Gra roku nadchodzi! by Kaz 2010-04-30 21:01:51

Myślę, że śmiało można zaryzykować taki tytuł nowinki dla gry, o której mam przyjemność w tej chwili napisać. His Dark Majesty to ambitny projekt kolegi Jakuba "Ilmenita" Dębskiego, który przebojem wtargnął w środowisko Atarowców, tworząc kilka ciekawych programów, jak konwerter zdjęć i grafiki do formatu Atari, własny silnik do gier 3D bazujący na raycastingu czy właśnie opisywaną niżej grę strategiczną. Wszystkie te projekty miały swoją historię na Forum Atarum, gdzie można śledzić ich rozwój. Wątek o wersji 1.0 gry (autor prosi o komentowanie tam i raportowanie ewentualnych błędów) - jest tutaj.



His Dark Majesty jest DARMOWĄ grą strategiczną role-playing, o jakości wykonania, jakiej jeszcze na małym Atari nie było. To z resztą było głównym założeniem Ilmenita - żeby stworzyć grę lepszą od wszystkiego, co dotychczas mieliśmy w tym gatunku. Program bazuje na pomysłach z pecetowskich gier "Advance Wars" oraz "The Battle for Wesnoth", ale pomysł gry, silnik, poziomy, AI, interfejs - są autorstwa Jakuba. Dodatkowym koderem, debiutującym w tej roli na małym Atari - jest Marok autor kodu intra i outra oraz głównego menu.

Gra została opakowana muzyką i efektami dźwiękowymi przez słynnego na Atari muzyka Jakuba Husaka, który po latach przerwy powrócił do tworzenia na 8-bitowcu. Muzyka w intro bazuje na utworze "Red Dragon" Jana Hammera, a outro na "Sacred War" ("Święta wojna") Aleksandra Aleksandrowa.



Ogromnym atutem gry jest oprawa graficzna. Niesamowicie piękne i kolorowe obrazki w intro, outro i w głównej grze zawdzieczamy Adamowi "Ooz" Powroźnikowi. Ja, niżej podpisany, jestem z kolei autorem czarno-białych grafik w przerywnikach między poziomami, które wprowadzać mają w klimat przed każdym kolejnym etapem rozgrywki (moja praca nie jest jednak skończona, Ilmenit dał mi dyspensę - więcej czasu na rysowanie, ponieważ to nie jest takie hop-siup machnąć ponad 20 obrazków).

W tłumaczeniu na język angielski pomógł Shawn Jefferson, a testy przeprowadzali nadto Xeen i Andys.

Historia

Oficjalną wersję można przeczytać na stronie domowej projektu. W wersji skróconej będzie to szło tak: pewna Armia Ciemności pod przywódctwem tytułowej Jego Mrocznej Wysokości najechała pewne królestwo. Król został zabity, a jego syn wrzucony do lochów. W tym miejscu zaczyna się gra - książęcy giermek podstępem dostaje się do więzienia i uwalnia księcia z jego celi. Tylko od nas i naszych zdolności taktycznych i strategicznych zależy, czy uda się pokonać po drodze strażników i uciec. Ale to dopiero pierwszy rozdział przygody, oswojenie się z interfejsem gry i zasadami prowadzenia walki wręcz.

Dalej czekają nas trudniejsze zadania na kolejnych 23 etapach o rosnącym poziomie trudności. Na każdym z nich oswajamy się z kolejnymi nowinkami - a to z nowym rodzajem broni, a to nowym sposobem prowadzenia walki. Gra zmusza nas do ciągłego rozwoju i dowodzenia coraz liczniejszym wojskiem, organizowanym z niedobitków królewskich sprzymierzeńców. Świetnym rozwiązaniem jest powiązanie scenariuszowe wszystkich poziomów - i towarzyszące temu rozmowy bohaterów przed każdym etapem, a także grafika przed etapami, mająca wprowadzać w klimat tego, co nas zaraz spotka.



Podsumujmy technikalia gry: czekają na nas 23 poziomy z kampaniami do rozegrania (dla jednego gracza), walka z dość szybko i sprytnie myślącym komputerem, 26 różnych jednostek walczących o unikalnych właściwościach (w tym jednostki latające, wodne, magowie i bestie), 10 postaci, które występują w grze, a które ci pomagają lub z którymi się zmagasz, grafika, muzyka i kod na najwyższym atarowskim poziomie, intro i outro, intuicyjny interfejs, system podpowiedzi i wprowadzeń, który uczy grać. I to wszystko za darmo, na standardowym Atari z 64KB i procesorem 1,77MHz.

Bez dwóch zdań hit roku 2010. Czekamy na poprawki zgłoszonych błędów wersji 1.0, ja mam z kolei nadzieję szybko dokończyć pracę z grafikami międzypoziomowymi. A plik obecnej wersji do ściągnięcia z katalogu. Koniecznie trzeba też zapoznać się z opisem gry na stronie domowej.
Wolfen 2010-04-30 22:16:04

Wlasnie zostalem wdeptany w ziemie! Ja myslalem ze to nie ruszy na golym Atari 65XE!!!

luki 2010-04-30 22:38:10

będzie polska wersja językowa?

xeen 2010-04-30 22:41:33

z przyjemnością skończę wszystkie poziomy ponownie. i będę namiawiał kumpli, aby zagrali bo warto - nawet jeżeli teraz używają ps3.

larek 2010-04-30 23:54:46

Ludzie cud! Normalnie cud!

Jak widać na załączonych obrazkach Atari potrafi :) A jak jeszcze programista ma coś do powiedzenia to wychodzi takie HDM.
Trzeba będzie zagrać :)

mariuszbox 2010-05-01 00:32:36

Na pierwszy rzut oka (bez grania) klasa!

epi 2010-05-01 00:42:07

Pokłony przed autorami. Widziałem zajawkę na sztabie w Krakowie. Mimo, że to nie moje klimaty, jestem pod olbrzymim wrażeniem - bardzo rozbudowana gra dopracowana w szczegółach.

StreaK 2010-05-01 00:49:15

W zdolnych ludziach siła. Bez dwóch zdań. ..Juhuuu...

mono 2010-05-01 00:55:33

Bardzo dobra gra! Gratulacje i szacunek dla Autorów, bo każdy element jest zrobiony doskonale. Więcej takich produkcji :)

xoen. 2010-05-01 02:55:24

mackoBOSKA, Oo.

andys 2010-05-01 07:34:50

Również jak Xeen z przyjemnością przejdę jeszcze raz całą grę choc przechodzilem ja znow z tydz temu;P. Grafika Ooza wymiata, muzyka jak na moje ciężkie ucho w stosunku do atari brzmi ok. w sumie to jeszcze bym dodal jakis modulik. Grafiki Kaza nie miałem możliwości zobaczyć bo robi to na ostatnią chwilę), ale z tego co widzę na screnach wygląda ok, ale kaz mam zastrzeżenia do screenu "helping others", leworeczny i na dodatek cos mu zwisa;/
Podsumowując gra wymiata i w stosunku do poczatkowych wersji ai dziala o wiele, wiele razy lepiej. Jednostki wroga nie sa juz tak glupie jak byly;) i wiele gier na pc sie umywa.

Uwazam, ze gra jest na tyle hitem, ze powinniscie wydac ja na carcie i zarobic sobie choc czesciowo, a i maniacy takich pozycji kupili by taka gre.

Jakub oczekuje finału i możeby od razu dodac edytor plansz? pozwoli to wszystkim tworzyc plansze niedoprzejscia z jednym zastrzezeniem "ale" da sie;p

The Fender 2010-05-01 08:04:39

W skrócie - niesamowite !

Rastan 2010-05-01 09:06:55

Zapowiada się bardzo dobrze, choć grafiki Kaza w hi-resie mogłyby zostać lekko podkolorowane.

walezy 2010-05-01 09:37:44

wow! Chyba pierwsza gra na Atari, która na prawdę mi się podoba!

nosty 2010-05-01 09:41:48

@Rastan - nie zgadzam sie. Albo full kolor jak na obrazkach w intro albo calkowicie cz-b, co stanowi, mila odmiane przyciagajaca wzrok.
Uwzgledniajac ze mozliwosci podkolorowania duchami sa marne, ograniczenia tej techniki tylko popsulyby efekt.

PS. Gratuluje gry!!!

xxl 2010-05-01 10:19:05

no wlasnie gdzie jest j.polski! bardzo fajna gra.

pavros 2010-05-01 10:45:33

Gra prezentuje się wyśmienicie! Szacunek dla autorów.

Kaz 2010-05-01 10:56:29

Nosty - nie takie marne, spokojnie mozna podkolorowac...
Rastan - ...i nawet probnie podkolorowalem, ale zupelnie mi sie to nie podobalo. Na forum wrzucam dla porownania.

golem14 2010-05-01 11:00:18

Oczywiście gra to dzieło autorskie i twórca ma prawo decydować o jej całokształcie ale również uważam, że powinna być zrobiona wersja polskojęzyczna. Nie istnieje zbyt dużo gier tego typu, a już na pewno nie na tak wysokim poziomie, w naszym rodzimym języku.

tytus 2010-05-01 11:09:06

gra wypasniona!

The Fender 2010-05-01 12:42:46

Hmm a może kiedyś Laser Squad ... ;)

Bas 2010-05-01 13:09:46

Gra rewelacyjna i też uważam ze powinna być wersja w języku polskim.

The Fender 2010-05-01 13:34:44

... i właśnie, dlaczego nie ma polskiej lokalizacji ? (może być bez lektorów ;)

@Kaz: lepsze wersja monochrom.

Kaz 2010-05-01 14:13:26

Polska lokalizacja - to oprocz zmiany tekstow takze zmiana grafik miedzypoziomowych oraz instalacja polskich znakow. Jestem za, szczegolnie gdyby gra miala byc wydana na carcie - mozna by tam wcisnac obie wersje.

Axi0maT 2010-05-01 15:03:52

Szukam szczeki ktora mi gdzies upadla na podloge. Wyglada przepieknie... I ciezko bedzie komukolwiek przebic ta gierke w tym roku, a moze nawet i w najblizszych latach. Ciekaw jestem tylko ile to wszystko zajmuje no i przede wszystkim czy wyjdzie jakas wersja na kartridzu. Kolekcjonerzy by wam nie wybaczyli gdybyscie takowej nie spreparowali. Z calym szacunkiem dla Kaza - mimo wszystko chetnie zobaczylbym w przerywnikach miedzy planszami wiecej grafik na poziomie takim jak w intro :)

Kaz 2010-05-01 15:25:34

Dodam jeszcze, ze na razie glowny sprawca zamieszania czyli Ilmenit nie komentuje, bo wyjechal na urlop. Jak wroci za tydzien to sie pewnie zapozna z wszystkimi uwagami.

Nolava 2010-05-01 18:36:04

Teraz to Władca 2 ruszy z kopyta. Czekamy na Diablo i Ultimę.

jhusak 2010-05-01 19:08:30

Myślę, że przez kolejny tydzień się będzie zapoznawał z opiniami.

jhusak 2010-05-01 19:09:38

Chodzi oczywiście o Ilmenita.

urborg 2010-05-01 20:27:23

Gra rewelacyjna - po prostu nowa jakość! Ja tez uważam, że żadna produkcja w tym roku nie zdoła jej dorównać, choć oczywiście chciałbym się mylić :).

Axi0maT 2010-05-02 08:24:07

Gram drugi dzien i wciaz jestem pod wrazeniem. Wiekszosc najnowszych gier na kompy i konsole nie ma najmniejszych szans przy probie porownania z "His Dark Majesty" pod wzgledem grywalnosci. Naprawde swietna produkcja.

Wolfen 2010-05-02 09:07:51

Zagralem! Jest boskie! :) Dawno nie widzialem tak powalajacej i tak grywalnej gry! :)

Wolfen 2010-05-02 09:15:24

No i dziala swietnie na golutkim Atari 65XE :D

Ramos 2010-05-02 10:56:59

Dobrze by było jakby gra ukazała się też wersji na cartridge'a i była w kilku wersjach językowych coś jak w grze Kolony 2106.
Świetna gra...

pigula 2010-05-02 13:44:38

Jeszcze się w gierkę nie wgryzłem - ale muszę przyznać, że oprawa graficzna powala! Rewelacja!

PWRS 2010-05-02 16:58:39

na moim 65 XE nie dziala. raczej to nie wina pal-u (choc nie jestem pewien) bo poprawnie laduje intro, zawiesza sie przy przejsciu do wlasciwej gry (wczytuje sie ekran wlasciwej gry a nastepnie zmienia sie kolor i nie moge ruszyc joystickiem, a nic na ekranie sie nie porusza :-(

5eba 2010-05-03 04:24:16

pare dni nie zagladalem, a tu powstala bomba nuklearna, ktora rozwala wszystko co do tej pory widzialem

DieMON 2010-05-03 11:17:21

Chylę czoło przed twórcami. Uwielbiam Advance Wars więc tym bardziej jestem zadowolony, że gra o zbliżonych założeniach wyszła na małe Atari. Prócz tego widzę inspirację klasyczną serią Final Fantasy - plansza tytułowa i animacje ataków.

eru 2010-05-03 11:25:00

Pograłem trochę, bomba! Scenariusz jest, rozgrywka jest, grafika jest, muza też niezła (choć tu średnio mi podchodzi). Jestem na 5tym levelu, i na pewno będzie więcej :)

Mini poprawki, które moglibyście rozważyc:
- literki są ładne, ale czasem mało czytelne (zwłaszcza duże)
- jednostki różnych graczy się jednak ciut za mało różnią, może by dodać w stanie jednostki (na dole) nazwę frakcji do której należy
- szkoda, że wąski ekran :)

marok 2010-05-03 14:41:44

@PWRS:
Zmiana koloru ekranu (na niebieski) sugeruje, że nastąpił błąd przy próbie doczytania gry właściwej z dysku (chodzi o plik HDM.DFL).

Ale nie wykluczam, że może za tym stać inna przyczyna, bo intro zawiera z pewnością błędy.

Marek 2010-05-03 15:28:06

Lepsze exclusives niz na Playstation 3 (patrz Valkiria Chronicles).
Przesow ekranu uklonem w kierunku ZX Spectrum?
Przyjmuje ktos zaklady ile zarobi wersja na iPhone?

eru 2010-05-03 17:22:06

Coś mi dźwięczało i dźwięczało jak zajrzałem na stronę projektu, i co? Zadźwięczało! Układ strony jakby bardzo podobny do yoomp.atari.pl - fajnie :)

Dhor 2010-05-03 22:06:44

Cóż można napisać... O tej grze można jedno powiedzieć - oprócz docenienia tego, że komuś się chciało coś takiego napisać/narysować/udźwiękowić, w tę grę ma się ochotę... najnormalniej grać.

Wspaniała robota. Tłukę w nią już drugi dzień - jedyne, czego mi brakuje, to awansów jednostek, jak też przechodzenia ich z misji na misję.

Gra wypełnia ogromną lukę w produkcjach atarowskich, gdzie brakowało od jakiegoś czasu porządnie zrobionych strategii.

eru ego 2010-05-04 14:26:08

Dźwięczy dalej! zauważyłem, że wszyscy zaczynają zżynać mój układ strony

http://privateer.sourceforge.net/
http://stratagus.sourceforge.net/
http://wesnoth.org/
http://www.openttd.org/en/
http://dbug.kicks-ass.net/reboot/web/superflydx/superfly.html

i wielu innych, wkurza mne to!

xeen 2010-05-04 15:04:57

taki układ strony to chyba jest template w każdym byle programie do edycji html.

Dracon 2010-05-04 17:34:39

Przed stronica Yoomp! istniala hompejdz o Numenenie - moze to stamtad wszyscy ciagna inspiracje... :D

Yosh 2010-05-04 23:06:49

Jako ewangelista Nethacka i fan Battle for Wesnoth rozpływam się :]

Kaz 2010-05-05 10:45:08

Ludzie, czytajcie ze zrozumieniem - Eru napisal tylko, ze widzial juz ten uklad strony i ze dobrze, ze sie taki stosuje.

A panu podszywajacemu sie pod Eru (jako Eru Ego) juz podziekujemy.

secon 2010-05-27 15:00:59

o boziu jakaz grafa, po maksie mi szczena opadła. Chłopaki wydajcie ją na karcie i serio.... zaróbcie sobie na tym należy się będzie większa motywacja dla Was aby robić następne. Ja juz mogę zapłacić aby tylko wyszła. mPorządnie potestować i gitara. Założę się że sprzeda się cały nakład. Za darmo nic nie ma . Gratulejszyn

Gwobby 2010-06-09 12:28:12

I've posted comments on atariage but just wanted to say thanks for making such an excellent game. I completed it yesterday so please please make a sequel ! This is one of the best Atari 8-bit games of all time.

gl.h 2010-07-16 14:37:01

secon, co Ty opowiadasz. Jak nic nie ma za darmo? Na Atari większość nowych gier jest za darmo, a na PC istnieją bardzo dopracowane darmowe gry pisane dla frajdy. Np turówka Battle for Wesnoth - sama grafika w tej grze to tysiące roboczogodzin. Istnieje sporo grywalnych gierek na silniku Q3, przy czym taki Enemy Teritory to nie jest nawet grywalny, on po prostu uzależnia. Jest darmowy klon Civilization i dosłownie setki innych gierek. (btw poza grami jest cały świat GNU, BSD ,Linuksa itp, stronka Kaza i Atari Area nie pobieraja pieniedzy za dostęp i nie strasza reklamami). Są ludzie, ktorzy za darmo krew oddają... Nikt za to nie bierze pieniędzy, po prostu satysfakcję sprawia wypuszczenie samej gry. Poza tym myślenie, że komercja na 8bit Atari w przypadku sukcesu może stanowić istotną gratyfikacje to aberracja umysłowa. Ile sztuk gier da się sprzedać i po ile? To jest "gratyfikacja" na poziomie kieszonkowego jakiegoś nastolatka, zupełnie nie przystająca do zainwestowanego czasu. Jeśli się mylę i ktoś zna przykłady motywujacych zarobków przy wydawaniu gier retro, to proszę dać znać. Nie chcę tu robić krucjaty, wyjść na nawiedzonego albo komucha :D, ale wokół tyle interesowności i za przeproszeniem g..jadztwa, że nie trzeba go jeszcze nakręcać w światku retro hobbystów.

adv 2010-10-16 19:09:09

Są wersje A.D.2044, Robbo L.K. Avalonu na pc. Miecze Valdgira II ASF S.C. mają swoją wersję na Amigę. Ze sprzedaży na pc można sobie dorobić, rynek 8 bitowy - tego nikt nie wie. Scenariusz do gry jest przedmiotem prawa autorskiego, który można sprzedać. Połączenie hobby z zarabianiem może stać się tanią komercją, którą się teraz poprawia tworząc nowe wersje starych programów.

Szkoda, że takich gier nie było, kiedy byłem nastolatkiem.