Po Głuchołazach 2010 cz.I by Kaz 2010-08-01 06:14:40

Czas na pierwsze sieciowe informacje pozlotowe. Zlot pod względem prac w końcu był taki jak powinien - szczególnie w kategorii graficznej, najbardziej mnie interesującej. Nie bez osobistej satysfakcji stwierdzam, że zamiast typowych dla Głuchołazów 3 do 6 prac, w tym roku w gfx compo w Głuchołazach pojawiło się 20 prac! Niniejszym prezentuję prace z gfx compo w kolejności prezentacji na party, z wymienionym autorem obrazka oraz z drobnym komentarzem.

1. Atari BDSM - Insert

Powrót grafika, który miał już epizod na scenie Atari. Związany z Konopem i grupą Shadows powraca z grafiką reklamującą nową grupę (post-Shadowską?) o wdzięcznej nazwie AtariBDSM - skrótu nie będę rozwijał, ale kto oglądał film w kategorii "wild" na party to wie do czego chłopaki zmierzają ;). Obrazek w interlace i odcieniach szarości.



2. Bird - Insert

Ponownie Insert i ponownie obrazek w interlace, ale tym razem kolorowy.



3. Dinner aka Kolacja dla wicekróla - Piesiu

Miażdzący umiejętnościami graficznymi Piesiu również wystawił dwie prace. To pierwsza z nich, zebrała ogromne brawa. Rysowana w "G2F".



4. Disabled - Factor6

Nasz sympatyczny czeski kolega miał w tym roku jechać na Fujijamę, ale ostatecznie pojawił się w Głuchołazach i do tego wystawił pracę. Kto pamięta poprzednie prace Factora6 ten doceni konsekwentną promocję prosiątką :D



5. Eyes - Innuendo

Jedyna praca w tegorocznych Głuchołazach, która wyszła spod ręki kobiety (Moniki Wesołowskiej). Praca abstrakcyjna, pogrążyła salę w dociekaniach, co przedstawia rysunek.



6. Final Journey - Lhuven

Debiut scenowy Leszka Szuty, rysowane ręcznie w trybie GTIA. Ode mnie duży plus za efektowne użycie nietypowego trybu graficznego. Autor dołączył etapy rysowania pracy.



7. Golden Bomb! - Insert

Mocny powrót kolegi Inserta na scenę Atari, od razu z trzema pracami na gfx compo.



8. Gotta Love the Dead - Lhuven

Dwie prace w debiucie Leszka Szuty. Drugi - niniejszy - obrazek to już nie tryb GTIA, a podstawowy low-res z "G2F".



9. Grunvald 1410 - Valeron

Kolejny debiut na scenie Atari. Białorusin Valeron znany z ZX Spectrum przedstawił prace w hi-res, rysowaną pierwotnie w programie na trumience. Efekt spodobał się wielu osobom, praca zebrała sporo braw.



10. Impossible is Nothing - Irwin

Irwin uderza z kolejnym obrazkiem, który ma za zadanie zaprezentować techniczne możliwości, o które przedtem nie podejrzewaliśmy naszego Atari. W efekcie poniżej możemy zobaczyć pierwszy na Atari obrazek, który ma w pionie 288 linii!!! Jak napisał mi Irwin: "Komodziarze mają te swoje 276 linii - Atari potrafi więcej ;) No interlace! No VBXE! Pure black magic GTiA/Antic 1978 ;)". Dodać należy też informację odautorską, bo to co widzimy na obrazku to nie wszystko: "Obrazek posiada hidden part - który zaplanowałem z góry i jest na obrazku (wystarczy wgrać plik g2f i wybrać DLI aby się przekonać o tym) Jednak chciałem aby to wywołać przyciskiem. Próbowałem sam to zrobić ale szkoda nawet pisać o moich efektach ;) Pavros aka Geniusz dopisał to w try miga. Tak więc jak chcesz zobaczyć coś czego nie widać to przypatrz się z bliska, tj nachył się do monitora tak aby łokciem, brodą zawadzić o klawiature ;) w szczególności w klawisz "H" (lub przycisk fire joysticka). Oczywiście to wszystko albo na realnej maszynie PAL z monitorem z dużym overscanem lub na najlepszym emulatorze Atari Altirra 1.7 w wersji od beta25 wzywż.". Odnotowujemy więc, że obrazek wymagał interwencji programisty (także na wcześniejszych etapach niż dodanie hidden part - kolegi Pavrosa).



11. Island - Rocky

W tym roku MadTeam stawił się karnie w pełnym składzie swoich aktywnych członków, a ich grafik Rocky wystawił dwie prace. Poniżej pierwsza z nich.



12. Kuri - Exin

Niemiecki kolega do samego końca, a nawet po oficjalnym deadline walczył z przygotowaniem tego obrazka, choć nie udało mu się go dokończyć. Zaprezentował bardzo ciekawą pracę, mocno podkolorowany hi-res, rzadki widok w konkursach graficznych.



13. Lato w krainie krzywych Beziera - Nosty

Swój debiut w konkursie graficznym zaliczył też Nosty. Obrazek powstał z fascynacji krzywymi Beziera i porą wakacyjną ;D



14. Mighty Jiloff - Exin

Druga praca Exina to wariacja w temacie growym. Obrazek do sugerowanej konwersji dla Atari gry "Mighty Jiloff".



15. Nostalgia - Rocky

Drugi obrazek Rocky'ego odwołuje się do emocji tęsknoty za starymi, ale jarymi demkami. W czasie konkursu obrazek ten wywołał spontaniczną reakcję zgromadzonych, wybijąjących rytm muzyki demka o robocie, a także sprowokował popis umiejętności beat-box-owych Mikera.



16. Praca domowa - Piesiu

Druga praca Piesia, aluzja do koderów od dem ;), wywołała największy aplauz publiczności - i wygrała konkurs.



17. Ryjek - Ripek

Replay aka Ripek chyba trwale powrócił na scenę z pracami, co tylko może cieszyć. Jego obrazek jest w interlace'ie i podobnie jak praca Irwina - wymagał interwencji programisty (od programu graficznego "Lepix" czyli od kolegi Eru). Prezentuje 5-kolorowy hi-res (320x200).



18. Ślimok - Kaz

Obrazek przeznaczony do zajęcia ostatniego miejsca i podwyższenia frekwencji prac. Skoro z powodu natłoku świetnych grafików jak Piesiu, Ooz czy inni nie można zająć pierwszego miejsca, postanowiłem zawalczyć o ostatnie :). Na party okazało się, że nie tylko ja wpadłem na taki pomysł, więc walka była zacięta (pozdro dla kolegi z AtariBDSM!).



19. Sztorm - Ooz

Mamy już taki poziom konkursów, że świetna praca Ooza, która dwa, trzy lata temu w cuglach wygrała by dowolne gfx compo na Atari - dzisiaj zajęła dopiero trzecie miejsce! (o włos mijając się z drugim miejscem). Co za czasy, co za czasy... :)



20. Techno-POP - Yerzmyey

Praca Yerzmyeya w stylu jerzmiejowym :).



Wyniki głosowania zostały podliczone już w nocy, bezpośrednio po konkursach, ale wstrzymałem się z ich publikacją aż do czasu oficjalnego ogłoszenia dnia następnego czyli dzisiaj. Oto kolejność powyższych prac:

8 bit gfx compo

miejsce praca punkty
1 Praca domowa - Piesiu 493
2 Dinner - Piesiu 477
3 Sztorm - Ooz 467
4 Grunvald 1410 - Valeron 409
5 Ryjek - Ripek 394
6 Mighty Jiloff - Exin 374
7 Gotta Love the Dead - Lhuven 373
8 Kuri - Exin 332
9 Impossible is Nothing - Irwin 314
10 Final Journey - Lhuven 285
11 Nostalgia - Rocky 276
12 Island - Rocky 270
13 Golden Bomb! - Insert 247
14 Lato w krainie krzywych Beziera - Nosty 229
15 Bird - Insert 224
16 AtariBDSM - Insert 221
17 Disabled - Factor6 181
18 Eyes - Innuendo 129
19 Ślimok - Kaz 127
20 Techno-POP - Yerzmyey 112


Plik z pracami tutaj, a następne informacje wkrótce, ale muszę je przetworzyć.
F6 2010-08-01 16:09:19

Praca domowa rulez!!!!!!!!!

Kaz 2010-08-01 16:09:58

Acha, zapomnialem dodac, ze oddano na zlocie 53 glosy.

Lhuven 2010-08-01 17:15:33

Wspaniałe prace, naprawdę wysoki poziom - a czołówka to mistrzostwo świata. Na podium bez niespodzianek - dwaj mistrzowie nadal najlepsi, choć poprzeczka coraz wyżej :)

Nolava 2010-08-01 17:36:58

Czyli ogólnie kolorowe obrazki z pomysłem rządzą.

Nitro/Black Sun 2010-08-01 17:39:01

Świetne compo, poziom prac zdecydowanie wysoki!
Irwin: Co do rulezującej pracy, to pozwolę sobie zabrać głos obronny, spokojnie, nie chcę żadnej wojny :)
Tak więc na każdym monitorze gwarantowane mamy 384x272 pikseli, monitorki z overscanem wyświetlą 272 piksele w y +- 40 pikseli jako, że C64 ma 312 linii. Nie ma żadnego problemu z wyświetleniem grafiki na sprite'ach w tym nadprogramowym obszarze.
Pic w 384x272 włącznie z obszarem 282 pikseli:
http://img96.imageshack.us/img96/6739/11585.gif

irwin 2010-08-01 18:14:05

Poziom prac znakomity! Liczba autorów chyba największa w historii atarowskiej sceny. Zwycięskie prace Piesiu i Ooza mega rewelacyjne, ale to już im pisałem więc są pewnie już znudzeni tym słodzeniem ;)
Ripek - byłem bliżej w przewidywaniach ;) jesteś piąty! a nie ósmy.
Valeron - świetne b&w, mam nadzieję że będziesz częściej zaglądał na scene Atari.
Exin, Lhuven - wyrazy uznania - poziom coraz wyższy.
Zresztą inni też wielkie dzięki za start, nie załamywać się miejscami będzie lepiej.

@Nitro, spoko, ja tam nie wiem wszystkiego ;) pewnie masz rację. Swego czasu próbowałem ustalić ile maksymalnie da się wyciągnąć z C64, bo jak widzisz ;) temat mnie interesuje. Pytałem się więc Algorithma - gościa który wie naprawdę sporo o trybach graficznych C64. W szczególności dziwił mnie ten obrazek:
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=81141
Jak widzisz ma on nawet 293 linii!
Lecz Algorithm stwierdził że ten czarny pas na dole to zmiana rastra a same duszki są do 276 linii (bo 255 ostatnia linia w której możesz postawić duszka + 21 linii duszka = 276)

Ogólnie uważam że mając tak potężne duszki (jeden duszek multicolor pokrywa u was 3 kolorami obszar 12 pixli 2x1 a macie ich aż 8) jest naprawdę bardzo niewiele obrazków wykorzystujących to. A aż się prosi oto.
Tak więc dzięki za te sprostowanie.

Nitro/Black Sun 2010-08-01 18:56:38

Sprostuje sprostowanie, przerwa od kodowania C64 musiała mi stępić umysł i trochę źle się wyraziłem, sorry :)
Rzeczywiście duszki w niezmienionej formie można postawić do 276 linii, można włączyć sprzętowe rozciąganie i wtedy będą do 297 linii, jak ktoś się uprze, to może je trickiem rozciągnąć do 312 linii.
Screen z emulatora w trybie full overscan, wychodzi na to, że ten pic ma 312-6(z początku)=306 linii :)
http://img823.imageshack.us/img823/3240/aaank.png

Co do braku obrazków wykorzystujących to, to chyba chodzi Ci o multicolor, w tym trybie nie ma żadnego sensownego edytora pozwalającego je umieszczać.
Duszki są podstawą kolorowego hiresu z słynnym ostatnio trybem NUFLI.

irwin 2010-08-01 19:03:44

@Nitro: nie, nie oto mi chodzi. Nufli to dalej tylko 200 linii. Zresztą przejdzmy na priv - bo temat ciekawy i chętnie się czegoś dowiem od tak uznanego kodera a po drugie ... zaśmiecamy ;)

Dracon 2010-08-01 20:52:19

Piesiu roX! Choć zamieniłbym miejscami #1 z #2. Praca Ooza zasłużenie w pierwszej trójcy, szczególnie, że (z pewnych względów) lubię tematyką morską (i fantasy). Pozostali też nieźle, wreszcie więcej prac Inserta. :) Intrygujący jest ten tryb 5-kolorowy hires w którym Replay wystawił pracę. Ma duże możliwości (i tryb i autor), tylko pewnie nieźle "mryga", hehe. ;]

zilq 2010-08-01 21:11:09

Kaz, pełen szacunek, ale twoja praca powinna wygrać ostatnie miejsce ;) Praca Yerzmyeya jest lepsza od Twojej ]:->
Jeszcze raz, respect.
Ogólnie, prace bardzo, bardzo dobre.
Respect4All.

Dracon 2010-08-01 21:36:33

Brawo dla Lhuvena za tworzenie w "zapomnianym" trybie GTIA. :)
FINAL JOURNEY kojarzy mi się z obrazkiem "Birds of Prey" Ravena sprzed kilkunastu lat, oczywiście to nie zarzut.
Urzekł mnie też obrazek Nosty'ego, to naprawdę ciekawa stylistyka.

insert/shd 2010-08-01 23:11:19

Gratulacje dla zwyciezcow :) super ze pojawilo sie tyle prac :)

klaus/atariBSDM 2010-08-01 23:14:06

Oh yaa.... fanatisch Gewinnspiel!

Hulk Hogan 2010-08-02 00:07:27

gościu z pica AtariBDSM to Rey Mysterio/WWE Smackdown :)

Kaz 2010-08-02 11:01:59

Mam problem z umieszczaniem kolejnych rzeczy z Glucholaz - monitor mi padl kompletnie.

Axi0maT 2010-08-02 13:29:30

Sporo fajnych prac, ale powiedzmy sobie szczerze
(Piesiu + Ooz) > suma(reszta swiata)

urborg 2010-08-02 14:38:26

Liczba prac i jakość bardzo cieszy :)

Axiomat - sugerujesz, że reszta swiata odstaje drastycznie poziomem od dwóch wymienionych? Bo jeśli tak to kompletnie się z tobą nie zgadzam. Prace Piesia i OOZa są świetne i prezentują najwyższy poziom, ale prace Ripka, Irwina, Lhuvena, czy Exina to tez pierwsza liga.

dowszystkich 2010-08-02 17:44:10

Dlaczego strona dalej znajduje się na serwerach http://rootnode.net , przecież płaciliśmy za zmianę! Powołać komisję!

Grey / Mystic Bytes 2010-08-02 19:21:45

niektóre prace wymiatają - rewelka!

T 2010-08-02 23:08:16

Teraz czekamy na jakiś duży show z wykorzystaniem tych obrazków ;)

Kaz 2010-08-04 14:36:18

Zilg - no wiec wlasnie! Staralem sie jak moglem zajac ostatnie miejsce, a tutaj przychodzi Yerzu i wygrywa... ech, zycie :)

Jezeli chodzi o zlot to zle sie stalo, ze nie byly czytane podczas compotow tytuly prac. Ma to czasem ogromne znaczenie, bywa ze tytul jest zabawnym komentarzem albo zwraca uwage na pewne aspekty rysunku (przykladowo - u Nostego na fakt skorzystania z krzywych Beziera).

xeen 2010-08-04 15:04:56

ciekawe jak wyglądała by praca ryjek po skonwerowaniu na 160/200

Kaz 2010-08-04 15:28:17

xeen - podobna prace w interlace, ale w mniejszej rozdzielczosci Ripek niedawno zrobil na konkurs graficzny AOL - byla to osmiorniczka:
http://atarionline.pl/cn/data/upimages/Depth_of_the_Sea.png

A cala nowinka konkursowa tutaj:
http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=nowinki&id=1261969164&ucat=1&
subaction=showfull

Nie wiem wiec, jak by wygladala konwersja Ryjka, ale gdyby od razu malowac w 160x200 to wygladaloby zapewne tak dobrze jak osmiorniczka.

irwin 2010-08-04 16:07:23

Przy okazji to nie jest taki do końca hires 320x200 w 5 kolorach.
Po pierwsze obrazek ma 9 kolorów - to tak na dzień dobry. Owszem same obrazy mają po 5 kolorów, ale jako że obrazek miga więc tworzą się nowe.
Po drugie nie wszystkie kolory w tych obrazach są w hires. jedynie dwa z nich. Pozostałe trzy są w pixlu 2x1. Widać to nawet na tym scalonym obrazie Ripka zamieszczonym powyżej. Niektóre miejsca np zmarszczka obok ust, czy outline zębów jest wyraźnie w pixlu 2x1. W teorii obstawiałbym że są tworzone poprzez duszki, ale jako multiplexing bo wydają się zakrzywiać czasoprzestrzeń i bywają w użyciu w wielu miejscach w danej linii.
Więc to taka hybryda więcej niż 160x200 ale nie w pełni 320x200.

Najlepiej jakby to Eru wyjaśnił. No i udostępnił sam program - jeśli oczywiście chce i może ;) Nie żebym ja chciał - bo ja akurat interlace nie tykam nawet kijem - ale może inni by chcieli coś w tym zrobić.