Nowy program graficzny by Kaz 2009-08-15 13:09:35

Tak, to nie pomyłka. Mimo strasznej posuchy, jaka panuje w dziedzinie programów dla peceta, a wspierających tworzenie programów dla Atari, od czasu do czasu spada na nasz jałowy grunt kropla ożywczego oprogramowania. Tomasz "TeBe" Biela uległ namowom co poniektórych grafików (a konkretnie Vidola :), domagających się programu graficznego do obsługi trybów z interlacem. I tak oto powstał Atari Interlace Studio, który ma wypełnić kolejną lukę w pecetowskich programach graficznych dla Atari. Zostanie już tylko kilkadziesiąt atarowskich formatów graficznych, których nie można na pececie edytować... ;)

Program działa tylko z systemem Windows 32-bit, pisany jest w Delphi. Obsługiwać będzie, wedle słów autora, tylko tryby oparte na GRAPHICS 15 czyli formaty MIC (MicroPainter, 4 kolory), INP (InterPainter, 7 kolorów), CIN (Cin, 64 kolory), MAX (XLPaint Max, 16 kolorów) czyli takie, które pozwalają na swobodny dostęp do każdego piksla. Z tego też względu nie będzie obsługi TIP-ów, HIP-ów, RIP-ów, w których to formatach nie ma pełnej kontroli nad kolorem każdego piksela. Program na razie odczytuje i zapisuje MIC, RAW, CIN, z wymienionych powyżej nie ma jeszcze INP. W przyszłości ma się również pojawić obsługa formatów pecetowskich - BMP, PNG - co powinno pozwolić w łatwiejszy sposób przygotowywać obrazki.

jak widać powyżej - królem obrazków interlace jest obecnie Vidol (format RAW, 16 kolorów)


Obecna wersja Atari Interlace Studio nosi numer 1.02, jest bardzo wczesną wersją, nie ma jeszcze edycji palety kolorów i innych planowanych funkcji. Na razie można ją traktować jako przeglądarkę do obrazków CIN i RAW, a do edycji grafiki możemy wykorzystać programy "CIN 1.2" oraz "XLPaint Max 2.7", przezornie dołączone przez TeBego do pakietu.

Obsługa jest prosta i intuicyjna: klawisze + oraz - służą do powiększania/pomniejszania obrazka, a klawiszem Enter pobieramy kolor na wskazanej przez kursor myszki pozycji. Działa także Undo i Redo (jeden krok wstecz/do przodu). Po prawej stronie mamy paletę kolorów dostępną dla obrazka - 16 kolorów dla RAW, 64 kolory dla CIN. Obok są trzy pola: pierwsze dwa reprezentują kolory składowe, z których składa się kolor końcowy - widoczny w trzecim polu.

TeBe dzisiaj w nocy rozesłał wersję AIS, ja pozwoliłem sobie dodać jeszcze do całości obrazki w formacie CIN, których TeBe nie miał. Plik archiwum z programem i przykładami grafik tutaj.

kiedyś jednym z najlepszych był grafik Anj - pierwszy obrazek (format CIN, 64 kolory)
Czarny_faraon 2009-08-15 16:51:08

Muszę przyznać, że grafik ze mnie żaden, ale cieszy mnie każdy program, który się pojawia. Nic tylko czekać aż zbliży się poziomem "rozwoju" do G2f. Swoją drogą, ciekawe skąd TeBe bierze czas, żeby ciągnąć tyle projektów. Gratulacje za pracowitość i wytrwałość!!!

Dracon 2009-08-15 16:53:41

Zapowiada sie niezle... nie tylko dlatego, ze nie wiesza. ;)
Drobne ulatwienia typu plynny zoom obrazu kolkiem myszki
albo edycja kolorow nie zaszkodzilyby.

ripek 2009-08-16 10:46:12

^_^ giii fajnie popieram taki projekt mam nadzieje że będzie też obsługiwał tipy,hipy i ripy a przydała by się lupa i pędzle z wzorkami
diteringu.

Kaz 2009-08-16 14:08:53

TeBe stanowczo stwierdzil, ze obslugi TIP-ow, RIP-ow i HIP-ow nie bedzie, ale tez namawialbym go do tego, zeby zdanie zmienil i wymyslil jakis cwany sposob edycji tych trybow. Wiadomo, ze glowny klopot polega na tym, ze nie wiadomo, jak reprezentowac/pokazywac/edytowac poszczegolne piksele, no ale zapewne jakis dobry sposob jest...

Dracon 2009-08-16 14:59:43

To niech zajrzy do (starszego) programu Eru na /|, tam on przeciez dodal pikslowanie w ZOOM-ie w trybie HIP i TIP. Metodologia moze byc przydatna.

Namiar znany:
lepix.sourceforge.net

tebe 2009-08-16 19:46:37

a może sam napiszesz Dracon taki program i nie będziesz oglądać się na innych

Dracon 2009-08-17 00:33:05

Nie chcesz feedbacku? Nie ma sprawy... ;P
Jakbym mial czas, wiedze i zdolnosci to juz dawno bym sobie sam napisal jakis sprytny programik, ma sie rozumiec. :>

eru 2009-08-18 10:46:59

Jeśli chodzi o stawianie pixli w HIP/TIP, to ja wielkiej filozofii nie robiłem. Zakładam paletę 16 jasności, i dla pixli w GR9 stawiałem jasność dokładną (0,1,2,...,15), a dla pixli w GR10 zaokrągloną w dół do 2 (0,2,4,... 14).

Można by ofkorz próbować zrobić coś mądrzejszego, w celu uzyskania 31 jasności, ale kiedyś napisałem programik, który się starał to zrobić, ale dużo to nie pomogło.

Aha, ofkorz źródła Lepixa i trybów HIP/TIP można podejrzeć, np dla TIP:
http://lepix.cvs.sourceforge.net/viewvc/lepix/lepix/mod_tip.asx?revision=1.4&view=markup

Powodzenia,
eru

Kaz 2009-08-18 11:26:21

Dzieki Eru za odpowiedz.

eru 2009-08-18 12:54:19

Przy okazji - czy nazwa AIS pochodzi od bohaterki z serii komiksów? :)

TeBe, tekst "napisz se" jest (c) Fox! :)

Ale ogólnie - bomba, tak trzymać!

Kaz 2009-08-18 13:35:08

Dla uscislenia dodajmy, ze chodzi o komiks Parowskiego i Polcha na podstawie teorii Danikena :).