Narzędzie czcionkowe by Kaz 2010-09-11 02:36:03

Już w styczniu mieliśmy okazję uruchamiać jedną z pierwszych wersji programu Atari Font Mover, ponieważ autor QTZ zaprezentował ją na AtariOnline.pl przy okazji publikacji swojej gry "Pasjans". Od tamtej pory miałem przyjemność obserwować rozwój programu, ponieważ kolejne wersje trafiały do mnie do testów. Program wedle słów autora posiada jeszcze sporo niedoróbek i brakuje planowanych opcji, ale moim zdaniem i tak jest przydatny (zresztą niektóre możliwości sprawdzone w praktyce).



"Atari Font Mover" służy do manipulowania zestawami fontów Atari, jest uzupełnieniem możliwości edytorów znaków takich jak "Atari Font Maker" czy wsparciem programów korzystających z zestawów znaków takich jak "Graph2Font". Wedle dokumentacji "Atari Font Mover", który jest programem typu freeware, udostępnia następujące funkcje:



W ramach rozbudowy "Atari Font Movera" autor dodał do niego moduł "ATASCII Exporter", który robi to, co sama nazwa wskazuje - "umożliwia zapisanie tekstu złożonego ze znaków ATASCII (Atari ASCII) w pliku HTML, w którym tekst będzie wyświetlany w postaci graficznej. Litery są zapisane w postaci plików gif z przeźroczystym tłem.

Utworzony plik " ATASCII.HTM" szuka liter w katalogu "ATASCII", więc aby zmienić ścieżkę należy zmienić ją w pliku HMTL - hurtowo tyle razy ile jest znaków. Obrazki znaków zawsze muszą towarzyszyć utworzonemu plikowi. Znaki są numerowane w hex - dla skrócenia zapisu i zredukowania rozmiaru pliku HTML. Na komputerze, na którym jest wyświetlany plik HTML, nie musi być zainstalowana żadna dodatkowa czcionka. Jednak, aby sam program wyświetlał znaki poprawnie trzeba zainstalować czcionkę ATARIFIX.FON - nie jest ona jednak potrzebna do wyświetlania html'a!"


Dostępne funkcje modułu "ATASCII Exporter":
Aby odczytać tekst, w przeglądarce musi być włączona grafika. Opcjonalnie można dodać alternatywny tekst do każdego znaku



Jeszcze kilka uwag od autora: "Wiadome niedoróbki: kursor myszy nie zawsze pokazuje pracę programu, nieaktywne przyciski nie są blokowane, wiele opcji/funkcji nie posiada pełnej funkcjonalności, brakuje kilku planowanych opcji :).

Uwaga: czcionki ze zmodyfikowaną tablicą znaków nie są zgodne z czcionkami Atari - można ich używać wyłącznie jako czcionek do pisania pod Windows. Uwaga: nieaktywne opcje są tylko dla zilustrowania - co może się w programie pojawić w kolejnych wersjach (w finalnej wersji mogą zostać usunięte)."


Program jest dostępny w dziale użytków dla Atari na platformie PC, o tutaj. Może być potrzebna biblioteka do Visual Basic 6, dostępna tutaj oraz biblioteka Comdlg32.ocx, która dostępna jest na forum w tym miejscu. Tamże dyskutujemy na temat programu.

Przypomnę też, że swego czasu pisałem na AtariOnline.pl o dwóch innych edytorach, które wykonują podobną pracę, ale są znacznie prostsze i ubogie w opcje:
artykuł na AOL
"ATASCIIView"
"Memopad"
gorgh 2010-09-11 23:12:25

ciekawie wygląda.
Co do fontów to myślę, że przydałby się jakiś edytor do duszków programowych dla różnych rozmiarów spritów z przesuwem bitów dla kolejnych pozycji i robieniem odbicia lustrzanego klatek.

gorgh 2010-09-11 23:16:46

pewnie sam w wolnym czasie skrobnę coś takiego, bo to cholernie by przyspieszyło robienie gier na soft-spritach

bob_er 2010-09-12 09:47:44

ale chyba nie dasz do pliku wynikowego kazdego sprite'a razy 4 (przesuniecie bitow) razy x (odbic listrzanych)?
takie rzeczy sie robi podczas inicjalizacji samego programu (gry).
no, chyba, ze masz pelno pamieci do dyspozycji (corina) - to wtedy ok.

gorgh 2010-09-12 11:01:33

+maski :)
Ja się ma różne sprity w różnych fazach gry(Jetboy) to wtedy tak można i należy robić, ale jak większość jest od początku na ekranie(Bombjack) to nie ma różnicy.

QTZ 2010-09-12 16:17:34

Ten program nie służy do edycji czcionek w tradycyjnym znaczeniu (piksel po pikslu), więc rozszerzenie go o edycję duszków nie wchodzi w grę.

Choć dodanie edycji poszczególnych znaków w nie jest trudne. to takiego trybu nie ma gdyż program powstał jako uzupełnienie istniejących narzędzi, które taką funkcjonalność już mają, więc skupiam się na opcjach, których mi w nich brakuje.

AFM według pierwotnego założenia umożliwia przestawianie kolejności znaków w inny niż tradycyjny sposób wraz z modyfikacją pliku scr (tylko dla jednej czcionki) i ułatwia przeniesienie zestawu znaków do Basic'a. Umożliwia dopasowanie jednej czcionki do drugiej - przez porównanie znaków (manualnie i automatycznie). Zapisuje czcionki f80 (The Last Word) jako fnt - do edycji zewnętrznym programem i ponownie zapisuje je jako f80 (pod warunkiem, że wszystkie znaki są szerokości 4 piksele).

W późniejszej fazie prac doszła funkcjonalność związana z zapisaniem listingu wraz z kodami Basic'a lub pliku binarnego w taki sposób aby można go było przedstawić w przeglądarce - np. na AOL :) - zapis poszczególnych znaków jako plików bmp wraz z plikiem html lub zapis całości jako grafiki (w tej chwili zapis w grafice poprawny tylko dla plików binarnych)

QTZ 2010-09-12 16:43:10

Możliwe jest również zapisanie czcionki z Atari na bazie jednego z trzech plików FON przy dowolnym ustawieniu znaków dla polskich liter (można je wskazać myszą lub wybrać jedną z predefiniowanych tablic konwersji) do używania pod Windows.

electron 2010-09-12 21:08:50

Skrót AFM jest wg mnie już zarezerwowany dla innego (natywnego) programu Atari Font Maker and Picture Editor, istniejącego od 17 lat ...

QTZ 2010-09-12 22:51:56

Skrót jest skrótem, nazwa jest inna. Mnóstwo nazw ma taki skrót, aby się przekonać wystarczy wpisać w wyszukiwarce. Patrząc na to w ten sposób można powiedzieć, że autor programu z przed 17 lat już wtedy użył nazwy z zarezerwowanym skrótem. Nie było moim zamiarem, żeby programy były ze sobą mylone, ich funkcjonalność jest inna. A skoro w tym miejscu jako autor użyłem skrótu to wiadomo, że dotyczy on mojego programu.

Natomiast program Atari Font Maker z całym szacunkiem polecam.

QTZ 2010-09-12 23:00:44

Oprócz wymienionych programów warto zobaczyć jeszcze
http://www.leehanken.pwp.blueyonder.co.uk/atari/ (generator html on-line)
http://sourceforge.net/projects/atascii/ (java)
http://www.ataritools.fr.gd/ATARITOOLS_800--k1-8_BIT-k2-.htm (edytor czcionek)

QTZ 2010-09-12 23:05:54

Ten ostatni umożliwia edycję duszków.

Kaz 2010-09-13 07:43:10

Z autorem tego ostatniego programu jestem w kontakcie. Przekonuje go, zeby program mial ustandaryzowany format zapisu duszkow, zaproponowany przez Konopa. Jest szansa, ze i G2F bedzie taki stosowal.

O programach Darkhorse bylo tutaj:
http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1258543749&archive=&start_from=140&ucat=1&ct=nowinki

jhusak 2010-09-13 08:55:29

Kaz, gdzie można znaleźć opis tego formatu?

Kaz 2010-09-13 09:21:28

Trzeba sie kierowac do Konopa, poniewaz opis nie zostal jeszcze opublikowany.

Kaz 2010-09-13 10:56:23

Dodam jeszcze, ze Rudy napisal, ze:

"By now, the format I support for PGM is a dump from ATARI-memory as I do for Char-editor (as Envision does to)."

jhusak 2010-09-13 16:52:30

No to nic prostszego:
pierwsze 1024/2048 bajtów to memory dump, a potem opis pozwalający zrobić coś więcej...

Kaz 2010-09-13 17:15:22

Wlasnie ten opis pozwalajacy zrobic cos wiecej jest najwazniejszy i najtrudniejszy do opracowania.

Pewne propozycje padaly na forum:

http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=528&Focus=8943#Comment_8943