Yosh i "Robbo Lutry" by Kaz 2010-11-18 00:12:50

Na ile sposobów można wyciskać z "Robbo" nowe możliwości? Na milion sposobów, czego dowodem między innymi powstałe w ostatnim czasie różne wersje gier robbowych i robbopodobnych. Można manipulować wszystkimi elementami dzięki "Robbo Kreatorowi" Poklika, jak zaprezentowałem to w grze "Glut", można zmienić grę na monochromatyczną, podmieniać elementy graficzne, etc.

Paweł "Yosh" Różański też mocno przyczynił się do zmiany wyglądu i zachowania tej gry. W "Robbo Forever" dodana była muzyka, ekran tytułowy, a wszystkie poziomy były spakowane. Gwoździem programu była wybieraczka poziomów, dzięki której można było do upadłego testować wybraną planetę. Teraz prezentuje kolejne ulepszenia...

Robbo Lutry IV


Pierwsze, co zapewne rzuci się w oczy to nowa wybieraczka poziomów - teraz także w formie graficznej! Wystarczy na ekranie tytułowym nacisnąć klawisz SELECT lub poruszyć joystickiem w lewo lub prawo, a pojawi się nam wybór plansz przedstawionych w pomniejszeniu, gdzie każdy element gry reprezentowany jest przez piksel w trybie GR.7. Pomysł Yosha bardzo mi się podoba, ponieważ każdy wzrokowiec łatwiej zapamiętuje kształty niż liczby :). O ileż łatwiej wrócić do pożądanej planszy...

Ale to nie koniec zmian. Klawisz Break przerywa natychmiast grę i wychodzimy z aktualnej planszy (Yosh wykonał to w podzięce dla Poklika, który odkrył, że tak naprawdę to ten klawisz był w programie obsługiwany, ale został zablokowany - wystarczyło go więc odblokować). Również przytrzymanie klawisza Shift lub równoważnego mu przycisku joysticka fire - podczas "śmierci" robocika - też przerywa grę i wracamy do menu.

Paweł dodaje: "czyli Shift + Esc działa, można "nie podchodząc" do Atari zabić się o stworka, trzymać fire i to wyjdzie do menu (o dziwo, na prawdziwym Atari jest to wygodne), nikt normalnie nie trzyma fire jak ginie, fire musi być wciśnięty w momencie końca wybuchu planszy po utracie życia - ciężko jest "przez przypadek" wyjść do menu (jak nas coś zabije, a my mamy wciśnięte fire to mamy długą chwilę na puszczenie przycisku)".

Trzecia istotna zmiana to to poprawka w sterowaniu robocikiem. Wiele osób narzekało, że gra ma tendencję do "przycinania się", gdy próbujemy wykonać ruch. Oryginalny program rzadko odczytuje stan joysticka, co powoduje, że "pyknięcie" go w danym kierunku nie zawsze powoduje przejście. Teraz, po poprawkach odczuwa się "wygładzenie" działania joysticka, co powinno pomóc w grze na padzie lub na prawdziwym joyu. Jest on czytany częściej - można to zauważyć przez "pyknięcie" na joyu kierunku - joy wróci do pozycji, a robocik przeskoczy "za chwilkę". Zachowana jest więc mechanika gry. Nie da się szybciej przejść robocikiem - mimo, że joy czytany cześciej. Gra poprostu pamięta, że ktoś "pyknął" w dany kierunek. Puszczanie joya jest nadal czułe tak jak w oryginale - nie ma ryzyka, że przytrzymując joystick posuniemy się robocikiem jeszcze o krok. Sterowanie klawiaturą jest bez "wygładzania", tak jak w oryginale.

Robbo Lutry V


Do eksperymentów posłużyły nowe plansze do "Robbo", podesłane przez pana Michała "Miwala" Mączyńskiego. W swoim czasie była nowinka o trzech grach stworzonych na bazie plansz Miwala i jego brata - które nazwaliśmy "Robbo Lutry", od nazwy miejscowości Lutry, w której mieszkają autorzy. W taki oto sposób powstały dwie nowe gry - Robbo Lutry IV, która zawiera 81 planszy oraz Robbo Lutry Y z 80-ma nowymi planetami! Ponadto zostały wprowadzone pewne poprawki do starych plansz w grach I, II i III, głównie związane ze zmianą kolorów na czytelniejsze i podmianą powtarzającej się tu i ówdzie planety na nowe. Po przeredagowaniu mamy nowe wersje: Robbo Lutry I, Robbo Lutry II i Robbo Lutry III, po 32 plansze każda (dzięki pakowaniu danych można było zrobić z tego jedną grę, ale chcieliśmy zachować układ plansz). Zaoszczędzę Wam czasu na obliczanie - łącznie Miwal z bratem wykonali 257 plansz do "Robbo"... Jest w co grać!

Plik "Robbo Lutry IV" tutaj, a "Robbo Lutry V" tutaj. Yoshowi, Miwalowi i Poklikowi dziękuję za kolejne godziny męczenia się z przechodzeniem "Robbo" ;)
Kaz 2010-11-18 12:06:25

No i oczywiscie prosba do Poklika, zeby nowa wybieraczke oraz poprawe sterowania zaimplementowal w "Robbo Kreatorze" jako opcje. Wtedy kazdy sam bedzie mogl decydowac, czy swoje plansze "Robbo" wypuscic z takim menu i poprawkami.

zaxon1 2010-11-18 12:31:04

Kaz, hmm troche tendencyjnie, moze dodaj do artka jednak Candlowe Robbo pod VBXE?

Kaz 2010-11-18 12:37:18

Artek jest o Robbo Lutry, wiec nie bardzo pasuje. A o Robbo VBXE bylo juz na forum:

http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=42

a beta wersja od dawna jest w katalogu programow:

http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=utils&sub=Z.+Inne+platformy&tg=Atari+VBXE#Atari_VBXE

candle 2010-11-18 14:33:33

na spiflash.org lezy sobie wersja ostateczna - ostateczna pod tym wzgledem, ze wiecej nad nia nie bede pracowac

zaxon1 2010-11-18 15:14:34

trudno sie dziwic, przy takim wsparciu..., kolejne robbo lutry tluczone masowo zasluguuje na nowinke na glownej a Robbo pod VBXE nie?

Kaz 2010-11-18 16:16:26

O, kolejne pouczenie, co powinno byc na stronie glownej, a co nie :). A przeciez rozwiazanie jest proste - jezeli chcesz czegos na stronie glownej, a ktos tego jeszcze nie napisal to NAPISZ TO i podeslij. Dziesiatki artykulow, ktore sie pojawily na glownej zostalo stworzonych przez czytelnikow, wiec w czym problem? Kazdy pisze o tym, co go fascynuje.

Inna sprawa, ze bardzo mi sie nie podoba ten lekcewazacy ton. Kolejne, "masowo tluczone" Robbo Lutry? 160 NOWYCH poziomow, NOWE fajne menu i NOWE sterowanie. Rozumiem fascynacje VBXE, ale bez zartow - "Robbo Lutry" to skonczona i oryginalna gra, nad ktora napracowal sie Miwal (poziomy) i Yosh (kodowanie), strona glowna to najwlasciwsze miejsce do prezentacji. W przeciwienstwie do porzuconego projektu konwersji.

Jeszcze w kwestii wsparcia - czy kiedykolwiek Candle napisal o jakims wsparciu? Potrzebowal go? Zglosil sie do kogo trzeba? Zaproponowal wspolprace grafikowi, muzykowi, koderowi, komukolwiek? Na forum - nie widzialem, w komentarzach - nie widzialem.

I jeszcze pytanie - jak wesprzec moze informacja na stronie glownej, ze gre robi Candle? Bo ja zachodze w glowe i nie wiem.

candle 2010-11-18 21:56:22

poprawka
gra robbo jest autorstwa Janusza Pelca - powstala w 89 roku - jedyne co zrobilem, to dodalem 3 czy 4 procedury, ktore umozliwiaja prace gry na vbxe
nie roszcze sobie zadnych praw do tego, autor pozostaje autorem
co do wspolpracy - pisalem na forum o grafike, bo ta ktora jest z gnurobbo nie bardzo mi sie podoba, no ale coz - zycie...

jedynym celem w jakim gra "powstala" bylo pokazanie jak smiesznie proste jest zmodyfikowanie gry, aby chodzila na vbxe

nosty 2010-11-19 11:58:19

@Candle - a gdzie Twoja gra lezy na spiflash.org? Bo nie moge znalezc.

mono 2010-11-19 14:53:17

Nooooo! Pomysł z wybieraczką bardzo dobry. Tylko mam drobne zastrzeżenie od technicznej strony - podczas nawigacji rysowałbym mapkę na boku i dopiero kopiował po przesunięciu pozostałych (nie byłoby to aż tak widoczne) - być może też z fine scrollingiem, ale to niekoniecznie, ponieważ tak, jak jest teraz jest bardzo klimatycznie.
Drugie drobne zastrzeżenie, to że gra ładuje jeden z bloków od $1E00 - niepisaną zasadą jest, że DOS udostępnia wolne miejsce od $2000 i jest to minimalny adres pod który można ładować programy bez ryzyka, że coś nie będzie działać poprawnie. Dotyczy to procesu ładowania - jeśli gra potrzebuje jednak zająć część DOSową ($700..$1FFF), można wykorzystać ją na bufory, ekran itp. czyli obszar, w który nie ładuje się danych bezpośrednio, lecz wypełnia podczas pracy programu (po załadowaniu). Obecnie przez to gra kaszani się z DOSII+/D (wciśnięcie fire powoduje pokazanie Congratulations, lub zwis kompa). Jeśli da się to bez większego wysiłku poprawić byłoby wspaniale.
Z loadera oczywiście wszystko idzie bez zarzutu.
Tym niemniej WIELKIE GRATULACJE! Świetna gra, bardzo dobre poziomy (i trudne aaaargh :D)!

hlipoz 2010-11-19 16:42:05

Robbo znowu na głównej!! Świetna wiadomość dla mnie! Wybieraczka - czad, chociaż ja w wolnych chwilach męczę (się w) Robbo Lutry I. A że etapy trudne...dla mnie tylko lepiej.
PS. Mam zamiar odświeżyć wątek z solucjami.

Yosh 2010-11-19 19:07:17

@mono:
Wiedziałem, że ktoś do tego skokowego przesuwu się przyczepi :] fine scrolling zdaje się, że wymusza szerokie linie - nie chciałem za bardzo szaleć z display listą. Nie jest to tryb znakowy, tylko graficzny (bo tak łatwiej nanosić pojedyncze pixele na podstawie danych planszy) Jakby podzielić na znaki to 5*4*8= 160 czyli w jeden generator nie wejdzie. Czyli te dwa tematy (bo pixelowy szeroki tryb weźmie kupę ramu) przy założeniu że maksymalizuje miejsce na plansze.... zniechęciły mnie.

Mam nadzieje, że ma to wartość użytkową:) (ja czasem w Robbo grywam...)

Blok $1e00-$3fff zastałem w generowanej przez konstruktor/kreatora grze. Nie kompiluje Robbo, nanoszę po prostu łatki (przy odrobinie zapału, można by je "dołączać" na życzenie) które zmieniają skoki w kodzie maszynowym (co w założeniu ogranicza możliwość popsucia gry). Choć, skoro jest to problem może kolejnym razem jakiś loaderek się zrobi który przepisuje dane tam po załadowaniu.

Jestem wielkim fanem tej gry (jak i jej autora), i klika featurów jeszcze mi chodzi po głowie :P

Dzięki za zwrócenie uwagi

Yosh 2010-11-19 19:19:24

śnięty jestem
6 plansz a nie 5.. więc 6*4*8 jakby to miało być w znakach :)

Bart 2010-11-20 02:19:46

Pamiętam pierwsze Robbo na oryginalnej dyskietce Avalonu.
Najlepsza polska gra na Atari.
A teraz ...
Nowe Robbo! No comments!

candle 2010-11-20 08:51:36

@Nosty - http://spiflash.org/atari/vbxe-robbo.zip

sikador 2010-11-20 09:19:56

Może trochę nie związane z tematem ale fajnie by było jakby ROBBO tak zatańczył po ukończeniu gry :D

http://www.youtube.com/watch?v=r0z0PX7Q9pY

zaxon1 2010-11-20 13:28:09

Kaz, jak rany,nie mam zamiaru Ci narzucac co ma a co nie ma byc na glownej stronie, do tego przeciez sam napisalem kilka artkow o sprzecie, koncze kolejny o HDD do Atarki, wiec litosci.

Co do wsparcia, moze byc rozne,ot np. troche uznania bardzo sie przydaje.

A zeby nie bylo offtopowo, Robbo Lutry fajne, sam pogrywam,gratuluje dobrej roboty.Bron boze nie mialem zamiaru autorow dolowac.

xeen 2010-11-21 00:04:34

artek o hdd do atarki? zapodawaj zatem:)

golem14 2010-11-21 18:38:41

KAZ czy ten pomysł moglibyście zaadaptować do Robbo Forever?

homek 2010-11-21 18:41:22

a ja zawsze myślałem, że Lutra to samica Lutra. :P

Kaz 2010-11-21 21:11:38

Golem14 - ktory pomysl, graficznego menu?

Gonzorek 2010-11-27 13:23:41

Znalazlem na necie ciekawa stronke i z przyjemnoscia moge ją polecic innym,napiszcie co o niej sadzicie
http://it-bits.pl/public/robbo

Kaz 2010-11-28 11:53:56

Juz kiedys widzialem, ale dzieki za przypomnienie. Przy okazji - druga gra "Chucky" tez znajoma z Atari :)