Przez lata czekałem na prostą i wygodną pecetowską przeglądarkę
grafiki Atari. Pojawiały się w tym czasie różne wynalazki, które
nie spełniały moich wymagań, zresztą pewnie niczyich nie spełniały.
A to "GFX Viewer" o koszmarnym interfejsie, ponadto rozpoznający
tylko podstawowe formaty grafiki, a to pluginy do świetnej
przeglądarki XnView, które w rzeczywistości nie działały, a to
przyjemny "TIP Conv" Epiego, który jednak obsługiwał tylko wybrane
formaty. Najbliższy moim oczekiwaniom był Boberowy program na
Linuxa, ale którego nie ma w wersji Windows. Wielka posucha w
narzędziach zmuszała do ekwilibrystyki w konwersj formatów albo
korzystania z emulatora, na którym odpalało się dyskietkę, na
którym był program do danego formatu, którym trzeba było odczytać
obrazek - i w końcu zobaczyć go na ekranie... Do czasu, na
szczęście!
Piotr "Fox" Fusik wsłuchiwał się zapewne w te wszystkie
głosy wołające o coś zgrabnego i uniwersalnego, narzekające na
dotychczasowe rozwiązania. Bo oto objawił się nam niespodzianie, we
współpracy z Adrianem "Epi" Matogą i powracającym do Atari
Pawłem "Replay" Szewczykiem, z pierwszą wersją programu o
nazwie Fail - ładną, zgrabną przeglądarką, która wspiera
większość formatów Atari, w tym te najważniejsze, a także te nie
obsługiwane przez inne programy! I co ważne, program jest dostępny
nie tylko na Windows, ale także na Linuxa i Mac-a. Brawo panowie,
na to czekałem!
Dzięki Fail możemy przeglądać następujące formaty graficzne
Atari:
AP3 - 80x192, 256 kolorów, interlace
APC (APAC, Any Point, Any Color) - 80x96, 256 kolorów,
interlace
CCI (Champions' Interlace) - 160x192, kompresja
CIN (Champions' Interlace) - 160x192
CPR (Trzmiel) - 320x192, mono, kompresja
FNT (standardowe czcionki) - 8x8, mono
GR8 (standardowy tryb GR8) - 320x192, mono
GR9 (standardowy tryb GR9) - 80x192, odcienie szarości
HIP (Hard Interlace Picture) - 160x200, odcienie szarości, oba
warianty formatu są wspierane, zarówno ten o długości 16009 jak i
16012 bajtów
RIP (Rocky Interlace Picture), do 160x239, 256 kolorów,
interlace
SXS (czcionki) - 16x16, mono
TIP (Taquart Interlace Picture), do 160x119, 256 kolorów,
interlace
W pliku, który można ściągnąć ze strony projektu
(albo z naszego katalogu), znajdziemy trzy programiki. Oprócz
głównego - przeglądarki, jest tam działający na zasadzie command
line konwerter plików na pecetowski format PNG. Gdyby komuś tego
było mało, to ma plugin do popularnej (i mojej ulubionej)
przeglądarki pecetowskiej XnView.
Obsługa programu jest prosta i przyjemna. Po wynalazkach w stylu
"GFX Viewer" chciałoby się wręcz rzecz: wreszczcie! Możemy
przeglądać kolejne obrazki Atari w katalogach po prostu używając
klawiszy strzałek (góra, dół lub lewo, prawo), zapisać jako PNG,
wczytać dowolną paletę w formacie ACT, powiększać i zmniejszać, a
nawet przeglądać w trybie pełnego ekranu! Miodzio.
voy 2009-08-25 13:17:52
Jak dla mnie to jest świetne! I teraz już wiem, nad czym tak pracowicie dłubał Epi w Głuchołazach. :P alex 2009-08-25 13:17:56
Wooooow! :-) Dziękuję w imieniu swoim, a także w imieniu innych, którzy dziękować będą ;-) Kaz 2009-08-25 13:29:41
A ja mam pytanie: w opisach TIP mowi sie, ze jest dostepne 256 kolorow (16 stopni jasnosci) a TEORETYCZNIE nawet wiecj, podczas gdy Fail pokazuje PRAKTYCZNIE, ze tych kolorow jest znacznie wiecej: 311, 417... Z czego wynika to rozbieznosc? Kaz 2009-08-25 13:47:25
Potestowalem program na roznych obrazkach i znalazlem takie, ktore powoduja bledny odczyt (tak mialem w przypadku CCI) lub w ogole blad bez wyswietlenia czegokolwiek (RIP) - decoding error. Podeslac pliki?
Mam tez prosbe o rozpoznawanie ciekawego formatu PZM (Digi Paint, Ezcal Paint) oraz GR7 (przydaje sie czasem), a nadto hi-resy interlaceowane: ten tryb Eru oraz moze SHIMC? 0xF 2009-08-25 13:47:39
Dobre pytanie. Liczba raportowanych kolorów zależy od palety (*.act). W wielu paletach średnia jasności 4 i 6 jest różna od jasności 5, od średniej jasności 3 i 7 itd. Kaz 2009-08-25 13:54:17
To w takim razie ktora palete bys polecal, zeby jak najdokladniej odwzorowac rzeczywistosc?
PS. A pliki i tak podeslalem, moze sie przydadza do poprawek. Dracon 2009-08-25 14:10:08
Inicjatywa godna pochwały. Kaz, możesz dołączyć przykładowe fajne graficzki, tak jak to czyniłeś przy innych programach? ;) Ciekawe czy byłoby możliwe w przyszłości, aby program "otwierał" obrazy .ATR, i stamtąd wczytywał graficzki (póki co trzeba się bawić dodatkowymi programami)? Wiem, to pewnie szczyt lenistwa... ;))) Kaz 2009-08-25 14:14:12
Moglbym, ale podejrzewam, ze przy takim nagromadzeniu formatow bedzie to klopotliwe. Latwiej bedzie jednak budowac biblioteke grafik tutaj (patrz katalogi o nazwie "GRAFIKA XXX", gdzie XXX to nazwa formatu): http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=utils&sub=2.+Grafika
A pomysl z ATR mnie sie podoba, tez tak stwierdzilem w czasie testowania, bo nie wszystkie pliki mialem w postaci wyekstraktowanych obrazkow. ? 2009-08-25 14:58:34
FAIL=PORAŻKA? 0xF 2009-08-25 14:59:21
Dracon: w przyszłości będzie możliwe. Kaz 2009-08-25 15:05:10
FAIL - First Atari Image Library :) mono 2009-08-25 16:08:57
Bardzo fajny konwerter. Dzięki Panowie. Ramos 2009-08-25 17:07:03
To teraz możemy zabrać się za tworzenie archiwum graficznego na wzór ASMA lub HVSC. Wystarczy zebrać grafiki do kupy i mamy ciekawe archiwum. Jeszcze trochę brakuje trybów graficznych i obsługi edytorów, ale myślę że po jakims czasie to się zmieni. Dobra robota panowie. Epi 2009-08-25 19:52:27
Ktoś dawno temu dwoił się i troił, żeby policzyć, ile jasności maksymalnie może być w HIPie i wyszło mu oidp 30. Ile by tego nie było, dla TIPa wystarczy pomnożyć przez 16. Epi 2009-08-25 19:56:45
Warto jeszcze zauważyć, że w trybach mieszających co drugą linię GR.11 (TIP, CIN oraz APAC i klony) zrobiliśmy trochę upiększania, które może wpływac na raportowaną liczbę kolorów. Ramos 2009-08-25 21:30:47
Jeszcze jedno trzeba dodać ustawienie sobie odpowiedniej palety kolorów do wyświetlania obrazków. Każdy ma inaczej ustawioną barwę. Jeśli ktoś byłby chętny do stworzenia dużego archiwum obrazków to jestem chętny. sikor 2009-08-25 22:36:15
A ja postuluję jeszcze możliwość zapisu w drugą stronę (znaczy się - z PNG do któregoś z formatów Atari). Skoro da się w jedną stronę - czemu by miało się nie dać w drugą...? vega 2009-08-25 23:29:18
fajne to:) CharlieChaplin 2009-08-25 23:57:31
Well, from seeing the screenshots here this looks to be a great tool ! How about support for the A8 Colorview R,G,B or Colorsquashview RGB grafix in Gr.8, Gr.9 and Gr. 15 ?!? Me, I have more than one-hundred pictures in the RGB mode...
Besides, R,G,B are three separate files, each with a length of 62 sectors, where R contains the red, G the green and B the blue tones; R,G,B is available for Gr.8, Gr.9 and Gr. 15; in Gr.8 thats 2x2x2 = up to 8 colours, in Gr. 15 thats 4x4x4 = up to 64 colours and in Gr. 9 thats 16x16x16 = up to 4096 colours; RGB is almost the same, the only difference is that the 3 separate files are RLE compressed into one file; sources for the RLE-compressed RGB mode are available...
Hmm, FAIL supports various Gr. 9+11 modes (Apac, Interlace and others), yet I have to find out if it also support the Paint-256 (or *.AP2) format. Paint 256 once was a type-in listing from german "Happy Computer" magazine (the same magazine where TB XL came from) and it was/is quite common here in Germany. Again, I have a big collection of 256 colour pics in the Paint-256 format (more than 100 pics). "Sources" of Paint 256 are available in TB XL (well, source-code is the wrong name, it is just a listing, thats all)...
-Andreas Koch. Kaz 2009-08-26 00:06:32
Hi Andreas, I hope Epi will read this and we get response! BTW: Can you send me these tons of pics? I will put them into Utils catalogue... Kaz 2009-08-26 03:12:27
It seems to me that RGB format allows to describe picture by text and display this text at the bottom of the picture. ... 2009-08-26 14:28:45
A Czy można prosić pokazywanie grafik interlacowanych jako animowanych obrazków? na pewno animowany gif powinien działać poprawnie na wszystkich obecnych przeglądarkach. Kaz 2009-08-26 21:42:37
Nigdy czegos takiego nie widzialem w gif z innych platform, nawet nie wiem, jakby przeliczyc to miganie z Atari na szybkosc animacji w gif. Ramos 2009-08-29 00:29:23
A daloby rade tryb Samaru SHIMC autorstwa Sero/Samar? Tu znajdziesz edytor oraz instrukcje do edytora: http://madteam.atari8.info/index.php?prod=uzytki Kaz 2009-08-29 23:50:58
Ramos - ta instrukcja ponoc nie opisuje tego, co naprawde oznacza tryb SHIMC, wprowadza w blad. Tebe wie cos wiecej, jezeli Cie to interesuje. T 2009-08-31 03:12:29
Super program :) uicr0Bee 2009-09-11 23:59:52
Za program oczywiście uznanie, przyda się bardzo na PC, ale mnie bardziej cieszy szansa na archiwum grafik. Nie mogę się doczekać żeby wszystkie wrzucić na IDEa i móc oglądać na prawdziwej Atarce.