Światowa premiera "Dr. Mario" by Kaz 2010-11-10 11:02:05

Już w lutym tego roku informowałem, że Paweł "Paw" Gugała pracuje nad klonem gry Dr. Mario, znanej z konsol Nintendo, poczynając od NES, a koncząc na wersji Nintendo DS czy Wii. Wraz z nadejściem jesieni Paw poinformował mnie, że prace nad grą, które można było śledzić na Forum Atarum w tym wątku, zostały zakończone. Mamy więc wersję finalną gry, z muzyką przekonwertowaną przez Michała "Mikera" Szpilowskiego.



"Dr. Mario" wykorzystuje wizerunek najbardziej znanej postaci Nintendo - Mario, który tutaj gra rolę lekarza. Gra przypomina nieco tetrisa, ale zamiast klocków mamy do czynienia z różnokolorowymi tabletkami, które tytułowy doktor wrzuca do butelki - pola gry. Tamże umieszczone są wirusy, które trzeba zniszczyć tabletkami odpowiedniego koloru. Zasady gry są na tyle proste, że nie jest potrzebny rozbudowany opis, właściwe rozeznanie można mieć już po kilku minutach grania.



Poprosiłem autora programu, żeby napisał trochę nie tylko o grze, ale o sobie, bo dotychczas nie był szerzej znany w środowisku atarowców. Oddaję więc mu głos:

"Atari 800XL to mój pierwszy komputer. Od 1985, przez kilka lat wszystkie noce były za krótkie, a wszystkie joysticki za słabe. Przygoda zakończyła się po skończeniu Zybex-a, Atari wylądował w szafie a jego miejsce zajął bezbarwny PC. Komputer z najlepszej zabawki stał się narzędziem.

Po latach, przy pomocy emulatorów i kupowanych na Allegro starych komputerów zapoznałem się także z ofertą "konkurencji" z tamtych lat. Wtedy też odkryłem konsole i urzekła mnie firma Nintendo, która potrafi od lat sprzedawać dokładnie te same gry między innymi "Dr. Mario" (podbiją numer wersji i dostosowują grafikę do wiekszych możliwości kolejnych generacji konsol), a ludzie od lat to kupują.

Dzieci dorastają, pojawia się trochę czasu do zagospodarowania, współczesne gry nie dają takiej frajdy jak te z przeszłości, więc pojawia się możliwość spełnienia dziecięcych marzeń o napisaniu własnej gry. Na razie skupiam się na konwersjach - cel jest dokładnie zdefiniowany, grafika i muzyka gotowa. "Dr. Mario", dzięki prostym zasadom i niskiemu poziomowi skomplikowania wydał mi się odpowiedni na rozpoczęcie zmagań z tworzeniem oprogramowania.



Na początku pisałem w Turbo Basicu jednak dość szybko porzuciłem go dla wygody, jaką daje cc65. Obecnie już wiem o ujemnych stronach wygody, więc coraz częściej wykorzystuję asembler. Jak do tej pory nie spotkałem się jeszcze z problemem, który nie był już dokładnie omówiony i wytłumaczony na forach związanych z Atari, a kolejno odkrywane narzędzia typu "Graph2Font" czy "RMT" czynią pisanie jeszcze łatwiejszym.

"Dr. Mario" to początek mojej przygody z programowaniem na Atari. Niestety nie mogę poświęcić pisaniu tyle czasu ile bym chciał, tak więc postępy nie były zbyt szybkie i zdecydowanie nieregularne. Myślę, że nie odbiegam zbyt bardzo od statystycznego użytkownika AOL, więc po cichu liczę, że moje wypociny gdzieś znikną w zakamarkach twojego dysku (nie znikną, bo konwersja jest świetna - Kaz).

Dzięki za wsparcie, reklamę na głównej stronie a przede wszystkim za AOL, jeden z powodów dla którego Atari wróciło z piwnicy do mieszkania i ponownie stało się obiektem mojego zainteresowania."




Dodam jeszcze do słów Pawła, że gra ma ukryty cheat dla niewytrwałych - po wpisaniu pewnej sekwencji liter od razu kończymy dany poziom. Oczywiście nie pamiętam, co to za kombinacja ;), zostawiam do sprawdzenia czytelnikom. Podobnie jak w oryginalnej grze po piątym, dziesiątym, piętnastym i dwudziestym poziomie w trybie MED i HI pokaże się nad drzewo z prostą animacją.

Plik z grą tutaj.
mono 2010-11-10 12:08:14

Gra wygląda na bardzo klimatyczną. Fajnie, że kolejny tytuł z braćmi Mario pojawił się na Atari. Wielkie dzięki i gratulacje z dokończenia projektu!
A nawiasem - czemu po Dr jest kropka? O co chodzi?

Ramos 2010-11-10 12:20:37

Gratuluje fajnej gierki.

GZP 2010-11-10 12:20:52

Angole chyba stawiają kropkę po "dr", więc może zostało z oryginału?

MDW_ 2010-11-10 12:21:12

mono: Po "dr" jest kropka, bo powinna być. :) Gra jest w języku angielskim, a tam kropkę się stawia po "dr". Tylko w języku polskim kropki nie stawiamy gdy ostatnia litera skrótu jest taka sama jak ostatnia litera pełnej wersji wyrazu (mgr, dr).

mono 2010-11-10 12:32:48

Dzięki za wyjąśnienia - ja nieuczony :)

Kaz 2010-11-10 12:33:25

Zaktualizowalem spis gier tegorocznych:

http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1264801661&archive=&start_from=0&ucat=7&ct=poczatki

Juz jest 35 sztuk... bardzo mocny rok.

Ilmenit 2010-11-10 12:50:42

Gratuluję :) Wiem, że gry najtrudniej jest doprowadzić do momentu, którym się stwierdza "skończone".
Paw, co jest dla Ciebie najbardziej negatywną stroną pisania w CC65?

xeen 2010-11-10 13:11:17

dobra gra
popykam sobie w wolnej chwili w pełną wersję :)

Tdc 2010-11-10 13:24:29

Grywalna gierka. Ciekawe czy finalną wersję skończę równie łatwo jak rozwojową ;)

s2325 2010-11-10 13:40:14

gra powinna być pakowana razem z XEGS, bardzo duża grywalność mimo lat i byłby murowany sukces, coś jak Tetris i Gameboy

adv 2010-11-10 13:45:10

Podoba mi się możliwość wyboru trudności gry, muzyki, która jest jej dobrą stroną. Jeśli to jest pierwsza gra, to następne będą hitem, czego szczerze życzę.

lkm 2010-11-10 15:11:08

A czy moglibyscie przypomniec mi adres strony z online emulatorem Atari? I czy jest tam Dr Mario :-), wiem latwiej byloby znalesc na NES-a, ale patrzac po screenshotach podoba mi sie ta konwersja...

Cobra/Samar 2010-11-10 16:09:01

świetnie!

eF 2010-11-10 16:14:21

:D

xxl 2010-11-10 17:23:54

porzadna gierka. klasyk.

dhor 2010-11-10 21:13:48

Świetna gierka, super grywalność :)

Faust 2010-11-11 00:42:58

Fajnie sie autor wstrzelil w opublikowanie konwersji - orginalna gra na NES'a została opublikowana dokładnie 20 lat temu (październik 1990):) - http://www.nintendoage.com/index.cfm?FuseAction=Element.View&egID=700&lgID=307

Tezz 2010-11-11 02:46:39

Excellent! congratulations.
Glad to see that the game has been finished and released now.

urborg 2010-11-11 06:28:46

Świetna gra - jedna z najlepszych w tym roku. Gratulacje!

larek 2010-11-11 13:45:32

Trzeba przyznać, że porządnie zrobiona gra. Jedna z lepszych gier tego roku.

Jacques 2010-11-11 21:20:39

Naprawdę świetna gierka, daje frajdę :-) Gratulacje dla autora oraz Mikera za KOLEJNĄ doskonałą oprawę dźwiękową.

Jedna standardowa prośba. O opcję PAUSE pod klawiszem P lub jakimś innym ;-)

gonz 2010-11-11 22:37:46

grafika - 10
dźwięk - 10
grywalność - 10

uborg - podoba mi się twoje stwierdzienie "jedna z najlepszych w tym roku", świadczy to o tym, że atarowcy zabrali się do roboty nie na żarty :)

Kaz 2010-11-12 00:53:19

I pomyslec, ze Paw chcial gre trzymac w szufladzie, bo nie jest wystarczajaco dobra... :)

W tej chwili Pawel jest zajety, ale jestem przekonany, ze wkrotce odpisze komentujacym, ktorzy zadali pytania.

matosimi 2010-11-12 09:37:15

Nice game, I've played it for hour and half yesterday... I like it!

matosimi 2010-11-12 09:38:04

Nice game, I've played it for hour and half yesterday... I like it!

Tdc 2010-11-12 13:40:36

W tej grze występuje pewien paradoks, im gorzej ktoś gra tym dłużej czyli ma wyższy wynik ;)
Albo można w niej raz na jakiś czas źle powsadzać medykamenty aby sobie utrudnić i mieć lepszy wynik ;)

paw 2010-11-12 15:46:09

jeszcze raz dziękuję za życzliwy odbiór

@Ilmenit: w cc65 mam straszne problemy z ustawianiem poszczególnych elementów (ekran, fonty) w miejscach w których powinny się znaleźć a większość funkcji, które przeniosłem do asemblera ostatecznie zajmowały mniej pamięci niż odpowiedniki w c - co pod koniec pisania było bardzo cenne

@Tdc: generalnie punktowane jest tylko usuwanie wirusów (im więcej na raz tym lepiej), za same tabletki punktów nie ma a z upływem czasu spadają one coraz szybciej więc gorsza gra nie jest (przynajmniej wg założeń) nagradzana

Tdc 2010-11-12 20:39:01

paw: a faktycznie, gdyby było punktowane każde kasowanie to wtedy byłby ten paradoks. Jeszcze raz dzięki za grę która mnie wciągnęła ;)

Jacques 2010-11-18 11:03:34

To jak, będzie opcja pauzy? ;-)