"Galaxian" z Apple II by Kaz 2009-08-27 15:23:05

No i doczekaliśmy sie zapowiadanej kilka dni temu konwersji gry Galaxian z 1981 roku (28 lat temu!) zrobionej oryginalnie dla Apple II. Autorem portu jest Krzysiek "xxl" Dudek, a autorem obrazka tytułowego Maciej "Rocky" Hauke. Używam tu zamiennie określenia "port" i "konwersja", ponieważ ma tu do czynienia z hybrydą. O ile sam program został przeniesiony metodą portowania bezpośredniego, to obrazka tytułowego, szczególnie takiego kolorowego jak przygotował Rocky, pierwotnie nie było.

takie przepiękne zdobienie na jednej z bocznych ścian miał automat z grą


Dla porównania pograłem dłużej zarówno w wersję atarowską tej gry z 1982 roku, jak i jabłuszkową, a raczej powinienem napisać - krzyśkową. Ze względu bowiem na różnice szybkości procesorów w obu komputerach (6502 w Apple II - 1MHz, 6502 w Atari - 1,79MHz) wersja Atari działa nieco szybciej.

Muszę z przykrością stwierdzić, że wydana oficjalnie przez Atari wersja jest fatalna. Oczywiście ma swoje zalety - bardzo ładną, kolorową grafikę (DLI rządzi!), płynne animacje obiektów, wykorzystaną prawie całą powierzchnię ekranu, ale... No właśnie, w porównaniu z wersją jabłuszkową ruch obiektów jest banalny, łatwy do przewidzenia, a cała gra niespieszna i nie wymagająca niezwykłych umiejętności. Wszystko spowodowane tym, że rakieta, którą zestrzeliwujemy obcych jest od nich szybsza.



Wersja krzyśkowa to z kolei masakra dla gracza. Na pewno wpływ ma na to delikatne przyspieszenie programu, ale nie tylko. Tutaj bowiem nasz statek kosmiczny jest wolniejszy od przeciwników, więc i umiejętności przewidywania wzorów zachowań wroga są ważniejsze. Szybkość reakcji jest ważna, ale jeszcze ważniejsze są zdolności przewidywania toru lotu przebrzydłych owadów. W efekcie nowa wersja Galaxian zmusza nasze oczy do utrzymywania się w stanie pernamentnego oczopląsu. Jednak wolę taką grę niż pierwotną wersję atarowską, jest po prostu ciekawsza.

Ale oczywiście nie rozgrywka jest tu najważniejsza. Xxl zrobił ten program nie po to, żeby dostarczać graczom kolejną strzelaninę w kosmosie, jakich na Atari mamy całe tony, ale po to, żeby przetestować kolejne w miarę nowatorskie pomysły. Wiedzieliśmy już dzięki koledze Artaxowi, że da się napisać na Atari emulator Apple II, chodzący z przyzwoitą prędkością, ale Krzysiek pokazał że w praktyce można bezpośrednio portować gry, które potem na Atari działają szybciej niż na jabłuszku. Innym świeżym pomysłem jest wydobywanie dźwięku AII nie przez układ dźwiękowy POKEY-a, ale przez układ graficzny GTIA :). Naprawdę szkoda, że grafika w samej grze nie została poddana jakimś zabiegom kosmetycznym, bo to obecnie najsłabszy element programu.

Plik samouruchamialny tutaj. Uwaga, na najpopularniejszym emulatorze Atari800Win PLus dźwięk nie jest prawidłowo odtwarzany!

Kaz 2009-08-27 17:33:57

Krzys - a co bedzie nastepne z Apple II? :)

xeen 2009-08-27 18:27:08

może i dźwięk nieprawidłowo odtwarzany, ale ma przez to taki spectrum'owy klimat:)

Kaz 2009-08-27 18:52:54

No tak, ale na prawdziwym Atari to brzmi inaczej. Moze ktos moglby zgrac i podrzucic mi MP3, to umieszcze link?

Ramos 2009-08-27 20:04:03

I tak wielki szasun dla pracy dla kodera, ze cos chce mu się zrobić. A tak przy okajzi to może napisać jakiś odtwarzacz do muzyki z AII?

Kaz 2009-08-27 20:56:19

O ile wiem, to Apple II nie ma nawet chipa dzwiekowego, dzwiek to buczek klawiatury. No sa jeszcze dodatkowe karty dzwiekowe do AII, ale to juz nie jest Apple ;)

_rocky 2009-08-27 21:28:19

Witam

Różnica między wersjami Atari i AII jest też taka, że na Atari są wykorzystywane sprity no i związane z nimi ograniczenia.. Wersja z AII jest całkowicie na grafice.. czyli bez ograniczeń sprzętowych.. czego skutkiem jest zsowany atak wroga i grad pocisków... fakt, przydałaby się podmianka grafiki..
W międzyczasie poprosiłem xxla, aby zrobił gr15 bez innych modyfikacji... niestety wygląda gorzej niż gr8...

MaW 2009-08-27 21:46:43

Panowie, ile zostało wam wolnej pamięci ? imho najprościej by było zrobić konwerter 255 wartości aII -> 255 wartości atari. No i jeszcze jedno mi przyszło do głowy po raz drugi - G15 wychodzi fajansowato, ale może wystarczy ROL/ROR na bitach zrobić, by wyszedł lepszy ??

MaW 2009-08-27 21:54:40

...kolor oczywiście. I jeszcze jeden pomysł mi przyszedł do głowy: czy nie dało by się do kodu aII podrzucić sprite'ów z atarowskiego galaxiana ?

nosty 2009-08-27 22:02:16

Kaz - to co dla Ciebie fatalne dla mnie miodne. W wersje atarowska gra sie znacznie lepiej niz w arcade (tez mam, choc wlasciwie jakas konwersje i dochodze do 3 levelu ledwo). Byc moze z powodow o ktorych piszesz. Ale moim zdaniem to zaleta - poziom trudnosci narasta znacznie wolniej i zabawa jest przyjemnoscia a nie frustrujacym stresem kiedy napieram z wszystkich sil na joya a i tak nie mam gdzie uciec przed gradem pociskow...

Cezar 2009-08-27 22:11:03

nosty - nie wziąłeś pod uwagę, że Kaz jest Ataromasochistą, w dodatku nie lubi gier kosmicznych (pewnie się na nich nie zna...;)), nie wie co traci, ale jeszcze wszystko przed nim...:)
A konwersja sama w sobie superancka jest, dobrze, że przynajmniej stateczek w miarę szybko strzela, bo inaczej przejście jednego levela byłoby mistrzostwem świata, a tak to jest tylko mistrzostwem Europy...:):):) (wcale nie powiedziałem, że trudnym do pobicia...;P).

xxl 2009-08-27 22:15:39

Kaz: nastepne? niech najpierw powstanie programik do edycji grafiki z apple2...
Ramos: muzyka z apple2 to taki beeper tylko duzo gorszy niz na zx bo chyba max 2 kanalowy (moge sie myslic ale tylko takie slyszalem - moze to kwestia szybkosci proca).
MaW: pamieci zostaje duzo, taka tabela konwersji jest w wersji beta (wystarczy 128 wartosci), w ostatecznej wersji juz nie jest potrzebna i oczywiscie da sie zmienic sprity ale kto to zrobi recznie :-) pokazywalem Larkowi na zlocie o co chodzi z konwersja grafiki - to naprawde prosta sprawa tylko trzeba miec edytorek ;-)

Kaz 2009-08-27 22:37:41

xxl - na wikipedii napisano: "The epitome of the Apple II design philosophy was the Apple II sound circuitry. Rather than having a dedicated sound-synthesis chip, the Apple II had a toggle circuit that could only emit a click through a built-in speaker or a line out jack; all other sounds (including two, three and, eventually, four-voice music and playback of audio samples and speech synthesis) were generated entirely by software that clicked the speaker at just the right times. "

Czyli nawet cztery kanaly ktos zrobil.

xxl - a z tym edytorem to zes sie uczepil. Nie mozesz podac rozmiarow obiektow, a ktos je zaprojektuje? Przeciez ta gra jest prymitywna, widze nie wiecej niz kilkanascie obiektow, wliczajac duza i mala flage :).

Nosty - ta gra jest nudna jak flaki z olejem :). To juz ciekawszy z takich strzelanek jest Hyperblast.

x 2009-08-27 23:06:25

a kiedy zobaczymy kolorwa wersje z Aplle II ? http://www.mobygames.com/game/apple2/galaxian/screenshots/gameShotId,246259/

xxl 2009-08-27 23:33:09

kolorowa? jak powstanie edytor grafiki dla apple2 :-) bede sie tym teraz zaslanial ;-) heh... x, niewierny tomasz ;-) dla Ciebie: http://atari.pl/dla_x.rar to ta gra?

xxl 2009-08-27 23:50:07

Kaz: 4? na zx/atari wyciagniesz 8 :p ale powaznie, posluchajcie muzy z pitfala2 na apple2 albo z tetrisa II... rewelka.

x 2009-08-28 00:51:32

xxl :co dla mnie ? ten link nie działa a zreszta robienie jakiegoś monochromatycznego "barachło" mija sie z celem. Jakbym chciał w takie cos grac to bym odpalił zx_a na mono monitorze. No chyba ze ktos jest masochistą....

x 2009-08-28 01:00:40

w Applewin jak w konfiguracji ustawisz color stadard to wyglada zgoła inaczej :P

xxl 2009-08-28 01:04:38

link dziala normalnie... Pin zaraza ;-) ale zgadzam sie, ze klepanie tych gierek mono bez porzadnej edycji grafiki mija sie z celem.

Kaz 2009-08-28 02:57:45

Dobre, taka przypadlosc, gdy piszesz, ze nie dziala, chociaz dziala powinna sie nazywac "pinoza" ;).