Ciąg dalszy
artykułu zamieszczonego na AtariOnline.pl dzisiaj w nocy,
traktuje o zmienionym trybie Billa Kendricka. Autor cyklu,
Robert "Synthpopalooza" Clark napisał:
SUPER IRG 2
Koncepcja wyświetlania dodatkowych kolorów oczywiście mnie
zaintrygowała i rozpocząłem własne eksperymenty, bo byłem ciekaw,
jak daleko można posunąć się w rozwoju tego pomysłu. Podczas moich
testów stwierdziłem, że Atari może przełączyć maksymalnie 8 różnych
rejestrów w czasie jednego przerwania VBI. To stwarzało wiele
interesujących możliwości!
Najłatwiej oczywiście było wprowadzić modyfikacje do trybu Super
IRG. W Atari można przecież przełączać co VBI nie tylko zestawy
znaków, ale także wartości kolorów przechowywanych w rejestrach PF
(708-711). W efekcie zwiększamy liczbę kolorów do 16 na jeden znak,
z dodatkowymi 7 kolorami dostępnymi przez inwersję znaku – łącznie
23 kolory.
W zamian za rozszerzoną liczbę kolorów mamy ograniczenie, inaczej
niż w trybie Super IRG, w zakresie ditheringu (mieszanie kolorów),
który tutaj nie jest możliwe, bo dane kolorów są zawsze przełączane
podczas każdego VBI. Trzeba ostrożnie dobierać kolory w palecie,
aby jasności przenikających się kolorów nie powodowały zbyt dużego
migotania.
Tutaj
znajdziecie przykład trybu Super IRG 2 w Basicu. Należy uruchomić
program 3 (PROGRAM3.BAS), aby stworzyć plik fontów SUPRIRG2.FNT, a
potem odpalić program 4 (SUPRIRG2.BAS). Jest też tam dyskietka z
nagranymi wszystkimi wymienionymi plikami.
demonstracja trybu Super IRG 2
powiększony fragment ekranu
powyżej
Następujące komórki i rejestry kolorów są używane przez procedurę
VBI w trybie Super IRG 2:
- 1042 - rejestr PF0 (708), pierwsze przełączenie
- 1043 - rejestr PF0 (708), drugie przełączenie
- 1044 - rejestr PF1 (709), pierwsze przełączenie
- 1045 - rejestr PF1 (709), drugie przełączenie
- 1046 - rejestr PF2 (710), pierwsze przełączenie
- 1047 - rejestr PF2 (710), drugie przełączenie
- 1048 - rejestr PF3 (711), inwersja PF2, pierwsze
przełączenie
- 1049 - rejestr PF3 (711), inwersja PF2, drugie
przełączenie