Adam "Asal" Salamon podesłał bardzo ciekawę rzecz, źródła
gry "Spellbound" wraz z komentarzem:
"Spellbound" był moją ulubioną grą na Atari. Od kiedy pamiętam,
zawsze miałem jednak problemy z ustalaniem warunków jakie trzeba
spełnić, aby udało się rzucanie czarów. Co prawda, warunków tych
można było się domyśleć na podstawie podpowiedzi w grze, jednak i
tak nie było to takie proste.
Potem pojawił się opis gry-solucja w czasopiśmie "Komputer" na
podstawie którego w zasadzie można było grę ukończyć. Mnie jednak
także ciekawiło jak gra została napisana, jak często trzeba trzeba
karmić postaci w niej występujące, jak często trzeba używać
magicznego polecenia "BE HAPPY", jakie są dokładne parametry
wszystkich przedmiotów, jak są rysowane lokacje, itp. Niestety,
tego w opisie nie znalazłem. Ponieważ gra bardzo mi się podobała,
postanowiłem przeanalizować jej kod.
Prace zacząłem w 1998 roku, używając prostego deasemblera
napisanego przez siebie dawno temu w Turbo Pascalu. Początkowo szło
mi całkiem dobrze, po pewnym czasie jednak się zniechęciłem.
Dopiero w zeszłym roku udało mi się analizę dokończyć, w czym
bardzo pomógł mi mój ulubiony język programowania czyli Python.
Obecnie mogę przesyłać wszystkim zainteresowanym następujące
pliki:
reference.txt - krótki opis postaci, przedmiotów i lokacji w
grze wraz z ich charakterystykami;
SPELLBOUND_DEA.txt - zdeasemblowany kod gry wraz
komentarzami;
spell_data.asm - dane gry wraz z komentarzami. Ten plik
został wygenerowany automatycznie skryptami w języku
Python;
małe_bitmapy.txt, duże_bitmapy.txt - identyfikatory i nazwy
małych i dużych bitmap występujących w grze używanych do rysowania
lokacji.
Podsumowując, analiza gry okazała się ciekawym i kształcącym
zajęciem, choć bardzo pracochłonnym. Dodatkową satysfakcją było dla
mnie znalezienie kilku błędów, które zaznaczyłem w kodzie. Ciekawe,
czy ktoś inny oprócz mnie też je zauważył.
Na koniec zachęcam wszystkich do zagrania jeszcze raz w
"Spellbounda" i życzę, aby Magic Knight dotarł do celu, a Thor
nigdy nie zaznał głodu :).
Pliczek archiwum z wymienionymi przez Adama plikami tutaj.
Tomek 2010-01-23 14:44:05
Fajne. A czy pokusisz sie o wypuszczenie wersji pozbawionej tych bledow? Mariusz 2010-01-23 15:28:20
Może ktoś wie w którym numerze magazynu "Komputer" był opis ? Kaz 2010-01-23 15:49:07
Gra byla opisana w numerze 6 z 1986 roku: http://tiny.pl/index.php
Recenzje widze tez na Zakazanej: http://zakazanaplaneta.pl/news.php?readmore=3208
A jakby Asal opublikowal jakas wersje poprawiona to mam tez obrazek tytulowy, troszke podkolorowany, bylby jak znalazl... :) caruso 2010-01-23 16:39:58
@Kaz: Pierwszy link coś nie halo?.. ;-) immolator 2010-01-23 17:06:36
@Asal: gratuluję wytrwałości i włożonej pracy! Determinacja doprawdy godna lepszej sprawy. No i Python rules! :-) Lt_Bri 2010-01-23 17:17:01
Pamięta ktoś jak nazywała się krajowa gierka (chyba napisana w BASICu) z podobną grafiką (choć różniąca się scenariuszem etc?). immolator 2010-01-23 17:20:15
Tia... Roderic. Kaz 2010-01-23 17:22:18
Caruso - http://tiny.pl/hmfvb Lt_Bri - Roderic, gra jest tutaj: http://tiny.pl/hmfb2 a wywiad z autorem tutaj: http://tiny.pl/hmfb8 vega 2010-01-23 19:45:28
źródła najlepiej wysłać stryker-owi bo on kolekcjonuje:) Kawał dobrej roboty:) Kaz 2010-01-23 19:52:24
Zrodelka juz wyslalem Strykerowi na maila. lenxy 2010-01-23 21:34:27
Super gierka. Kiedyś w nią grałem. Pamiętam, jak czytałem jej opis w czasopiśmie "Komputer" w 1986 roku. Potem ten numer gdzieś mi się zapodział, a niedawno okazało się, że mam ten egzemplarz. Próbowałem trochę grać w tę gierkę, ale po przejściu około 100 komnat główny bohater tracił moc i ginął. Nie pomagała też jakaś tam różdżka, która ponoć zgodnie z opisem, gdy odpowiedni użyłem, miałem dostać nowe siły - ale nic takiego nie było. Dopiero na emulatorze udało mi się zrobić zrzuty całej pamięci Atari w czasie gry. Napisałem w QBasicu programik, który porównywał kolejne zrzuty pamięci i wykrywał zmiany. Znalazłem jedną z komórkę pamięci, gdzie jest przetrzymywana siła bohatera i zadziałało - mogłem co jakiś czas wpisywać maksymalną wartość i utrzymywać cały czas "Rycerzyka" przy życiu. Ale zabrakło mi zacięcia, żeby zakończyć grę. Teraz, jak wszystko jest dostępne (opis, mapka, sposób na podtrzymywanie życia głównego bohatera) mam okazję skończyć tę grę. A ta chęć ciągnie się już od 15 lat ... Pozdrowienia dla wszystkich fanów małego Atari. Belial 2010-01-24 10:30:48
Też bym nie dał rady bez opisu, ale miałem go nie z Komputera tylko z lokalnego studia komputerowego. Jeszcze gdzieś u mnie leżą ich opisy, np. instrukcja obsługi Koala Microillustrator albo Boulder Dash Construction Kit. Kaz 2010-01-24 13:11:52
Dla przypomnienia - ten opis z Komputera dotyczy wersji Spectrum, byc moze rozni sie ona od wersji Atari. Kaz 2010-01-24 13:37:56
Belial - a skany mozesz zrobic i podeslac?
PS. Przy okazji polecam tez zajrzenie do Biblioteki Atarowca. Widze, ze mamy tam zarowno opis/mapy do Roderica jak i do Spellbound (z Top Secret z 1992 roku). Jest tez wspolczesna rozpiska Fly-a. Fly 2010-01-24 22:25:37
Roderic - czech and english instruction, map and others... http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=1227
Spellbound - only czech instruction, map and others... http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=180 banshee997 2010-01-25 08:18:52
Swojego czasu robilem mape do Spellbound, lezy na: http://mapy.atari8.info/