Konwesja z Apple II by Kaz 2009-08-25 01:08:27

Do dzisiaj pamiętam, jakie kolosalne wrażenie wywarły na mnie gry w salonie gier. Jako mały szkrab wszedłem z kolegą do zaciemnionej budy, w której starsi chłopacy pochyleni tajemniczo nad jakimi wielkimi pudłami podrygiwali w równie tajemniczym rytmie... Gdy podchodziło się bliżej można było zobaczyć ekrany z przepiękną, bajecznie kolorową grafiką. W szarej rzeczywistości schyłkowego PRL-u jawiły się one jeszcze piękniejsze i jeszcze bardziej kolorowe niż były naprawdę. Kusiły tam automaty z "Donkey Kong", z "Pheonix", z "Green Beret" i wiele, wiele innych.

Był tam również Galaxian z 1981 roku, obecnie jeden z klasyków, doskonały przedstawiciel swojej epoki - hordy kosmitów do rozstrzelania, a nasz cel sprowadza się do zdobywania coraz większęj i większej liczby punktów, coraz wyższych i wyższych poziomów gry... Nie mogło być oczywiście inaczej i gra została przekonwertowana na wszystkie domowe komputery łącznie z Atari, a potem konsole. Nawet współcześnie można zagrać w klony na komórce. Dlaczego o tym wspominam? Zaraz się wyjaśni.



Krzysiek "xxl" Dudek swego czasu otworzył nam oczy, że konwersje programów, a szczególnie gier nie musza dokonywać się z C64. Dotychczas jeżeli ktoś myślał o przenoszeniu co ciekawszego softu to właśnie z mydelniczki, bo ta maszyna była naszym koderom najlepiej znana, miała też procesor z tej samej rodziny co nasz 6502. Krzysiek jako pierwszy zrealizował na Atari ideę emulatora ZX Spectrum, a potem jako pierwszy pokazał, że możliwe jest portowanie gry z trumienki w sposób, nazwijmy to, półautomatyczny. Ten sam numer zrobił z BBC Micro - komputerem prawie całkowicie u nas nieznanym, a posiadającym w trzewiach ten sam procesor 6502. Potem kolega Artax udostępnił emulator Apple II i już wiadomo było, że skoro podobieństwa między Atari i Apple II są tak duże, że można zrobić rozsądną emulację - musi się to skończyć w jeden sposób: ktoś w końcu zrobi "direct port" gry z tego komputera.

I nastał ten czas. Krzysiek jako pierwszy przeportował grę z Apple II i to właśnie wspomnianego wyżej Galaxian-a. Dlaczego akurat taka gra, a nie na przykład "Prince of Persia", który na Apple II jest, a u nas nie? Bo warunkiem portowania było nie korzystanie przez grę z dodatkowej pamięci, a "Prince of Persia" takowej potrzebuje. Wśród pozostałych, podobno nielicznych gier na AII, "Galaxian" był najbardziej interesującą pozycją. Uwaga! Są trzy wersje tej gry na AII, Krzysiek wybrał tę najlepszą.



Co dostajemy w wersji Atari? Przemiły obrazek tytułowy zrobił Maciej "Rocky" Hauke. Dalej mamy wersję mono gry (na Apple może być mono lub kolorowa). Niestety, grafika tutaj jest "na żywca" przekonwertowana z AII, ponieważ Krzysiek postanowił już dłużej nie czekać na powstanie programów, które umożliwiałyby grzebanie w kodzie AII, wyciąganie grafiki i jej konwertowanie. Niespodzianka dotyczy dźwięku - AII ma układ dźwiękowy podobny w działaniu do GTIA na Atari, więc nie trudno się domyślić, że... xxl wykorzystał GTIA jako układ dźwiękowy! Przy okazji mamy więc pierwszą grę, która zamiast POKEY-a korzysta z GTIA. Program działa szybciej niż oryginał, a to z tego powodu, że Atari ma szybszy procesor.



Krzysiek nie udostępnia jeszcze wersji finalnej. Mamy za to wersję testową - naturalnie do testowania. Jeżeli znajdziecie jakieś błędy to należy je zgłosić, bo za dwa, trzy dni Krzysiek chciałby wypuścić wersję ostateczną. Będzie ona miała dołączony obrazek, który widać na zrzutach ekranu, będą niewielkie poprawki Rocky-ego w menu, całość zostanie spakowana procedurami Tebe-go. Na razie joystick w dłoń, naciskamy fire... i do dzieła.

---
Update z tego samego dnia: dla porównania zrzuty z gry z wersji Apple II - mono i kolorowa:

Kaz 2009-08-25 03:10:47

Kurcze, takie proste, a jak wciaga...

Ramos 2009-08-25 09:47:44

przydałaby się lepsza grafika, bo to co jest to jest kiepskie.

stjack 2009-08-25 09:55:56

Piękna sprawa! Gratulacje!

xeen 2009-08-25 10:05:05

jeszcze nie grałem (praca), ale obrazek tytułowy robi wrażenie.

zilq 2009-08-25 10:06:23

No brawo. Tylko, czemu grafika w grze, choć widać, że z trybu kolorowego, przedstawiona w trybie mono? Nie najpiękniej to wygląda. Wrzućta to w tryb 15 i powinno być G!T. Czołówka wymiata :]

zilq 2009-08-25 10:17:18

...choć, jakby poprawić ładnie sprity - tak do trybu mono - to byłby wypasik. Uwielbiam dobrze zrobioną grafikę mono =]
Co to za biały prostokąt się pojawia w grze? chyba przy podsumowaniu (czy jakoś tak)

xxl 2009-08-25 10:40:27

zgadza sie grafika mono z apple2 nie wyglada dobrze, proponuje uruchomic ta gre na emulatorze apple2 - wyglada tak samo w mono (w kolorze wyglada lepiej), niestety program do edycji grafiki apple2 powstaje powstaje i powstac nie moze, zdecydowalem sie puscic gierke poniewaz boje sie, ze moglbym juz tego nie zrobic... poza tym mamy tu jasno pokazane jak na zywca przeniesiona gra z apple2 bedzie wygladac na atari i czy warto to robic :-) co prawda jest kilka gier, ktore warto przeniesc: elite, prince of persia, impossible mission itp... tylko, ze te gry beda wygladaly tak samo - bez porzadnego programu do konwersji grafiki se ne da. ok. 2 dni na uwagi i gra bedzie poskladana do kupy i opublikowana w wersji ostatecznej. bialy prostokat to zamaskowana grafika z kreditsami ;-)

powrooz 2009-08-25 11:06:18

dla mnie krap.
o co chodzi z tymi konwersjami ?
czy oprócz One moon and Two suns (i być może jakiś gierek na abbuc compo - mam nadzieję ) już żadna oryginalna ,świeża gra na małe atari nie powstanie?
a obrazek tytułowy mógłby być lepszy, imo. ( autor mógłby bardziej się skupić np.na lineartcie logo galaxian, kolorów też mało ) - chyba że to wczesna wersja .

Kaz 2009-08-25 11:58:38

Dorzucilem do artykulu dwa zrzuty z emulatora Apple II - gra w wersji mono i w wersji kolor, zeby mozna bylo uzmyslowic sobie, o czym mowi xxl.

Pigula 2009-08-25 12:20:43

XXL - gierka super, tylko niech będzie kolorowa.....

xxl 2009-08-25 15:21:44

no wlasnie nie bedzie kolorowa, poprawie tylko kontrast, grywalnosc jest calkiem ok ale grafika, za duzo pracy, a narzedzia do grafiki nie ma :/... niech to bedzie przestroga dla tych ktorzy lubia doslowne "konwersje" ;)

Kaz 2009-08-25 15:29:35

A ja mam pytanie o to rozszerzenie pamieci w Apple II - do ilu ono jest i czy nie mozna by zrobic tak, ze wersja "direct port" na Atari takiego programu z Apple II po prostu dzialalaby tylko z rozszerzona pamiecia na Atari?

larek 2009-08-25 17:33:15

Narzędzia do grafiki jeszcze nie ma, bo... nie każdy ma takie tempo pracy, jak xxl ;) Zwyczajnie nik nie możę się równać z mistrzem :)

Kaz 2009-08-25 17:45:06

He he - jakby to nie byl direct port, tylko trzeba bylo zrobic zwykla konwersje to by nie byl taki szybki ;)

nosty 2009-08-25 20:38:12

Fajnie. Ale po co?? Przeciez na Atari jest juz wspaniala, kolorowa konwersja tej gry. Przynajmniej dla mnie jest to jedna z najbardziej miodnych gier i do tej pory w nia pykam...
Czy czarno-biala konwersja z Apple II (ktora to gra byla przeciez konwersja z arcade) bedzie lepsza od gry napisanej specjalnie na Atari?
XXL - powiedz lepiej prosze jakie argumanty na Ciebie podzialaja zebys skonczyl rozpoczete przez ostatni rok gierki? ;)

xxl 2009-08-25 20:54:40

wlasnie to robie.

Kaz 2009-08-25 21:05:57

Nosty - jak to po co? Masz wypunktowane w artku, co w tym projekcie jest fajnego: a) ze to pierwszy "direct port" z AII, b) ze pierwsza gra, ktora gra przez GTIA. Moim zdaniem przedstawienie gotowej gry zamiast napisania, ze cos takiego jest mozliwe to fajna sprawa.

xxl 2009-08-25 21:35:05

to raczej nie jest pierwsza gierka z dzwiekiem na gtia, na atariage kiedys pisali o jakiejs przygodowce?tekstowce z dzwiekiem a nawet muzyka na gtia.

Kaz 2009-08-25 21:44:15

Jam niewierny Tomasz - uwierze, jak bede mial w reku :)

nosty 2009-08-25 21:48:20

No tak... jako ciekawostka to oczywiscie tak.

Monsoft 2009-08-25 21:55:38

Pigula, sprawdz poczte :)

Tezz 2009-08-25 22:01:43

Good to see Galaxian in any form on the A8. It plays well. It's great work again to convert from the Apple II. If the graphic conversion is difficult to implement then I guess that's how it'll remain.

Jar-eck 2009-08-27 07:01:35

XXL - nie bierzesz jeńców, szacun że Ci się chce!

Przejrzałem listę gier z AII i faktycznie jest kilka killerów.
Teraz żartem -> kolejny punkt to GEOS z AII z obsługą 16 mb partycji i 8 stacji ?? :D

pozdrawiam
J.

uicr0Bee 2009-09-11 23:39:56

A mnie się marzy na Atari "Phoenix" wspomniany w nowince. Nie wiem czy był na apple'u, ale w "salonie gier" to tłukłem.