Zaprzyjaźniamy się z Ais by Kaz 2009-08-30 00:50:03

Koleżanka o dźwięcznym imieniu Ais czyli "Atari Interlace Studio" to już całkiem dojrzała pannica. Jeszcze niedawno podlotek niezdolny do samodzielnego przebywania w męskim towarzystwie atarowskich grafików, a po chwili kobieta, z którą koniecznie musimy się zaprzyjaźnić :).



A dlaczego warto się z Ais zaprzyjaźnić? Bo autor programu, niesamowicie pracowity Tomasz "TeBe" Biela przełamał bardzo istotną barierę - barierę wymienności danych z innymi platformami. Obecnie "Atari Interlace Studio" wersja 1.11 może współdziałać z dowolnym programem na pececie. Czy to będzie PhotoShop czy PaintShop czy Timanthes czy jakikolwiek program, który na końcu wypluje z siebie obrazek w odpowiedniej rozdzielczości i z indeksowaną paletą kolorów. Tak więc teraz nie ma już wymówki "nie mam programu do rysowania", bo można sobie wybrać jakikolwiek z setek tysięcy, jakie powstały na peceta. Nie ma już wymówki "Graph2Font jest za trudny". Teraz wygląda to tak:

Piękne, nieprawdaż? Aż łza się w oku kręci, że trzeba było czekać tyle lat, żeby otrzymać program, który robi to co powinien - uniezależniać grafika od konkretnego i najczęściej jednego tylko programu graficznego do danego formatu Atari. Tak przecież wyglądało to w starych czasach - jak ktoś chciał rysować obrazki na przykład w formacie CIN to był skazany na program "Champions' Interlace" i koniec. Niezależnie od tego, czy mu się ten program podobał czy śnił mu się interfejs programu po nocach jako koszmar - nie było wyboru. TeBe uczynił nas wolnymi, bo każdy może sobie wybrać takie narzędzie, jakie mu pasuje.

Co więcej, pracoholik z MadTeamu uważnie wysłuchał naszej wczorajszej dyskusji na temat świetnych programów na PC stworzonych do rysowania grafiki Commodore 64 i przetestował działanie pod kątem programu polecanego przeze mnie i kolegę Irwina "Timanthes". W katalogu "import" znajdziecie obrazki przygotowane tym programem, zapisane jako pliki BMP, gotowe do odczytu w "AIS". Tego chyba jeszcze na atarionline.pl nie było, żebyśmy polecali komodorowski program :D. Zawsze jednak musi być ten pierwszy raz :).



Plik z przełomową wersją 1.11 tutaj. To co, konkursik graficzny w trybach interlace na inaugurację? Jak będzie ze trzech chętnych to ustalimy termin i do dzieła. Ja się napaliłem na narysowanie czegoś w trybie INP oraz CIN. Kiedyś, dawno temu, po cichu się mierzyłem do narysowania czegoś w tym trybie, ale odrzucała mnie konieczność korzystania z programów "InterPainter" i "Cin". Teraz ta przeszkoda zniknęła, mogę sobie rysować w moim ulubionym "Crack Art" na Atari STE. Kto podejmie wyzwanie i podniesie rzuconą rękawicę? Może jacyś komodorowcy albo amigowcy? Mogą korzystać z własnego programu "Timanthes" (C64) albo "Deluxe Paint" (Amiga) czy jakiegokolwiek.

---
Update z 30 sierpnia 2009 roku - TeBe podesłał wersję 1.12, plik z programem tutaj.

---
Kolejny update z 30 sierpnia 2009 roku - TeBe podesłał wersję 1.13, plik z programem tutaj. Dodany został import plików GIF i PNG, te same ograniczenia z paletą co w przypadku BMP, drobne poprawki kodu oraz liczne nowe przykłady obrazków (autorzy: Alex, XI, Insert, Levi, Anj, Cobra).
Kaz 2009-08-30 01:48:52

Teraz to trzeba motywowac TeBe z drugiej mańki - zeby rozszerzal katalog obslugiwanych formatow... im wiecej obejmie, tym wiecej trybow uniezaleznia sie od natywnych programow, przewaznie koszmarnie nieprzyjaznych w obsludze (wiadomo, grafik woli myszke niz zestaw klawiszy) :)

CharlieChaplin 2009-08-30 02:22:39

Well,

this program is kick ass awesome !! Thank you TeBe !!!
I just converted every supplied pict. (INP, RAW, MCP, IST) into CIN format and now, a few moments later we have the new version with new functions...

Now on with supporting more A8 formats, like HIP, RIP, TIP, RGB, APC, AP2, MAX, GED and other strange A8 formats. How about supporting PI1/PI2/PI3 (ST-Degas), IFF/LBM (Amiga), GIF 87a, JPG, PNG, PCX via the import function so we can convert such pix into the A8 formats fast and easily ?!? So in the end I do not need dozens of PC and A8 gfx converters anymore, just AIS and thats all !!

Since I like converting gfx. very much I can supply lots of A8 gfx formats... greetings, Andreas Koch.

Kaczor 2009-08-30 10:15:41

@ Tebe - normalnie jesteś TheBest-ciak. Pracowity jak mrówka. Podziw i Szacunek z mojej strony dla ciebie. Pozdrawiam!

Kaczor 2009-08-30 10:18:08

@ Kaz - No to kiedy ten konkursik??? Mam nie dużo czasu, ale na konkurs zawsze znajdę chwilę.

Philsan 2009-08-30 11:14:12

I have problems importing Photoshop .bmp files.
I get the message "Wrong indexed palette".

It would be nice to have an "insert text" tool.

tebe 2009-08-30 11:52:10

no i się zaczęło, import BMP-y nie służy możliwości ładowania każdej dowolnej BMP-y, specjalnie rozgraniczyłem ładowanie i zapisywanie BMP na import i eksport

import/eksport BMP-y służy komunikacji z innymi programami graficznymi, z tym że układ kolorów jak i ich wartości w takiej indeksowanej palecie narzuca AIS

wyeksportujcie BMP-y dla pliku INP, RAW, CIN i podejrzyjcie np. w IrfanView jak wygląda taka indeksowana paleta kolorów

dzięki takiemu konkretnemu ustawieniu palety AIS jest w stanie to odczytać i konkretnie zinterpretować jako plik INP, RAW, CIN

więc jeśli chcecie załadować dowolną BMP-e do AIS musicie najpierw poddać ją remapowaniu paletą kolorów stworzoną w AIS

chyba że dysponujecie programem graficznym który pozwala układać paletę kolorów, czyli takie mapowanie z edycją, problem tylko taki że AIS dekodując paletę kolorów szuka konkretnych kombinacji RGB w aktualnie ustawionej palecie kolorów, jeśli nie znajdzie takiej kombinacji ustawia kolor czarny RGB=0

w trybach interlace kolory sa miksowane, ogólnie sprowadza się to do operacji uśrednienia, R=(R0+R1)/2, G=(G0+G1)/2, B=(B0+B1)/2
tak to działa w emulu Atari800Win i w AIS, stąd też wynika fakt że nie ma możliwości ustawienia dowolnych kolorów, między kolorami zachodzą zależności, dlatego najpierw stwórzcie paletę kolorów w AIS, która zawiera kolory z Waszego obrazka a potem liczcie na cud że podczas mapowania zostaną one wykorzystane, najczęściej jednak podczas mapowania część kolorów ginie

Tezz 2009-08-30 12:12:09

It is great to have the a multi format tool with the ability to import bmp's, I have hoped for something like this for a while.

I have worked with the new version this morning. When I edit the pallete in AIS working with a CIN mode file I had my picture looking good, I saved my file then in CIN format but when I reloaded it, the palette was wrong and some details were lost also? Any ideas Tebe?

tebe 2009-08-30 12:26:12

Tezz, CIN picture can edit only with AIS or CIN12 (XE/XL), this is not proportional pixel, mix pixel 4x1 with pixel 2x1

byte0
GR11 xxxx yyyy
GR15 aabb ccdd

Kaz 2009-08-30 12:48:18

Tebe - alez my to doskonale rozumiemy, ze nie kazdy BMP da sie odczyta, tylko BMP z indeksowana paleta. Tylko, ze tutaj jeszcze dochodzi ograniczenie - paleta wygenerowana przez AIS. ALE TO TEZ NIE JEST PROBLEM.

Juz podaje, jak ja to rozwiazalem:
1. Tworze pusty obrazek w danym formacie w AIS, jedynie ustalam sobie przyblizona palete, ktora bedzie mi potrzebna.
2. Obrazek wczytuje do XnView (a mozna do dowolnego programu, ktory pozwala manewrowac paleta, szczegolnie odczytac i zapisac).
3. Zapisuje palete obrazka.
4. Wczytuje swoj obrazek, rysowany w moim ulubionym programie graficznym.
5. Tam jest oryginalnie 16 kolorow, wiec konwertuje do palety 256 kolorow (programem XnView).
6. Wczytuje uprzednio zapisana palete z pustego obrazka.
7. Voila! Moge zapisac gotowca, ktory w AIS daje sie edytowac.

Brzmi to troche skomplikowanie, ale w rzeczywistosci jest proste i chodzi o to, zeby do obrazka dokleic palete wygenerowana przez AIS. Ot, mala upierdliwosc.

Gdybys TeBe zrobil import/eksport BMP z kolorami ustawionymi na sztywno - pierwsze 4,16,64 kolory to mozna by te upierdliwosc usunac, nie trzeba by wtedy tak kombinowac, mozna by odczytywac nie tylko palete "8 bit per pixel", ale dowolna.

PS. Pytanie Tezz-a rozumiem - po edycji CIN zapisany obrazek po odczytaniu wygladal gorzej. Ale odpowiedzi nie bardzo - czy chodzilo Ci o to, ze miksowanie trybow powoduje niedoskonalosci "na granicy pikseli"?

Kaz 2009-08-30 12:59:09

A TeBe podesla mi jeszcze podobna metode dzialania, tyle ze tutaj korzystamy ze wspominanego Timanthesa:

"musisz dokonać remapowania, tzn. stwórz pusty obrazek w AIS, następnie paletę kolorów przypominającą tą z Twojego obrazka, wczytaj pusty obrazek z paleta do TIMANTHESA, zapisz tą paletę w TIMANTHES (zapamiętuje pod zadaną nazwą), wczytaj swoj obrazek, zmień paletę na nową tworzoną AIS-em, zapisz do GIF-a, zamień na BMP-e, wczytaj do AIS"

Tez moze byc.

Kaz 2009-08-30 13:08:39

Moglby ktos przetestowac w praktyce i na prawdziwym Atari ze standardowym monitorem formaty i opisac, ktore sa najprzyjemniejsze dla oka i ktore jak mrugaja (bardzo, srednio, malo), jak wygladaja kolory (mdle, sprane, zywe)? Sam bym sprawdzil, ale w tej chwili nie mam takiej mozliwosci.

Tezz 2009-08-30 13:14:50

Thanks Tebe for the addition information about CIN mode. I think the problem I am experiencing is that the palette cannot be changed so maybe it is incorrectly making changes to the image.

@ Kaz & Tebe, when working with a new picture in AIS with 64 colour CIN mode, I can edit the palette (for example the last colour in the palette $F6 I change to $06) and the changes are shown in the image but when I save the file and reload it the picture loads back in with all wrong colours and the palette is listed again as the default 64 colours. Being able to change the palette is helpful when remapping the colours so it would be great if this is able to function.

I can remap colours to a fixed indexed palette in a pc program such as Photoshop, GIMP, Paintshop but it is good to see the correct results in AIS too if the edit palette provides the mapping too.

Tezz 2009-08-30 13:21:49

To explain the above a little better, I think maybe the problem is that the palette in the 64 colour CIN mode cannot be altered in it's order but the edit palette function does still allow colours to be changed which is only making the resulting image file to become incorrect?

Kaz 2009-08-30 13:42:44

Update: TeBe podeslal wersje 1.12, ktora ma:
a) poprawione zaznaczenie w okienku Preview
b) poprawiona edycja palety kolorów, tzn. że każdy wybór nowego koloru pokazuje nam zmiane palety jak i obrazka w nowej palecie.

Download tutaj:
http://atarionline.pl/utils/Z.%20Inne%20platformy/PC/Atari%20Interlace%20Studio%201.12.7z

tebe 2009-08-30 13:51:26

jeśli CIN był edytowany w AIS to nie powinno się nic z nim stać, jeśli był edytowany zewnętrznym programem to na pewno część piksli ulegnie utraceniu, właśnie ze względu na to że dwa piksle trybu 15 są podbarwiane jednym pikslem trybu 11, a żaden program graficzny nawet Timanthes takich dziwów nie uwzględnia, to jest już specyfika trybów Atari

pełną swobodę stawiania piksli dają tryby MIC, INP (IST) i RAW (MCP) różni je tylko wysokość maksymalna obrazka, CIN daje natomiast dużo więcej kolorów i był wykorzystywany do podkolorowania MIC-ów, czyli najpierw wczytujecie MIC-a, zapisujecie jako CIN i dalej bawicie się już w kolorowanie

tebe 2009-08-30 13:56:37

co do palet, pierwszym kolorem każdej palety czyli kolorem tła jest 0 (RGB=0), jeśli jakiś maniak zwiększania możliwości zapragnie zmienić tą wartość na inną to niech lepiej założy okulary ochronne bo migotanie obrazu będzie potworne

Kaz 2009-08-30 14:00:34

Tezz - do you use an external program between step A (edit palette) and step B (reload)? It could be your external program which is changing the color sequence set by AIS. Unfortunatly it's not enough to have indexed palette for AIS, it has to be palette generated by AIS or with the same color sequence. Shouldn't be any problem inside AIS, as Tebe said.

Moreover, Tebe remind us that no one PC program supports a such strange gfx mode as two GR15 pixels coloured up by one GR11 pixel :).

Yosh 2009-08-30 14:18:10

To są właśnie te momenty dla których trzyma się real sprzęt. Obrazki są słodkie, a będzie ich więcej dzięki takiemu fajnemu softowi

Kaz 2009-08-30 14:23:16

Nawet real Atari Ci nie pomoze, jak bedziesz mial nowoczesny monitor/TV, ktory cale mruganie interlacu Ci poprawi na obraz jak brzytwa :).

Yosh 2009-08-30 14:32:31

A czy to Atari wina ze wyprzedziło epokę i dopiero teraz są telewizory potrafiące wyświetlić obraz "How It was meant to be" (że sparafrazuje reklamę pewnego producenta chipów graficznych)
:)

No chyba mi nie wmówisz, że większość ludzi kocha jak im po oczach miga :] (choć, na moim TV oczywiście będzie migać)

Nick 2009-08-30 17:12:55

A czy będzie (może) utworzona galeria z grafikami autorów w formie takiej, jakiej są prezentowane na tym portalu gry, użytki i społeczność?

Kaz 2009-08-30 17:55:57

W sensie katalogu plikow? Grafiki juz zbieram od poczatku w katalogu uzytkow - patrze foldery "Grafika X" (gdzie X to nazwa formatu graficznego).

Tezz 2009-08-30 18:00:53

Hi Kaz, I had a break from earlier ....No I am only using AIS, no external pictures are imported. I start with a new blank cin picture in AIS and to test the problem I drew each 1st colour in the palette on the screen and then I saved the picure in cin, all is ok so far the file is ok. Now if I edit the palette and save the file, when it is reloaded the colours in the picture are incorrect and the palette changes I made are not set but are back to the default 64 colour list.

Nick 2009-08-30 18:13:25

@KaZ, ja to widzę tak: główny katalog [Galeria] - [nazwa_użytkownika] - [format_obrazów] - pliki.

Kaz 2009-08-30 18:45:44

Nie ma problemu - sciagnij obrazki z aktualnego katalogu, uporzadkuj wedlug podanych przez Ciebie regul, zamieszcze w osobnym miejscu.

tebe 2009-08-30 18:52:01

Tezz, mayby you use old version, older then 1.1.1

irwin 2009-08-30 18:58:50

No czapki z głów przed Tebe, co ja mogę jeszcze powiedzieć, znów kawał znakomitej roboty, oto właśnie chodzi, o konwersje.
BRAWO!

Tezz 2009-08-30 19:13:35

@ Tebe, it's definately your v1.1.1 that I am using I have tried it with XP and Vista. Maybe I should post some screen shots in AA to illustrate what is happening.

tebe 2009-08-30 21:15:13

AIS 113
http://www.atariage.com/forums/topic/148954-ais-atari-interlace-studio/page__view__findpost__p__1827340

Kaz 2009-08-30 22:05:05

TeBe - do poprawki jest obrazek Alexa "Wiking", bo to jest powtorzony inne obrazek, do tego "Indigen" XI wyglada na uszkodzony.

tebe 2009-08-31 00:20:14

w obrazkach XI to są tylko śmieci z pamięci, do wypikslowania, "Wiking" Alexa rzeczywiście uciekł

Kaz 2009-08-31 00:30:07

Jeszcze jedna dziwna rzecz zauwazylem. Dziwna, bo tylko przy zoomie x4. Otoz przy takim powiekszeniu przesuwam suwaczek okienka windowsowego do konca w prawo, zeby zobaczyc obrazek przy prawej krawedzi i okazuje sie, ze obrazek szaleje - mruga cala powierzchnia. Zwiekszam albo zmniejszam powiekszenie i jest okey. Wracam do x4 i dalej obraz szaleje.

tebe 2009-08-31 01:04:21

tak, zauważyłem to mruganie, najpewniej źródłem tego są procedury przechwytujące pozycje suwaków scrolla

inny błąd odkrył Tezz, chociaż nie zdaje sobie z tego sprawy, udało mu się przełamać blokadę AIS i zaczął edytować kolory trybu GRAPHICS 11 co jest nierealne

wyjaśniając w CIN można edytować paletę kolorów modyfikując tylko 4 kolory na samej górze palety kolorów,to są 4 kolory GRAPHICS 15, GRAPHICS 11 nie posiada żadnego rejestru koloru, jest to 16 stałych predefiniowanych kolorów