Konwersja dema z Amigi by Kaz 2011-01-02 15:08:01

Swego czasu narzekano na scenie Atari, że komodorowcy mają dema, które są konwersjami dem z Amigi, a u nas w tym względzie posucha. Taka konwersja, wbrew nazwie, łatwa nie jest. Przeniesienie z 16-bitowca na 8-bitowiec grafiki, efektów, muzyki za zachowaniem dynamiki oryginału może być niezmiernie trudna. Dlatego próby konwersji na scenie C-64 były odbierane jako swoiste łamanie barier i powód do chwały.

U nas taką próbą jest praca Piotra "pr0be" Wiśniewskiego pod tytułem Control (współautorzy - Adam "Ooz" Powroźnik i Michał "Miker" Szpilowski odpowiedzialni za konwersję grafiki i muzyki). Demo wystawiane na Silly Venture 2010 jest konwersją dema z 1995 rokuy "Control" grupy Oxygene. Pr0be wybrał trudny temat, bo demo z Amigi w większości operuje na obiektach trójwymiarowych, które trzeba policzyć na 8-bitowym, wielokrotnie wolniejszym sprzęcie... Mimo niezbędnych uproszczeń program robi wrażenie, to jedno z najbardziej zaawansowanych dem tego typu na małym Atari! Download tutaj.

Tutaj oglądamy "Control" na małym Atari (warto zwrócić uwagę, że wystarczy 64KB pamięci RAM):



A tutaj oglądamy "Control" w oryginale na Amidze (wymagane kości AGA):

Kaz 2011-01-02 15:50:23

Jak ktos chce - moze zapuscic oba filmiki jednoczesnie - efekt jest niezwykly :)

PS. W wersji na male Atari nie trzeba przekladac dyskietek jak w wersji na Amige :P

Tdc 2011-01-02 16:55:37

Great work !

Tego jeszcze nie było demo z Amigi 1200/4000 na małym Atari ;)

Jestem tutaj w całości za podejściem Probe, święta spędzone na kodowaniu i wykończaniu demka;)

Kaz 2011-01-02 17:00:11

A czym sie roznila wersja zlotowa od pozlotowej?

PS. Jestem umiarkowanym, ale jednak zwolennikiem wypuszczania dem zlotowych w takiej formie, jak byly prezentowane na zlocie. To przeciez nigdy nie przeszkadza zrobic wersji afterparty.

Dracon 2011-01-02 17:07:17

I nie tylko tylko Ty! Sikor i ja też. :)

The Fender 2011-01-02 17:14:37

Robi wrażenie :) Pomimo kiepskiego frameratu (oczywiście nie w kategoriach Atari kiepskiego) i wielkich uproszczeń.
Podziwiam ogrom pracy koderskiej oraz pracochłonność poskładania tego do kupy.
--------- ------- - -
I pomyśleć, kiedyś na 8bitach (C64) hitem był efekt wypełnionych skalowanych okręgów (a'la Desert Dream)...

Kaz 2011-01-02 17:15:03

Dracon - napisalem "umiarkowanym", a nie "zacieklym" :). OIDP Sikor do tego stopnia uwazal to za obraze "zwyczajow", ze postanowil nie brac udzialu w kompotach:

http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=191

tudziez w jezdzeniu na zloty (w innym watku).

Akira/Scenial 2011-01-02 17:22:20

To dorzucę jeszcze swoje pięc groszy :-) Oxygeme po 1995 roku zaczęło karierę na scenie PC wystawiając sporo niesamowitych dem na PC demo compotach i to demo także na PC przełożyło, więc wygląda na to, ze poza C64 i ZX produkcja stała się multi platformowa:) Świetny pomysł i wykonanie tez super, gratuluję autorom !!!

GZP 2011-01-02 17:26:34

Chylę czoła.

seban 2011-01-02 17:59:58

Takie produkcje jak ta pokazują przypominają mi jak bardzo Amiga była podobna do Atari :) Chylę czoła przez ś.p. Jay-em Miner-em (http://pl.wikipedia.org/wiki/Jay_Miner) którego to pomysły pozwoliły na powstanie takich układów jak TIA, ANTIC, GTIA czy potem Amigi. Także panowie świat jest mały i tak naprawdę jedna osoba niesamowitymi pomysłami i ich realizacji spowodowała iż do dziś możemy się cieszyć możliwościami tych wszystkich maszyn :) Można powiedzieć iż ten sprzęt miał w sobie to coś :) W dawnych czasach kiedy pojawiły się Amigi i coś zacząłem wiedzieć o architekturze, nie miałem pojęcia kto jest autorem koncepcji chipów oraz samych chipów które siedziały w Amidze, jednak spokoju mi nie dawało czemu Amiga konstrukcyjnie wygląda tak bardzo znajomo (na poziomie sprzętu), wyglądało to tak jakby ktoś rozwinął ideologię i pomysły zawarte wcześniej w chipach pochodzących z Atari... jakież było moje zdziwienie gdy kilka lat później dowiedziałem się kto to był Jay Miner i ile mu zawdzięcza zarówno Atari jak i Commodore ;)

ps) co do podobieństw układów Atari i Amigi chodzi mi o dwie główne koncepcje: Display-List/Copper-List, Sprite-y zarówno w JIL jak i Amidze są pełnej wysokości ekranu :) Dla osób bardziej znających Amigę od strony sprzętowej pewnie znajdzie się jeszcze kilka podobnych zależności :) Ale ja za słabo znam tę architekturę aby się móc obiektywnie dalej wypowiadać :)

Tezz 2011-01-02 18:03:25

Really awesome work ! 8) hats off.

(btw. Are Oxygene the same guys from the ST scene too?)

Kaz 2011-01-02 18:18:35

Tezz - yes, seems to be multiplatform group, for example "Flip Demo" from ST was co-coded by Oxbab, gfx-ed by Spiral.

miker 2011-01-02 18:26:51

chyba/rather flip-o-demo: http://pouet.net/prod.php?which=110

Kaz 2011-01-02 18:31:05

Tak, zjadlo mi "o". Chodzi o to demo:

http://www.youtube.com/watch?v=vi-p_UhI6ww

adv 2011-01-02 18:49:04

Jay Miner would be happy and amoused.

pavros 2011-01-02 18:55:06

Szacunek Panowie!

ripek 2011-01-02 19:52:34

To jest po prostu miazga.
Ja chce więcej !!! ;)

xeen 2011-01-02 19:57:20

super, fajnie że grafa i muza też idą w parze z wersją amigową.
voxel space wymiata.

pin 2011-01-02 20:15:25

.. niezwykle udane demo. Jedyne, co kuleje - to landscape. Czyżby pamięci brakło? :)

CharlieChaplin 2011-01-02 20:19:41

Hmm,

since I never had an Amiga nor an Atari ST, I do not know many demos from these computers. But some of their demos made its way to the A8, just to name a few:

- Amiga Ball Demo; think everyone knows this one, there are several versions on the A8, best known is the one by XANTH (Michael Park), there is also a faster version named Hyper-Boink by David A. Pochron and another fast version named Amiga-Boink II by Bob Armour;

- Juggler & Jugglerette; also quite well-known Amiga animations, thanks to tip-animator also available on the A8

- Cyberscape, not so well known demo; a canadian group (TAF) made the Atari XE version in movie-maker format, the original version or inspiration came from the Atari ST

- Shiny Bubbles: based on the Atari ST demo by XANTH, there is also an Atari XE version available from Brian Paul

- Video-Blitz, made for the Atari 130XE by Helvetica Bold 1987; there is also a similar or equal demo available on the Atari ST

- Worms-Demo, made by Datri for the 320k Atari XE, think the sources and or inspiration were taken from the Amiga

Besides I guess (and only guess!) that most of TeBe`s HIP and TIP animations (Killer Whales, Whee, Zoom, Morph, Video, Comet, Bill Pie, etc.) were taken from the Amiga or Atari ST.

It would be nice to see some more of these demos (ST, Amiga vs. A8) as videos side by side... -Andreas Koch.

dhor 2011-01-02 20:41:16

O ile do strony koderskiej dema nie mam zastrzeżeń (no, ok, landscape zbyt 'þłaski', nawet nie idzie o obroty), o tyle konwersja muzyki... Nie powala niestety. Oczywiście, gdybam tylko, bo RMT znam tylko z nazwy, konwersji ani pisać w nim nic nie próbowałem. Ale przypuszczam, że Mikera stać na więcej.

miker 2011-01-02 21:02:24

@dhor: owszem stać, ale nie miałem za wiele czasu na poprawki, pokomplikowało mi się tu nieco... :/

@Kaz: pocztę sprawdź!

Kaz 2011-01-02 21:50:13

Panowie i panie, Miker za zgoda autorow dostarczyl wersje zlotowa dema "Control", dostepna tutaj:

http://atarionline.pl/demoscena/C/Control_(party_version).xex

Wynika z tego, ze brakowalo tylko grafik Ooza i malej optymalizacji.

Kaz 2011-01-02 22:43:57

Dracon - znalazlem jeszcze na forum druga dyskusje, ktora sie toczyla w sprawie publikacji prac zlotowych po zlocie:

http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=14

Tez zajmowalem stanowisko umiarkowane! :)

Tdc 2011-01-03 03:59:47

@seban
Zgadzam się w 100%, Jay Miner to był gość co stworzył nieśmiertelny sprzęt, zawsze w swoich prelekcjach staram się podkreślić, że nie tylko był niezwykłym pionierem, ale też że do dziś trudno znaleźć jego następcę.

Co ciekawe na zeszłorocznej prelekcji, gadając do sali wypełnionej koderami gier (PC, konsole), dem a nawet sterowników do kart graficznych, widziałem podziw w ich oczach, oni naprawdę się nie spodziewali tego co zobaczyli, a jeden to nawet się ze mną przekomarzał na ichnim forum przed prelekcją) Potem, wieczorem jeszcze do mnie podchodzili, pytali, pokazywałem im inne rzeczy i ogólnie wyrażali swoje zainteresowanie i podziw. Piszę to, aby uzmysłowić, że nowe pokolenie wychowane na wielordzeniowych CPU i GPU, które starym komputerem nazywa Pentium itp. również potrafi docenić sprzęt – co wydaje się oczywiste - ale i bogate oprogramowanie małego Atari.

Wspominasz stare czasy, ja wtedy miałem dość szerokie znajomości np. redakcyjne i inne więc to wiedziałem – choć Commodore'owcy wtedy nie chcieli mówić o tym że jest tyle podobieństw i dzięki komu. Woleli raczej o tym że Amiga jest najlepsza na świecie :-P. Ale nie wiedziałem wtedy czegoś innego, że inne komputery nie mają takich niezwykłych możliwości. Po prostu wychowując się na Atari byłem pewien, że różnice są, ale że jednak jakieś podobieństwo jest. Pierwszym komputerem jaki poznałem poza Atari był Spectrum, wiedziałem że jest prymitywny bo taki miał być więc nie zmniejszało to mojego wyobrażenia np. o Apple, Texasie i innych. Dopiero potem gdy poznawałem kolejne architektury doznałem olśnienia, że to właśnie Atari jest niezwykłe - coś co było dla mnie oczywistością dla innych wcale oczywistością nie było. Zadawałem wtedy pytanie „no dobrze, a co dalej ? Jak to już nie ma nic ?!?” ;) A już najbardziej się załamałem gdy poznałem pecety, bo nie zdawałem sobie sprawy, że są to jedynie rozwinięte ZX Spectrum :-/

TYLKO ATARi 2011-01-03 11:47:30

to demo wygląda o niebo lepiej na Atari niz na Amidze (<-tu pluć!)...czas amigowcy byście pomyśleli o zmianie sprzętu, bo żal:P

gorzyga 2011-01-03 11:53:07

Piękna konwersja! Gratuluję !:)

Kaz 2011-01-03 11:56:19

TYLKO ATARI - wyluzuj chlopie, nowy rok, nowe mozliwosci, lepiej cos narysuj, zakoduj albo skomponuj :).

xoen. 2011-01-03 14:04:58

..no to teraz Desert Dream?

xeen 2011-01-03 14:15:50

szczyt ironii, zrobić demo world of commodore na atari:)

insert 2011-01-03 16:25:12

xeen. jak "nasza" giera? ;)

wawrzyn/bbsl 2011-01-03 16:28:50

nie no klasa szacun za takiego typu produkcje!

Dracon 2011-01-03 18:48:17

Konwersja udana wiec moze czas na "Second Reality" ? Commodorowcy sie czekali, wiec moze i nam sie nalezy??? ;)

TYLKO ATARi 2011-01-03 20:22:48

Dracon: może napiszesz? wszyscy czekamy.

The Fender 2011-01-03 20:39:03

@xeen za tę humoreskę :) World of C= (Atari version) humor wszechczasów :) jestem ZA.

xeen 2011-01-03 21:10:35

insert. robi się:) może dzisiaj coś podeślę....

HOLDYS 2011-01-05 11:34:05

no nie powiem fajnie to zrobione.. jednak bede sie trzymal swoich pogladow

AMIGA RULES !

booker 2011-01-12 15:25:00

Tylko nie Second Reality. NUDA! ;))

Kaz 2011-01-16 00:35:54

Xeen - pomysl przedni :)
A zdaje sie, ze widzialem na Atari "World of Apple" - podobna prezentacja co demko atarowskie tego typu. Tylko nie pamietam czy to na emulatorze Apple czy jakas konwersja.

+++++++++++++++++++++yarerc 2011-02-09 01:12:18

for Author : ja zaczynałem od ATARI 1050[z przemytu= COCOM us limited of HT].jm@