Po łikendzie by Kaz 2009-11-23 12:47:01

Sobota i niedziela to dni, w ciągu których wiele atarowskich projektów posuwa się do przodu. Nic dziwnego, bo dla osób normalnie pracujących w tygodniu weekend to czas na chwilę odpoczynku sam na sam ze swoim hobby. Jedni jeżdzą kopać grządki na działce, inni łowić leszcza, a porządny Atarowiec dłubie przy Atari :). No i mamy.


1. TIP Animator

Dawno, dawno temu, w nieodległej galaktyce Tomasz "TeBe" Biela przygotował program "TIP Animator" do wyświetlania na Atari animacji w trybie TIP (256-kolorowe obrazki z interlejsem). W tej chwili powstała nowsza wersja programu, o numerze 2.9. Dodany został parametr S$0001 pozwalający przeskakiwać zadaną liczbę klatek (parametr S0 spowoduje pętle bez końca). Do programu dołączona jest przykładowa animacja - powstała właśnie przez pomijanie co drugiej klatki, w ten sposób udało się ją zmieścić w pamięci Atari. Pliki tutaj.

Animację przekonwertował z Amigi kolega Rocky programem "Main Actor", ponieważ oprogramowanie pecetowskie nie radziło sobie w tym przypadku z paletą kolorów. Animacja składa się z 1200 klatek (wymaga rozszerzenia do 576KB), a więc nawet taka konwersja to żmudna praca. Udało się to zrobić dzięki nowej wersji programu "TIPConv" Epiego - konwertera napisanego w języku Java. Miejmy nadzieję, że nowa wersja zostanie szybko opublikowana na stronie Epiego, ponieważ dzięki możliwości wywołania z linii poleceń pozwala zautomatyzować obróbkę ogromnej liczby klatek.





2. Stary Dum

Właśnie powstała w Czechach gra "Stary Dum", która jest nieco poprawioną i nieco rozbudowaną wersją gry Wojciecha Zientary z 1987 roku pod tytułem "Stary Dom". Autorem poprawek są: Jan Bohacek i nasz stary znajomy Petr Svoboda, zamieszany też był Martin Simecek. Tutaj była premiera gry.



Do katalogu gier dodaję nie tylko powyższą wersję czeską, ale także plik samouruchamialny wersji polskiej, przygotowany przez Jana:





3. ST-DEGAS Elite XL

Pisałem ostatnio o programie graficznym dla peceta specjalizowanym do grafiki Atari ST/STE. Jego autor podesłał mi najnowszą wersję programu i dokumentacji 0.1.3. Kilka zmian mniejszego kalibru, o którym można poczytać na stronie projektu. Jest teraz możliwość ustalania szerokości linii w trybie rysowania odręcznego, antyaliasing czcionek TrueType i to zarówno pogrubionych jak i pochylonych i podkreślonych (z 16-kolorowej palety do antyaliasingu fontów używa się maksymalnie 7 kolorów, wliczając kolor tła). DearHorse zapowiada w mailu kolejne usprawnienia.

Kaz 2009-11-24 04:46:50

Cos YT nawala, bo filmiku jak nie widac tak nie widac. Moze do rana sie "przetworzy" :)

Kaz 2009-11-24 04:50:17

O, chyba nas podsluchuja w stanach, bo wlasnie sie filmik pojawil ;)

irwin 2009-11-24 08:09:55

@Kaz o 4:50 to się śpi a nie pisze na stronie ;) Ja osobiście nie byłem fanem Deluxe Painta ale Degas to już zupełnie odjazd. Całkowicie nie odpowiada mi GUI, ikony zajmują połowe ekranu! a tym samym nic nie da się znaleźć, okna są wielkości takiej że nijak nie ma szans pracy w 1024xXXX. Wszystko wylata poza ekran a program unika jak ognia kontrolek z windowsa i okien nie da się zmniejszyć. Ciekawi mnie dlaczego twórcy programów graficznych mimo iż są pod Windows nie starają się wykorzystać dobrodziejstw Windowsa i starają się jak mogą aby uprzykrzyć życie wielu użytkownikom którzy mieli taki pech że posiadają ekrany z rozdzielczością inną niż ich autor ;) Ale poza ostatnim to chyba kwestia gustu i dawni posiadacze AtariST powinii być zadowoleni z wersji na PC.
Tak więc Keep it Up! DearHorse

xeen 2009-11-24 08:56:58

stary dom, yuppi:)
znowu przypomina się młodość i przepisywanie listingów, szukanie błędów
czy jest gdzieś może listing tej gry w zbiorach? chętnie bym się pobawił w jej podrasowanie..........

golem14 2009-11-24 10:08:18

Tak sobie popatrzałem na ta animację i powiem WYMIATA. Pomyślałem, że gdyby takie rzeczy powstawały w czasach świetności Atarynki (pomijając ograniczenia pamięciowe), to wszyscy byśmy siedzieli przed naszymi Rubinami (bogatsi monitorami) z rozdziawioną gębą.
Stary dom - roguelik?

Kaz 2009-11-24 10:08:27

Siegnij do podanego katalogu polskiej wersji - jest tam listing w Basicu.

Irwin - powyzszy "DEGAS" na pececie to zupelnie cos innego niz na ST. Ten pierwszy rzeczywiscie ergonomia nie grzeszy, ale to dopiero wersja 0.1.3... Podejrzewam, ze bedzie na nim ciazyl ten sam grzech pierwotny co na G2F - aplikacja jest pisana przez programiste, a nie projektanta oprogramowania. Wiele amatorskich produkcji tak ma.

Jezeli chodzi o rozdzielczosc monitorow to wystarczy spojrzec na dane osob odwiedzajacych strony internetowe, zeby zobaczyc, ze znikomy procent ma rozdzielczosci, ktore DEGAS-owi pecetowskiemu nie wystarczaja. Jestes niekompatybilny? :)

golem14 2009-11-24 10:15:08

@irwin
Po lewej stronie ekranu, tuż pod kolorem białym jest box Window options i klawisz Unlock, jak się go kliknie to można zmieniać rozmiaru głównego okna programu.
Pozdrawiam.

Cosi 2009-11-24 11:13:28

A ja chciałbym spytać, dlaczego polska wersja jest brzydsza niż czeska? Oj, chyba trzeba znowu ruszyć na Zaolzie ;-D

xeen 2009-11-24 12:07:41

no właśnie chyba dosyć tanim kosztem można zrobić nawet ładniejszą :)

Cosi 2009-11-24 12:10:21

...np. z obrazkami :)

Kaz 2009-11-24 13:03:54

Poniewaz juz razem z Fly-em i Ilmenitem pracujemy nad jedna polska wersja czeskiej gry to nie widze problemu, zeby ktos sie wzial za nastepna :). W razie czego sluze kontaktem, Fly jest chetny do wspolpracy.

Cosi 2009-11-24 13:07:48

Kaz: a jak tam inna wersja innej gry? ;-)

FLY 2009-11-24 13:25:38

When selecting a manual A / N ****briefly hit**** CTRL + K or CTRL + G.

:-)

Kaz 2009-11-24 14:18:01

Zarzuc temat na grupie :)

Cosi 2009-11-24 14:19:15

Już zarzuciłem. Odezwała się jedna osoba; nawet przez moment myślałem, że serwer grupy padł :-D

irwin 2009-11-24 16:12:58

@Golem14 - dzięki!

@Kaz - to raczej programista jest niekompaktybilny z użytkownikami. ;) Aha popatrzyłem na aktualne statystyki odnośnie używanych rozdzielczości, i ja raczej pozycji nr 1 i 30% rynku dla 1024x768 nie nazwałbym "znikomym procentem" ;)
http://www.w3counter.com/globalstats.php
dane z października 2009

zilq 2009-11-24 17:34:09

Animacja wymiata, fakt i wymagania też, a to TYLKO (albo AŻ) animacja! Nie mówię "NIE" co do rozszerzeń (zwłaszcza ramu) ale... dyskusja na ten temat już kiedyś była i nie będę jej poruszał ponownie. Powiem tak: "Szkoda, że to nie z pliku leci" ];->

Heh, "Stary dom". Tytuł wymiata a i wspomnienia się pojawiły. Kto nie przepisał tego tytułu ten "gapa" =] Nawet były (chyba udane) próby rasowania gry, choć nie pamiętam na jakim poziome one stały. Szkoda, że przepadło wraz z moją ukochaną osiemsetką XL ;(
Za czasów już "pieca" próbowałem przenieść ten tytuł, ale poniosło mnie z rasowaniem i - nie uwierzycie - nie starczyło 640KB, heh...
fajne czasy

xeen 2009-11-24 20:41:46

Kaz, czy ten plik bas w katalogu z grą to nowa podrasowana wersja (listing), czy stara? Trzeba uderzać do Jana Bohacek'a?

paladina 2009-11-24 21:20:48

To XEEN, the Czech version is better becasue FLY made for me the Graphic and MAtoSimi help us to install it to basic. Maybe after Chirstmas I will do English version and Polish with this better as ist in Czech version and we 3 are from Czech republic >D. Jan 'Paladina' Boháček.

Kaz 2009-11-24 21:26:44

xeen - stara wersja. W sprawie nowej najlepiej uderzac do Fly-a.

Irwin - przy 800 na 600 przy ktorej ten program sie naprawde nie miesci (to znaczy miesci sie, ale trzeba by go przewijac w okienku) ma tam 4.35% :). W praktyce jeszcze mniej, bo ludzie, ktorzy sie interesuja retrokomputerami i beda odpalac ten program maja z reguly wieksze rozdzielczosci niz srednia statystyczna, w ktorej ogromna mase stanowia sprzety biurowe.
PS. Co nie znaczy oczywiscie, ze bronie ergonomii programu, bo tak nie jest :).

irwin 2009-11-24 22:20:58

Jeśli chodzi Ci o sytuacje w której nie trzeba przewijać - to jak najbardziej wymagany jest ekran powyżej 1024xXXX, gdyż po prawej stronie będą ikony ucięte a niektóre w ogóle nie widoczne. Więc raczej 30% z 1024x768 + 4% z 800x600 + jakieś 4-6% z nieuzględnionej w rankingu bo ciągle nowej i żywo rozwiającej się rozdzielczości 1024x600 w popularnych netbookach. (gdyż po zsumowaniu tych statysctyk z w3counter pozostaje jeszcze grupa jakiś 12% nieznach, nieuwzględnionych rozdzielczości) Razem więc daje to koło 38-40% użytkowników. To sporo.

A przy okazji ja interesuje się retrokomputerami i mam dostęp jedynie na kompuerech z 1025x768 i 1024x600. ;)

Kaz 2009-11-24 22:54:10

Irwin - nie mam juz dostepu do starych statystyk AOL, ktore pokazywaly rowniez rozdzielczosci ekranu, ale zapewniam Cie, ze rozdzielczosc 800x600 to byl juz dawno temu margines wsrod odwiedzajacych, podejrzewam, ze bardziej w okolicach 0,4% niz 4%. Tak samo zawyzone jest posiadanie 1024x768, juz dawno temu bylo to okolo 10-15% (niestety nie pamietam dokladnie), a tendencja byla spadkowa. A te dane W3 dotycza calego swiata, w tym setki milionow komputerow w krajach trzeciego swiata czy w ogromnych firmach (moja macierzysta firma ma ich okolo 10 000 na calym swiecie, a wiekszosc ma monitory 15 cala).

Wlasnie z tego powodu zmienilem w koncu szate AOL z tej dopasowanej do nizszych rozdzielczosci na taka, ktora wykorzystuje szerokosc 1024. Ta zmiana byla poprzedzona wlasnie analiza profilu uzytkownikow - i sam sie zdziwilem, ze tak duzo osob ma juz 1280. Byc moze obecnie mniejsze rozdzielczosci sa popularniejsze, ale to ze wzgledu na urzadzenia mobilne. Tylko, ze nie badzmy juz tacy drobiazgowi - w koncu nikt na komorce czy na netbooku nie bedzie rysowal grafiki dla ST.
PS. Zrobilem zdjecie z ustawienia 1024x768 - widac praktycznie wszystko i mozna miec dostep do wszystkich ikonek. Moge Ci podeslac na maila.
PS2. Co nie znaczy, ze intefejs programu nie moglby byc lepszy. Nawet mam taki projekt nastepcy "DEGAS Elite", ale temat lezy nieruszony od 1995 roku :).

epi 2009-11-25 02:47:11

Jest. Mogą być bugi, bugreporty mile widziane.

epi 2009-11-25 02:48:08

Tzn. coś, co do tej pory działało, mogło przestać. ;)

irwin 2009-11-25 18:08:05

@Kaz zdjęcia nie trzeba - widzę co jest u mnie. :) Nadal twierdze że każdy użytkownik Atari jest ważny, nawet jeśliby stanowili 1%. A rozdzielczości od 800x600 poprzez 1024x600 i 1024x768 stanowią zapewne przynajmniej z 10% a to jest istotna grupa. Może być wśród nich nowy Powrooz ;) Dobry programista dba o każdego i jeśli jest moźliwość - a jest gdyż Degas Elite to nie Photoshop i wymagań dużych nie ma, na AtariST pewnie działał w 320x200 - to powinien tak zaprojektować GUI aby nawet na 800x480 chodziło. Graph2Font chodzi. Bo może się zdarzyć i tak że projektując swoje następne programy czy nowsze wersje zdarzyć że nawet posiadacze 1280x1024 nie będą mogli komfortowo używać programu... chwila ... stop.... przecież tutaj:
http://www.tinyurl.pl/?rLyL9SRL
Jeden z użytkowników 1280x1024 odnośnie drugiego programu tego autora pisze:
"Char Animator window loads up offset (off screen to the right), and cuts off the right edge of the window display & controls (permanently), in 1280x1024 screen resolution."

Sorry ale nadal twierdze że wina leży po stronie autora. I to on jest/był niekompaktybilny a nie ja. Ale dzięki uwagom jego podejście się zmienia i to dobrze, bo oto tu chodzi.

ps. Ja na umpc rysuje dla AtariXE. Dla ST jeśli jakiś kompo będzie w następnym roku to też coś zrobie. Tak więc nie mów nikt ;) Ogólnie sprzęt mobilny jest w natarciu, prognozy na następne lata są takie że będzie coraz więcej maszyn z 4-5 calowymi ekranami i rozdz 800x480. Już teraz komórki idą tą drogą a MID'y o których na forum pisałem dziś w raczej jeszcze traktowane jako ciekawostka to jednak prognozy na następne lata są obiecujące:
"Mobile Internet Device (MID) with a 4" - 6" display, Linux-enabled, and with consumer price points. Sales are in the low millions, but are expected to be around 90 million units in 2011."

CharlieChaplin 2009-11-26 22:43:17

Well,
regarding tipconv 1.10, when using it from the command prompt I got a not so nice Java error. So I informed TeBe via atari-age forum and he replied with a nice batch-file - which gave me not only one, but dozens of errors...

I already wanted to give up, but when moving the palette files from the subdir "palette" into the maindir, tipconv 1.10 all of a sudden worked !! So, in order to use tipconv 1.10 do the following:

1) unzip/unpack tipconv to your computer, e.g. into a dir named "tipconv"...
2) after unpacking there are two subdirs named "icons" and palette", move all palette files from the subdir "palette" into the maindir of tipconv (and if you do so, also add the missing palettes Laoo.ACT, OlivierP.ACT, OlivierN.ACT, G2F.ACT and other palettes you like)...
3) go to the command prompt and type your commands (or better a command line) similar as shown on Epi`s webpage -or- use/create a batch file, similar to the one TeBe provided:

for %%z in (*.png) do java -jar tipconv.jar -t -f -a1.0 -pOlivierP.ACT %%z

*.png means => convert *.png into tip (change to jpg, gif, etc.)
-a1.0 means saturation 1.0 (change into 1.5, 2.0, 2.5, up to 8.0)
-p means palette (change to your palette!)

Do not forget to copy all your frames (png, jpg, gif or whatever) into the maindir of tipconv before starting the command prompt or the batch file, then the multiplie-frame-conversion should work fine with tipconv 1.10... -Andreas Koch.

Epi 2009-12-02 09:57:56

Option -p just needs a correct path to your palette file. So when you're in a directory where you've just unpacked TipConv, you need to give a path like -pPaletteReal.act.

"For" clause may be somewhat redundant for what you need. In my cmd, TipConv works fine with multiple files when invoked like
java -jar tipconv.jar [options] *.png

And, last but not least, I insist that you'd better use 1.1.1, which has a few important bugs fixed.

Thank you.

CharlieChaplin 2009-12-03 15:44:52

Hello Adrian,

yes, I have downloaded tha actual version 1.1.1 of tipconv now. TeBe also posted it on atari-age, where he also posted the batchfile I mentioned above (I simply used copy and paste for it).

When working with the new tipconv the first time, it did not work and gave several errors, think that was the case, because tipconv did not find the palettes in the subdir "palette". But when I copied the palettes to the maindir it worked, so I used this and TeBe`s batchfile (which I only modify from time to time for palette and/or saturation)...

I guess the new version eliminates this and several other bugs. Its cool and pretty fast to work with the new tipconv, I already created several tip-animations with it (much faster than converting one single frame at a time)...

Greetings and thanks for all your programs/tools !!
-Andreas Koch.