"Manic Miner" nadchodzi by Kaz 2010-03-07 04:20:17

W przeszłości na małe Atari powstało wiele gier, których nie było na innych komputerach. Ale z drugiej strony u nas nie pojawiło się wiele hitów z innych platform. Dzięki popularnym w ostatnich latach konwersjom z BBC Micro, C64, Apple II i ZX Spectrum coraz więcej starych przebojów pojawia się też na Atari XL/XE.

Od pewnego czasu brytyjczyk Terrence "Tezz" Derby w zaciszu domowych pieleszy stara się dla nas wskrzesić jedną z jego ulubionych gier z dzieciństwa: Manic Miner z ZX Spectrum. Gra powstała w 1983 roku i co ciekawe, była inspirowana atarowskim hitem tamtych czasów "Miner 2049'er". Aż dziwne, że porty i konwersje gry o obłąkanym górniku powstały na prawie wszystkie komputery domowe i konsole, a na 8-bitowe Atari nie! Najwidoczniej wkrótce ten stan się zmieni, bo z tego, co regularnie podsyła mi Tezz widzę, że prace postępują wyjątkowo szybko.



Gra z założenia ma być wiernym portem, więc nie powinniśmy się spodziewać udziwnień, zmian grafiki czy dowolności w muzyce. Ostatnia odsłona wersji beta zawiera w sobie na razie sześć poziomów, które prezentuję w krótkim filmie na YouTube. Jak na nim widać, jest już ekran tytułowy i sekwencja końcowa. Nie ma jeszcze muzyki tytułowej, zostanie dodana później. Na razie dodawane są nowe procedury i optymalizowane te, które zostały napisane wcześniej :).



Tezz prosił o nierozpowszechnianie pliku XEX z nieukończoną grą, więc na razie pozostaje nam napawać się podglądem na YT oraz AOL. I trzymać kciuki za ukończenie projektu, bo tak kolorowych gier w hi-res na małym Atari jest jak na lekarstwo.
luki 2010-03-07 07:30:01

super! als jak zrobić "Press enter to start?" '=)

Urborg 2010-03-07 08:00:35

Powinno być "Press start to enter" ;)

luki 2010-03-07 08:10:27

screeny wyglądają jak zrobione na Manic Miner for Windows ;-)

Nocny 2010-03-07 10:02:53

Witam, pojawił się dzisiaj ciekawy artykuł o wojnach Atari vs Commodore:

http://nt.interia.pl/news/atari-kontra-commodore,1447043,

xeen 2010-03-07 10:47:32

no, no - wierne
brawo

Jacques 2010-03-07 11:01:38

No no... Takie Jet Set Willy'owate ;-) Pewnie te gry były na jednym silniku robione w oryginale na ZX.

Kaz 2010-03-07 11:25:26

Dla porownania wersja Spectrum:
http://www.youtube.com/watch?v=F7khL9Ms4ow
CPC:
http://www.youtube.com/watch?v=jbJ-fBeDaCw
i C64:
http://www.youtube.com/watch?v=IrYmh5yiTlU

Philsan 2010-03-07 12:08:47

Fabulous!

xxl 2010-03-07 12:18:06

ze wszystkich gier w hires ta wyglada najlepiej, w sensie najbardziej kolorowa. mam nadzieje gra bedzie dostepna jeszcze w tym roku.

The Fender 2010-03-07 12:21:58

Niesamowite! :) Nie wiedziałem, że da się na Atari osiągnąć tak kolorowy hires. Czyżby nowy kierunek ? ...

Kaz 2010-03-07 12:42:06

Juz w Jetpac-u daloby sie pokazac rownie kolorowy, ale projekt zostal porzucony (jak na razie mam nadzieje) i pozostal tylko Jetboy :)

Tezz 2010-03-07 13:08:05

Thanks to all for the comments, the work is progressing onwards.

Luckily it will not be nessasary to obtain an ENTER key to play the game :-) I will be changing this to say RETURN.

Regards,
Tezz.

glowas11 2010-03-07 13:22:17

A tu ver. z Sama Coupe .
http://www.youtube.com/watch?v=gQ6GaETicQI&feature=related

glowas11 2010-03-07 13:28:28

Widze ze w tym artku o wojnie wykorzystano moj filmik.

mono 2010-03-07 13:37:47

No świetne! Bardzo dobrze zrobiona mapka koloru. Wygląda to naprawdę dobrze. Ciekawe jak będzie wyglądała finalna wersja...?

Kaz 2010-03-07 14:19:30

Dodac nalezy, ze muzyke konwertowal Miker, ale tez jest, z tego co wiem W.I.P. Tak, Michal?

zilq 2010-03-07 15:28:46

nie wiedzieć czemu, ale moje pierwsze skojarzenie to: "Mouse Trap", później doszedł jeszcze Jet Set Willy :|
No ale... Świetnie wygląda. Hires bogaty w kolory. "Mniodzio"
Chcieć całość mieć

galu 2010-03-07 15:36:24

Sorry za pytanie, ale to jest "real Atari" czy VBXE? :)

Mało znana wersja amigowa - http://www.youtube.com/watch?v=5i7XXQ2EBrM

xoen. 2010-03-07 16:53:48

Moja pierwsza gra, jaką widziałem na komputerze(zx spectrum), w orwellowym 1984...

Tezz 2010-03-07 18:26:31

@ galu.. It's only the real stock Atari

@Mono.. it should get better!

Regards to all
;)

MWK 2010-03-07 18:38:41

Te biegające kible są conajmniej przerażające ;-)

luki 2010-03-07 20:47:26

Chyba nie wszyscy wiedzą, że MANIC MINER to była pierwsza cześć przygód, dalej kontynuowana w JEST SET WILLY, obie autorstwa Matthew Smitha. Niesamowita historia o tych grach i ich autorze w książce "dawno temu w grach" Bartka Kluski. Tak więc skojarzenie, jak najbardziej na miejscu.

solo 2010-03-07 21:19:06

Great conversion!

Sama gra to totalny ripoff z Jeta, nawet czesc grafiki ripnieta :)

solo/ng 2010-03-07 21:20:06

Luki - dzieki za info, w tym swietle to wszystko "sie zgadza" :)

Kaczor 2010-03-07 21:24:29

Może poza tematem ale takie cosik akurat znalazłem w necie:

http://nt.interia.pl/news/atari-kontra-commodore,1447043

gorgh 2010-03-07 21:37:35

spoko, 5 link do tej stony jak do tej pory

Kaczor 2010-03-07 21:40:15

Sorry, moja wina. Tak to jest jak się w pośpiechu coś zrobi nie czytając powyższych postów. Upsss!

Kaczor 2010-03-07 21:42:18

Ale to przynajmniej świadczy o tym że Atarowcy śledzą tematy o Atari w sieci.

gorgh 2010-03-07 21:49:41

najlepiej wrzucać takie linki do jakiegoś tematu na forum, wtedy wiadomo ,czy ktoś wcześniej go nie wstawił.
A co do gry to wygląda naprawde fajnie,druga obok programu Mona i Yerzmieya planowana produkcja w kolorowym hiresie.

Jacques 2010-03-08 10:55:46

... a muzyka faktycznie genialna, wykorzystuje te właściwości POKEY-a, które sprawiają, że klimat jest świetny :-)

Rastan 2010-03-09 18:11:23

Wreszcie hi-res w kolorach w grze. Wygląda świetnie. Wielki szacunek dla Autora. Jak ta gra będzie chodzi z przyzwoitą prędkością to będzie rewelacja. Trzymam kciuki za realizację projektu.

MaW 2010-03-10 09:12:11

Tezz, jak uzyskałeś taki tryb ? Podzielisz się ? http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=548

Kaz 2010-03-10 10:23:55

Rastan - jak to wreszcie hi-res w kolorach? A xxl nie stworzyl paru gier hi-resowych w kolorze? A Jet Set Willy 2007, Jetboy, Nightshade?

Rastan 2010-03-10 12:02:58

Kaz - tak faktycznie. jednak wymienione przez Ciebie gry miały stosunkowo mało kolorów. wydaje się, że Tezz wykorzystał program rastra do zwiększenia liczby kolorów w linii + duszki. xxl chyba nie stosował takich sztuczek. ale dokładnie tego nie wiem, trzeba by zapytać autorów.

Yosh 2010-03-11 23:44:26

Niby podświadomie czujesz, że się da.... ale wkońcu wprowadził to ktoś w czyn!.

@Tezz: Very nice indeed. I suppose that main hero will be changing colors like on ZX version (by inheriting them)? Or do you have something tricky to mask them out :)

Tezz 2010-03-12 02:50:40

Thanks for the comments everyone.

@Yosh: yes Miner Willy will change colour as he passes through the graphics which will look similar to to zx original.
The reason for this happening on the ZX is due to it's usual colour map restrictions and for our Atari it is because of the way the hi-res modes work, inheriting the colours from the overlays / rasters as the hero passes through them.

Regards,
Tezz.

MaW 2010-03-13 22:47:40

Tezz, could you share with us the procedure of multicolor GR.8 ?

Tezz 2010-03-16 00:06:36

@MaW

The procedure for gaining colour in hi-res is down to a rather long creation process. It is achieved with all the techniques that are well known, they are just carefully planned and executed. It is done with a combination of player missiles which are manipulated in multiple dli changes and, the occasional raster kernel has been used when required. This is done by hand in assembly. The price we pay for colour is with the additional amount of memory the procedure uses. Compression is used with all the raw data although the individual dli programs themselves can become particulary sizable.

Regards,
Tezz.

MaW 2010-03-16 10:20:47

it's mean, i cannot use this as universal procedure with tbxl... ?

MaW 2010-03-16 10:21:16

And thanks for your answer too :D

Tezz 2010-03-16 15:09:48

You can make use of the technique in your TBXL programs although the procedure is not very flexible, each level for example is a carefully planned and rigid design. You would be simply including the assembly language routines into your program to be executed from it so as far as writing the DLIs, it is the same as working in assembly for that part because they can only be written in machine code.

F6 2010-03-17 08:42:27

not bad, missing intro music and in-game music falses. better would be 1channel beep-like music - it would close the atmosphere of the original game. and manic miner was the first game, jsw is the sequel, so gfx couldn't be ripped from jsw :)

luki 2010-03-17 20:02:18

a tak blisko tematu: muzyka z JET SET Willy, była w czołówce jakiegoś programu na początku lat 90. w TVP, ktoś pamięta może w jakim?

secon 2010-05-27 14:49:18

Luki, ale w polskiej TV? ciekawe co to było