Kobitka o imieniu AIS czyli program graficzny do trybów interlejsu
"Atari Interlace Studio" dalej się do nas wdzięczy. Dzisiaj kolejna
odsłona, w której otrzymujemy od AIS 1.25 następujące możliwości:
zapis i eksportu plików do formatu GIF (poprzednio był tylko
odczyt lub import), dzięki uaktualnionej bibliotece
TGIFImage,
nowe narzędzia w postaci Elipse (rysowanie owali) oraz Dropper
(pobieranie koloru),
wybór grubości pędzla,
dodany wybór warstwy interlejsu.
pełna obsługa HIP-a, czego brakowało w ostatniej wersji, dodany
zarówno import jak i eksport HIP, jak również możliwość remapowania
obrazków PC do HIP-a (do programu dołączone wiele
przykładów),
w menu "Edit" niektóre funkcje zyskały inne skróty klawiszowe,
bardziej intuicyjne: "Select All" to CTRL+A, "Select None" to
CTRL+D, "Delete" to CTRL+Delete,
dodana opcja włączania ditheringu, gdy remapujemy obrazek z
PC-ta, dostępne 11 różnych algorytmów ditheringu,
w menu "Image" dodane nowe opcje "Flip" i "Mirror" uzyskiwane
także kombinacją klawiszy CTRL+I oraz CTRL+M, które obracają cały
obrazek lub zaznaczony obszar, jeżeli takowy
wyznaczyliśmy,
wiele poprawek w kodzie programu.
Niektóre z powyższych zmian są bardzo istotne, więc kilka słów
wyjaśnienia. Tomasz "TeBe" Biela wprowadził przydatne
rozdzielenie warstw obrazka. Teraz możemy rysować albo po całym
rysunku albo tylko po jednej z warstw, które tworzą obrazek.
Ponieważ tryby interlejsu obsługiwane przez AIS składają się z
dwóch półobrazków to mamy trzy możliwości: rysowanie w trybie
"Both", gdzie stawia się piksele na obydwu "warstwach" interlejsu,
"First" to rysowanie na pierwszej warstwie, "Second" na drugiej
warstwie. Można to ustalić w menu "Layers" albo alternatywnie przez
odznaczenie checkbox w trzech kwadratach z kolorami nad paletą
kolorów.
Poniżej prezentacja efektu, o którym mowa powyżej na brzuchu
smoczka. Pierwszy obrazek - obie warstwy widoczne, drugi -
rysowanie kolorem czarnym po obu warstwach, trzeci - po warstwie
pierwszej, czwarty - po warstwie drugiej.
Od teraz pędzel ma 3 stopnie grubości, co można obejrzeć na tym
obrazku:
Po wybraniu narzędzia "Dropper" i kliknięciu na obrazku pobieramy
kolor piksela znadującego się pod kursorem. Tak samo działa
naciśnięcie klawisza Enter.
Obecnie tryb HIP jest obsługiwany w pełni, jak napisał TeBe: "w
końcu udało się zmusić HIP-a do działania. Trzeba było przejść na
32-bitową reprezentację bitmapy, przy 24-bitach nie dało się.
Ogólnie naprawa HIP-a polegała na wykorzystaniu rezerwowego bajtu z
32 bitów, 24 bity to kolor RGB, ostanie 8 bitów to informacja o
reprezentacji koloru. Atari można odczytywać, zapisywać, rysować w
HIP-ie oraz eksportować do XEX-a bez uszkodzeń i zniekształceń
informacji zawartych w HIP-ie."
Spore ułatwienie nastąpiło w opcji remapowania obrazka. Mamy
obecnie 11 różnych algorytmów ditheringu, co w połączeniu z wyborem
dowolnego koloru z orginalnej palety i wyborem jednego z kilku
trybów wyświetlania obrazka daje wręcz nieograniczone możliwości w
celu osiągnięcia najlepszych efektów. Kilka przykładów poniżej:
Do programu dorzuciłem obrazki przysłane przez Pigułę,
przekonwertowane z Atari ST: "Dragon" autorstwa Caspara, "Trex"
Twixa oraz "Fujibaby" Trimbala. Plik całości "Atari Interlace
Studio 1.25" tutaj.
anonymus 2009-10-06 13:12:46
to zdjęcie to z jakiegoś przyrodniczego? maly_swd 2009-10-06 13:36:00
Super.. Kaz > a czy te zdjacia do artykulu to nie mozna zapisac jako GIF lub PNG (rozmiar ten sam a jakosc jest duzo lepsza) nie ma tych JPEGowych pixeli. Cosi 2009-10-06 13:49:14
Dziewczyna z wąsami i okularami rządzi :D s2325 2009-10-06 14:13:40
takie kobiety z wąsami to w warzywniakach, nic fajnego Cosi 2009-10-06 14:29:12
Bo nie mają takich bryli eleganckich! irwin 2009-10-06 16:28:22
Tebe - Brawo! Znów wykonałeś kawał (nie)potrzebnej roboty. Ciekawe kto pierwszy namaluje w AIS jakiś obrazek - narazie liczba wykonanych w nim obrazków nie jest zbyt duża - całe zero sztuk ;) Jeśli nikt nic nie namaluje do końca roku to zobowiązuje się że wtedy ja coś machne ;) (tak, taki ortodoks jak ja musi działać gdy widzi kompletny brak zainteresowania żmudną pracą Tebe) W końcu Tebe robi to nie po to by sciągnąć, przegrać do katalogu Atari-Archiwum-nie_zaglądać i zapomnieć.
Przy okazji jaki jest cel konwersji 4 kolorowego obrazka z Atari ST (suburbs) do 7 kolorowego interlace'u inp? Rozumiem konwersje np 16 kolorów do 4 ale na odwrót? jakoś ja też tego nie łapie. (bo to nie ja zauważyłem, nie znam się na AtariST i bym nie wpadł na to) pigula 2009-10-06 16:49:26
Irwin - te konwersje to tylko zabawa + eksperymenty z różnymi pracami chciałem zobaczyć jak program sobie radzi... jedyna rzecz która mnie ostro drażni to usuwanie źródłowego pliku bmp importowanego do AIS ciekawe czy ta wersja programu też tak ma. Kaz 2009-10-06 16:50:19
Maly - orginalny zrzut ekranu ma szerokosc ok. 470 pikseli, a tutaj miesci sie 400, wiec tak czy siak obrazek musi byc zmniejszony, wiec jego jakosc ulegnie zmianie.
Irwin - za raz tam zero :). Szukuje sie, ale spokojnie, nie od razu Krakow zbudowano... maly_swd 2009-10-06 17:31:53
Kaz-> hmm no to gif i png-8 odpada, ale zostaje png24;) Albo troche JPG w lepsiejszej jakosci. Ogolnie to i tak + dla Ciebie za artki xxl 2009-10-06 21:10:04
komercha. mial byc pang! tebe sie wypalil... gonzo 2009-10-06 21:44:12
No nie, program, który robi prawie wszystko co trzeba i jeszcze wybrzydzają :) AIS to świetna zabawka, suuper. Ciekawski 2009-10-06 22:41:17
Gonzo(r): dla Ciebie przydałby się LAST NINJA CONSTRUCTOR aby za 5-10 lat wydać stary hit z commodora na XE, prawda? ;) Kaz 2009-10-06 22:51:49
Ciekawski - przepraszam bardzo, czy to znaczy, ze mozna juz robic tylko ORYGINALNE, WIELKOPOMNE DZIELA czy mozna tez robic cos dla zabawy, chocby wydac stary hit za 5-10 lat?
Jeszcze poprosze o liste tych ORYGINALNYCH, WIELKOPOMNYCH DZIEL, zebysmy sie wszyscy dowiedzieli jakie to one sa i zebysmy mogli je czcic i sie do nich modlic kazdego dnia. tebe 2009-10-07 01:19:43
Pang jest na warsztacie, pojawiły się nowe pomysły na dodanie dodatkowych kolorów, dodatkowy tryb rozgrywki, nowy rodzaj kuli, nowa muzyka Stringa, nowe grafiki Powrooza (OOz-a) jako przerywniki, w sumie to nawet rzucił pomysł animowanych przerywników, tak że jest tego sporo, piszę dodatkowy program które ma zautomatyzować pewne operacje na plikach tekstowych RMT, dodatkowy program do edycji leveli itp. z innych spraw to przerabiam stary program do wystawiania faktur w Clipperze na wersje Windows+Delphi + jakieś zachcianki biura rachunkowego, nie wspomne poprawek w G2F, tak że ciągle coś się dzieje Kaz 2009-10-07 10:39:21
Xxl prowokuje w stylu Tebe, a Tebe ulega prowokacji i sie tlumaczy, dobre :D tatqoo 2009-10-07 11:00:29
Tebe: a co wy tam automatyzujecie w tym RMT? Koval 2009-10-08 09:00:08
@Kaz: czy użyte w przykładzie zdjęcia to są fotki brody_dalle?;) Ciekawski 2009-10-08 10:20:26
No wlasnie, oby to byla o n a. Bo jak nie, to oczekuje jeszcze przyjemniejszej aparycji !!! :] Scalak 2009-10-08 14:12:39
podziwiać brody można na forum ;) Cosi 2009-10-08 18:24:52
I nie mówimy tu bynajmniej o podziwianiu bród - bo kobiety z brodą to w warzywniakach, jak wspomniał s2325.