"Highway Encounter" by Kaz 2010-08-21 15:26:37

Najczęściej informujemy tutaj o grach na małe Atari, do tego stopnia, że istnieje osobny wątek, w którym wszystkie gry z danego roku są na bieżąco prezentowane. Jednak na inne komputery i konsole Atari (ST/STE, Falcon, 2600, Lynx, Jaguar) też od czasu do czasu pojawia się coś nowego w grach, co staram się odnotować (nie bez opóźnień). Dzisiaj właśnie o takiej nowej-starej grze dla Atari ST/STE pod tytułem Highway Encounter. Nowej dlatego, że dopiero w 2010 roku miała miejsce jej premiera. Starej, bo jest to gra przygotowana lata temu do publikacji, do której nigdy nie doszło.



"Highway Encounter" został stworzony pierwotnie na ZX Spectrum, autorem tego programu jest Costa Panayi. Wypuszczona w 1985 roku gra odniosła spory sukces komercyjny i pojawiły się też wersje na Commodore 64 i Amstrada CPC. W 1990 roku przygotowano wersję dla Atari ST: grafikę do 16-bitowej wersji narysował właśnie Costa Panayi, a kodowaniem zajmował się Mark Haigh-Hutchinson.



Z bliżej nieznanych przyczyn nigdy do publikacji gry nie doszło, przetrwała tylko wersja demonstracyjna, w której do pełni brakowało ponoć jedynie udźwiękowienia i drobnych poprawek. Nawet potem, gdy gra straciła walory komercyjne, nie została upubliczniona, zasiliła listę gier "zaginionych". W styczniu 2010 roku Tomaz "tom-cat" Kac ogłosił na forum Atari, że jest w posiadaniu gry, ale potrzebuje zgody przynajmniej jednego z autorów na jej publikację (jeszcze w 2000 roku takiej zgody odmówił Mark). Przez forum spectrumowego World of Spectrum udało się nawiązać kontakt z drugim autorem - Costą - i on udzielił błogosławieństwa na publikację.



Co otrzymali miłośnicy dużego Atari? Jest to gra akcji i strategii w rzucie izometrycznym. Naszym zadaniem jest transportować bombę przy pomocy robota, a właściwie grupy robotów - jeden może walczyć, a reszta cierpliwie pcha bombę naprzód. Długą, najeżoną niebezpieczeństwami drogą, aż do bazy kosmitów, gdzie nastąpi lokalny armageddon. Oczywiście nie będzie to spacerek, bo wstrętni kosmici nie chcą zostać wysadzeni w powietrze i robią wszystko, żeby utrudnić nam naszą słuszną misję podążania przed siebie. Po drodze spotkamy więc cały arsenał przeszkadzajek, które można obejrzeć w trybie demo.



"Higway Encounter" wyróżnia się ciekawą koncepcją przedstawiania liczby żyć. Jeżeli nasz biedny robot polegnie jego miejsce zajmuje kolega z pozostałej czwórki. I znowu - jeden walczy, reszta pcha. Dopiero ostatni robocik (czyli ostatnie "życie" gracza) ma utrudnione zadanie - walczy, ale także sam popycha, bo nie ma już kto tego za niego robić. W praktyce zalecaną strategią jest ciągłe parcie do przodu jednym robotem i oczyszczanie kilku ekranów przed sobą z wszelkich wrogich elementów.

Oprócz gry mamy do dyspozycji edytorów poziomów, ale nie jest chyba ukończony, bo zdarzają się problemy z zapisem/odczytem.

W szybkim tempie oprócz samouruchamialnej wersji na dyskietce DD (720KB) opublikowanej przez Tomaza powstała wersja plikowa na dyskietce SD (360KB) oraz dla twardego dysku (działa również na Falconie, ale z braku tegoż nie mam jak sprawdzić). Gra wymaga minimum 1MB pamięci. Wszystkie wersje tutaj.
Kaz 2010-08-22 03:36:52

Mimo checi, nie udalo mi sie nabrac w tym wprawy, nigdy nie lubilem sterowania rodem z "Chimery". Jak ktos skonczy gre - to prosze o sygnal, czy napotkal jakies bledy i jakiego typu.

xeen 2010-08-22 07:50:21

dobra gra, zagrywałem się na specu.

Czarny_faraon 2010-08-22 12:39:49

Od czasu do czasu lubię ją odpalić na emulcu speca bądź C64. Ciekawe kiedy pojawi się na 8-bit Atari?

Kaz 2010-08-22 14:39:51

O ile dobrze pamietam, to xxl takze lubil ta gre na specu i chyba nawet rozmyslal kiedys "na glos" o jej przeportowaniu na Atari. Ale nie ma jej na jego liscie "to do", wiec podejrzewam, ze marne szanse.

pin 2010-08-23 15:40:39

... w tym filmiku demo "Vengeance" jest datowane na 1991 rok. Coś poszło nie tak, bo demo powstało z czego pamiętam około 5 lat później :)

pin 2010-08-23 15:41:47

... ups - miało to być do innego tematu. :)