O niesamowitym projekcie pod tytułem "Bloody Planet"
pisałem niedawno. Gra była tworzona w latach 90-tych, ale
prawie ukończony projekt zarzucono ze względu na to, że autorzy
(Radosław Pilski - kodowanie, Jarek Wyszyński -
grafika, muzyka) nie mogli znaleźć wydawcy. Jeden z tych autorów,
który wówczas stworzył grafikę, po latach bada możliwość
dokończenia gry. Jarek uporządkował i opisał wszystkie materiały,
które były w jego posiadaniu: "Dzieki za zainteresowanie
projektem "Bloody Planet" :). W załączniku przesyłam materiały do
gry, które przejrzałem i skatalogowałem, gdyby znaleźli się chętni
do jej dokończenia. (...) Wszystko co mam jest opisane w pliku
tekstowym. Są pewne braki w źródłach - brakuje kodu w .asm, części
grafiki. Brakuje muzyki i dźwięków. Wysłałem wiadomość do Lizarda
(...), który konwertował moje dyskietki, może coś się u niego
zapodziało...".
Brzmiało nieźle, a okazało się, że na podesłanych dyskietkach jest
pełno rewelacji. Jest masa grafik, są gotowe poziomy i jest gotowa
muzyka (format CMC). Szczegółowy opis zawartości dysków podaje
autor poniżej. Potencjalni zainteresowani powinni się z tym
zapoznać - może ktoś zechce się podjąć pomocy przy dokończeniu gry?
Ta gra naprawdę mogłaby miażdżyć, bo same materiały do gry miażdzą
:).
Bloody Planet-level 1.atr
gra.exe - plansza gry. Funkcjonalność - działa na niej
chodzenie, strzelanie, niszczenie przegród, zabijanie potworów,
zbieranie bonusów, otwieranie drzwi. Uwaga: to wersja alfa gry.
Główne braki - brakuje kolizji z potworami, reakcji na bonusy,
licznik pocisków, być może licznik czasu gry, przerywniki. Do
poprawienia - wygląd i prędkość pocisków, AI potworów, problem
cieniowania po zniszczeniu przegród, plansza startowa z opisem i
wyborem postaci, intro, outro, lista płac, itp, ogranie i korekty
plansz. Brakuje kodu w .asm.
edytor6.exe - edytor plansz. Funkcjonalność - wybór zestawu
klocków (klawiszem Return), wybór klocka i przejście do planszy
edycji (spacja), wstawienie klocka (spacja), zmiana warstwy klocków
przed/po zniszczeniu (w), podgląd planszy zniszczeń (p), wstawienie
zapory- kierunek, długość, rodzaj (z), czyszczenie planszy (Caps
Lock), nagranie planszy z rozszerzeniem .lev (s), wczytanie planszy
(l). Uwaga: program z błędem lub błędne działanie na emulatorze (2
x Esc zawiesza), w emulatorze działa nagrywanie pod już
istniejącymi nazwami, najlepiej działa ze SmartDOS.
aliens1.lib, aliens2.lib, aliens3.lib - zestawy klocków do
poszczególnych poziomów.
templea1.lev - templeg1.lev - plansze pierwszego poziomu.
Bloody Planet-level 2.atr
tubea3.lev - tubeg8.lev - plansze drugiego poziomu.
Bloody Planet-level 3.atr
basea2.lev - baseg8.lev - plansze trzeciego poziomu.
katalog level1_temple
zrzut plansz i złożony pierwszy poziom
katalog level2_tube
zrzut plansz i złożony drugi poziom
katalog level3_base
zrzut plansz i złożony trzeci poziom
katalog gfx
bp pics bloody planet 01 - grafika do gry, dysk Rambrandta i
zrzuty obrazków.
bp pics bloody planet 02 - grafika do gry, dysk Rambrandta i
zrzuty obrazków.
Uwaga: grafika klocków, trupów, bonusów, bohaterów i potworów w
trybie 0 Rambrandta, ekran tytułowy, scores, przerywniki, animacje,
fonty w trybie 4 Rambrandta, brakuje grafiki klocków do trzeciego
poziomu, animacji bohaterów, animacji potworów na poziomie trzecim,
część grafiki do poprawienia, część do poprawienia po ograniu.
music cmc
Muzyka do ewentualnego wykorzystania. Uwaga: motywy zaczerpnięte -
gameover.cmc - "Initiation/I'm Alive" Helloween,
metalli2.cmc/metal.cmc - "Eye of the Beholder" Metallica,
stone1.cmc - "Blazon Stone" Running Wild, brakuje udźwiękowienia
gry.
Po posklejaniu grafiki powstają "kolaże" (widoczne na początku
nowinki), które prezentują, jak mogłaby wyglądać "Bloody Planet" w
praktyce. Oprócz tego zamieszczam poniżej więcej ekranów z tą
wspaniałą grafiką. Widać, jaki ogrom pracy został wykonany! I jak
rozbudowana i porządnie wykonana byłaby gra, gdyby wydawcy zgodzili
się na wersję dyskową... Dużo tego, ale warto to zobaczyć! Jeszcze
więcej grafik jest w tej paczuszce, którą
podesłał Jarek.
Fragmenty trzech poziomów, widoczne w edytorze:
A tu widok ogólny na mapy poziomów (w paczce są oczywiście w
większej rozdzielczości):
Dla lubiących takie informacje o perełkach sprzed lat przypomnę, że
na AtariOnline.pl regularnie pojawiają się podobnie rewelacyjne
rzeczy, choćby gra
"Samobójcy" kolegi Mono (także nieukończony projekt),
"Ghostly Night" braci Selingerów,
"Do Akcji" Rafała Senatora czy
"Agonia" Lizarda. A ileż odkryć nas jeszcze czeka... :)
Kaz 2011-01-14 18:33:09
Te animacyjki bomba! A kto Wam robil muzyke? adv 2011-01-14 20:01:41
Żmudna robota, ale efekt nie z tej planety. odyniec1 2011-01-14 22:04:18
muzyka też moja ooz 2011-01-14 22:36:00
dla mnie szkoda, że kolorki w grafice poziomów to odcienie danego koloru - no cóż taki wówczas był trend, za to te animacje /intro?outro? - majstersztyk ! rispect:) ripek 2011-01-15 01:21:37
przyznam że to wygląda znacznie lepiej niż ja zrobiłem z Obcym z drugiej strony kusi mnie trochę aby pewne elementy poprawić ;) Axi0maT 2011-01-15 08:08:36
Jakby poprawic dynamike jeszcze to moze bylby z tego Atarowy Alien Breed ;) nosty 2011-01-15 08:16:18
Troche martwi ze do gra.exe jest dopisek "Brakuje kodu w .asm." Jesli tak jest rzeczywiscie to moze zniechecic do konczenia gry :( Bylaby to ogromna szkoda!
@ooz - pewnie wiesz, ze jest taka wlasciwosc oka: dysponujac jedynie odcieniami szarosci (a wiec generalnie odcieniami tegosamego koloru) mozna oszukac oko, ze to co widzi jest znacznie bardziej naturalne i realnie przedstawione, niz pokazujac to samo ale w takiej samej ilosci kolorow. Troche zamotalem, ale wez zdjecie i zredukuj liczbe kolorow do 16, i porownaj z tym samym zdjeciem ale przekonwertowanym do 16 odcieni szarosci to zobaczysz o co chodzi. Pewnie stad ten "trend" o ktorym piszesz, na Atari dysponujacym jedynie paroma kolorami lub odcieniami na raz. the fender 2011-01-15 08:23:10
Teoretycznie możnaby na A8 zrobić grę w stylu Alien Breeda z potworkami softowymi i scrollowanym ekranem. Pytanie tylko, czy procek to wszystko uciągnie bez drastycznych i nagminnych spadków FPS. Do przeliczenia jest trochę rzeczy. Z 2 strony w oryg. Alien Breed algorytm dla potworków jest niesamowicie uproszczony, bardzo łatwo było je ogłupić. Nie było też wizualizacji pocisków z karabinu (i dobrze- to chyba pierwsza gra która tego nie miała). Współczesny remake na PC jest już pozbawiony wady "głupiejących obcych"- ma zaadaptowany konkretny algorytm do wyszukiwania wyjścia z labirytnu. Ale przecież na A8 można zastosować coś w stylu Gauntlet. Co do Bloody Planet widać ogrom pracy grafika przy rysowaniu klocków. Czuję bluesa bo kiedyś robiliśmy z kumplem klona Aliena na Amidze (kumpel programował w E i asembler a ja rysowałem i pisałem muzykę) i jedyne co nam w miarę wyszło to narysowanie klocków, edytor do plansz i engine scrollujący płynnie level. Prace przerwały studia - każdy z nas poszedł w swoją stronę. Do dzisiaj mam tylko te klocki gdzieś w formacie *.iff. No ale właśnie, jest z klockami kupa roboty, tym bardziej docieniam klocki w wersji A8, które pomimo 4 kolorów wyglądają po prostu ładnie (tyle że monochromatycznie). irwin 2011-01-15 10:02:07
@odyniec1
Dla mnie to graficzna bomba! Nie tylko grafiki statyczne ale sama gra wygląda przecudnie. A mając w pamięci grywalność Alien Breeda zakładam że byłby to wielki hit, kto wie czy nie jedna z najlepszych gier na Atari. A te animacyjki - jak na komputerach klasy 16bit. Szkoda że gra nie powstała. Tak więc moje uznanie dla Ciebie, wykonałeś kawał roboty. Takie powinny być gry dla Atari. Odyniec1 2011-01-15 10:59:47
Grafika rzeczywiście powstawała długo, na pewno kilka miesięcy. Mimo to niedoróbki są - np. ewidentnie nie radziłem sobie z nogami tej laski:) Tak jak pisze nosty uznałem, że przy dostępności kolorów jaką mamy, lepszy efekt osiągnie się w mono. Choć pomysł z "Obcego" ripka na "poświęcenie" jednego innego koloru na zaakcentowanie ścian jest dobry. U mnie w planszach bez cianiowania przeszkody zlewają się z tłem, co jest do poprawienia. Inna decyzja to był tryb gr. 7. Gra ma niższą rozdzielczość, ale przy 4 osiach symetrii elementy wyglądają dobrze (irytowała mnie ta niesymetryczność gr. 15 w grach z widokiem z góry jak Saper, Tanks- obiekty po obróceniu wyglądają inaczej). Zresztą bardzo dobre gry Zeppelin Games też są w gr.7. Alien Breed był jakąś inspiracją, na zasadzie klimatu, oprawy, tematyki. Znałem ją wtedy tylko ze screenów chyba w Top Secret. Potem okazało się, że różnica jest zasadnicza, bo u mnie nie ma scrollingu ekranu:) Potwory mają namiastkę inteligencji, namierzają bohatera z pewnej odległości, ale jak widać na filmiku łatwo je zagnać w kozi róg. Powinny wtedy do śledzenia dodać szuknie wyjścia. Nie pamiętam jak to było w Gauntlet. Nie pamiętam jak było z dynamiką. Była wersja testowa z 3 czy 4 potworami i było dobrze, nie rwało się i nie migało, podejrzewam, że doło by się trochę przyspieszyć. pozdr the fender 2011-01-15 14:05:16
@odyniec 1 Potworkami się nie przejmuj - algorytm szukania drogi jest czasochłonny do realtime i panowie z Team17 z niego nie korzystali Co jest zresztą na forum remake http://homepage.ntlworld.com/xavnet/alienbreed/index.htm Alien Breed na PC
http://jesterpunk.proboards.com/index.cgi?board=aboblit&action=display&thread=68 the fender 2011-01-15 17:00:31
Hmmm a może by tak coś a'la Laser Squad na tych klockach... Na Amigę była gra Hilt 2 w podobnym rzucie http://www.jrkrpg.pl/recenzja.php?kat=amiga/hilt2/&str=hilt2.htm
się rozmarzyłem nosty 2011-01-15 18:50:49
@Odyniec - Gr. 7 czy jego znakowy odpowiednik Gr. 13? Wydawalo mi sie ze ta gra jest stworzona dla trybu znakowego... irwin 2011-01-15 18:54:46
@Nosty - gdyby była to podejrzewam że użyto by 5 kolorów. A są 4-ry. mono 2011-01-15 18:57:31
Wspaniały projekt. Bardzo fajnie wyglądają animacje postaci. Bardzo dobrze, że użyliście trybu z proporcjonalnym pikselem (a'la Draconus) - ma sporo zalet. Życzę powodzenia przy dalszych pracach, bo projekt wygląda na bardzo porządny. pirx 2011-01-15 19:10:01
ech... gdybysmy w tamtych czasach znali takiego grafika... co do kwestii dyskietka / kaseta to na kasetach szło o rząd wielkości więcej kopii, niż na dyskietkach... nosty 2011-01-15 20:32:02
Trzeba bylo przerobic na kasete! Z doczytywaniem leveli. Ja jako wlasciciel tylko magnetu bylem tak zdesperowany, ze gralem w gry gdzie kazdy level sie dogrywal a po stracie wszystkich zyc trzeba bylo cofac tasme i docej roku wydana by byla ta gra, gdybyscie ja dokonczyli? W jakich latach/roku powstawala? Odyniec1 2011-01-15 23:50:11
Gra powstawiała w 92/93 roku. A ile czasu mija od skończenia do wydania, to nie wiem. Kaz 2011-01-16 00:00:23
Grafika i pomysl rozgrywki - jak na te lata - sa niesamowite. W kazdym razie w tymze okresie dostawalismy gry duzo prostsze, przewaznie proste komnatowki z widokiem z boku. GZP 2011-01-16 11:44:36
@Nosty — oraz Operation Blood! Ile ja się naeksploatowałem magnetofonu na niej. Jak Kupiłem stację, to kupiłem grę jeszcze raz. :) irwin 2011-01-16 12:05:59
Powiem szczerze że tu nawet lata nie mają znaczenia. Gdyby ta gra wyszła w 2010 to np wcale nie byłbym tak pewny wygranej His Dark Majesty. Kaz 2011-01-16 12:47:41
Zgadzam sie. Po prostu to taki typ gry zrecznosciowej, ktorych na Atari brakowalo i brakuje. Po prostu chodzilo mi o to, ze SZCZEGOLNIE w tamtych latach taka gra by miazdzyla, bo teraz tez miazdzy :)
PS. Ekran tytulowy mozna bardzo ladnie podkolorowac. Po pierwsze w trybie znakowym dostajemy jeden dodatkowy kolor - mozna go wykorzystac na litery w tle i z uzyciem DLI uzyskac fajne, kolorowe logo. A panie i panow na pierwszym tle "pojechac" duszkami - tez bedzie duzo bardziej kolorowo. Akira/Scenial 2011-01-16 16:38:46
NA tych górnych piskach, z widokiem z góry wygląda prawie jak Alien Breed II / Team17. Super by było to dokończyć:) Akira/Scenial 2011-01-16 18:59:32
miało byc pickach, no :) czy można jakoś edytować komentarze?:) Kaz 2011-01-16 19:06:28
Akira - na forum mozna, tutaj trzeba sie najpierw zastanowic, a potem pisac he he ;D. W razie czego - napisac jeszcze raz calosc i poprosic admina o skasowanie dubla :). Samarexus 2011-01-16 20:15:59
Graficzka bardzo miodna.dawno tego nie widziałem na Atarce.. Widok w stylu Alien Breed by Team17..wielkie brawa xxl 2011-01-17 17:27:28
grafika faktycznie fajna, mozna prosic o levele w wiekszej rozdzielczosci? mail pod ksywka. w obecnych czasach raczej juz trzeba by to zrobic na fontach (1 kolor wiecej). o co w tej grze mialo chodzic? scroll by sie przydal. no i najwazniejsze, duzo niestety brakuje jesli ktos by sie za to bral juz lepiej napisac od poczatku program :/ Kaz 2011-01-17 17:53:03
xxl - zacytuje fragment artykulu powyzej:
"A tu widok ogólny na mapy poziomów (w paczce są oczywiście w większej rozdzielczości)".
Tak wiec - sciagnij plik 7z, tam w srodku wszystko jest. xxl 2011-01-17 21:17:47
jest. widac mase wlozonej pracy... miker 2011-01-17 21:31:10
No... szkoda, by poszła na marne. Odyniec1 2011-01-17 22:46:55
Miker- poszedł mail na priv pin 2011-01-19 09:42:55
... mam z plikiem 7z problem, rozpakowuje się raz do 25%, raz do 75% i totalcmd wisi na tym. Czy ktoś może mi to przepakować do najnormalniejszego w świecie zipa i wystawić gdzieś na sieci? Kaz ;)- czy stosowanie 7z daje Ci aż tak duże oszczędności miejsca na serwerze?? :P irwin 2011-01-19 11:09:29
Podejrzewam że tu nie chodzi o oszczędności na serwerze, ale w ogólnym transferze danych. Przy setkach sciągnięć nawet niewielka różnica w kb staje się zauważalna. A przy tysiącach różnych plików na AOL jeszcze bardziej. Co błędów z 7z, ja też je często miałem - np nigdy nie udało mi się w całości rozpakować pliku g2f_full. Podejrzewam że przyczyną była archiwalna wersja programu 7-zip jaką używałem, gdyż po zainstalowaniu najnowszej teraz nie mam żadnych kłopotów. seban 2011-01-19 15:08:27
@pin: proszę Cię... nawet 7zip u Ciebie nie działa? ;)
http://www.7-zip.org
nosty 2011-01-19 16:19:55
aaaa bo Pinek odpala 7z pewnie na swoim Atari ;) nosty 2011-01-19 16:24:39
@Seban - mam nowego 7z i ten robi loda ;) Kaz 2011-01-20 17:10:52
Pin - a widzisz, 7zip robi Ci lody, a innym rozpakowuje archiwa z czego wynika, ze masz lepiej niz my :P Bluki 2011-01-20 22:06:15
Ten co prawda nie robi lodów, ale rozpakuje w zasadzie wszystko co mu się podrzuci. http://www.instalki.pl/programy/download/Windows/kompresory_archiwizery/IZArc.html pin 2011-01-20 23:47:16
.. ja tam wolę ten, co robi lody - jednak :D :) Bluki 2011-01-21 00:22:27
:-> atarifan 2011-02-21 09:22:03
Gra wypas, lecz nie rozumiem dlaczego nie podkolorowano sprite'u głównego bohatera. Za bardzo się "zlewa" z otoczeniem, a przecież na atarynce kolory sprite'ów mogą być inne niż kolory tła (to znaczy, gdy już 4 możliwe wykorzystane)?