"Atalan" zawładnął umysłami co poniektórych osób, na przykład
Arkadiusza "Nosty" Staworzyńskiego, który spróbował swoich
sił w programowaniu gry w tym języku. "Atalan" to język
programowania w fazie wczesnego rozwoju, w założeniach
multiplatformowy i wspomagający pisanie gier, o którym to języku
pisałem dwa tygodnie temu. Powstały w nim już dwie proste gry,
a trzecią mam właśnie przyjemność zaprezentować.
Atalan Sokoban Nostiego jest realizacją klasycznej gry
logicznej, w której należy poukładać paczki na wyznaczonych
miejscach. Mamy kilka gier tego typu na Atari, w tym Bajtkowy
"Magazynier" Wojciecha Zientary oraz "Atari XL Sokoban" KE-Softu. W
grze poruszamy się spychaczem za pomocą joysticka. Wszystkie nasze
ruchy spychaczem są zliczane.
Kluczowym elementem takiej "magazynierskiej" gry są ciekawe i
trudne poziomy, które zmuszają do wysiłku intelektualnego. Autor ma
tu dla nas miłą niespodziankę: "Na Atari istnieje całkiem udany
"Atari XL Sokoban" autorstwa KE-Soft, ale nie przejmowalem się tym,
bo dla mnie to miało być tylko ćwiczenie. (...) No, ale skoro w
produkcji KE-Softu były wszystkie oryginalne levele pecetowego
"Sokobana", to żeby się nie dublować, do swojego wrzuciłem 50
innych, darmowych, i mam nadzieję ciekawych, leveli."
Warto dodać, że w grze umieszczone jest tak zwane "easter egg"
czyli niespodzianka, żarcik, zaskakujące badź nietypowe zachowanie
programu, objawiające się najczęściej w specyficznych
okolicznościach. Tutaj jest to element losowy, może pojawić się
szybko albo w ogóle :). Jeżeli ktoś napotka to "easter egg" to
podpowiem, że powinien skojarzyć żart z pewnym animowanym
serialem...
No to do joysticków, przed nami 50 poziomów...
Tutaj znajduje się plik XEX oraz źródła.
Kaz 2010-08-23 01:59:21
Nosty - a jak ktos odkryje easter egg i skojarzy jaki to serial anonimowany to dostanie znizke na kontynuacje gry? ;) jhusak 2010-08-23 08:37:41
Nosty, szalejesz! George 2010-08-23 10:17:23
Znalazłem easter egga, ale nie kojarze go z zadnym animowanym serialem :( xeen 2010-08-23 10:18:50
dzięki fajnie, że są źródła
także autor ATALANA mógłby na strone podawać zapodawać te przykady do wglądu dla chętnych larek 2010-08-23 10:21:53
No, nieźle, nieźle! Szkoda, że to kolejna gra bez żadnych dźwięków. Czyżby ten Atalan nie potrafił zarządzać Pokey'em? ;) Szkoda też, że to wszystko nie jest trochę większe. W moim wieku wzrok już nie ten ;) A tak na poważnie, to natknąłem się na "żarcik"... No, sam nie wiem, śmiać się, czy płakać? Kilka wulgarnych słów i statek kosmiczny zamieniający się w penisa... Gra powinna mieć chyba oznaczenie "18+" A tak w temacie "sokobanów". to chyba najlepiej wykonanym "sokobanem" na Atari XL/XE jest Master Head. Oj, grało się, grało się :) Cosi 2010-08-23 10:26:34
Genialny easter-egg :-D Czy na następnych poziomach pojawią się Kurvinoksy? :) George 2010-08-23 11:26:54
Sprawdziłem w Necie - chyba nie podoba mi się ten serial animowany :( George 2010-08-23 11:27:28
Ale Sokoban mi się bardzo podoba. I bardzo fajnie, że są source'y! nosty 2010-08-23 11:30:24
@Kaz - kontynuacje kazdy moze sobie skompilowac sam. tysiace leveli jest dostepne chocby tu: http://www.sourcecode.se/sokoban/levels.php albo na stronie Davida Skinnera. Trzeba tylko sciagnac levele jako pliki tekstowe i w jakimkolwiek edytorze podmienic znaczki # $ . na cyfry uzywane przeze mnie i odrobine recznie obrobic tak zeby definicja levelu byla w formacie prostokąta.
@larek - dzieki za spojler :P Skoro i tak juz zdradziles co i jak, to wyjasniam: Rzeczywiscie pojechalem troche po bandzie. Zart jest zdziebko "kontrowersyjny" i 18+, ale zapewniam ze wulgaryzmy i fabula nie sa bez sensu. Jesli ktos kojarzy serial (jak Cosi) to pewnie przyzna mi racje ze inaczej sie nie dalo ;) Podpowiem ze chodzi o serial GIT Produkcji.
Zreszta - dolaczylem zrodla! Kazdy moze dosc latwo wysledzic gdzie w kodzie nastepuje wlaczenie easter-egg, wyremowac i skompilowac wlasna, "czystą" wersje gry :P
Dla mnie cala ta gra to tylko cwiczenie z ATALANA i zart. Ale skoro jakos wyszlo to dolaczylem levele i wypuscilem.
A ze klocki male... hmmm w zasadzie moznaby przerobic. Kazdy klocek moze byc zaprojektowany z 4 fontów. Tylko levele trzeba by dobrac mniejsze rozmiarami. Np set Microban: http://users.bentonrea.com/~sasquatch/sokoban/m1
Moze zrobie taka wersje. I moze wymysle do niej nowego easter-egga :D nosty 2010-08-23 11:40:12
@xeen - Rudla pewnie wrzuci do siebie na strone jak wroci z urlopu
@larek - co do dzwieku, to Atalan nie udostepnia na chwile obecną zadnych rozkazow do generowania dzwieku (jak np Basic). A ja po prostu na razie nie potrafie generowac dzwiekow za pomoca wpisow do odpowiednich rejestrow. George 2010-08-23 11:40:52
Właśnie dlatego super, że jest source, bo można wykasować jajo ;) Ale też można pouczyć się i wypromować Atalana.
A może taki Sokoban: W rogu miniaturka planszy, a całość powiększona i skrolowana? nosty 2010-08-23 12:46:59
@George - to czuj sie zaproszony do skorzystania z kodu i do roboty! :) Ja sie az tak rozwijal nie bede bo mam w planach inna gre, a musze pozamykac jeszcze pewne sprawy wydawnicze. Czasowo sie nie wyrobiam. George 2010-08-23 14:32:11
Dziękuję za zaproszenie. Nie obiecuje, ale może spróbuje kiedyś. Na razie uczę się Sparty i jak oprogramowywać RAM-CARTa :) bob_er 2010-08-23 21:13:26
lekki ot: @George: sparty w jakim sensie? co dokładniej? programowanie (symbole, relokowalny kod, ...), używanie, ...? George 2010-08-23 22:31:04
Na razie używanie :) Właśnie dostałem karta od Zenona, a nigdy nie miałem stacji, więc dopiero teraz z SIO2SD jest powód żeby się nauczyć. nosty 2010-08-24 08:47:52
@George - a co z tym RAM-CART'em? Jesli potrafisz zrobic/przerobic do niego oprogramowanie narzedziowe napisz prosze do mnie na adres powyzej. Dzieki. miro 2010-08-24 11:49:56
Atalan wydaje się ciekawy. Przydałby się jednak jakiś w miarę prosty samouczek. Fakt, że można nauczyć się na przykładach i dokumentacji, aczkolwiek przydałby się jakiś szerszy opis dla początkujących. nosty 2010-08-24 22:45:13
@miro - ja tez narzekalem na niedokladna dokumentacje, ale dzial Reference + przyklady + analiza pliku atari.atl (w katalogu bin) daja odpowiedzi na 99% pytan. Spojna i aktualna dokumentacja zawsze w cenie, ale samouczek to chyba przesada, bo jezyk jest bardzo intuicyjny.