z VBXE .
Mam pytanko czy może będzie szansa zakupić VBXE na Grzybsoniadzie ??? I czy znana jest już cena chociaż przybliżona ???

Kaz 2009-05-05 20:17:16

Microbee - znowu odbija mi do Ciebie poczte :(

ripek 2009-05-05 20:55:00

Powitać
Czy to atari czy nie atari jedno jest pewne powstaną na to fajne produkcje i to się liczy.

Ramos 2009-05-05 23:30:02

Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w mrokach historii :)

W tej grze dopiero pokazane są podstawowe możliwości tej karty. Jak tylko programiści wezmą się do roboty to powstaną na nią nowe tryby graficze i gry będa miały lepszą oprawę grafczną.

NIe rozumiem was. Ktoś stara się, poświęca swój czas i tworzy coś na tym komputerze, a wy jeszcze marudzicie, że to jest nie fajne i to nie jest juz Atari. Rozwijanie danego komputera tak, aby on istniał dalej i rozwijał się to nie zbrodnia. Po porstu jest to Atari tuningowane. Jeśli się komuś to nie podoba to trudno, ale niech pokaże, że oprócz narzekania też coś zrobi na tym komputerze.

xeen 2009-05-06 09:08:37

e tam Ramos, po porstu żal mi d*pe ściska, bo nie stać mnie na atari + vbxe i do tego nie wiadomo czy emulator to obsłuży , to przynajmniej sobie poględzę :)))

marekp 2009-05-06 09:41:17

@Ramos: No ale podyskutować można...

larek 2009-05-06 13:21:57

@xeeen - kup sobie Amigę, co wyjdzie ok. 3 razy taniej i będziesz miał takich gier setki, jeśli nie tysiące... ;-)

xeen 2009-05-06 13:41:48

mam amigę, larek:)
dlatego marudzę bo atari to nie amiga:)

larek 2009-05-06 14:07:11

@xeen, ja oczywiście napisałem to w pozytywnym sensie -żebyśmy się dobrze zrozumieli :) Należę do grupy osób, które uważają, że VBXE to próba zrobienia z Atari czegoś innego, czym nie jest. Ja chciałem tylko nieśmiało zwrócić uwagę, że takie gry już są i nie ma potrzeby robić ich jeszcze raz. Idealną platformą do takich gier jest właśnie Amiga i Atari ST. Małe Atari, to małe Atari i najlepiej aby takie pozostało.
Jakiś czas temu okazyjnie kupiłem Amigę 1200. Z ciekawości, co to za cudo techniki. Owszem, fajny komputer. Kolory, stereo, animacja - jednym słowem Amiga! Jednak nadal pozostaje przy swoim małym Atari i nie zamierzam go zmieniać. Masz rację pisząc, że Atari to nie Amiga. I bardzo dobrze, bo my (ja i kilka osób, które znam) kochamy nasze małe Atari! Zmiany w kierunku, który wyznacza VBXE uważam za niewskazane.
Oczywiście życie i tak pokieruje się swoimi planami i wiem, że nie mam na to większego wpływu... :(

Jacques 2009-05-06 14:32:17

VBXE byłoby dla mnie super gadżetem, gdyby w oparciu o nie dało się zrobić np. emulację... C64 dla Malucha :)

Kaz 2009-05-06 14:37:35

Niezla mysl :). Procesor ten sam, a problem grafiki bylby rozwiazany... mapa kolorow jest.

xeen 2009-05-06 14:50:08

doskonale się zrozumieliśmy larek, bo uważam dokładnie tak samo:)

Jacques 2009-05-06 15:16:20

Tak Kaz :) Albo np, multiplatformową przeglądarkę plików graficznych z Atari 8-bit, C64, Amigi, ST,itd.

Emulacja C64 mogłaby być nawet bez dźwięku - i tak byłby czad :-)

nosty 2009-05-06 22:24:13

Błagam! Nie rzucajcie teraz takich pomyslow jak "emulacja C64 na VBXE"! Bo juz widze oczyma duszy jak XXL tak "na spróbe" zaczyna to pisac. No wiem, ze sie nie bedzie mogl powstrzymac ;) A jak to zacznie to w zyciu nie sfinalizuje tych kilku prawie skonczonych konwersji na ktore czekam ;P Bedziecie to miec na sumieniu!

Unknown 2009-05-07 00:30:35

kaz: REASUMUJĄC:napisz proszę kilka postów i pózniej sam je sobie skomentuj, przecież lubisz takie zabawy. Jak dla mnie Kaz masz walnietą psychę.

Kaz 2009-05-07 07:27:30

A pewnie, ze mam :D. Akurat nie objawia sie to pisaniem do siebie postow, ale kto wie, co bedzie na starosc? :)

Nosty - zapomniales, ze xxl wpadl wczesniej na pomysl dodania obslugi VBXE do emulatora ZX Spectrum... No i Apple II mu sie tez podoba... :Tak wiec, jakby co - to nie nasza wina :)

electron 2009-05-07 07:45:43

Nie znam chyba drugiego rozszerzenia na atari, które może poszczycić się ujemnym wsparciem u niektórych, tzn. nawoływaniem : nie piszcie nic na to! :)

nosty 2009-05-07 08:06:33

BO VBXE TO ZŁOOOOOOO! ;>>>

Alez Electron, szacun dla Twojej pracy! Jako marny elektronik z wyksztalcenia jestem pelen podziwu dla projektu VBXE.
Widzisz, ja np to nie z przyczyn ideowych nawoluje (juz pomine ze zartobliwie!), choc fanem rozszerzenia nie jestem. Po prostu ilosc "zasobow ludzkich" umiejacych pisac fajne gry na Atari mamy bardzo skąpą. A jak ktos pisze/konwertuje na VBXE to jednoczesnie nie pisze na Atari, bo sie nie rozdwoi :/
Juz kiedys przepraszalem za takie żądania, bo nie jestem wlascicielem niczyjego czasu. Jak chce miec wiecej gier na pure-Atari to sie moge sam pouczyc i se napisac. Fakt.
Ale... maly lobbing zakazany nie jest, prawda? ;P

Przeciez to wszystko zarty! Bedzie jak bedzie. A jak pokaze sie jedna dobra gra na VBXE to sam popedze "do sklepu" ;) Atari, nie Atari ale pograc mozna a i jest to juz kawalek naszej wspolnej historii...

electron 2009-05-07 08:31:06

Nosty, ja Ciebie rozumiem, to co napisałem to nie jest żadne wylewanie żalów - ogólnie projekt dostarcza mi trochę satysfakcji a na nic więcej specjalnie nie liczę :)

larek 2009-05-07 12:10:31

Podpisuję się pod tym, co napisał Nosty! No, może oprócz tego, że popędze do sklepu... Amigę już mam, więc nie popędzę ;-)

@electron - VBXE to rewelacyjna karta i nikt temu chyba nie zaprzecza! Wielki szacun! Z ciekawością śledzę rozwój karty i oprogramowania do niej. Jednak zdanie swoje mam i ciężko będzie je zmienić :)

pajero 2009-05-07 12:41:26

Tak nt. po co mi VBXE?

Na biurku stoi Atarka (+FDD i inne ustrojstwa) z CRT monitor (duży kloc komody 1048). Obok grzyb z LCD. Wolałbym mieć dwa LCD.

Mimo utraty przeplotu z CRT (RIPy) wolę LCD. A VBXE elegancko załatwia sprawę drogich i często kiepskiej jakości konwerterów video-VGA.
Wydatek na VBXE jest = ale porównywalny z konwerterami. A jest to chyba ciekawsze rozwiązanie, co Panowie?

jury 2009-05-07 12:42:39

no to swietnie i rewelacyjnie ze masz amige, a ja nie mam i tez swietnie i rewelacyjnie.
a slowa electron'a sa tak genialne ze az musze je zacytowac, aby nie przepadły w gąszczu:

"Nie znam chyba drugiego rozszerzenia na atari, które może poszczycić się ujemnym wsparciem u niektórych, tzn. nawoływaniem : nie piszcie nic na to! :)"

Pajero 2009-05-07 12:49:35

Tak, ale Numena w pełnej krasie poprzez RGB-out z VBXE nie zobaczysz...

Jacques 2009-05-07 12:50:30

Poprzedni koment był pisany przeze mnie. Chciałem się zwrócić do Pajero i przez pomyłkę wpisałem jako autora komentarza. Sorki

Kaz 2009-05-07 13:16:28

Abstrahujac od tematu: jest mozliwosc rezerwowania swoich ksyw na potrzeby komentarzy. Autorzy artykulow maja to automatycznie, a jak ktos inny chce to pisze do mnie maila.

Ramos 2009-05-07 19:45:24

Mam takie pytanko, trochę nie na temat. Czy podobne takie VBXE można by przystosować do C64?

VBXE to fajna rzecz, ale bez wsparcia koderów i stworzonych przez nich na to urządzenia programów min. użytków czy gier nie zyska zainteresowania.
Przydałby się fajne użytki pod tą kartę. Fajny pomysł z tym showerem do trybów z C64, Amigi czy Atari ST. Jakby taki shower powstawał to mogę pomóc w rozpracowaniu obrazków z koma.

electron 2009-05-07 21:42:00

Zapewne można ... jest jeden problem. VICII jest pojedynczym ukłądem ... W VBXE pomaga to, że w atari jest osobno procesor danych video (ANTIC) i ukłąd wyjściowy video (GTIA). VBXE podmienia ten drugi.

pajero 2009-05-07 21:50:17

@ Jacques - co z Numenem, tego nie wiem - nie testowałem jak wygląda. Czy to jest ograniczenie sprzętowe czy soft jeszcze nie dostosowany? No bo interlace można też emulować...

electron 2009-05-07 22:33:23

Już tłumaczyłem. VBXE nie emuluje trików związanych z kodowaniem w PALu. Czyli kolor sąsiednich linii nie jest uśredniany.

belzebub 2009-05-08 11:49:06

@Ramos, a po co ci taka karta do c64 ?- przecież jest już DTV z nowymi możliwościami (nie tylko graficznymi) i nawet powstała na to konwersja gry Boulder Dash:
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=64750

Kaz 2009-05-08 13:11:06

Czy to chodzi o ten sprzet:
http://en.wikipedia.org/wiki/C64_Direct-to-TV
Bo jesli tak, to to nie jest karta do C64, tylko komputerek emulujacy C64.

U nas jak Atari ma dodatkowa karte to "juz nie Atari", co dopiero mowic o komputerze, ktory by tylko udawal Atari :).

PS. A gdzie mozna zobaczyc jakies szczytowe osiagniecia programistyczne/graficzne dla tego gadzetu? Bo akurat ten Boulder Dash to nie za bardzo przekonuje, ze DTV moze to samo co VBXE. Acha, tu jest wersja finalna tej gry:

http://noname.c64.org/csdb/release/?id=66914

belzebub 2009-05-08 14:41:37

poszukaj sobie na csdb demek "kliknij" na c64 dtv. To oczywiście nie c64, ale to właśnie tak samo jak z tą kartą. Niby nowe, fajne, super, ale to już nie "to". Mimo wszystko oczywiście gratulacje, zawsze jeszcze jeden gadget do szpanowania :)))

xxl 2009-05-08 14:49:52

vbxe to karta graficzna do atari a dtv to emulator, ja tam widze wyrazna roznice...

Jacques 2009-05-08 16:41:40

Nie emulator, tylko C64 zaimplementowane w układzie ASIC (działają porty, itp, można z tego zrobić niemal pełnoprawne C64 jeśli chodzi o I/O) z dodatkowo rozbudowanymi możliwościami graficznymi (nowe tryby).

Ramos 2009-05-08 20:14:25

Jeśli chodzi o C64DTV to jest to uważane na scenie jako osobny komputer i jest garstka zapaleńców co na to tworzy demka i porgramy a nawet pojawiły się pierwsze gry. Niestety nie jest to prawdziwy C64 i ma pewne ogranicza np. SID jest bez filtrów.

To dema na tą zabawkę:
http://www.youtube.com/watch?v=4ESzkETdtuQ
http://www.youtube.com/watch?v=tqHiYrAm2Qc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LPUS5PdPxQ4&feature=related

Od jakiegoś czasu jest emulator C64DTV w składzie emulatora VICE.
Jeśli będzie emulacja VBXE na pc to myślę, że więcej przybędzie programów.

pin 2009-05-11 11:13:53

... ważne pytanie. Czy ktoś może zrobić filmik z real Atari jak wygląda w praktyce na VBXE interlace, np. z logo TQA na początku dema Numen? .. czy tam innych kilka obrazków, dla przykładu RIP?

Jacques 2009-05-11 18:23:40

Przychylam się do petycji, dobrze byłoby też oprócz zalet poznać naocznie wady/niedogodności.

candle 2009-05-12 01:08:23

pin: a strzel se fote, co?
wyglada jak wyprane
niestety, proszek byl to tkanin bialych

Jacques 2009-05-13 12:59:43

A dla kogoś, kto nie ma VBXE i rozważa, czy warto zainwestować? Bo mi osobiście będzie chodziło o dobrej jakości obraz RGB bardziej, niż same wodotryski... Dobrze byłoby zbać ograniczenia, jakie wówczas czekają.

pin 2009-05-16 12:44:55

Candle: wystarczy łopatologiczny opis, co się dzieje - jak fizycznie interlace wygląda na ekranie. Nie jestem jełopem i wiem, że fotka niczego nie wykaże. Mógł by to być np. krótki filmik ze zbliżenia na ekran w chwili, gdy wyświetlany jest jakikolwiek obraz w interlace - np. HIP, czy coś w tym guście.

all: ew. niedogodności w korzystaniu z kompa nie są dla mnie szczególnym utrudnieniem, gdyż i tak dysponujemy standardowym wyjściem na którym obraz jak domniemam pozostaje bez zmian. Kompa obecnie mam rozgrzebanego, bo usilnie staram się zmieścić VBXE w mojej Atarce :) - na razie nie mam jeszcze ostatecznej koncepcji umiejscowienia karty.