Niedokończone "Lemingi" by Kaz 2009-08-27 01:58:14

W 2006 roku kolega Jarosław "Jar-eck" Bednarz zrobił na AtariOnline.PL przegląd gier Lemmingo-podobnych. Atari było chyba jedynym popularnych komputerem 8-bitowym, na który nie było oficjalnego wydania tej gry, co spowodowało wysyp amatorskich produkcji. Widocznie w starych czasach nasz komputerek nie był tak popularny, żeby opłacało się wyprodukować konwersję z małymi, czupurnymi istotkami, które gracz musi ratować przed samozagładą...



Z powodów badawczych warto odnotować jeszcze jedną, dzisiaj już historyczną, próbę podjęcia tematu lemingów. Aleksander "Alex" Martin, a także Paweł "Replay" Szewczyk w starych czasach mieli ambicję napisać własną wersję. Alex wyjawił: "Dokopałem się do takiego krótkiego przykładu demonstrującego chodzącego leminga. Zdaje się, że około roku 1996 zacząłem kombinować, czy byłoby możliwe napisanie prawdziwych Lemingów i tak powstał ów przykładzik... Oczywiście później przyszedł Tomasz Borygo ze swoimi Tommingami i dalsza praca nie miała sensu. Swoją drogą idealnie skonwertował oryginał... huge respect! Podsyłam jako ciekawostkę :-)"

Dla tych, którzy nie mogą odpalić dyskietki w formacie ATR przedstawiam kilkunastosekundowy filmik z wersji prototypowej:



A ponieważ wcześniej już prezentowałem fragmenty grafiki do tej gry, przygotowane przez Replaya, więc animowany ludzik, który porusza się po grafice, jest uzupełnieniem tamtego tematu i dowodem, że gra naprawdę mogłaby powstać. Bardzo szkoda, że Alex nie kontynuował projektu, bo mimo istnienia "Tommingów" i innych gier Lemmingo-podobnych, można z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że ta wersja miałaby dzięki Pawłowi najpiękniejszą oprawę graficzną.

Kaz 2009-08-27 02:08:59

W sumie fazy ruchu leminga sa, fazy wybuchu sa, fazy ruchu wlazu sa, dwie ikonki sa, kawalek grafiki tla, ktory mozna w tym stylu pociagnac dalej, jest przetestowana plynna procedura ruchu leminga... hmmm.... :)

Jar-eck 2009-08-27 06:34:02

to już tyle czasu mineło ? :D ale jaja...

Bardzo obiecująco wygląda zarówno screen jak i filmik. Oj pograło by się ;)
Pozdrawiam
J.

alex 2009-08-27 12:57:38

Miałoby to sens, gdyby nie było Tommingów, które są idealną konwersją 1:1. Myślę, że wartoby pokusić się o podobną, ale już nie taką samą grę. A propos Tommingów, w Mirage mówili, że nad nimi pracował Tomasz Grygo, a nie Borygo :-) ale gry nigdy nie wydali.

Kaz 2009-08-27 13:50:59

Byc moze Borygo to ksywa artystyczna :). Jezeli zas o chodzi o kontynuacje tej gry - to jak najbardziej cos nowego w temacie byloby bardziej sensowne.

Powiedz mi jeszcze - jaka metoda animujesz tego ludzika - to sa duszki czy na znakach?

xeen 2009-08-27 16:40:49

zajebiste są te blaszki z rdzą i ćwiekami
aż sobie je odgapię :)

Kaz 2009-08-27 17:34:33

A co szykujesz xeen?

Czarny_faraon 2009-08-27 18:26:08

Animacja leminga nie wygląda najlepiej, słabo grzywka podskakuje:) Za to tło jest na najwyższym poziomie.

Zawsze zastanawiałem się jak można na atari animować tyle postaci jak w Tommingach. Grać da się tylko myszką. Grając dżojem nalezy być przygotowanym na stres z powodu wolno poruszającego się wskażnika.
Może by tak dodać choć planszę tytułową i muzykę a i kolory zmienić z odcieni szarości na jakieś żywsze?

xeen 2009-08-27 18:28:32

a do tego projektu sikora z minigierkami i loaderem mi potrzebne, jeżeli wypali - of coz

Kaz 2009-08-27 18:55:50

Czarny_faraon - zmieniac, dodac? Przeciez to martwy od 13 lat projekt :). W emulatorze albo w dowolnym programie graficznym mozesz sobie zmienic kolory tla na jakie chcesz, gra od tego nie powstanie. Muzyke napisz albo narysuj plansze tytulowa to moze Alex da sie namowic, zeby powstalo male demko. Chociaz watpie, bo ma pewnie ciekawsze projekty w zanadrzu, ktore warte sa kontynuacji...

alex 2009-08-27 19:40:02

Lemming miał być na grafice (i to jest chyba ta wersja), żeby go można było zmultiplikować :-) Animacja jest marna, bo sam go musiałem narysować - nie było wtedy możliwości łatwej konwersji pliku z PC. Tak, czy inaczej, podobny projekt mógłby być ciekawy. Mam tu na mysli NIEREGULARNĄ planszę na grafice, przez którą można się przekopywać itp, itd...

Kaz 2009-08-27 19:45:44

Nieregularna grafika pochlania sporo pamieci, wiec jezeli by mialo byc wiecej niz kilka plansz, musialaby by albo byc doczytywana z dyskietki albo z rozszerzonej pamieci.

alex 2009-08-27 22:46:53

Z tym nigdy nie było problemów :-) Alternate Reality miało chyba z 8 dyskietek :-D

CharlieChaplin 2009-08-27 23:16:16

Well,
maybe you know the "ARGS-Lemmings" which is a nice demo - believe it or not, there are also animation phases available. Afaik Black Panther (Martin Kugler) and other ARGS members once planned a Lemmings game, but stopped the project, because KE and company already did The Brundles... think I have some of the animation phases in my collection (its an Abbuc Pd disk)...

And err, the completely insane (like me) could also imagine "One man and his droid" as a (very simple, very stupid, very boring) Lemmings clone, if not a forerunner of Lemmings; instead of Lemmings you have to get various sheep to the exit, therefore you can use one of three powers: fly, dig vert., dig horiz.

- Andreas Koch.

-Andreas Koch.

lechu 2009-08-28 10:41:34

Myślę że "Brundles" KE Soft'u to fantastyczna i najbardziej pełna wersja, która IMHO bije wszystkie inne (łącznie z nie ukończonymi projektami, choć niektóre wyglądają/ły obiecująco). Czy na pewno potrzebujemy kolejnych klonów?

Jest wiele innych gier w zasięgu możliwości naszego komputerka które nigdy nie zostały przeniesione z innych platform.

Wracając do lemingów - wielu zdolnych ludzi udowodniło, że na Atari 8-bit też można. Chociaż chętnie zobaczyłbym port "prawdziwych" Lemmings na małym Atari. Taka wersja 1:1, identyczna jak na innych platformach...

Kaz 2009-08-28 12:26:27

Wszelkie pytania "czy warto?" albo "po co?" uwazam za bezsensowne. Tak naprawde sprowadzaja sie do "ja wiem lepiej, co autor powinien robic" i tu pada lista rzeczy, ktore autor powinien robic...

To jest hobby, a nie biznes i jezeli autor ma ochote realizowac jakies wlasne marzenie sprzed 15 lat to nie rozpatrujmy tego w kategoriach celowosci rynkowej!

lechu 2009-08-28 16:16:21

Ja nie krytykuję - jako osoba nietworząca, nie mam tu głosu, ale jak każdy konsument mam swoje "atarowskie" growe marzenia :)

Zresztą klony bywają lepsze od oryginałów. Np. "Dynakillers" - który grywalnością bije na głowę amigowego "Dyna blaster".

Szkoda że nie ukończono Tommingów - pamiętam że zapowiedź tej gierki w Świecie Atari bardzo mnie wtedy ekscytowała :D Niestety Atari w Polsce, w sensie rynkowym właśnie, odchodziło w niebyt..

Pozdrowienia i dzięki za wspaniałą stronkę, Kaz!

Kaz 2009-08-28 16:28:01

Absolutnie nie podejrzewalem zadnych zlych intencji z Twojej strony! Po prostu czasem wszyscy musimy sobie przypominac, ze to zabawa, ze autor ma prawo realizowac dowolne swoje zachcianki i nic nam do tego :).

Rowniez pozdrawiam i dziekuje za mile slowa.

sikor 2009-08-28 21:32:46

@lechu: "Szkoda że nie ukończono Tommingów[..]"
Hmm, a tu: http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=katalog&sub=T&tg=Tommingi#Tom
mingi i tu: http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3232 - choć pełna wersja to bodajże ta dwu dyskowa, ale nie wiem, czy ta wersja z atarionline chodzi...

alex 2009-08-30 22:52:22

lechu: jak napisałem na samym początku, projekt został definitywnie zakończony po tym, jak ukazały się Tommingi, które są idealnym portem tej gry. Co do gry KE Softu, to jest ona marna.... zrobiona na fontach, kwadratowa... Tommingi to zupełnie inna jakość.

sikor 2009-08-31 16:58:41

Alex, a według mnie The Brundles jest najładniejsze ze wszystkich, w dodatku kolorowe.