"Isora" ma premierę by Kaz 2009-06-05 22:10:34

Tak tragicznie z polskimi grami na Atari w pierwszej połowie roku jeszcze nie było. Mroźna zima zmroziła koderów do tego stopnia, że zapomnieli jak kodować 6502. Dopiero marcowy magazyn FLOP przyniósł pierwszy gry w ogóle (czeskie), a dopiero majowe ocieplenie dało nam pierwsze polskie gry. Mamy prawie drugą połowę roku i miejmy nadzieję, że w końcu rozwiąże się worek z prezentami dla graczy. Pierwszy zwiastun w postaci gry Isora. Autorem jest Krzysztof "xxl" Dudek, do którego dołączyli: świetny grafik Kamil "Vidol" Walaszek i niezmordowany muzyk scenowy Michał "Miker" Szpilowski, a także debiutujący w grach na Atari Mr. Beep.



Isora powstała na podstawie pomysłu gry flashowej pod tym samym tytułem, do pogrania na przykład tutaj. Jak można zauważyć, rzut izometryczny uatrakcyjnia bardzo prostą ideę - takiego chodzenia po planszy, żeby na każdym polu pojawić się tylko określoną liczbę razy (na niższych poziomach tylko klocki, na które można wejść raz, na wyższych - trzeba dwa lub trzy). Mieliśmy już na Atari podobne gry polegające na wypełnianiu określonych pól - "Qb", "Q-Bert", "Flip and Flop", "Rainbow Walker" - ale takiej jeszcze nie było.

wersja flashowa


W otwarciu mamy muzykę 1-bitową, znaną ze Spectrum, zresztą wykonaną w edytorze "The Music Studio" na trumience. Słuchamy dwóch kanałów z perskusją, ale proszę zauważyć, że oprócz tego obserwujemy 6-kolorową grafikę, zrobioną na duszkach. To kolejne przesunięcie bariery tego co się da zrobić w łączeniu muzyki ZX i obrazu Atari. Potem już delektujemy się, zarówno na ekranie tytułowym, jak i w grze, klasycznym brzmieniem Atari.



Gra nie ma być w zamierzeniu ponadczasowym hitem. Jak autor mi napisał, służy raczej osiąganiu stanu relaksu niż dostarczaniu typowej rozrywki. I rzeczywiście, można się odprężyć przechodząc kolejne poziomy - jest coś uspokojającego w tym wypełnianiu pól :). Krzysiek wybrał 26 najciekawszych poziomów z oryginalnej gry i słusznie, bo sporo początkowych plansz w "Isorze" jest po prostu nudnych i byłoby błędem powielanie tego. W oryginale można było zmieniać kąt patrzenia na pole gry tylko o 180 stopni, na Atari jest znacznie ciekawiej - można zmieniać o 90 stopni, więc każdą planszę można obejrzeć z każdej strony. Dodatkowo w atarowskiej Isorze po załadowaniu się gry losowany jest kąt, z którego będziemy widzieć wszystkie poziomy, więc jest to pewnego rodzaju urozmaicenie, którego nie ma w oryginalnej grze.



Sterowanie jest proste i klasyczne. Możemy posługiwać się joystickiem (kierunki poruszają naszym żetonem, fire włącza menu) albo klawiszami (analogicznie: W, S, A, D do poruszania żetonem, klawisz SHIFT daje nam przejść do menu). Na ekranie oprócz pola, gdzie toczy się gra mamy informacje o liczbie zdobytych punktów, punktach dodatkowych (bonusie) oraz numerze poziomu, na którym się znajdujemy. Nie ma ograniczeń w postaci żyć, każdy poziom może być atakowany dowolną ilość razy.

Na każdym nowym poziomie mamy nowy bonus, który zmniejsza się wraz z upływem czasu i nie zmienia tego nawet RESET LEVEL. Tylko wejście do menu wstrzymuje odliczanie. A więc im szybciej ukończysz poziom tym więcej punktów zdobędziesz.

Na relaksującą Isorę zapraszam tutaj.
golem14 2009-06-05 22:41:40

Czerwiec to nie jest "druga połowa roku", to ostatni miesiąc połowy pierwszej.

xxl 2009-06-05 22:50:35

w trzeciej polowie roku tez postaram sie cos 'wydac'.

Kaz 2009-06-05 22:57:53

Golem - zabralko tam slowa "prawie" :), bo zdanie dotyczy przyszlosci. Poprawione.

MWK 2009-06-06 01:03:54

Rewelacyjna gra Panowie! Mi osobiście gra konceptem przypomina odrobinę "Mental Age". Takie gry wciągają jak diabli.

Grę udało mi się ukończyć, na Atarce, więc mogę jednocześnie potwierdzić jej bezbłędne funkcjonowanie na maszynie. Niemniej jednak wynik nie powala - 1080 punktów :

http://www.vulomedia.com/images/91601isoramwk.jpg

mono 2009-06-06 09:04:19

Buuuu. Czy ktoś mógłby zgrać MrBeep'a do mp3?
A czy ten kawałek Miker'a nie jest nową wersją utworu CRYSTAL z Future Composera (nie znam autora ani prawdziwego tytułu)?
Bardzo fajna gra (i w hires)!

Czarny_faraon 2009-06-06 09:29:59

Świetna gierka. Już pierwsza odsłona mi się podobała. MWK to dobry wynik ja zdobyłem zaledwie 1068 punktów więc chyba do średniej się zbliżyłem:) Zrzutu z ekranu jednak "nie mogę" zamieścić bo na live Atari grałem aby muzę graną przez GTIA usłyszeć.

sikor 2009-06-06 09:51:10

A mi się podoba ładny kowerek "Domu w dolinie mgieł", zrobiony przez mr. Beep-a. A pogram w wolnej chwili, bo teraz nie mam nastroju...

Czarny_faraon 2009-06-06 10:24:19

Jednej rzeczy mi brakuje na ekranie tytułowym, daty portu gry na Atari. Zapomniałem pochwalić muzy, szczególnie na planszy tytułowej, jest świetna! Jest żywa i wpada w ucho.

xxl 2009-06-06 10:43:16

faktycznie nie ma daty :D nie zwrocilem na to uwagi, Vidol chyba tez nie :)

miker 2009-06-06 10:47:01

No niestety wszystkie "moje" muzy tutaj to znów konwersje. Tytuł - Phalanx (Mad Max), podczas gry Crystal Hammer '95 (remix skowerowany tak, żeby brzmiało nieco jak pod FC, brawo Mono za spostrzegawczość) a na happy end - fragment muzy z "Thing on a Spring" z komodorka (Rob Hubbard). Może wreszcie gdzieś kiedyś dam coś rzeczywiście swojego, ale zobaczymy. Na razie z weną u mnie "tak se"...

andygroo 2009-06-06 11:38:59

1238 z pierwszego rzutu;) chyba nie jest zle;p
http://i39.tinypic.com/293fsio.png
Potrzeba więcej lvl za szybko mi poszło
Może zrobicie konwersje tej gry? WHB ze Spectrum . Sporo w nią nagrałem się.
http://www.pouet.net/prod.php?which=53100
Która również jest na podstawie wersji flashowej
http://www.addictinggames.com/bloxors.html
Mr Beep również tam muzyczkę użyczył.

mono 2009-06-06 11:44:04

@andygroo: wyjąłem z wersji flashowej bloxorz grafikę i muzykę (niestety nie wszystko :/); pisałem też do autora, ale nie chciał udostępnić wersji źródłowych - trzeba samemu sobie radzić (chyba, że go ktoś przekona)

glowas11 2009-06-06 12:15:42

A ja zagrałbym sobie chętnie na Atari w grę o nazwie Wings of Fury gdyby tylko powstała :))))

xxl 2009-06-06 13:07:49

panowie, o czym my tu gadamy - http://atari.pl/isorascore.gif - jedna reka ;)

dhor 2009-06-06 19:57:19

Czadzik, bardzo fajnie się pyka. Szkoda, że panel z punktami i tu i ówdzie nie jest podkolorowany duchami.

Tak czy siak - gratulacje!

anonymus 2009-06-08 09:20:45

ja tam się nie znam, ale jak dla mnie wygląda super:)

xeen 2009-06-14 09:31:36

przyjemne w "dotyku", ładnie wykonane
aczkolwiek początkowe plansze zbyt banalne moim zdaniem
jak na 26 leveli

czesiot 2009-06-16 23:20:23

Fajna gierka ,lubię takie na małe atari,jestem mile zaskoczony że ukazują się gierki na komputer moich młodych lat,cóżbym dał żeby cofnąć czas o 20 lat-dziękuję i proszę o jeszcze