"Atalan Sokoban" by Kaz 2010-08-23 00:15:05

"Atalan" zawładnął umysłami co poniektórych osób, na przykład Arkadiusza "Nosty" Staworzyńskiego, który spróbował swoich sił w programowaniu gry w tym języku. "Atalan" to język programowania w fazie wczesnego rozwoju, w założeniach multiplatformowy i wspomagający pisanie gier, o którym to języku pisałem dwa tygodnie temu. Powstały w nim już dwie proste gry, a trzecią mam właśnie przyjemność zaprezentować.



Atalan Sokoban Nostiego jest realizacją klasycznej gry logicznej, w której należy poukładać paczki na wyznaczonych miejscach. Mamy kilka gier tego typu na Atari, w tym Bajtkowy "Magazynier" Wojciecha Zientary oraz "Atari XL Sokoban" KE-Softu. W grze poruszamy się spychaczem za pomocą joysticka. Wszystkie nasze ruchy spychaczem są zliczane.



Kluczowym elementem takiej "magazynierskiej" gry są ciekawe i trudne poziomy, które zmuszają do wysiłku intelektualnego. Autor ma tu dla nas miłą niespodziankę: "Na Atari istnieje całkiem udany "Atari XL Sokoban" autorstwa KE-Soft, ale nie przejmowalem się tym, bo dla mnie to miało być tylko ćwiczenie. (...) No, ale skoro w produkcji KE-Softu były wszystkie oryginalne levele pecetowego "Sokobana", to żeby się nie dublować, do swojego wrzuciłem 50 innych, darmowych, i mam nadzieję ciekawych, leveli."



Warto dodać, że w grze umieszczone jest tak zwane "easter egg" czyli niespodzianka, żarcik, zaskakujące badź nietypowe zachowanie programu, objawiające się najczęściej w specyficznych okolicznościach. Tutaj jest to element losowy, może pojawić się szybko albo w ogóle :). Jeżeli ktoś napotka to "easter egg" to podpowiem, że powinien skojarzyć żart z pewnym animowanym serialem...

No to do joysticków, przed nami 50 poziomów... Tutaj znajduje się plik XEX oraz źródła.
Kaz 2010-08-23 01:59:21

Nosty - a jak ktos odkryje easter egg i skojarzy jaki to serial anonimowany to dostanie znizke na kontynuacje gry? ;)

jhusak 2010-08-23 08:37:41

Nosty, szalejesz!

George 2010-08-23 10:17:23

Znalazłem easter egga, ale nie kojarze go z zadnym animowanym serialem :(

xeen 2010-08-23 10:18:50

dzięki
fajnie, że są źródła

także autor ATALANA mógłby na strone podawać zapodawać te przykady do wglądu dla chętnych

larek 2010-08-23 10:21:53

No, nieźle, nieźle!
Szkoda, że to kolejna gra bez żadnych dźwięków. Czyżby ten Atalan nie potrafił zarządzać Pokey'em? ;) Szkoda też, że to wszystko nie jest trochę większe. W moim wieku wzrok już nie ten ;)
A tak na poważnie, to natknąłem się na "żarcik"... No, sam nie wiem, śmiać się, czy płakać? Kilka wulgarnych słów i statek kosmiczny zamieniający się w penisa... Gra powinna mieć chyba oznaczenie "18+"
A tak w temacie "sokobanów". to chyba najlepiej wykonanym "sokobanem" na Atari XL/XE jest Master Head. Oj, grało się, grało się :)

Cosi 2010-08-23 10:26:34

Genialny easter-egg :-D Czy na następnych poziomach pojawią się Kurvinoksy? :)

George 2010-08-23 11:26:54

Sprawdziłem w Necie - chyba nie podoba mi się ten serial animowany :(

George 2010-08-23 11:27:28

Ale Sokoban mi się bardzo podoba. I bardzo fajnie, że są source'y!

nosty 2010-08-23 11:30:24

@Kaz - kontynuacje kazdy moze sobie skompilowac sam. tysiace leveli jest dostepne chocby tu: http://www.sourcecode.se/sokoban/levels.php albo na stronie Davida Skinnera. Trzeba tylko sciagnac levele jako pliki tekstowe i w jakimkolwiek edytorze podmienic znaczki # $ . na cyfry uzywane przeze mnie i odrobine recznie obrobic tak zeby definicja levelu byla w formacie prostokąta.

@larek - dzieki za spojler :P Skoro i tak juz zdradziles co i jak, to wyjasniam:
Rzeczywiscie pojechalem troche po bandzie. Zart jest zdziebko "kontrowersyjny" i 18+, ale zapewniam ze wulgaryzmy i fabula nie sa bez sensu. Jesli ktos kojarzy serial (jak Cosi) to pewnie przyzna mi racje ze inaczej sie nie dalo ;) Podpowiem ze chodzi o serial GIT Produkcji.

Zreszta - dolaczylem zrodla! Kazdy moze dosc latwo wysledzic gdzie w kodzie nastepuje wlaczenie easter-egg, wyremowac i skompilowac wlasna, "czystą" wersje gry :P

Dla mnie cala ta gra to tylko cwiczenie z ATALANA i zart. Ale skoro jakos wyszlo to dolaczylem levele i wypuscilem.

A ze klocki male... hmmm w zasadzie moznaby przerobic. Kazdy klocek moze byc zaprojektowany z 4 fontów. Tylko levele trzeba by dobrac mniejsze rozmiarami. Np set Microban:
http://users.bentonrea.com/~sasquatch/sokoban/m1

Moze zrobie taka wersje.
I moze wymysle do niej nowego easter-egga :D

nosty 2010-08-23 11:40:12

@xeen - Rudla pewnie wrzuci do siebie na strone jak wroci z urlopu

@larek - co do dzwieku, to Atalan nie udostepnia na chwile obecną zadnych rozkazow do generowania dzwieku (jak np Basic).
A ja po prostu na razie nie potrafie generowac dzwiekow za pomoca wpisow do odpowiednich rejestrow.

George 2010-08-23 11:40:52

Właśnie dlatego super, że jest source, bo można wykasować jajo ;)
Ale też można pouczyć się i wypromować Atalana.

A może taki Sokoban: W rogu miniaturka planszy, a całość powiększona i skrolowana?

nosty 2010-08-23 12:46:59

@George - to czuj sie zaproszony do skorzystania z kodu i do roboty! :)
Ja sie az tak rozwijal nie bede bo mam w planach inna gre, a musze pozamykac jeszcze pewne sprawy wydawnicze. Czasowo sie nie wyrobiam.

George 2010-08-23 14:32:11

Dziękuję za zaproszenie. Nie obiecuje, ale może spróbuje kiedyś.
Na razie uczę się Sparty i jak oprogramowywać RAM-CARTa :)

bob_er 2010-08-23 21:13:26

lekki ot:
@George: sparty w jakim sensie? co dokładniej?
programowanie (symbole, relokowalny kod, ...), używanie, ...?

George 2010-08-23 22:31:04

Na razie używanie :) Właśnie dostałem karta od Zenona, a nigdy nie miałem stacji, więc dopiero teraz z SIO2SD jest powód żeby się nauczyć.

nosty 2010-08-24 08:47:52

@George - a co z tym RAM-CART'em? Jesli potrafisz zrobic/przerobic do niego oprogramowanie narzedziowe napisz prosze do mnie na adres powyzej. Dzieki.

miro 2010-08-24 11:49:56

Atalan wydaje się ciekawy. Przydałby się jednak jakiś w miarę prosty samouczek. Fakt, że można nauczyć się na przykładach i dokumentacji, aczkolwiek przydałby się jakiś szerszy opis dla początkujących.

nosty 2010-08-24 22:45:13

@miro - ja tez narzekalem na niedokladna dokumentacje, ale dzial Reference + przyklady + analiza pliku atari.atl (w katalogu bin) daja odpowiedzi na 99% pytan.
Spojna i aktualna dokumentacja zawsze w cenie, ale samouczek to chyba przesada, bo jezyk jest bardzo intuicyjny.