Atari na Nintendo DS by Kaz 2009-09-27 17:53:01

Dzisiaj trzecia część o emulatorach Atari na konsole przenośne. Po ukończeniu całego cyklu, który ma zawierać także emulatory na konsole stacjonarne, telefony komórkowe i komputery osobiste, zbiorę wszystkie dane w jednym FAQ, które trafi oczywiście do działu dla początkujących. Mam nadzieję powoli i systematycznie uzupełniać wszystkie informacje i liczę na pewną pomoc osób, które posiadają dane urządzania i są bogatsze o doświadczenie i praktykę korzystania z emulatorów. Wszelkie uwagi mile widziane.

na górze DS, na dole wersja DS Lite


Wymieniłem już emulatory na Sony PSP, chyba najbardziej popularną konsolę przenośną, a także na GP2X (i GP2X Wiz), bardzo słabo znaną konsolkę, ale ciekawą ze względu na otwartość oprogramowania. Teraz kolei na Nintendo DS. Jest to sympatyczne urządzenie wypuszczone w świat w 2004 roku, oczywiście przez firmę Nintendo. To, co wyróżnia konsolkę to dwa ekrany zamiast jednego (DS to skrót od Dual Screen), jak w innych urządzeniach tego typu. Dość sprytne ominięcie ograniczenia rozdzielczości przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów produktu. Rozwiązanie to sprawdza się wyśmienicie w wielu grach - a jak się zaraz okaże, jest też bardzo wygodne w obsłudze emulatorów. Na jednym ekranie mamy bowiem ekran emulowanego sprzętu, a na drugim wirtualną klawiaturę i cały system obsługi programu.

W 2006 roku pojawiła się na rynku wersja Lite konsoli, która ma mniejsze rozmiary, mniejszą wagę i jaśniejszy ekran. Pozostałe parametry bez zmian. A oto lista emulatorów Atari na Nintendo DS, jak widać dość krótka:

Pokey DS
emulacja: komputery Atari 8-bit (400/800, XL/XE), konsola Atari 5200
strony o projekcie: http://www.portabledev.com/pages/ds/jeuxdev.-perso/pokeyds.php
uwagi: port emulatora Atari800



StellaDS
emulacja: konsola Atari 2600
strony o projekcie: http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=65477
uwagi: port emulatora Stella



StyxDS
emulacja: komputer Atari ST
strony o projekcie: http://www.ds-xtra.com/StyxDS oraz
http://www.neoflash.com/forum/index.php/topic,3942.0.html
uwagi: brak

MaW 2009-09-27 20:41:39

muszę przyznać, że pokeyDS wygląda czadowo...

Kaz 2009-09-27 21:07:39

Zgadzam sie. Fajnie by bylo miec taki wodotrysk w emulatorze Atari na pececie - wlaczasz opcje i masz wysunieta klawiaturke pod spodem ekranu emulatora :).

bjc 2009-09-27 22:48:19

Czy ktos ma doswiadczenie z Pokey DS? Czy dziala plynnie i dobrze emuluje dzwiek? Zastanawiam sie nad kupnem konsoli i to by mocno przemawialo za Nintendo.

Xuio 2009-09-27 23:13:38

Niestety Pokey DS nie dziala plynnie. Dosc krotko sie nim bawilem ale moge stwierdzic, ze ma tez problemy z kompatybilnoscia - Draconusa nie udalo mi sie uruchomic.

galu 2009-09-28 00:31:26

DS ma tylko 67MHz ARM9 (plus ARM7 33MHz) i 4MB pamięci, więc teoretycznie jako maszynka do emulacji nie powinien być brany pod uwagę. Faktem jest, że "scena" na tej platformie jest i zawsze była wyjątkowo silna - jest kilku naprawdę niezłych programistów, którym udało sie m.in. stworzyć emulatory SNESa i SEGI Megadrive (!) działające z wieloma grami naprawdę doskonale (w sytuacji, gdy na wielokrotnie mocniejszym iPhonie/iPodzie Touch obie platformy emulowane są żenująco słabo). PokeyDS tez jest niemałym osiągnięciem, chociaż - z uwagi na ograniczenia sprzętowe - bardziej sztuką dla sztuki.
Na rynku jest nowa generacja Nintendo DS - DSi, w którym siedzi ARM9 bodajże 133MHz, ale jako że nie śledzę losów tej platformy to nie jestem w stanie powiedzieć, czy moc tę mogą wykorzystać "scenowi" programiści. Kilka dni temu było natomiast głośno o wykorzystaniu urządzenia iPlayer, czyli ciekawego, niedrogiego "flashcarta", wyposażonego w 400MHz (iPlayer został pomyślany, jako karta, dzięki której odtwarzać będzie można na DS-ie filmy), przez emulator konsoli Gameboy Advance na DSi. iPlayer posłużył w tym przypadku jako koprocesor, a rezultat jest ponoć doskonały :)

Ale to informacja bardziej w ramach ciekwostki.

s2325 2009-09-28 10:18:25

do emulacji Amstrada CPC płynnej i z dźwiękiem wystarczy 486 33MHz, ale może te procesory nie są porównywalne

Xuio 2009-09-28 11:08:01

Mysle, ze z DSa mozna wyciagnac duzo wiecej (patrz - praktycznie doskonaly emulator NeoGeo), jednak PokeyDS jest juz chyba nierozwijany :/ Btw. jesli ktos ma DSa i lubi Spectrum to jest dla niego doskonaly emulator:
http://zxds.raxoft.cz/

XaVeR 2009-09-28 12:47:51

Jest jeszcze emulator Atari na Symbiana (telefony komorkowe). Niestety emulacja nie dziala zbyt plynnie (Nokia E51). Juz Amige emulowac da sie o niebo lepiej niz male Atari. Troche dziwne, ale tak jest. :-(

tbxx 2009-09-28 14:56:51

PokeyDS raczej większych problemów z kompatybilnoscią nie ma... Draconus działa na 100%, odpaliłem "Numen" z trylogii Zelaxu nie działa "Ray of Hope". Gorsza sprawa z prędkością emulacji - dzwięk charczy w 100% przypadków. Dla przykładu: Robbo Forever ok 50% predkośći oryginału; River Raid 60%, Crownland 70%. Szkoda że projekt nie jest rozwijany - mamy do czynienia praktycznie z pierwszą wersją.

WujekDobraRada 2009-09-28 15:12:12

Uzywalem PokeyDS na DS lite dlugi czas. Wyglada czadowo, ale w praktyce do niczego poza "patrz mam tu Atari na DS" sie nie nadaje.
Predkosci emulacji sa jak tbxx pisze znacznie ponizej 100%, dzwiek po prostu skrzeczy (trzeba wylaczyc).
I niestety projekt zapomniany na wczesnym etapie. Troche szkoda.
Aprpos braku odpowiedniego zaplecza sprzetowego na DS - to skoro na atari mozna znosnie emulowac ZXa to jak na 67mhz nie da sie atari???

gorzyga 2009-09-28 18:16:51

Wydaje mi się, że jeżeli emulator Atari XL/XE byłby dobrze napisany, to zapewne ładnie by pracował na DSie, w dawnych czasach na Amidze z procesorem 68060/50MHz emulowałem małe Atari bez żadnych problemów. Gorzej pewnie by wyglądała sprawa C64, bo np. pełna emulacja SIDa wraz z filtrami potrafi nieźle zająć procesor :) A o Atari ST trzeba zapomnieć raczej.

galu 2009-09-28 19:01:28

Dokładnie - problemem emulacji na sprzęcie przenośnym nie zawsze są możliwości sprzętu, tylko fakt bezpośredniego portowania bardzo zasobożernych emulatorów ze świata desktopowych systemów operacyjnych. PokeyDS jest niczym więcej, jak portem emulatora "Atari800" na DS-a. A Atari800 ma takie wymagania, jakie ma - zaczynałem przygodę z tym emulatorem ponad 11 lat temu i pamiętam, że granica płynnej emulacji (pod Win95) leżała wówczas gdzieś w okolicach P166.
Dobrym przykładem na to, że na tych 67+33MHz-ach można wiele zdziałać są emulatory SNESa, Megadrive czy Neo-Geo. Tyle, że są to emulatory pisane niemalże od podstaw, zapewne w oparciu o jakieś kosmiczne hacki w odniesieniu do architektury emulowanych konsol i konkretnych emulowanych tytułów, przez osoby obeznane zarówno w specyfice emulowanego sprzętu, jak i w możliwościach DS-a.

Swoją drogą, ciekawie wygląda sprawa na przykładzie emulacji Amigi.
Testowe buildy WinUAE (2.0) do dokładnej (cycle exact) emulacji A500 czy A1200 z obsługą artefaktów PAL i automatycznym skalowaniem obrazu do rozdzielczości rzędu 1650x czy 1920x potrzebują procesora w granicach Athlona64 3000+ czy PentiumM 1,8GHz. Atom 1,6 czy jakiś sub-1GHzowy Celeron czy PIII ma problemy nawet przy wyłączniu filtrów i autoskalowania i ustawieniu niskiej rozdzielczości. Wersje 0.8.x tego emulatora (2002 rok) radziły sobie nieźle już na najnowlniejszych Duronach czy PIII, a na 0.6.x (1999) sporo gierek chodziło płynnie już na PII 266MHz. Ba - był swego czasu rozwijany (napisany całkowicie w asemblerze 386) emulator "Fellow", na którym można było sobie pograć w wiele amigowych gierek już na P-MMX. Był to kompromis między dokładnością emulacji, a jej szybkością + wymuszona, ale skuteczna optymalizacja.
A teraz - PSPUAE to port emulatora E-UAE bazującego na WinUAE 0.8, więc nic dziwnego, że to działa tak jak działa. UAE4ALL na PSP bazuje na trochę zoptymalizowanych źródłach (pierwotnie pod kątem Dreamcasta) UAE 0.7 i działa lepiej, chociaż do komfortowej emulacji jeszcze daleko.

xoen 2009-09-28 19:50:01

...wystarczy ppc za 450 pln(400mhz xscale z oc do 624), by mieć przy sobie xl, st, amy, nes, snes, gb, gba, dos, sega i inne maszynki w jednym, doskonałym klocku.

xoen 2009-09-28 20:06:32

gdyby ktoś szykował się do arta nt. emulacji XL na pda, proszę o maila - emulator stąd:
http://pocketatari.retrogames.com/
jest mocno przestarzały, projekt jest przejęty, powiedzmy, przez innego autora, 100% emulacja wymaga jedynie 300 mhz xscale aktualnie, trzeba tylko użyć pewnej sztuczki.

xoen 2009-09-28 20:07:56

co do emulacji Amy - panowie, kwestia KONFIGU, wystarczy pIII 800 mhz + whdload i HDF z grami = idealna platofrma.