Nowa gra logiczna by Kaz 2009-12-08 00:27:40

I kolejna osoba, która dała się wciągnąć na AtariOnline.pl w zabawę w tworzenie oprogramowania, ma dzisiaj premierę swojej gry! Marek "Xeen" Cora od jakiegoś czasu zadawał mniej lub bardziej podstępne pytania na Forum Atarum dotyczące problemów z programowaniem w Turbo Basicu XL. Ale oddajmy głos autorowi:

"Zainspirowany nieco przypadkowo przez xxl'a portowaniem na malucha wszystkiego w co się da grać oraz w ramach własnej nauki podstaw programowania Atari postanowiłem zaimplementować jedną z flash'owych gier wykorzystując do tego celu zapał, Turbo Basic XL i kolegów na forum. Podziękowania należą się zwłaszcza Larkowi i Mono za odpowiedzi na pytania charakterystyczne dla początkujących oraz Zilq za muzyczkę. Zilq zdopingował mnie jeszcze dodatkowo w niedzielę, poprawiając znacząco grafikę na stronie tytułowej i wyłapując kilka podstawowych bugów. Tak w skrócie powstała "wyrabiająca" spostrzegawczość logiczna gra Square.



Na czym ona polega? Zadaniem gracza jest odnalezienie na planszy 12x12 kwadratów (większych niż 1x1), których narożniki składają się dokładnie z takich samych elementów. Gracz ma na to 10 jednostek czasu (jednostki upływają szybciej wraz z kolejnymi poziomami), po odnalezieniu kwadratu czas biegnie od początku. Im większy kwadrat zostanie odnaleziony tym więcej gracz otrzymuje punktów. Sterowanie jest tradycyjne: joystick + fire. Kwadraty zaznaczamy wskazując tylko dwa przeciwległe narożniki za pomocą fire.

Co jakiś czas czas elementy na planszy ulegają zmianie w sposób losowy, co nieco dynamizuje rozgrywkę i nie pozwala graczowi oszczędzać kwadratów celem ich wykorzystania pod koniec czasu (prawa Murphy'ego sprawdzają się w 100%). Mamy też do dyspozycji tzw. jokery (dostępne po naciśnięciu spacji). Joker powoduje losową zmianę 24 elementów na planszy (skuteczne, gdy już nie wiemy co zrobić i wszystko się troi) + dodanie 1 elementu, który pasuje do wszystkiego. Gracz ma do dyspozycji 3 jokery od początku rozgrywki, każdy kolejny uzyskujemy po zdobyciu kolejnych 250 punktów. Na kolejny poziom awansujemy po uzyskaniu kolejnego 1000 punktów. Wersja flash jest prostsza, nie ma jokerów i tym podobnych.

Dla tych, którym cisza pomaga w skupieniu polecam klawisz "M", dzięki któremu można przełączać się pomiędzy muzyką i efektami dźwiękowymi. Życzę przyjemnego grania, chętnie także poprawię ewentualne odnalezione błędy."


Marek "Xeen" Cora


Ładnie wykonana gra, z grafiką w moich ulubionych barwach i z wpadającą w ucho muzyką kolegi Zilq. Oczywiście nie omieszkałem podpytać Marka o jego wcześniejsze kontakty z Atari i w ogóle o opis swojej osoby w kontekście niniejszej premiery:

"Jestem atarowcem od 1988 roku, z przerwą na Amigę (1992-1997) :). Tak naprawdę sentyment do obu tych wspaniałych komputerów zostanie na zawsze. Już w czasach podstawówki pisałem proste gry w Basic-u z kolegami, ale przepadły one bezpowrotnie gdzieś na kasetach. Pozostały za to doskonałe wspomnienia. Do Atari powróciłem mniej więcej dwa lata temu zupełnie przez przypadek dzięki AtariOnline.pl i dwóm wspaniałym grom: "Crownland" i "Yoomp!". W chwili obecnej staram się zgłębiać w wolnych chwilach jego tajniki od strony programowania (na razie w językach wysokiego poziomu) i traktuje to jako hobby. Zacząłem od TBXL, ale mam nadzieję, że jak włożę trochę pracy to uda mi się osiągnąć następne poziomy w programowaniu na maluchu :)"

Czego życzę z całego serca. Pliczek z grą w katalogu gier tutaj. Uruchamia się na standardowym Atari XL/XE ze stacją dysków.
mono 2009-12-08 02:05:38

Bardzo ładna grafika! Co do gry się nie wypowiem, bo nie grałem. Ale program wygląda bardzo fajnie. I muzyka Zilq niezła :)

xxl 2009-12-08 08:24:59

heh fajne.

xxl 2009-12-08 08:34:42

ale moment, w oryginale mozna zaznaczac prostokaty o boku 1 a tu nie? trzeba zachowywac jakas konkretna kolejnosc zapalania kwadratow?

xeen 2009-12-08 08:41:04

nie trzeba, w oryginale trzeba zazanczyć 4 kwadraty, tutaj tylko 2 przeciwległe (co moim zdaniem ułatwia). prostąkątów w SQUARE się nie da - wersja flash to tylko inspiracja.

xeen 2009-12-08 08:45:09

jeszcze dodam, że kwadraty o boku 1 z czterech elementów się liczą, tylko pojedynczy obiekt nie jest kwadratem, który się liczy(o to mi chodziło w opisie :)

zilq 2009-12-08 09:54:50

nie wiem, co powiedzieć :D hi-res wymiata na Atari.

larek 2009-12-08 10:14:19

Ja już mam oczopląs ;-)
Pograłem sobie i całkiem fajnie to wygląda. Podoba mi się pomysł z tymi przebłyskami co jakiś czas, które pojawiaja się na planszy.

Niestety jest też problem. Muzyka nie gra tak jak powinna na real Atari. Na emualatorze jest ok, ale po uruchomieniu na prawdziwym sprzęcie jest źle. Zauważyłem, że gdy podczas gry wyłączymy muzykę klawiszem "M" i ponownie ją włączymy, to zaczyna grać prawidłowo. Chciałem podejrzeć kod, aby coś zaradzić, ale niestety nie ma źródeł ;-)

xeen 2009-12-08 10:18:38

może ten sam problem co w Puzzle Mania? chodzi o sound 0,0,0,0 przed uruchomieniem muzyczki po wgraniu plików?

Kaczor 2009-12-08 10:20:07

Dawno nie widziałem takiej ładnej graficznie gry w gr.8. Świetna robota!

xeen 2009-12-08 10:22:46

dzisiaj jescze podeślę wersję z poprawioną obsługą dzwięku na real atari, dziękuję za wychwycenie błęu

galu 2009-12-08 10:35:24

Oryginalny pomysł twórcy produkcji flashowej musieli zaczerpnąć z gry Yosumin, pozbawiając ją najciekawszych elementów (multiplayer, naliczanie bloków w odp. kolorze) - http://www.youtube.com/watch?v=V174KTZ1_WI Gra jest dostępna na Nintendo DS i od niedawna na X360 i chyba Windowsy.

larek 2009-12-08 10:38:24

W takim razie poproszę jeszcze o kasowanie trybu przyciągania uwagi, który włącza się po ok.9 minutach grania bez naciskania klawiszy. Atari zrobiło mi niespodziankę w postaci zmiany kolorów. Wystarczy co jakiś czas zrobić POKE 77,0. Z tą muzyką zauważyłem też, że po wyłączeniu "M" i ponownym włączeniu, jak gra już prawidłowo, to zakończenie gry i odczyt ekranu powitalnego znowu ją chrzani. Prawdopodobnie player nie jest wstrzymywany (lub wyłączany całkiem) przy operacjach odczytu z dyskietki.

Kaz 2009-12-08 11:31:13

A ja zawsze proponuje pisac gdzies drobnym maczkiem numer wersji programu. W dzisiejszych czasach malo ktora gra nie ma kolejnych, poprawianych wersji.

tbxx 2009-12-08 14:18:53

Same gry logiczne na koniec roku ;)
Fajnie to wyszło.
Ja planuje jeszcze w tym roku zaatakować poprawionymi puzzlami.

xxl 2009-12-08 15:15:19

chwileczke :p "nutty professor" nie jest gra logiczna :p

miker 2009-12-08 20:59:10

Pozwoliłem sobie moje uwagi co do gry umieścić na forum. :)

zilq 2009-12-08 23:36:11

tbxx: bo gry logiczne mają to do siebie, że, raz: są fajne i uniwersalne, a dwa, ich pisanie to całkiem niezła łamigłówka.

Kaz 2009-12-08 23:47:16

Kilka lat temu wielu narzekalo, ze na Atari robi sie tylko gry logiczne i reakcja na nowy program wygladala mniej wiecej tak: "łeee, znowu logiczna...". Prosze, jak bardzo czasy sie zmienily. Pewnie tez dlatego, ze powstaje sporo gier nie tylko logicznych...

Kaz 2009-12-09 00:15:47

Podeslana przez Xeena poprawiona wersja 1.1 juz w katalogu gier.

szary 2009-12-09 02:01:03

bardzo udana gierka. Słowa uznania dla Twórcy :)

Allas 2009-12-09 03:27:54

Dobra robota chłopaki!!! Myślę, że to jest jedna z ostatnich gier w tym roku, w sam raz na Boże Narodzenie. Ale być może się mylę i wyjdzie coś więcej..

uicr0Bee 2009-12-10 01:04:02

Nowa gra zawsze cieszy, ale czy to nie jest klon ubiegłorocznego ECKN+ ?