Najnowszy "AIS" by Kaz 2009-08-28 20:38:54

Po wysłuchaniu wielu uwag na temat "Atari Interlace Studio" i po uwzględnieniu niektórych z nich Tomasz "TeBe" Biela opublikował wersję 1.09 tego programu do edycji obrazków w trybach "migotliwych" czyli z interlacem. A tak się zarzekał przy wersji 1.03, że to już koniec prac... :)

W nowej wersji przede wszystkim rzuca się w oczy uporządkowanie ekranu. Mamy nową narzędziownię, jeszcze słabo wyposażoną, ale z opcją wypełniania oraz edycji palety. Mamy osobne okienko do powiększania obrazka i osobne do podglądu całości, w końcu solidnie poukładane menu. Widać tu odejście od nieszczęśliwego interfejsu z "Graph2Font" i ukłon w stronę zasad wypracowanych przez autorów tysięcy programów graficznych na pececie. Do zalet interfejsu można też zaliczyć skalowanie obrazka kółkiem od myszy, co postulował Dracon. Są i poprawki w skalowaniu okien, za co dziękuję, bo to z kolei ja zgłaszałem. Jest też siatka, którą można włączyć przy powiększeniu rysunku. Na dole ekranu dostajemy informację o parametrach rysunku i aktualnej pozycji kursora. Wszystko to ułatwia grafikowi życie i pozostaje się cieszyć, że TeBe obecnie kładzie duży nacisk na ergonomię pracy swojego programu.



Jak już zostało powiedziane, można edytować paletę kolorów, a jeżeli zasady wyświetlania i edycji palety są niejasne, można więcej o tym poczytać na forum, także tam można zadawać pytania w temacie. Można też, i to jest nowa opcja, znana nam z "Graph2Font" i emulatora "Atari800Win PLus" - wczytywać różne palety symulujące barwy małego Atari.

Jednak największa innowacja w programie dotyczy obsługi formatów. Teraz można swobodnie nimi żonglować, odczytywać w jednym formacie, a zapisywać w drugim. Oczywiście nie każdy format jest w stanie obsłużyć parametry innego, więc na przykład w przypadku zapisania jako MIC obrazka INP dostaniemy tylko 4 zamiast 8 kolorow. Najbardziej uniwersalny jest tu format RIP, w którym możemy zapisać także obrazki MIC, INP, RAW, HIP, itd. Po drugie doszedł jeszcze jeden format MCP (z programu "McPainter").

Ostatnią innowacją w obsłudze formatów jest funkcja "Export As...", dzięki której możemy... wygenerować wersje samouruchamialną obrazka (XEX) albo nawet źródłową (ASM)! Dzięki temu stoi przed nami otworem korzystanie z obrazków we własnych programach, a także odpada potrzeba dołączania choćby na zlotach programów graficznych do naszych prac. Teraz, podobnie jak użytkownicy "Graph2Font", generujemy sobie pliczek i sprawa załatwiona.

Dzięki współpracy kilku osób udało się też zgromadzić sporo prac w interlace oraz przyporządkować je konkretnym, nieco zapomnianym już autorom z atarowskiej sceny. Warto przeglądnąć, bo w odróżnieniu od galerii prac G2F te rysunki dotychczas były porozrzucane w różnych miejscach i nie wszystkie można było obejrzeć w internecie.

Plik nowego "Atari Interlace Studio" tutaj.
xxl 2009-08-28 23:41:12

niezle :-)

Ramos 2009-08-29 00:27:59

Moze da się do niego władować obsługę trybu SHIMC autorstwa Sero/Samar? Tu znajdziesz edytor oraz instrukcje do edytora: http://madteam.atari8.info/index.php?prod=uzytki

Dracon 2009-08-29 00:36:20

Dobrze, że jest postęp. :)
Moje obrazki zostały władowane do podkatalogu "INP" ale tak naprawdę powstały pod starym XL-Paint'em Stanleya... :]

tatqoo 2009-08-29 00:43:52

Po obejrzeniu pikczersów mogę stwierdzić tylko jedno:

ANJ WRÓÓÓÓÓĆ !!!

Kaz 2009-08-29 00:49:56

Tatqoo - mialem to samo wrazenie, wiec odpowiednie kroki zostaly poczynione, zobaczymy czy skutecznie :). Tutaj jeszcze starzy scenowcy podpowiadaja, ze Anj planowal grafike do dema "7 grzechow" czy jakos tak, to wlasnie czesc z nich jest w katalogach.

xxl 2009-08-29 00:50:25

a czyta painta256 ?

xxl 2009-08-29 00:54:42

przydalo by sie save brush - gdyby komus wpadlo do glowy robic sobie ikonki do jakiegos programiku w tych trybach.

xxl 2009-08-29 00:56:58

a co z trybem i480?

Kaz 2009-08-29 01:14:06

Przydaloby sie odczytywanie png, a po wczytaniu zaznaczanie kolorem czerwonym punktow, ktore nie beda poprawnie (tak jak w oryginale) widoczne w danym formacie. W ten sposob grafik moze sobie przygotowywac obrazki innymi programami, a potem wczytac do AIS i poprawic to, co jest nie tak.

xxl - load i save brush to swietny pomyl. Moze by powstala jakas fajna platformowka w 256 kolorach i to bez VBXE? ;)

irwin 2009-08-29 07:08:29

Mimo że nie jestem zwolennikiem interlace, to każdy nowy użytek zwłaszcza na polu grafiki czy dzwięku przyjmuje z otwartymi rękami. Gdyż parafrazując ostatnio przeczytany post na pewnym forum " jako chyba jedyna platforma 8-bit mamy najgorsze wsparcie w temacie programów użytkowych". Tak więc Tebe - Duże Brawa!

ripek 2009-08-29 12:55:45

Robi się coraz bardziej ciekawie. Duże brawa dla autora dobra robota. Gdzie można słać rysunki mam ich trochę?
Odnośnie katalogu ist to zaszła jakaś pomyłka, praca replay-bb_scuffle.ist nie jest moja.
Jeszcze do szczęścia przydało by się właściwości pędzla ;)
i narzędzia rozmywanie, rozjaśnianie, ściemnianie, wyciąganie.
ehhh ;) PhotoShopek poszedł by w odstawkę.

Kaz 2009-08-29 13:32:45

Ripek - jak bedziesz slal do mnie to TeBe na pewno tez otrzyma te obrazki. A przy okazji zrobi sie ladna galerie.

Jezeli chodzi o photoshopa to wystarczy, zeby AIS mogl czytac jakis pecetowski format w stylu png i bedzie gites. Wtedy rysujesz sobie gdzie chcesz, a potem wczytujesz i ewentualnie korygujesz kolory/piksele.

tebe 2009-08-29 14:06:05

dawno nie używałem PhotoShop-a jeśli jednak jest podobny do Paint Shopa-a to będzie chciał działać na palecie TrueColor, a to oznacza że zniekszałci paletę indeksowanych kolorów, użycie programów graficznych dla PC sprowadza się do takich które działają na palecie 8bit w stylu tych znanych z ST, Amigi (De Lux Paint)

NA PEWNO Pro Motion dla PC obsługuje indeksowaną BMP-e, tą którą zapisuje obecnie AIS 1.1.0, jedynie trzeba zmienić szerokość obrazka, bo nie zauważyłem aby Pro Motion pozwalał wybrać proporcje pixla, teraz tylko odczyt takiej indeksowanej BMP-y i możecie trzaskać pracami na gfx-compo :)

pozatym konwersja takiej BMP-y do GIF-a i z powrotem nie zmienia ułożenia palety, tak że dopóki nikomu nie przyjdzie do głowy pomysł na modyfikację palety kolorów, czy też zapisanie pliku w formacie innym niż 8-bit będzie OK (zmiana palety na 4-bit czy 24-bit zmienia kolejność kolorów w palecie, co uniemożliwi odczyt takiego pliku w AIS ze 100% dokładnością)

ripek 2009-08-29 15:49:07

tebe - była by taka możliwość by zrobić kształty pędzli czyli grubości, rodzaje np ditering albo dodatkowo edytor pędzli z wykorzystaniem kolorów cholernie by to ułatwiło sprawę.

Kaz 2009-08-29 15:53:28

Tebe - pomysl xxl-a z trybem i480 bardzo zacny, dalbys rade to zaimplementowac, lacznie z produkowaniem xexa?

Druga sprawa - wspolczesne programy potrafia dostosowac palete do potrzeb, wiec 8-bitowa powinna byc latwo uzyskiwalna nawet w PS. A jak nie to przeciez zawsze mozna uzyc czegos do konwersji w stylu XnView i tam ustalic palete. Tylko, zeby to potestowac to AIS musi wczytywac obrazki BMP czy inne takie... Dawaj wersje 1.11 :).

xxl 2009-08-29 15:56:23

czyli rysowanie brushem, tak jak w delux paincie

irwin 2009-08-29 16:02:07

Nie wiem jak Photoshop (nie mam, nie używam, a nawet nie mogę używać bo się u mnie nie uruchomi się, nie dlatego że by nie mógł ale że jest bardzo badziewnie napisany) ale Paint Shop Pro pozwala na odczyt indeksowanej grafiki. Co specjalistycznych programów typowo pixlowych to Pro Motion jest niezły ale ma jedną zasadniczą wadę - jest płatny ;). Ja zaś polecam taki, napisany przez jednego z najlepszych komodorowskich grafików:
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=75871
naprawdę świetny program malarski, layery, efekty, ditrhering, przenikanie,antialiasnig, i wiele wiele innych, wszystko z myślą o pixlowaniu itd. Zresztą sami sprawdzcie nie trzeba instalować a zajmuje jedynie 2mb po rozpakowaniu. Dodatkowo możemy zobaczyć jak świetnie zorganizowano w nim malowanie w trybach C64, - malujemy bez żadnych limitów, możemy postawić dowolny pixel o dowolnym kolorze (oczywiście gdy malujemy w trybie C64 to z palety kolorów C64) a potem, na końcu (lub w czasie tworzenia Menu Layer/Layer properties/Mode:) wybieramy konkretny tryb C64 np Fli czy Multicolor lub Multicolor+sprites i możemy poprawić zaznaczone na czerwono pixle które trzeba zmienić gdyż program nie zezwoli na zapis do pliku wykonywalnego C64.

Oczywiście można w nim malować w 256 dowolnie ustawionych kolorach więc można sobie zrobić palete Atari (bardzo prosto) a wybierajac tryb Unrestricted Double Pixel (Menu Layer/Reduce Colors) możemy malować pixlem 2x1. Oczywiście nie można na końcu wybrać trybu Atari gdyż autor programu musiałby mieć podane ograniczenia i limity atarowskich duszków a ich podanie niestety przerasta możliwości atarowców... Oczywiście można zapisać wtedy obrazek do png czy bmp ale właściwie aby to miało sens to praktycznie do 4 kolorów aby dalej już "malować" w g2fie ;) No chyba że AIS wczytywałby pliki png czy bmp - co Kaz postuluje - wtedy posłużyłby jako konwenter, bo nie oszukujmy się AIS czy G2F jako programy malarskie poziom owego Timanthes - nawet bazując na znakomitym i bardzo częstym update'cie tych programów przez nieocenionego Tebe - osiągną może circa w 2040 roku a może nawet później ;) Albo znalazłby się JEDEN atarowiec któryby potrafiłby opisać atarowskie duszki...

btw. do Timathes są dostępne też źródła...
btw2. mam nadzieję że nikogo nie obraziłem tym tekstem, w szczególności Ciebie Tebe - jesli tak to z góry przepraszam. Nie to było moim celem, zresztą myślę że Kaz może to potwierdzić. Za to co robisz na polu grafiki i tak jesteś nr 1 a potem jest długo długo nic a potem znów... nic ;) Celem jest 1736 i 3/4 próba skierowania umiejętności programistycznych naszych koderów i programistów nie na powtórne wymyślanie koła a raczej na zrobienie silnika. ;)

Kaz 2009-08-29 16:16:00

Potwierdzam, Irwin ma duzo racji: a) program Timanthes jest swietny, b) gdyby wspomoc autora opisem ograniczen atarowskiej grafiki to mielibysmy kolejne dobre narzedzie. Tylko ze to dla kogos, kto 1) zna grafike Atari na wylot, 2) potrafi to wyrazic w jezyku angielskim, 3) dysponuje czasem i checiami.

Irwin, podejrzewam, ze skupiles sie na punkcie 3) a w rzeczywistosci problemem jest to, ze trudno znalezc kogos, kto spelnia wszystkie trzy warunki.

tebe 2009-08-29 16:52:07

Timanthes rzeczywiście ma spore możliwości, pewnie wynika to z liczby osób zaangażowanych w projekt, wygląda na jakiś projekt zaliczeniowy na studiach

niestety zapisuje BMP-e w 24bitach co powoduje permanentną utratę informacji o palecie (Pro Motion sprawdzi się tutaj lepiej - 'Windows Bitmap indexed'), tak że AIS tego nie rozszyfruje, można ratować się zapisem do GIF-a, tam akurat nie ma możliwości zapisu do 24bit więc paleta zostaje zachowana, z tym że nie mam działającej biblioteki do Delphi odczytującej GIF-a, więc pozostaje ręczna zamiana z jednego formatu na drugi

nie wiem w czym miałoby pomóc podanie informacji o PMG Atari, są absolutnie niekompatybilne z duszkami C64, co najwyżej 1 kolor mógłbyś nimi dodać jeśli miałaby być zachowana jakaś namiastka swobody pixlowania jak jest to zrealizowane w Timanthes

AIS nie będzie konkurencją nawet dla Paint-a z Windows, on tylko ułatwi stworzenie palety kolorów czy jakiś retusz, większości prac należy dokonać w takim programie jak Timanthes czy Pro Motion, gdzie są już różne rozmiary pędzli, antyaliasing, różne prymitywy graficzne etc.

Kaz 2009-08-29 17:06:58

Tebe - podanie informacji (bardzo szczegolowych) o duszkach i innych parametrach grafiki Atari pomogloby w dostosowaniu Timanthes dla naszych potrzeb, bo Irwin rozmawial wstepnie z autorem i o ile dobrze zrozumialem (popraw mnie Irwin, jesli zle zrozumialem) autor wyrazil chec wprowadzenia w swoim programie trybu grafiki dla Atari. Zamiast PhotoShopa czy innej armaty mielibysmy narzedzie dedykowane takze Atari.

Zalete ma to taka, ze my dostajemy jeszcze jedno narzedzie (a od przybytku glowa nie boli), a komodorowcy dostaja nowy tryb do zabawy... :)

tebe 2009-08-29 17:24:05

a co takiego jest tajemniczego w duszkach, jeśli mają pokryć całą szerokość obrazu trzeba wszystkie duchy i pociski ustawić na najszerszą szerokość (x4) i tyle, są duszki i pociski, duszki mają szerokość 8 pixli, wysokość 256 piksli, pociski mają szerokość 2 piksli, wysokość 256 piksli, każdy duszek i pocisk może być szerokości x1, x2 lub x4, kolor duszka i pocisku jest ten sam, duszki i pociski przykrywają grafikę bitmapy lub przykrywane są przez piksle bitmapy z wyjątkiem koloru tła

p.s.
Irwin, jak masz kontakt z gościem od Timanthesa, to zasugeruj mu zapis do bitmapy indeksowanej (8bit), może być do wyboru zapis bmp-y 24bit i 8bit

Kaz 2009-08-29 17:29:13

E no, duszki w poczwornej szerokosci na calym ekranie to nie jest to, co tygrysy lubia najbardziej :). Chodzi o dowolne duszki i tu jest duzo bawienia sie - zarowno trzeba opisac gosciowi priorytety jak i zaleznosci z tlem, jak i ograniczenia zmian w linii... Bo jak bez tego program ma sprawdzic, czy grafika jest poprawna?

irwin 2009-08-29 17:49:40

A co się stanie gdy duszek 0 zmieni kształt, kolor, wielkość w linii 4 a duszek 1 zmieni kształt,kolor, wielkość w linii 4?
Będzie kuku ;)

Ponadto zdaje się że jest coś takiego jak gprior (nie wiem zbytnio jak i czy w ogóle jest związane z duszkami, ale jeśli tak to też warto by było to uwzględnić)

A po cóż bmp gdy można zapisać do png czy gif gdzie kolory są indeksowane. A potem przerobić taki png na bmp to w KAZDEJ pecetowej jest 0,3 dziesiąte sekundy roboty. Ale czemu nie, zapytać/zasugerować jak najbardziej mogie ;)

tebe 2009-08-29 17:50:11

nawet emulatory mają problemy z wyświetlaniem tych wszystkich kombinacji z których i tak tylko jedna jest najczęściej używana, co potwierdzają prace Powrooza, tak że zamiast straszyć autora Timanthesa ograniczeniami i kombinacjami sugerowałbym podać mu to w jak najbardziej przystępny i uniwersalny sposób, w końcu nie ma pewności że to zaimplementuje, na C64 jest 8 duchów 4 kolorowych (12x21) z możliwością ich ustawienia w poziomie obok siebie, na Atari 1+3/4 ducha w stylu C64, tak że nie liczcie na cud Boży, ograniczenia są tak duże że autorowi Timanthesa żal dupe ściśnie jak się o tym dowie

Dracon 2009-08-29 17:51:36

A moze skierowanie goscia do manuali takich jak to:

"Atari system reference manual"
http://www.classiccmp.org/dunfield/atarixl/atarisys.pdf


"ProMotion" jest faktycznie ale jest dosc drogi i niedostepny w naszym kraju (brak dystrybutora). Poza tym brak takiego "ficzera" jak ustawienia sobie trybu gfx z pikslami 2x1 ssie. :|


Photoshop tak sie nie "gryzie" z trybami C64 itp. Polecam ten link:
http://www.editorix.org/congo/html/congo_plugins.html
:]

tebe 2009-08-29 17:57:44

taki najprostszy sposób implementacji duchów dla Atari to wykorzystanie duchów C64, z tym że program musiałby mieć możliwość ograniczenia ich liczby, czyli możliwość ustawienia tylko 1 ducha o szerokości 20 pixli, albo 2 duchów o szerokości 10 pixli, dotyczy to duchów MultiColor, bo duchy Mono/Hires są niedostępne dla XE/XL

trzeba by jeszcze poznać sposób zapisu informacji o ustawieniach tych duchów i wówczas przenieść to na Atari

irwin 2009-08-29 18:25:50

@Tebe wiadomo że duszki na C64 są lepsniejse ;) ale i Atari może coś tam wykrzesać zwłaszcza w trybie 2x1. Kiedyś Mono pokazał taki konwenter który w locie, na Atari kolorował grafikę i to w znacznie bardziej ograniczonym hiresie:
http://tiny.pl/hhbzb
Myślę że w niższej rozdz. oraz Pentium zamiast 6502 (czyli większa ilość sprawdzonych kombinacji) wyglądałby to lepiej.

Ale już zeszliśmy z tematu w stronę g2f, a wątek dotyczy AiS. Przepraszam więc za próbę abordażu/zamachu na ten temat. ;)

Stary 2009-08-29 23:25:10

Przecież można na początek podesłać gościowi info o najprostszej kombinacji duszków, a jak będzie mu się chciało implementować, to później bardziej skomplikowane (+dli).

Ciekawski 2009-08-30 15:02:07

Czy mi sie wydaje, ze ten Timanthes, to edytor graficzny na "silniku" znanego Paint.Net??? Bynajmniej nie umniejsza to jego uzytecznosci... ;P

tebe 2009-08-30 17:45:08

ano Paint.Net

Dracon 2009-08-30 19:09:21

Tebe, a co powiesz na najnowsza, beta-wersje GrafX2 pod Windowz,
zapis w GIF, ograniczona paleta a do tego jest mozliwosc zmiany piksela na tryb 2x1. Mozesz potestujesz, albo zajrzysz do zrodlowki:
http://grafx2.googlecode.com/files/grafx2-2.1wip.1007-win32.zip
:)