Nowa gierka! by Kaz 2010-01-20 14:21:13

Konsola Atari 7800 nie zdobyła nigdy takiej popularności jak kultowy Atari 2600. Pojawiła się za późno, w okresie załamania się rynku gier wideo. Firma Atari, sama będąca w stanie ostrego kryzysu, nie wspierała wystarczająco rozwoju oprogramowania swojego dziecka, a wkrótce pojawiła się miażdząca konkurencja ze strony Nintendo i Sega...



Mimo wszystko 7800 ProSystem to ciekawa konstrukcja, w największym skrócie to takie 8-bitowe Atari na sterydach - sterydem jest następca procesora graficznego ANTIC. O ile procesor główny był nieznacznie zmodyfikowany (6502C Sally) to procesor graficzny był o klasę lepszy (układ nosi nazwę MARIA, zegar: 7,16 MHz, 25 kolorów na ekranie). Dobry artykuł na temat MARII napisał swego czasu Voy, jest tutaj. Grafika z kilku gier pokazuje różnicę w stosunku do komputerów XL/XE:



Dobrze jest usłyszeć, że także na tą konsolę tworzy się gry. Bob DeCrescenzo znany też jako PacManPlus pokusił się o stworzenie gry na ProSystem pod tytułem FailSafe. Jest to nieoficjalna kontynuacja gry "Countermeasure" dla Atari 5200. Tam musieliśmy się zmierzyć z przebrzydłymi terrorystami, trzeba było zniszczyć ich kompleks wojskowy. Tutaj historia toczy się dalej, po tym jak dowiedzieliśmy się, że udało im się zbiec i zbudować jeszcze lepiej bronioną bazę gdzie indziej...



Gra polega na zmierzeniu się z przeciwnikiem na jego terenie. Na przeszkodzie stoja wrogie siły lądowe, wystrzeliwane przez nich pociski, umocnienia - bunkry, zasieki, a także zmniejszające się nam nasze zapasy. Trzeba zebrać części czterocyfrowego kodu, aby wprowadzić go potem do systemu wyrzutni rakietowej i zapobiec wystrzeleniu pocisku wycelowanego w Waszyngton. W tym celu dysponujemy... czołgiem; wiadomo, że to najlepsza broń na terorystów ;). W misji pomagają paczki zrzucane przez wsparcie lotnicze. Można w nich znaleźć zarówno coś na zmrożenie wrogich radarów (literka F), jak i na niewidzialność naszego czołgu (I), a także specjalne paliwo dopalające (S) czy siłę miotającą (D). Są też rzadziej pojawiające się (T) - 5 minut więcej na dotarcie do systemu wyrzutni, (P) - dodatkowe życie, (L) - dodatkowa cyfra do kodu, (E) - doładowanie czołgu energią do pełna!



Program został już ukończony, ale jego produkcja nie. Otóż chłopcy z AtariAge planują, jak już wcześniej takie rzeczy robili, wydać grę na cartridgu i w tym celu ogłosili konkurs na artwork - czyli graficzną otoczkę gry: naklejki na cart, plakatu, etc. Zwycięzca oprócz darmowego carta dostanie też możliwość zrobienia zakupów w sklepie AtariAge za równowartość 50 dolarów. Dużo czasu nie ma, bo tylko do 31 stycznia 2010 roku, więc hurry up! Przypomnę, że istnieje specjalny, darmowy soft do robienia projektów cartridgy, a Bob dostarczył też materiały i wskazówki pomocne przy projektowaniu. Po wszystkie szczegóły konkursu odsyłam do źródeł.

Z grą można się zapoznać ściągając binarkę z tego miejsca.
xeen 2010-01-20 15:55:04

countermeasure! ile ja sie tego naszukałem....

_rocky 2010-01-20 18:25:15

A może autorzy by się pokusili o wersję na Atari XL/XE..

larek 2010-01-20 18:30:06

Zamiast robić konsolę mogli dopalić 8-bit Atari... Fajna ta grafika.

urborg 2010-01-20 21:17:04

Atari 7800 zrobiło chyba najbardziej efektowną klapę w historii konsol. Liczba wydanych na tą konsolę tytułów powala w sensie negatywnym. Sprzęt wydany został o wiele za późno i nie miał nawet szansy zaistnieć. Gdyby konsolkę wypuszczono na rynek w 1984 jak planowano to coś by z tego było. Minusem konsoli były możliwości dźwiękowe na poziomie 2600. Atari zmarnowało czas wydając 5200, gdyby zamiast tego wypuścili w tym czasie coś w stylu XEGS to mógłby być strzał w dziesiątkę.

voy 2010-01-20 23:45:08

@urborg: jednak były 2 gry, które miały na kartridżu dołożonego POKEY-a. Były to "Ballblazer" i "Commando". :)

tdc 2010-01-21 01:41:54

Urborg: ale też powstało parę klasyków, których np. nigdy nie było na małe Atari (np. Commando itp.). Jak dla mnie start był dobry z takich tytułów, ale potem już nic nie było i nie ma się co dziwić, skoro rynek był już opanowany przez konkurencję.

jury 2010-01-25 10:57:39

Nie znam szczegułów atari 7800, natomiast pod względem klapy w historii konsol od strony ilości i jakości wydanych tytułów to uznaję jaguara :)

secon 2010-01-29 09:32:40

Fajna ta grafika i kolor czerwony to jest w końcu czerwony a nie taki jak na xl xe.